Leo The Emperor schreef:De koper verzoekt de verkoper om het product zonder kosten voor de koper weer conform de koopovereenkomst te maken. Daarbij geeft de koper aan verkoper het recht om die onderdelen te verwisselen die de non-conformiteit veroorzaken, en wenst de koper alleen het product, zijnde nu wel conform de koopovereenkomst, retour te ontvangen.
Klopt, maar dan bekijkt de verkopende partij eerst of er werkelijk sprake is van garantie of non-conformiteit. Want op voorhand is niet te zeggen of het werkelijk om non-conformiteit of garantie betreft (voor beide zijn de procedures hetzelfde).
En als blijkt dat het product onder garantie of non-conformiteit gerepareerd cq vervangen wordt, zal een eis van de koper om de defecte onderdelen/product te retourneren aan die koper niet gehonoreerd worden.
Ik geef dit specifiek aan, omdat in de diverse discussies hier op het forum sommige forumgebruikers hebben aangegeven dat ook bij garantie of non-conformiteitsclaims de koper ten aller tijden de defecte onderdelen/producten kan opeisen. En als dan het defecte onderdeel/product door de fabrikant is vernietigd, dat dan die vernietiging onrechtmatig is, omdat men van oordeel is dat het betreffend onderdeel/product nog steeds eigendom is van de koper.
Heel kort gezegd:
Alleen bij een reparatieopdracht kan de koper het defecte onderdeel/product opeisen. Bij gehonoreerde garantie- en non-conformiteitsclaims welke door de verkopende partij/fabrikant is uitgevoerd, kan de koper nooit of te nimmer de defecte onderdelen/producten opeisen.