alfatrion schreef:
BBCS schreef:Als in de wetgeving zou staan dat de wettelijke garantie langer is dan 2 jaar, zegt men dus dat de consument wettelijk recht heeft op garantie die langer is dan 2 jaar; waardoor garantieperiodes korter dan 2 jaar niet toegestaan zijn.
Je gooit hier handelsgarantie en de wettelijke garantie onterecht op een grote hoop. Wettelijke garantie is iets anders dan handelsgarantie.
Dat doe ik niet, dat doen veel mensen en ook veel organisaties. Ook diverse juristen kunnen er wat van.
Door dat geneuzel ontstaan veel verwarringen en ontstaat een "consumentenrecht" die niet bestaat.
En aan die "consumentenrecht" worden rechten ontleent, wat dus helemaal niet kan.
alfatrion schreef:Je heb zelf aangegeven dat wanneer de verkoper geen garantie geeft, een consument dat gedurende de gemiddelde levensduur garantie heeft. De conclusie hiervan moet zijn dat er met een garantie in het nadeel van de consument wordt afgeweken van diens wettelijke rechten. En dat mag niet.
Dat zie je toch verkeerd.
De garantieperiode is die periode waarin de verkopende partij garant staat voor de goede werking, en daar is dus alles om te doen.
Veel organisaties vinden die garantieperiode waardeloos.
Ook halen veel mensen de conformiteit en garantie door elkaar.
Precies zoals ik het omschreven heb.
HP en ook Apple staan maar garant voor de goede werking voor een termijn van één jaar. Daarna garanderen ze de goede werking niet meer.
Of die periode kort is, is een twistpunt en ieder heeft daar wel zijn mening over.
Vaak hoor of lees je "Een computer behoort langer mee te gaan dan één jaar.", wat gebaseerd is op een mening.
Daarnaast kan nooit of te nimmer zomaar gezegd worden dat een product non-conform is als niet bekend is wat de afspraken zijn die de koper en verkoper gemaakt hebben, wat de koper aan de verkopende partij heeft medegedeeld, wat de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers zijn.
Dat zijn wel de meest belangrijkste zaken om te bepalen of de koper recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.
Daarnaast moeten ook de gebruiksintensiteit en de gebruiksfrequentie worden meegenomen, met daarbij de normale slijtage.
Zonder die gegevens kan niemand zeggen of het product non-conform is of niet.
Na de garantieperiode heeft de koper geen recht meer op garantie.
Als het product na die periode kapot gaat, moet eerst gekeken worden wat de afspraken waren e.d. (zie hierboven) om te bepalen of het product non-conform de koopovereenkomst is. Blijkt dat niet het geval te zijn, komen alle kosten voor rekening van de koper. De koper moet na 6 maanden na aankoop met het keiharde bewijs komen dat het niet zo is.
Ik zeg helemaal niet dat de consument geen rechten heeft. In tegendeel. Alleen heeft de consument "OP VOORHAND" nooit geen recht op garantie en non-conformiteit.