Hoeveel procent van de consumenten die overwegen een Acer laptop uit het lage segment te kopen verwachten dat die laptop maar twee jaar meegaat?
Geen idee, maar de meningen zijn daarover wel verdeeld.
Want dat is wat consumenten volgens jou mogen verwachten van een Acer laptop uit het lage segment.
Ik vermoed overigens dat het antwoord op beide vragen 0% is. Zolang een fabrikant of winkelier niet duidelijk, voor het afsluiten van de overeenkomst, de aspirant koper duidelijk maakt hoelang de laptop meegaat, moet (volgens de wet) worden uitgegaan van de gemiddelde levensduur van soortgelijke producten.
De fabrikanten hanteren gewoon dit volgens de garantieperiode.
Op internet zijn dergelijke zaken bij de fabrikanten zeker niet te vinden.
Kijk, zolang de fabrikanten na het verlopen van de garantieperiode gewoon alle kosten doorberekenen, kun je er vanuit gaan dat hun verwachtingspatroon gewoon de garantieperiode is.
Als monteur zijnde heb ik diverse keren met de fabrikanten gesproken (voor een oplossing van een probleem) en toen ik dat zo aan hun vroeg was het bovenstaand antwoord.
De fabrikanten communiceren in het algemeen niet rechtstreeks naar de eindgebruiker, maar via de verkopende partij.
In bijna de gehele markt is het:
De levensduur van een product is gewoon de garantieperiode.
Gaat het product daarna kapot, dan is het toedeloedokie: koop maar een nieuwe.
Voor alle duidelijkheid:
Zo denk ik er niet over, maar wel veel fabrikanten (handelen er ook zo naar) en ook veel detaillisten.
Waar ik me ook aan erger en stoor:
Dat na het verlopen van de garantieperiode de onderdelen zo moeilijk leverbaar zijn of helemaal niet.
De mening van de fabrikanten en veel detaillisten:
koop maar een nieuwe.