LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop na aankoop hitte probleem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

fnatic schreef:Het is wel zo dat het bedrijf de laptop direct hebt terug ingenomen nadat ik ze had gebeld ze hadden ook kunnen zeggen dat het normaal is.
Nee, dat zullen ze niet zonder eigen onderzoek doen met een melding dat de laptop te heet wordt.

Ik verwacht dat de laptop naar een repair-centre gaat, allereerst wordt daar gecontroleerd of er wel/geen fabrieksgarantie is, dan wordt de bios geflasht ( indien nodig) en de firmware geupdate naar de laatste versie, en vervolgens wordt de laptop aangesloten op een diagnose-stand en wordt een bepaald script doorlopen.

Dit script test de laptop op verschillende onderdelen ( werking harde schijf, dvd, rekensnelheid, grafische bewerkingen .... ) en stuurt ook alle I/O poorten aan om de werking hiervan te controleren.
Dit levert een diagnose resultaat op. Als alles in orde is wordt de laptop geklassificeerd als NFF en ongerepareerd teruggestuurd naar de klant. Als er wel een fout wordt gevonden wordt het betreffende onderdeel vervangen.

Je kunt bedenken dat voor deze behandeling, inclusief vervoer (repaircentres EMEA zitten meestal in oost-europa) een doorlooptijd van 2 weken normal is.

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

Leo The Emperor schreef:
fnatic schreef:Het is wel zo dat het bedrijf de laptop direct hebt terug ingenomen nadat ik ze had gebeld ze hadden ook kunnen zeggen dat het normaal is.
Nee, dat zullen ze niet zonder eigen onderzoek doen met een melding dat de laptop te heet wordt.

Ik verwacht dat de laptop naar een repair-centre gaat, allereerst wordt daar gecontroleerd of er wel/geen fabrieksgarantie is, dan wordt de bios geflasht ( indien nodig) en de firmware geupdate naar de laatste versie, en vervolgens wordt de laptop aangesloten op een diagnose-stand en wordt een bepaald script doorlopen.

Dit script test de laptop op verschillende onderdelen ( werking harde schijf, dvd, rekensnelheid, grafische bewerkingen .... ) en stuurt ook alle I/O poorten aan om de werking hiervan te controleren.
Dit levert een diagnose resultaat op. Als alles in orde is wordt de laptop geklassificeerd als NFF en ongerepareerd teruggestuurd naar de klant. Als er wel een fout wordt gevonden wordt het betreffende onderdeel vervangen.

Je kunt bedenken dat voor deze behandeling, inclusief vervoer (repaircentres EMEA zitten meestal in oost-europa) een doorlooptijd van 2 weken normal is.
ja, dat is het hele punt. Als het normale waardes zou zijn zouden ze de laptop niet nemen en controleren dan zouden ze direct hebben gezegd is normaal. Als ik had gezegd de laptop wordt 80 graden full stressed hadden ze echt niet naar gekeken. Dus we kunnen sowieso zeggen dat er iets niet klopt met de waardes die ik heb gezien.

zij hebben een eigen technische dienst.

Op dit moment is dat eigenlijk het hele probleem. Mochten ze het terug sturen naar de fabrikant vind ik dat ik daar niet de dupe van moet worden. Dat ik of een andere kan uitzoeken of dat de koopovereenkomst wordt ontbonden omdat het direct na aankoop is gebeurd. Dit valt onder ondeugdelijk product. Dus de regels die ik heb gelezen zijn, de verkoper moet een kans krijgen om het te vervangen of om het te repareren en de reparatie moet binnen een bepaalde tijd zonder dat de klant daar te veel last van krijgt. De laatste zin stoort mij, wat is bepaalde tijd? ik vind terug sturen naar de fabrikant te lang want dan krijg ik daar te veel last van. Kleine reparatie in hun eigen TD 2/3 dagen vind ik acceptabel. Het was wel direct na aan koop gebeurd. Als ik de laptop een aantal weken had en begon dan mankementen te vertonen dan had ik die tijd wel enigszins geaccepteerd. Dan had ik gedacht, pech. Bij laptops heb je een beetje geluk nodig. Soms heb je een goede batche en some een slechte batch.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

fnatic schreef:zij hebben een eigen technische dienst.
Toch is het de vraag of ze die nu willen inzetten . Deze laptop is gloednieuw en ook de detaillist heeft een garantie bij de fabrikant.

Ik weet niet of deze TD is gecertificeerd is door de fabrikant, meestal willen fabrikanten de controle over reparaties zelf houden en niet elke winkel hun apparatuur laten repareren met behoud van de fabrieksgarantie.

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

Leo The Emperor schreef:
fnatic schreef:zij hebben een eigen technische dienst.
Toch is het de vraag of ze die nu willen inzetten . Deze laptop is gloednieuw en ook de detaillist heeft een garantie bij de fabrikant.

Ik weet niet of deze TD is gecertificeerd is door de fabrikant, meestal willen fabrikanten de controle over reparaties zelf houden en niet elke winkel hun apparatuur laten repareren met behoud van de fabrieksgarantie.
ja dat weet ik. Het is geen erkende service provider van de fabrikant van de laptop. Maar kleine reparatie zou kunnen (fan is losgekoppelt ofzo). Maar als ze koelpasta moeten veranderen dan gaan ze het terugsturen want dat ziet de fabrikant direct bij een mogelijk toekomstige reparatie. Maar de vraag is, mogen ze dit doen en de klant laten wachten? Voor een nieuwe laptop dat direct niet deugde. Dan blijf ik bij de zin:

Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Dan heb ik het over bepaalde tijd. Wat is bepaalde tijd?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Twee weken (met een leen-laptop) is zoals Olaf 79 al aangaf een redelijke termijn

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

Leo The Emperor schreef:Twee weken (met een leen-laptop) is zoals Olaf 79 al aangaf een redelijke termijn
ok dank je wel. ik zal het meenemen.

caresoul
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2014 03:26

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door caresoul »

op de site van intel kun je via je type processor de specificaties achterhalen waaronder hoe warm je processor mag worden
vaak liggen deze waarden rond de 100 graden max,,
zolang je nieuwe pc onder deze temperatuur blijft word het als goed werkend geacht en is er na mijn weten niks aan te doen

Gesloten