LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Hallo allemaal,
Ik hoop dat hier mensen zitten die mij verder op weg kunnen helpen. Op 25 januari 2014 kocht ik bij Scheer & Foppen Utrecht een laptop. Het betreft een Acer Aspire E1-430. Op 14 juli 2015 functioneerde de laptop niet meer naar behoren, anders gezegd, deze wilde niet meer opstarten. De laptop is toen opgestuurd door Scheer & Foppen ter reparatie waarbij het moederboard vervangen is. Op 7 augustus 2015 heb ik de laptop weer op kunnen halen. Helaas functioneerde laptop op 20 maart 2016 opnieuw niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: de laptop wil opnieuw niet opstarten, het LCD scherm lijkt defect maar ook het aansluiten op een extern beeldscherm werkt niet. Op basis van deze klachten kan er, ook aldus Acer, vanuit gegaan worden dat het moederbord opnieuw defect is.
Nu ben ik zelf niet echt thuis op het juridische gebied maar heb ik geprobeerd het e.a. uit te zoeken over mijn wettelijke rechten die ik heb als cosument. Helaas wil Scheer&Foppen mij alleen een deelbetaling van de reparatie aanbieden omdat de levensduur van de laptop verlengd zou zijn met het vervangen van het moederbord in juli 2015. Helaas is het moederbord wat toen (8 maanden geleden) vervangen is nu dus (hoostwaarschijnlijk) opnieuw kapot. Ik vind dat ik recht heb op kosteloze reparatie, en als dit niet mogelijk blijkt, vervanging van het product. Helaas denkt scheer&foppen daar dus blijkbaar anders over.
Heeft Scheer&foppen gelijk of heb ik wel recht op kosteloze reparatie?
Wie zou mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Met Vriendelijke Groeten,
Bo
Ik hoop dat hier mensen zitten die mij verder op weg kunnen helpen. Op 25 januari 2014 kocht ik bij Scheer & Foppen Utrecht een laptop. Het betreft een Acer Aspire E1-430. Op 14 juli 2015 functioneerde de laptop niet meer naar behoren, anders gezegd, deze wilde niet meer opstarten. De laptop is toen opgestuurd door Scheer & Foppen ter reparatie waarbij het moederboard vervangen is. Op 7 augustus 2015 heb ik de laptop weer op kunnen halen. Helaas functioneerde laptop op 20 maart 2016 opnieuw niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: de laptop wil opnieuw niet opstarten, het LCD scherm lijkt defect maar ook het aansluiten op een extern beeldscherm werkt niet. Op basis van deze klachten kan er, ook aldus Acer, vanuit gegaan worden dat het moederbord opnieuw defect is.
Nu ben ik zelf niet echt thuis op het juridische gebied maar heb ik geprobeerd het e.a. uit te zoeken over mijn wettelijke rechten die ik heb als cosument. Helaas wil Scheer&Foppen mij alleen een deelbetaling van de reparatie aanbieden omdat de levensduur van de laptop verlengd zou zijn met het vervangen van het moederbord in juli 2015. Helaas is het moederbord wat toen (8 maanden geleden) vervangen is nu dus (hoostwaarschijnlijk) opnieuw kapot. Ik vind dat ik recht heb op kosteloze reparatie, en als dit niet mogelijk blijkt, vervanging van het product. Helaas denkt scheer&foppen daar dus blijkbaar anders over.
Heeft Scheer&foppen gelijk of heb ik wel recht op kosteloze reparatie?
Wie zou mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Met Vriendelijke Groeten,
Bo
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
De levensduur van een laptop is echt wel hoger dan 1 jaartje. Alleen op hun accu's worden 1 jaars eisen gezet. Je mag rustig verwachten dat een laptop 5 jaar of langer mee gaat. Scheer & Foppen zijn blijkbaar niet op de hoogte hiervan? Ik zou in elk geval NOOIT meer iets bij ze kopen. En Acer staat al een tijdje niet meer bekend om zijn A-klasse, vandaar ook de B-keuze materialen er in en de lage prijs.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 mei 2009 16:40
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Dat het moederbord kapot is word vaker gezegd door de firma die het ding moet repareren, wat betreft de levens van een laptop die is ruim 5 jaar en dat Scheer en Foppen geen inzicht in service kent blijkt wel uit het hele verhaal. Hun prijzen heten bodemprijzen te zijn maar dat klopt niet helemaal want een aantal producten zijn vaak veel duurder en daaronder vallen ook laptops want ze verkopen vaak duurdere laptops met een celeron processor dat is een goedkope processor maar die drukt wel de inkoop prijs alleen de verkoopprijs ligt dan weer wel hoger en daar hebben veel consumenten weer geen inzicht in doordat zij niet weten hoe de kwaliteit van de processor in elkaar zit. E.J.Baggerman
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb ook Scheer&Foppen al gezegd dat de levensduur van een laptop toch echt langer hoort te zijn dan 2 jaar en 2 maanden maar het is erg lastig om meer hulp van ze krijgen dan alleen een deelbetaling. De verkoper in de winkel zegt geen verstand te hebben van recht en mailt al mijn brieven door naar het hoofdkantoor... contact met de verkoper als tussenpersoon is erg lastig en de antwoorden uit het hoofdkantoor betreffen niet meer als "Dit veranderd de situatie niet"... Ik vind het erg lastig om Scheer en Foppen te overtuigen van (in mijn ogen) het recht dat ik heb, ondanks de net verlopen fabrieksgarantie, op een goedwerkende laptop.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Oneens. Laptops in het lage sigment, zoals deze, zijn te langzaam of laag qua specificaties om zomaar te zeggen dat ze meer dan 5 jaar meegaan. Sterker nog: zoals veel mensen met hun apparaten omgaan is het eerder regelmaat dan uitzondering dat men binnen 2-3 jaar een nieuwe nodig heeft in plaats van na 5+ jaar,A. Smit schreef:De levensduur van een laptop is echt wel hoger dan 1 jaartje. Alleen op hun accu's worden 1 jaars eisen gezet. Je mag rustig verwachten dat een laptop 5 jaar of langer mee gaat. Scheer & Foppen zijn blijkbaar niet op de hoogte hiervan? Ik zou in elk geval NOOIT meer iets bij ze kopen. En Acer staat al een tijdje niet meer bekend om zijn A-klasse, vandaar ook de B-keuze materialen er in en de lage prijs.
De garantietermijn is verlopen. Als de verkoper bereid is gedeeltelijke garantie te geven is dat een acceptabel bod. Echter lijkt het me verstandiger een nieuw apparaat te kopen als dit probleem zich twee keer heeft voorgedaan.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Maar naast de garantietermijn zoals u die beschrijft (fabrieksgarantie dus) heb ik toch ook gewoon recht op wettelijke garantie (lees het recht op een deugdelijk product)? Van een laptop kun je wel verwachten dat hij in ieder geval 3 jaar mee gaat toch? Helemaal omdat ik hem alleen voor gebruik voor mijn studie en ik dus nu helaas weer aan het schrijven geblazen ben in colleges zonder mijn laptop.Julie4444 schreef: De garantietermijn is verlopen. Als de verkoper bereid is gedeeltelijke garantie te geven is dat een acceptabel bod. Echter lijkt het me verstandiger een nieuw apparaat te kopen als dit probleem zich twee keer heeft voorgedaan.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Voor de fiscus zijn laptops na drie jaar afgeschreven. In mijn bedrijfje worden de laptops zelfs om de twee jaar vervangen.
En als de garantie is verlopen...dan is de garantie verlopen en heb je niks meer te willen. Deelbetaling aanpakken, nieuwe kopen met een baydrive voor de oude harde schijf en je kunt lekker verder.
Zeuren gaat je koppijn opleveren. Don't go there.
En als de garantie is verlopen...dan is de garantie verlopen en heb je niks meer te willen. Deelbetaling aanpakken, nieuwe kopen met een baydrive voor de oude harde schijf en je kunt lekker verder.
Zeuren gaat je koppijn opleveren. Don't go there.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
BoBru___ schreef:Maar naast de garantietermijn zoals u die beschrijft (fabrieksgarantie dus) heb ik toch ook gewoon recht op wettelijke garantie (lees het recht op een deugdelijk product)? Van een laptop kun je wel verwachten dat hij in ieder geval 3 jaar mee gaat toch? Helemaal omdat ik hem alleen voor gebruik voor mijn studie en ik dus nu helaas weer aan het schrijven geblazen ben in colleges zonder mijn laptop.Julie4444 schreef: De garantietermijn is verlopen. Als de verkoper bereid is gedeeltelijke garantie te geven is dat een acceptabel bod. Echter lijkt het me verstandiger een nieuw apparaat te kopen als dit probleem zich twee keer heeft voorgedaan.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Acer geeft 1 jaar fabrieksgarantie op je Aspire. Daarnaast is wettelijke garantie (die moet de verkoper regelen) van minimaal 2 jaar. Verder is er een conformiteitsbeginsel, wat inhoudt dat een product moet voldoen aan redelijke verwachtingen. Het betekent dus niet dat je volledige garantie kan claimen na de wettelijke garantie is verlopen. Echter kan het wel inhouden dat een verkoper gedeeltelijke garantie geeft door bijvoorbeeld het aanbod dat je beschrijft in je openingspost.
Mocht je daar niet mee akkoord gaan en je willen beroepen op een non-conformiteit zal je moeten aantonen dat er, op het moment van aankoop, iets mis was met het apparaat. De bewijslast hiervoor ligt bij jou. Lijkt me dat, als de verkoper een redelijk bod gedaan heeft, dit een prima oplossing is. Waarom zou dit niet goed zijn?
Mocht je daar niet mee akkoord gaan en je willen beroepen op een non-conformiteit zal je moeten aantonen dat er, op het moment van aankoop, iets mis was met het apparaat. De bewijslast hiervoor ligt bij jou. Lijkt me dat, als de verkoper een redelijk bod gedaan heeft, dit een prima oplossing is. Waarom zou dit niet goed zijn?
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Bedankt voor je reactie Julie4444! Ik heb van Scheer&Foppen 2 jaar fabrieksgarantie op mijn Aspire gekregen en die is nu dus net verlopen.
Helaas heeft de verkoper in de winkel mij vertelt dat de prijs die ik dan alsnog zou moeten betalen (2/3 van het totaal) voor de reparatie zo hoog ligt dat ik beter een nieuwe, of als ik dat te duur vond, ergens anders een tweedehands laptop moest kopen... dus om deze reden en omdat het moederbord wat kapot is al eerder was vervangen en dus nog maar 8 maanden oud is, en omdat de garantietermijn maar net verstreken was heb ik dit forum geopend en ben ik nog niet akkoord gegaan met dit voorstel.Julie4444 schreef:Mocht je daar niet mee akkoord gaan en je willen beroepen op een non-conformiteit zal je moeten aantonen dat er, op het moment van aankoop, iets mis was met het apparaat. De bewijslast hiervoor ligt bij jou. Lijkt me dat, als de verkoper een redelijk bod gedaan heeft, dit een prima oplossing is. Waarom zou dit niet goed zijn?
Laatst gewijzigd door BoBru___ op 06 apr 2016 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Helaas heb ik het helemaal niet ruim dus een beetje hoofdpijn kan ik wel hebben hoor!gemist schreef: Deelbetaling aanpakken, nieuwe kopen met een baydrive voor de oude harde schijf en je kunt lekker verder.
Zeuren gaat je koppijn opleveren. Don't go there.
Een nieuwe kopen met een babydrive voor de oude harde schijf? Mijn computerkennis gaat niet zover dat ik deze oplossing begrijp, haha
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Die 2 jaar is geen fabrieksgarantie, maar wettelijke garantie. Fabrieksgarantie is garantie van de "fabriek" (dus producent, dus Acer in dit geval).BoBru___ schreef:Bedankt voor je reactie Julie4444! Ik heb van Scheer&Foppen 2 jaar fabrieksgarantie op mijn Aspire gekregen en die is nu dus net verlopen.
Vandaar dat ook mijn advies was om maar gewoon een nieuw apparaat te kopen. Als het moederbord 2 maal kapot is gegaan kan dit natuurlijk nog een keer gebeuren. Dit kán in principe een productiefout zijn, maar tenzij dit bij andere exemplaren van deze Aspire serie vaak voorkomt is dit niet echt te bewijzen. Het kan ook zijn dat je gewoon pech hebt met deze laptop.BoBru___ schreef:Helaas heeft de verkoper in de winkel mij vertelt dat de prijs die ik dan alsnog zou moeten betalen (2/3 van het totaal) voor de reparatie zo hoog ligt dat ik beter een nieuwe, of als ik dat te duur vond, ergens anders een tweedehands laptop moest kopen... dus om deze reden en omdat het moederbord wat kapot is al eerder was vervangen en dus nog maar 8 maanden oud is, en omdat de garantietermijn maar net verstreken was heb ik dit forum geopend en ben ik nog niet akkoord gegaan met dit voorstel.
Zelf heb ik een bijna 6 jaar oude Aspire uit het duurdere sigment en deze werkt nog prima, hoewel de GPU chip het na 5 jaar opgaf. Probleem zelf weten op te lossen, maar ook alleen maar omdat dit een dure laptop was met 2 GPUs. Het type defect zegt meestal ook wel veel of het zin heeft om reparatie uit te laten voeren. Was mijn Aspire zo'n goedkope als die jij hebt was hij gewoon kapot en afgeschreven en had ik een nieuwe gekocht.
Als de prijs voor reparatie meer dan €100 is zou ik absoluut afhaken voor een laptop uit het € 300-450 sigment. Als het zou zijn gegaan om een duurdere/betere Aspire was dit misschien wel een realistische optie.
Een tweedehands laptop zou ik absoluut niet aanraden. Beter is dan een nieuwe laptop uit hetzelfde prijssigment te kopen. Eventueel een simpele Dell of iets dergelijks zou prima moeten zijn. Dells zijn gemiddeld genomen wat steviger dan Acer Aspires, dus kunnen iets beter tegen dat heen en weer gezeul naar colleges. That said, mijn Acer heeft dit ook 5 jaar overleefd, dus je weet maar nooit.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Kijk, van zo'n reactie uitgebreide reactie word ik blij! Super bedankt voor je advies. De moed die ik nog had toen ik dit topic startte begint nu echt wel in mijn schoenen te zakken. Ik ben bang dat ik dan tot het einde van mijn studie ergens een laptop moet gaan huren of lenen want ik ben aan het sparen voor een wereldreis, dus die €500 kan ik eigenlijk echt niet missen.Julie4444 schreef:Die 2 jaar is geen fabrieksgarantie, maar wettelijke garantie. Fabrieksgarantie is garantie van de "fabriek" (dus producent, dus Acer in dit geval).BoBru___ schreef:Bedankt voor je reactie Julie4444! Ik heb van Scheer&Foppen 2 jaar fabrieksgarantie op mijn Aspire gekregen en die is nu dus net verlopen.
Vandaar dat ook mijn advies was om maar gewoon een nieuw apparaat te kopen. Als het moederbord 2 maal kapot is gegaan kan dit natuurlijk nog een keer gebeuren. Dit kán in principe een productiefout zijn, maar tenzij dit bij andere exemplaren van deze Aspire serie vaak voorkomt is dit niet echt te bewijzen. Het kan ook zijn dat je gewoon pech hebt met deze laptop.BoBru___ schreef:Helaas heeft de verkoper in de winkel mij vertelt dat de prijs die ik dan alsnog zou moeten betalen (2/3 van het totaal) voor de reparatie zo hoog ligt dat ik beter een nieuwe, of als ik dat te duur vond, ergens anders een tweedehands laptop moest kopen... dus om deze reden en omdat het moederbord wat kapot is al eerder was vervangen en dus nog maar 8 maanden oud is, en omdat de garantietermijn maar net verstreken was heb ik dit forum geopend en ben ik nog niet akkoord gegaan met dit voorstel.
Zelf heb ik een bijna 6 jaar oude Aspire uit het duurdere sigment en deze werkt nog prima, hoewel de GPU chip het na 5 jaar opgaf. Probleem zelf weten op te lossen, maar ook alleen maar omdat dit een dure laptop was met 2 GPUs. Het type defect zegt meestal ook wel veel of het zin heeft om reparatie uit te laten voeren. Was mijn Aspire zo'n goedkope als die jij hebt was hij gewoon kapot en afgeschreven en had ik een nieuwe gekocht.
Als de prijs voor reparatie meer dan €100 is zou ik absoluut afhaken voor een laptop uit het € 300-450 sigment. Als het zou zijn gegaan om een duurdere/betere Aspire was dit misschien wel een realistische optie.
Een tweedehands laptop zou ik absoluut niet aanraden. Beter is dan een nieuwe laptop uit hetzelfde prijssigment te kopen. Eventueel een simpele Dell of iets dergelijks zou prima moeten zijn. Dells zijn gemiddeld genomen wat steviger dan Acer Aspires, dus kunnen iets beter tegen dat heen en weer gezeul naar colleges. That said, mijn Acer heeft dit ook 5 jaar overleefd, dus je weet maar nooit.
In ieder geval bedankt voor je advies, ik ga kijken wat ik er mee ga doen.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Geen probleem hoor.BoBru___ schreef:Kijk, van zo'n reactie uitgebreide reactie word ik blij! Super bedankt voor je advies. De moed die ik nog had toen ik dit topic startte begint nu echt wel in mijn schoenen te zakken. Ik ben bang dat ik dan tot het einde van mijn studie ergens een laptop moet gaan huren of lenen want ik ben aan het sparen voor een wereldreis, dus die €500 kan ik eigenlijk echt niet missen.
In ieder geval bedankt voor je advies, ik ga kijken wat ik er mee ga doen.
Wat betreft huren van een laptop: zou ik afraden. Misschien is een tablet een optie?
Anders kan je eigenlijk ook wel een Chromebook kopen, mits je altijd internet hebt. Normaal zou ik die dingen niet aanraden omdat ze tergend langzaam zijn en je er niets mee kan zonder internet (er zit zelfs geen harde schijf in zodat alles via Google drive of anderzijds online moet). Je kan er geen software op installeren, maar je kan er wel mee e-mailen en aantekeningen mee maken in google drive.
Als je een fatsoenlijk apparaat met windows kan lenen is dat de beste optie als zelf een nieuwe kopen geen optie is.. maar als ik zou was zou ik gewoon zelf een windows laptop kopen (heb je gelijk 2 jaar garantie en geen kans op gezever van een ander als iets mis gaat).
Succes!
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Chromebooks tergend langzaam? Geen SSD? Ik weet niet waar jij die foute info vandaan haalt, maar onze Chromebooks presteren beter dan een Windhoos-machine. En zijn in 4(!) seconden opgestart. En er zit een 80GB SSD in..inderdaad geen optische Drive, maar wel USB poorten voor je sticks.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar Chromebooks de norm waren. Deze chromebooks hadden zeer minimale opslagmogelijkheden voor apps en tablet-grade CPUs. Opstarten gaat na initialisatie inderdaad snel (er valt ook weinig op te starten), maar multitasken kunnen die dingen nauwelijks, even naast de limitaties van Googles OS. Je kan er best leuk op browsen, maar als je het type mens bent dat even 20 browser tabs opent en actief heeft vindt die Chromebook dat niet heel erg leuk.gemist schreef:Chromebooks tergend langzaam? Geen SSD? Ik weet niet waar jij die foute info vandaan haalt, maar onze Chromebooks presteren beter dan een Windhoos-machine. En zijn in 4(!) seconden opgestart. En er zit een 80GB SSD in..inderdaad geen optische Drive, maar wel USB poorten voor je sticks.
In vergelijking met een "echte" laptop zijn die dingen gewoon te langzaam naar mijn ervaring.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
U kunt het oneens zijn, maar wat u schrijft klopt niet. Langzamere componenten zijn niet per se kwalitatief minder. Bovendien zit er op een reparatie ook garantie. In de regel heb je in Nederland recht op een deugdelijk product. Een product dat binnen 2 jaar een defect heeft aan hetzelfde essentiele onderdel is niet deugdelijk.Julie4444 schreef:Oneens. Laptops in het lage sigment, zoals deze, zijn te langzaam of laag qua specificaties om zomaar te zeggen dat ze meer dan 5 jaar meegaan. Sterker nog: zoals veel mensen met hun apparaten omgaan is het eerder regelmaat dan uitzondering dat men binnen 2-3 jaar een nieuwe nodig heeft in plaats van na 5+ jaar,
Dit is niet waar. In Nederland bestaat er geen wettelijke garantie termijn, en de beperkte fabrieksgarantie doet niks af aan dit feit. Volgens de wet dient een product alle eigenschappen te bezitten die je er normaliter van mag verwachten. Van een laptop mag je verwachten dat het langer mee gaat dan 2 jaar. En zeker als het moederbord al eens is vervangen. Dit product voldoet niet aan die redelijke verwachting en is dus volgens de wet non-conform. Hieruit volgt dat TS recht heeft op gratis reparatie of een vervangend gelijkwaardig product.De garantietermijn is verlopen. Als de verkoper bereid is gedeeltelijke garantie te geven is dat een acceptabel bod. Echter lijkt het me verstandiger een nieuw apparaat te kopen als dit probleem zich twee keer heeft voorgedaan.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
In bedrijven worden andere overwegingen gemaakt dan bij consumenten. De fiscale regels zijn bedoelt om investeringen te bevorderen. Dat laptops door bedrijven na 2 jaar worden vervangen komt omdat die veel intensiever gebruikt worden, en bovendien na 2 jaar vaak nog een zeer aantrekkelijk restbedrag door opkoper betaald wordt. Die laptops worden na 2 jaar echt niet op de schroothoop gegooid en vinden vaak een nieuw baasje die er nog jarenlang plezier van heeft.gemist schreef:Voor de fiscus zijn laptops na drie jaar afgeschreven. In mijn bedrijfje worden de laptops zelfs om de twee jaar vervangen.
En als de garantie is verlopen...dan is de garantie verlopen en heb je niks meer te willen.
Onzin en nergens op gebaseerd. TS moet gewoon krijgen waar hij recht op heeft. Deel betalingen zijn door de rechter en consumenten authoriteit al meermaals naar de prullenbak verwezen.Deelbetaling aanpakken, nieuwe kopen met een baydrive voor de oude harde schijf en je kunt lekker verder. Zeuren gaat je koppijn opleveren. Don't go there.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
De techniek ontwikkeld zich snel. Chromebooks worden steeds beter kunnen de concurrentie met "echte" laptops steeds beter aan. Daar komt bij dat veel laptops voor wat ze bieden over prized zijn.Julie4444 schreef:Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar Chromebooks de norm waren. Deze chromebooks hadden zeer minimale opslagmogelijkheden voor apps en tablet-grade CPUs. Opstarten gaat na initialisatie inderdaad snel (er valt ook weinig op te starten), maar multitasken kunnen die dingen nauwelijks, even naast de limitaties van Googles OS. Je kan er best leuk op browsen, maar als je het type mens bent dat even 20 browser tabs opent en actief heeft vindt die Chromebook dat niet heel erg leuk.gemist schreef:Chromebooks tergend langzaam? Geen SSD? Ik weet niet waar jij die foute info vandaan haalt, maar onze Chromebooks presteren beter dan een Windhoos-machine. En zijn in 4(!) seconden opgestart. En er zit een 80GB SSD in..inderdaad geen optische Drive, maar wel USB poorten voor je sticks.
In vergelijking met een "echte" laptop zijn die dingen gewoon te langzaam naar mijn ervaring.
Re: Laptop (opnieuw) kapot, nu net buiten fabrieksgarantie
Wauw. Stiekem was ik aan het wachten op zo'n reactie!olaf79 schreef:U kunt het oneens zijn, maar wat u schrijft klopt niet. Langzamere componenten zijn niet per se kwalitatief minder. Bovendien zit er op een reparatie ook garantie. In de regel heb je in Nederland recht op een deugdelijk product. Een product dat binnen 2 jaar een defect heeft aan hetzelfde essentiele onderdel is niet deugdelijk.Julie4444 schreef:Oneens. Laptops in het lage sigment, zoals deze, zijn te langzaam of laag qua specificaties om zomaar te zeggen dat ze meer dan 5 jaar meegaan. Sterker nog: zoals veel mensen met hun apparaten omgaan is het eerder regelmaat dan uitzondering dat men binnen 2-3 jaar een nieuwe nodig heeft in plaats van na 5+ jaar,
Dit is niet waar. In Nederland bestaat er geen wettelijke garantie termijn, en de beperkte fabrieksgarantie doet niks af aan dit feit. Volgens de wet dient een product alle eigenschappen te bezitten die je er normaliter van mag verwachten. Van een laptop mag je verwachten dat het langer mee gaat dan 2 jaar. En zeker als het moederbord al eens is vervangen. Dit product voldoet niet aan die redelijke verwachting en is dus volgens de wet non-conform. Hieruit volgt dat TS recht heeft op gratis reparatie of een vervangend gelijkwaardig product.De garantietermijn is verlopen. Als de verkoper bereid is gedeeltelijke garantie te geven is dat een acceptabel bod. Echter lijkt het me verstandiger een nieuw apparaat te kopen als dit probleem zich twee keer heeft voorgedaan.
Wat kan ik nu het beste doen? Zou het zin hebben om de geschillencommissie in te schakelen? Ik heb onderhand deze brief opgesteld en naar Scheer en Foppen gestuurd:
Geachte heer/mevrouw,
Op 25 januari 2014 kocht ik bij Scheer & Foppen Utrecht een laptop. Het betreft een Acer Aspire E1-430. Op 14 juli 2015 functioneerde de laptop niet meer naar behoren, anders gezegd, deze wilde niet meer opstarten. De laptop is toen opgestuurd door Scheer & Foppen ter reparatie waarbij het moederboard vervangen is. Op 7 augustus 2015 heb ik de laptop weer op kunnen halen.
Helaas functioneerde laptop op 20 maart 2016 opnieuw niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: de laptop wil opnieuw niet opstarten, het LCD scherm lijkt defect maar ook het aansluiten op een extern beeldscherm werkt niet. Op basis van deze klachten kan er, ook aldus Acer, vanuit gegaan worden dat het moederbord opnieuw defect is.
Een laptop moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van de laptop. Daarnaast lijkt het defect opnieuw te zitten in onderdeel dat enkele maanden geleden vervangen is. Ik stel mij hier op het standpunt dat er sprake is van non-conformiteit ex artikel 7:17 BW. Het is namelijk zo dat ik op grond van de koopovereenkomst verwacht dat de laptop van kwaliteit is en naar behoren werkt en niet twee keer in een kleine twee jaar defect is, al dan niet aan hetzelfde onderdeel. Hierom wil ik graag aanspraak maken op herstel op basis van artikel 7:21 BW.
Concluderend is er naar mijn inziens sprake van een ondeugdelijk product en heb ik wettelijk gezien recht op een deugdelijk product. Ik verzoek u daarom vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen binnen 4 weken.
Met Vriendelijke groeten,
Via de verkoper (die hem naar het hoofdkantoor had gestuurd) kreeg ik dus weer te horen dat door het vervangen van het moederbord de levensduur van de laptop was verlengd en ze me hierdoor alleen en deelbetaling aan konden bieden. Ik baalde er toen ontzettend van dat die mevrouw van het hoofdkantoor niet in was gegaan op de artikelen die ik had opgezocht uit het wetboek. Zelfs op de facebook pagina van scheer en foppen krijg ik geen reactie... En bij de winkel kon die man me dus niet verder helpen en direct in contact komen met die vrouw van het hoofdkantoor was voor consumenten niet mogelijk. Dan moest ik de consumentenhelpdesk maar bellen...
De hoop begon me inmiddels al een beetje in de schoenen te zakken.
Laatst gewijzigd door BoBru___ op 11 apr 2016 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.