LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Linux

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Linux

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik ben helemaal niet anti linux, maar ik heb een hekel aan fanboys
ik wou dus op een netbook ubuntu installeren, was niet te doen.
Ik kreeg alleen een CLI en alles werkte voor geen meter. windows is ook troep, als dat is wat je wilt horen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Linux

Ongelezen bericht door BBCS »

Om misverstanden te voorkomen:

Ik ben ook helemaal niet anti-Linux.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Linux

Ongelezen bericht door queenfan »

Het probleem is dat er mensen zijn die kudde gedrag vertonen en als die mensen een netbook kopen en er zit linux op (lezen is vaak ook moeilijk) dan is er een probleem.

Maar om nu te kijken wat het is wordt het vaak gelijk teruggebracht.

Er zijn mensen die bewust voor WIndows, Linux, Mac of andere os-en kiezen, dit doen zo met hun eigen reden. Maar de grootste gros zijn kudde dieren men weet niet anders, maar wel veranderen van mobieltjes.

Ik ken ze hebben de ene keer en Nokia dan een Samsung en Erricson geen probleem maar van WIndows naar Linux is een probleem.

@ Moppentappers, jouw opmerkingen bij sommige onderwerpen doet mij denken aan een Windows fanboy ik kan het mis hebben maar zo denk ik er soms over.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Linux

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik heb zelf zowel met Windows als met Linux gewerkt.

En van beide besturingsystemen is er wel wat van te zeggen, ze hebben beide voordelen maar ook nadelen.

Waar het vaak om gaat is dat de meeste consumenten Windows gewend zijn en de overstap naar Linux te moeilijk vinden, terwijl voor de echte leken eigenlijk Linux veel geschikter is, omdat die nu eenmaal veel minder gevoelig is voor virussen en spyware.

De reactie van de meeste mensen is dat zij liever bij het oude vertrouwde Windows blijven dan overstappen naar Linux.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Linux

Ongelezen bericht door fietsje »

@moppentappers

http://webwereld.nl/articles/53573/linu ... inkel.html
Niet vanwege technische kwalen, maar vanwege het 'ongemakkelijke gebruik'. Klanten verwachten dat de netbook werkt als een Windows laptop, en zeggen Ubuntu ongemakkelijk te vinden. In totaal zijn er zo'n 60.000 van de Webbooks verkocht, waarvan dus 20 procent werd teruggebracht.
Dus 48.000 draaien nog op linux......
Het glas is dus meer dan half vol.....

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Linux

Ongelezen bericht door D1RK »

Als de mensen met een verlopen virus scanner moeten betalen of een slecht werkend systeem hebben zullen ze eerder op Ubuntu overstappen dan bij een nieuwe.

Als er in hun vriendenkring meer Ubuntu gebruikers komen willen ze het wel proberen.
Daarom zet ik het graag Via Wubi zodat ze Ubuntu op een leeg deel van de windows schijf kunnen testen en als ze ruimte nodig hebben of niet willen makkelijk verwijderen...

Echter zijn de mensen die liever een volledige Ubuntu op de hele schijf willen steeds groter,
maar je moet de mensen rustig laten proberen want opdringen werkt tegen!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Linux

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Wat ik vooral jammer vind, is dat die terminal zo verschrikkelijk lastig is.. als je software wilt hebben die staat in het software installeren/verwijderen ding geen enkel probleem, maar toen ik vmware tools wou installeren was dat een hoop gekloot met de terminal, als ik firefox voor linux download via de website zie ik niet 1 2 3 hoe ik die nu even kan gaan installeren.
Op windows is het openen, volgende volgende volgende voltooien, nu kijk ik wel of er geen yahoo dit of google dat mee komt, maar verder hoef ik niets te doen..

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Linux

Ongelezen bericht door djmaze »

@moppentappes: sorry over mijn snelle opvatting als "windows fanboy" maar kreeg dat gevoel door andere posts en zeer kortaf zonder mening.

Verder heb je gelijk over de Terminal. Het schrikt veel mensen af.

Vergeet niet dat het meeste open source is en dat men niet afhankelijk is van een gelikte interface om iets "aan de man te brengen" om geld in het laatje te krijgen.

KDE is veel (bij welke distro dan ook) heeft een veel groter Windows gevoel dan ubuntu, maar ik zie veel Windows gebruikers die ook een Mac hebben vaak de windows taakbalk ook boven in het scherm proppen i.p.v. onderin.
Zij zullen dus net zo makkelijk Ubuntu gebruiken.

Het gross van de mensen (80%??) weet niet beter dat de taakbalk onderin hoort en als zij per ongeluk die balk naar links, rechts of boven verslepen beginnen ze al te flippen dat de taakbalk zoek is!
Zelfde als je dronken op zoek bent naar je fiets en niet weet waar hij is gebleven, je wordt boos op je ontwetendheid.

Gelukkig heb je tegenwoordig YUM Extender en Synaptic om je repo's visueel te beheren, maar je moest eens weten toen die pakketten nog niet standaard geïnstalleerd waren, hoeveel mensen er wel niet hebben gegoogled naar een oplossing.
Zelfde geld voor de velen audio systemen voor Linux (ALSA, OSS, aRts, etc. etc.) en hoe hopeloos het af en toe was.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Linux

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Nov 2008 23:52 door Moppentappers

Wat ik vooral jammer vind, is dat die terminal zo verschrikkelijk lastig is.. als je software wilt hebben die staat in het software installeren/verwijderen ding geen enkel probleem, maar toen ik vmware tools wou installeren was dat een hoop gekloot met de terminal,
Dat de terminal in Linux afschrikt begrijp ik wel. Maar een doorsnee gebruiker heeft die terminal niet echt nodig. Iemand die VMWare tools wil installeren is geen doorsnee PC gebruiker meer. Die zal er niet zo snel van terugschrikken om de commando's van de installatie instructie te kopiëren en te plakken in een terminal. Dat is echt niet zo moeilijk of ingewikkeld zoals zoveel mensen denken. Bovendien kun je VMWare tools gewoon grafisch, zonder terminal installeren. Daarna moet er één commando in een terminal gegeven worden om een configuratie programmaatje te draaien:

Code: Selecteer alles

vmware-config-tools.pl
Wat moeilijk zeg. :wink:
http://www.vmware.com/support/ws5/doc/w ... linux.html
Bovendien moet je je klacht bij VMWare indienen en niet bij Linux. VMWare heeft immers zelf deze software gemaakt.
als ik firefox voor linux download via de website zie ik niet 1 2 3 hoe ik die nu even kan gaan installeren.
Mooi voorbeeld m.b.t. mijn vorige opmerking. Waarom zou je die downloaden? Firefox wordt al automatisch, standaard toegevoegd bij de installatie van een GNU/Linux distro. Althans bij de distributies waar ik mee bekend ben. En anders kun je Firefox installeren m.b.v. het "software installeren/verwijderen ding" zoals jij dat noemt. De VMWare player kan overigens eveneens met de grafische installatie tool geïnstalleerd worden. Makkelijker kan niet. Je hoeft niet meer te zoeken op internet naar deze en héél veel andere software.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Linux

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Het zit er wel standaard bij, maar als ik dat pakketje heb gedownload is het niet duidelijk welk bestand gebruikt moet worden ter installatie, om de vergelijking maar weer even te maken.. als ik firefox voor windows download is het uitvoeren en gaan, en bij linux zit ik met een pakketje, en wat dan?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Linux

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Nov 2008 20:45 door Moppentappers

Het zit er wel standaard bij, maar als ik dat pakketje heb gedownload is het niet duidelijk welk bestand gebruikt moet worden ter installatie, om de vergelijking maar weer even te maken.. als ik firefox voor windows download is het uitvoeren en gaan, en bij linux zit ik met een pakketje, en wat dan?
Heb je mijn vorige bericht wel goed gelezen? Je hoeft Firefox helemaal niet handmatig te downloaden. Het staat er al op of je klikt Firefox aan in het softwarebeheer en drukt op "installeren".

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Linux

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik stel met firefox gewoon een voorbeeld, er is zat software niet via dat ding te halen, ik zoek gewoon naar een simpel voorbeeld over hoe je dat moet aanpakken met z´n archiefbestand

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Linux

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Nov 2008 22:30 door Moppentappers

Ik stel met firefox gewoon een voorbeeld,
Oké.
er is zat software niet via dat ding te halen,
En dat is nu een groot misverstand. Eigenlijk is alles wat een doorsnee gebruiker nodig heeft d.m.v. 'softwarebeheer' te installeren. Voor bijvoorbeeld Linux Ubuntu zitten er ca. 20.000 pakketten in dat softwarebeheer. Dat is echt héél veel.
http://lcardinaals.wordpress.com/2008/0 ... om-ubuntu/
ik zoek gewoon naar een simpel voorbeeld over hoe je dat moet aanpakken met z´n archiefbestand
Nu zoek je in ineens naar een simpele manier. Volgens mij ben je alleen maar aan het zoeken naar nadelen van GNU/Linux. :wink: Maar goed. Dat kan per archiefbestand verschillen. Voor Firefox, hier de snelste manier:

Met je Linux 'verkenner' naar de map navigeren waar je het gecomprimeerde Firefox bestand hebt opgeslagen en er met je rechter muisknop op klikken en vervolgens 'hier uitpakken' selecteren. Klaar is kees. Firefox hoeft niet 'echt' geïnstalleerd te worden. Als je nu de Firefox map in gaat die het uitpakken heeft aangemaakt en (dubbel) klikt op het bestand 'Firefox' start de browser op.

Op deze manier moet je nog wel zelf even het genoemde Firefox bestand naar je bureaublad slepen om een snelkoppeling aan te maken en/of handmatig Firefox aan het menu toevoegen.

Je hebt dus in principe niet eens een terminal nodig om een Firefox archief bestand handmatig te installeren.

Vaak wordt het wel op de 'terminal manier' uitgelegd. Bij zo'n archief is altijd een README.txt of een INSTALL.txt meegeleverd waarin wordt uitgelegd hoe de software te installeren. Een handleiding voor een grafische installatie blijft vaak achterwege omdat de auteur van die installatie handleiding dan enkel een paar regeltjes tekst (commando's) hoeft op te schrijven en omdat die commando's meestal distributie onafhankelijk zijn. Anders moet deze auteur heel veel verschillende handleidingen, kompleet met screenshots voor de verschillende distributies en verschillende Window Managers (KDE, Gnome, enz.) schrijven. Maar nogmaals, deze manier van installeren is niet nodig. Op de site van Firefox zelf wordt dat ook aangegeven.
http://support.mozilla.com/nl/kb/Instal ... x+on+Linux

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Linux

Ongelezen bericht door Eerde »

Gelukkig is er veel keuze bij GNU/Linux (geruchten doen de ronde dat er wel 500 distro's zijn -geweest-).
Ubuntu is erg Gnome georienteerd en dat is niet mijn 'ding', alhoewel de openSuSE variant van Gnome de eerste is die ik af en toe en dan graag gebruik.
De KDE versie van Ubuntu (Kubuntu) mist finesse, vandaar dat ik openSuSE prefereer (OS11.1 met KDE4.1.64).

Wat wel goed is en blijft dat je iedere 6 maanden een upgrade hebt, dat doet windoze ons niet na ;)

De echte voordelen van Ubuntu, maar eigenlijk alle distro's;
1. Nooit meer defragmenteren
2. Nooit meer herstarten b.v. na een installatie van een prog
3. Altijd genoeg RAM
4. Nooit meer een BSOD, hooguit crashed een prog, nooit het hele systeem
5. Mocht je vast lopen/bevriezen dan start je even de xserver opnieuw
6. Nooit meer over het internet zwalken en betalen/downloaden van onbetrouwbare (?) sites, alles staat netjes in repositories
7. Nooit meer last van virussen, trojan etc, malware is bij een normaal geconfigureerde GNU/Linux doos in de praktijk geen issue (in 7 jaar nog nooit iets gezien).
8. Geen ET-Phone-Home, info die naar Redmond gezonden wordt iedere keer dat je je doos opstart
9. De volledige vrijheid om alles te installeren, veranderen, aan te passen, de code in te zien, en weer gratis door te geven
10. 'Free as in Freedom' en ook nog eens 'Free as in Beer' !
11. Compleet vanaf de DVD, geen extra uitgaven voor een Office suit Photoshop etc. etc.
12. De mooiste desktop effecten, tranparantie etc (krijgen windoze piepeltjes over 2-3 jaar wellicht ook)

PS en van veel distro's is er een live-CD, om even te proberen zonder te installeren of om een vastgelopen windoze systeem te 'redden'.

En dat allemaal voor de gratis ! Eat your heart out Steve...

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Linux

Ongelezen bericht door D1RK »

Leuk die adviezen hierboven maar het Ubuntu forum heeft meer en betere adviezen.
Dus daar is voor de meeste problemen binnen 24 uur een antwoord, en kun je verder.

Het enige wat ik mis met Linux of Ubuntu is de nadelen van Windows!

jackdorp
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2007 16:38

Re: Linux

Ongelezen bericht door jackdorp »

Als iedereen zijn software op zijn windows systeem, legaal zou kopen en dit vergelijk met b.v. een Ubunto linux systeem zouden er veel meer gebruikers overstappen. Uiteraard heb je wel de wil nodig om aan linux te wennen. En bij probleempjes heb en op het linux forum vaak binnen enkele minuten een mogeliijke oplossing. Probeer bv. een de open office versie deze is ook voor windows en mac beschikbaar en ondersteunt ook de bestanden voor windows, Mac en uiteraard linux.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Linux

Ongelezen bericht door fietsje »

O zoals ik om een andere site las :
The moment that windows does not suck, is the moment that microsoft starts automating vacuum cleaners.....
:wink:

Maar daar zul je geen windows voor nodig hebben....

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Linux

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 19 Nov 2008 19:49 door fietsje
The moment that windows does not suck, is the moment that microsoft starts automating vacuum cleaners.....
:wink:

Maar daar zul je geen windows voor nodig hebben....
Lol. Deze stofzuiger 'draait' in ieder geval op Linux...
Compatible with Windows ME, XP, 98 and Linux OS
...maar blijkbaar niet op Vista. :wink:

Sorry, off-topic. Kon het niet laten.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Linux

Ongelezen bericht door djmaze »

D1RK schreef:Het enige wat ik mis met Linux of Ubuntu is de nadelen van Windows!
Kan er wel één vinden: EA Games zoals "Need for Speed" doen het niet.
WOW en Unreal Tournament doen het gelukkig wel.

Nadelen die GNU/Linux heeft alsmede Windows:
  1. Niet alles in 64bit Windows is 64bit (flash bijvoorbeeld)
  2. 64bit Windows kan alleen op 64bit processors
  3. Windows heeft zooi in het register en GNU/Linux in /home/JIJ/.[oud programma]/ (voordeel is wel dat het niet in het geheugen zit als bij Windows)
  4. Documentatie moet je kopen
  5. File sharing is hopeloos ingewikkeld de eerste keer

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Linux

Ongelezen bericht door BBCS »

Kan er wel één vinden: EA Games zoals "Need for Speed" doen het niet.
WOW en Unreal Tournament doen het gelukkig wel.


Heeft het er niet mee te maken dat je Open GL hebt en DirectX?

Want als ik me niet vergis werken spellen die voor Open GL gemaakt zijn wel onder Linux en Spellen die voor DirectX gemaakt zijn niet?

Of sla ik de plank nu finaal mis? :oops:

Gesloten