LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Stephanie78
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2012 13:23

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Stephanie78 »

En ja, hier zit ook wat in:

Hang op als Microsoft je belt!
vr 10 februari 2012 - 10:45


Hard- en Software

Dit is geen grapje, maar helaas de realiteit.

Een van onze leden is recent gebeld door een Engels sprekende vrouw, die belde namens het ‘Microsoft Support Department‘. Ze wist te melden dat zij uit foutmeldingen van de betreffende computer hadden opgemerkt dat deze met zogenoemde malware was besmet. Deze malware zou de harddisk en het besturingssysteem kunnen beschadigen. Of de computer even opnieuw kon worden opgestart, dan zou zij wel via de telefoon aanwijzingen geven hoe deze malware kon worden verwijderd. Gelukkig vertrouwde dit HCC lid het niet en vroeg haar om een telefoonnummer waarop hij haar kon terugbellen. Het gesprek werd beëindigd.

Na telefonisch contact van dit HCC lid met Microsoft Nederland werd duidelijk dat zij al eerder klachten over dit soort praktijken hadden ontvangen.

Bij nader onderzoek blijkt inderdaad dat Microsoft hiervan al op de hoogte was. Jasmine Sesso van het Microsoft Malware Protection Center schrijft er over in haar blog. “De laatste tijd zien we dat een toenemend aantal mensen telefonisch wordt benaderd door oplichters, die zich uitgeven als personeel van Microsoft Support. De oplichters bellen over een geïnfecteerde computer (waarover Microsoft al eerder heeft geschreven in een van haar blogs), waarna het slachtoffer software moet aanschaffen en installeren. Trap daar niet in. Microsoft zal nooit zomaar een gebruiker bellen. Als je zo'n gesprek ontvangt, hang dan op!"

Waarom dan geen waarschuwing laten uitgaan? Een gemiste kans voor Microsoft om hun klanten te beschermen tegen dit soort praktijken, vindt HCC. HCC is van mening dat Microsoft dit veel breder onder de aandacht had moeten brengen, dan uitsluitend een melding via een blog via een blog etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

Deze discussie draait volgens mij om het feit dat we in eerste instantie als burger zelf de medemens moeten waarschuwen, hoe slim of dom de medemens is, niemand verdient het opgelicht te worden.

Helemaal mee eens maar gebruik daar dan de geeigende kanalen voor, radio , TV, krant en "misbruik" daar de politie niet voor.
En elke oplichter, dief, moordenaar of welke soort dan ook, wat mij betreft horen ze allen aangepakt te worden, ja toch?
Klopt, ook helemaal mee eens, en aangezien we in Nederland genoeg criminelen rond hebben lopen laten we dan daar eens mee beginnen , en als dat opgelost is de focus naar het buitenland verleggen.
Criminaliteit is criminaliteit, en u bent misschien blijven hangen bij radio 1,2 en 3 en de gehaktballen
Ik had het over het gebruik van de gewichtsaanduiding "Pond" maar die is waarschijnlijk niet overgekomen. En ik ben dan inderdaad op sommige punten blijven hangen, feit is wel dat ik niet in die spam/scam/fishing onzin trap.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik had het over het gebruik van de gewichtsaanduiding "Pond" maar die is waarschijnlijk niet overgekomen. En ik ben dan inderdaad op sommige punten blijven hangen, feit is wel dat ik niet in die spam/scam/fishing onzin trap.
Ik vraag mij wel af, wie in het andere bericht is blijven hangen.
Ik kan mij alleen aan jouw worden aansluiten.
Waarschuwen is goed, maar sommige hebben ook niets aan een waarschuwing, want zij trappen dan steeds weer in.

Muddy
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2012 22:21

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Muddy »

Het uithoren van "Windows Security System" heb ik ruim twee jaar geleden al een keer gedaan. Mocht niet baten, ik wordt minstens vier keer per week (!) gebeld door de met zwaar Pakistaans accent sprekende Engelstalige medewerker. Dat politie er niks aan doet kan ik me voorstellen, alleen BAAL ik er van dat ik dit internationale nummer (Amerikaans nummer, terwijl ze beweren vanuit Londen te bellen) niet kan blokkeren!
Als je direct duidelijk zegt geen belangstelling te hebben en neerlegt bellen ze gewoon terug!
De laatste tijd leg ik de hoorn naast de haak als ik de stem weer herken, na vijf minuten hebben ze dan wel opgehangen. Ongelofelijk dat die lui zo hardnekkig volhouden. Alsof ik na honderd vergeefse telefoontjes ineens wel interesse heb. Enne, ze beweren via de door Windows verstuurde foutmeldingen (die bij vastlopen van browsers of andere programma's regelmatig optreden) mijn computer te hebben getraceerd als bron van virussen. Het telefoonnummer krijgen ze vervolgens via het getraceerde adres. De grootst mogelijke onzin! Ik heb al lang geen Windowscomputer meer. Maar dat weten zij nog niet...

Mijn oproep: laat de telefoondiensten het mogelijk maken om (series van) internationale telefoonnummers te blokkeren. Zeker bij Voip zou dat toch mogelijk moeten zijn?
Laatst gewijzigd door Muddy op 15 jan 2013 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

Muddy schreef:Het uithoren van "Windows Security System[s/b]" heb ik anderhalf jaar geleden al een keer gedaan. Mocht niet baten, ik wordt minstens vier keer per week (!) gebeld door de met zwaar Pakistaans accent sprekende Engelstalige medewerker. Dat politie er niks aan doet kan ik me voorstellen, alleen BAAL ik er van dat ik dit internationale nummer (Amerikaans nummer, terwijl ze beweren vanuit Londen te bellen) niet kan blokkeren!
Als je direct duidelijk zegt geen belangstelling te hebben en neerlegt bellen ze gewoon terug!
De laatste tijd leg ik de hoorn naast de haak als ik de stem weer herken, na vijf minuten hebben ze dan wel opgehangen. Ongelofelijk dat die lui zo hardnekkig volhouden. Alsof ik na honderd vergeefse telefoontjes ineens wel interesse heb. Enne, ze beweren via de door Windows verstuurde foutmeldingen (die bij vastlopen van browsers of andere programma's regelmatig optreden) mijn computer te hebben getraceerd als bron van virussen. Het telefoonnummer krijgen ze vervolgens via het getraceerde adres. De grootst mogelijke onzin! Ik heb al lang geen Windowscomputer meer. Maar dat weten zij nog niet...

Mijn oproep: laat de telefoondiensten het mogelijk maken om (series van) internationale telefoonnummers te blokkeren. Zeker bij Voip zou dat toch mogelijk moeten zijn?


Maar waarom volg je dan niet mijn "methode" op? Het werkte grandioos. Werd giga veel gebeld en al ben ik een vrouw: zette zware stem op en heel duidelijk zei ik: Good Morning (of welke tijd van de dag het was aangepast) Dutch Federal Police speeking, can I help you. Ik kan je verzekeren: aan de andere kant hoorde ik paniek en s**t en ben daarna nooit meer gebeld. En ik kreeg er werkelijk tig per dag.

simonbien
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2011 18:49

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door simonbien »

In Soesterberg en Amersfoort hebben ze slachtoffers gemaakt je snapt niet dat mensen telefonisch hun gegevens afgeven.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Maar waarom volg je dan niet mijn "methode" op? Het werkte grandioos. Werd giga veel gebeld en al ben ik een vrouw: zette zware stem op en heel duidelijk zei ik: Good Morning (of welke tijd van de dag het was aangepast) Dutch Federal Police speeking, can I help you. Ik kan je verzekeren: aan de andere kant hoorde ik paniek en s**t en ben daarna nooit meer gebeld. En ik kreeg er werkelijk tig per dag.


De beste methode is er al hier eens geschreven worden.
Oppakken en de haak naast het toestel.
Het zijn de kosten voor de beller, en ook hier telt, de volhouder wint. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

nevermind, natuurlijk zijn de beste oplossingen als langs geweest, echter: ik "kreeg er plezier in" en vooral de reactie aan de andere kant deed me deugd. Vooral het niet meer worden lastiggevallen. Thats all.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

tenormin schreef:nevermind, natuurlijk zijn de beste oplossingen als langs geweest, echter: ik "kreeg er plezier in" en vooral de reactie aan de andere kant deed me deugd. Vooral het niet meer worden lastiggevallen. Thats all.

Als je van spelletjes houd, dan wel, ik heb er geen plezier in, om lastig gevallen te worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

nevermind schreef:
tenormin schreef:nevermind, natuurlijk zijn de beste oplossingen als langs geweest, echter: ik "kreeg er plezier in" en vooral de reactie aan de andere kant deed me deugd. Vooral het niet meer worden lastiggevallen. Thats all.

Als je van spelletjes houd, dan wel, ik heb er geen plezier in, om lastig gevallen te worden.
Tja, dat is persoonlijk. Zolang ik in huis niet word lastig gevallen vind ik het minder erg. Ja, ik hou van spelletjes: cryptogrammen......

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door queenfan »

Ben ook gebeld door dit zogenaamde Microsoft Support Department, ook hier een vrouw die met een nogal een accent mij wist te vertellen dat mijn computer besmet is met virussen en legde mij even uit wat ik moest doen.

Uiteraard niet ingetrapt maar hield me dom, toen men zijn dat ik een of ander programmatje moest installeren riep ik dat mijn Mac de exe bestand niet kon openen of installeren.

Het gesprek was snel over... :lol: :lol: :lol:

Pave
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2012 23:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Pave »

Hallo,
Ook ik ben gebeld en moest plaats nemen achter de pc. Ze zeiden dat ze steeds berichten vanaf mijn pc ontvingen.
Ben niet zo'n pc expert dus liet het over me heen komen. Moest naar "uitvoeren" gaan en cmd geloof ik typen. Krijg je een zwart popup scherm. Toen moet ik daar nog iets typen, maar weet niet precies meer wat! Vervolgens op enter gedrukt en toen kwam er een rij letter en tekens voorbij zegmaar, onderaan stond mijn windows ID, zij las dit vlekkeloos op, ineens dacht ik dit klopt niet en heb gezegd dat ik ermee stopte en weg moest. Ze zei nog. Please sir. Ten minutes! Heb gezegd dat ik op zou hangen en het laatste wat ze zei was, dat ze wel weer probeert te bellen.

Nu is mijn vraag, kan dit kwaad, heb niks gedownload of mn pc overlaten nemen. Waar ze het dan ook over had!
Ze hebben m'n naam, tel nr, en windows ID......

Hoop dat iemand hier duidelijkheid over kan geven. Ik telebankier iig niet meer op die pc!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Ze hebben m'n naam, tel nr, en windows ID......
Er staat nergens in het "verhaal" , dat je de naam, tel.nr hebt gegeven, dus het klopt van geen meter.
De IP van je computer is makkelijk te achterhalen, dus lees/schrijf deze eens voor, dan help ik jouw verder met je stappen.

Pave
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2012 23:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Pave »

Ze belden mij op met de vraag of ik die en die persoon was. Ze belden me. Dus die gegevens hebben ze dus. En na dat ik mijn Windows ID tevoorschijn toverde las zij het mij voor. Hadden ze mijn Windows ID dan al of heb ik die naar hun gestuurd.......

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door nevermind »

Pave schreef:Ze belden mij op met de vraag of ik die en die persoon was. Ze belden me. Dus die gegevens hebben ze dus. En na dat ik mijn Windows ID tevoorschijn toverde las zij het mij voor. Hadden ze mijn Windows ID dan al of heb ik die naar hun gestuurd.......
Welk IP adres was het ?

Pave
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2012 23:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Pave »

Mijn IP adres...? Weet ik zo niet. Ben nl. Niet thuis op het moment. Vrijdag pas weer.
Maar IP adress en windows ID is toch wat anders. Maar jij zult er vast andere bedoelingen mee hebben.

Pave
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2012 23:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Pave »

Maar kan ik die pc gewoon gebruiken nu.... Of is er gevaar voor iets. Weet niet precies waar jij naar toe wilt met het IP adres. Dacht dat ik niks verkeerds had gedaan omdat ik niks gedownload had....... Vandaar.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

Pave schreef:Maar kan ik die pc gewoon gebruiken nu.... Of is er gevaar voor iets. Weet niet precies waar jij naar toe wilt met het IP adres. Dacht dat ik niks verkeerds had gedaan omdat ik niks gedownload had....... Vandaar.
U heeft ook nog niets verkeerds gedaan. Behalve als u hier iemand uw IP gaat geven op de site of in een PB. Nooit doen, hoor. Niemand hoort u om uw IP adres te vragen van het forum (dan zal dit tegen U gebruikt worden).

Muddy
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2012 22:21

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Muddy »

Update # 1 - de virtuele sterke arm
Aanvulling op mijn eerdere bericht:

Laatste ontwikkeling: ik heb inderdaad opgenomen met " Dutch Federal PD" en direct gevraagd:
1. wat zijn naam is (onverstaanbaar)
2. waar hij vandaan belt (Amsterdam !?!)
3. wat de naam van zijn organisatie is (Windows Security Services of zoiets)

Vervolgens aangegeven dat er herhaaldelijk klachten zijn over het bellen naar dit nummer door dit bedrijf. Enig tumult aan de andere kant, "sorry" en *klik*, opgehangen. Wel vier dagen rust gehad, daarna begon het weer van voor af aan. Ik ben dus weer op naast-de-hoorn-leggen overgestapt, alleen wel met een illusie armer: het kost hen waarschijnlijk bijna niets omdat ze gewoon vanuit NL bellen.

Ook mijn provider (Telfort) benaderd met verzoek om iets te doen aan deze overlast. Geen enkele respons!
Ik denk dat ik hier maar eens een stalk-aanpak ga toepassen.
Laatst gewijzigd door Muddy op 15 jan 2013 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Pave
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2012 23:01

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Pave »

tenormin schreef:
Pave schreef:Maar kan ik die pc gewoon gebruiken nu.... Of is er gevaar voor iets. Weet niet precies waar jij naar toe wilt met het IP adres. Dacht dat ik niks verkeerds had gedaan omdat ik niks gedownload had....... Vandaar.
U heeft ook nog niets verkeerds gedaan. Behalve als u hier iemand uw IP gaat geven op de site of in een PB. Nooit doen, hoor. Niemand hoort u om uw IP adres te vragen van het forum (dan zal dit tegen U gebruikt worden).
Ok. Bedankt voor de info. Vond dat IP verhaal een beetje wazig en zag de toegevoegde waarde niet echt. Maar het enige wat ik raar vond bij het telefoontje is dat ik dus iets in moet typen en mijn windows ID (installatie code) tevoorschijn kwam en zonder dat ik er om vroeg zij mij deze voorlas. Pas toen, beetje laat misschien, dacht ik dat het niet klopte.
Dus vroeg ik mij af of ik hun mijn code gestuurd zou hebben en kunnen ze daar wat mee?

Ook ik heb gevraagd waar ze vandaan kwam, ze zei uit california...en was van het windows security centre ofziets.

Gesloten