LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

http://www.microsoft.com/presspass/pres ... adyPR.mspx
Microsoft also is working with PC manufactures to introduce Windows Vista Premium Ready PCs. Windows Vista Capable PCs can earn the Premium Ready designation by meeting or exceeding the requirements outlined below. A Premium Ready designation ensures that the PC will deliver even better Windows Vista experiences, including Windows Aero™, a new user experience designed to deliver a productive, high-performing desktop interface. Microsoft recommends that customers seeking the best experiences with Windows Vista ask for PCs that are Premium Ready or choose PCs that meet or exceed the Premium Ready requirements.

“Dell is focused on designing systems today that will enhance the effectiveness of the features of Microsoft® Windows Vista tomorrow,” said John Medica, senior vice president of the Product Group at Dell. “We are working closely with Microsoft to ensure the best user experience on currently shipping performance desktops, workstations and notebooks, and customers can be confident that their high-performance Dell configuration can make the most of the next-generation capabilities of Microsoft Windows Vista.” “Gateway PCs are optimized to take advantage of the increased usability, reliability, security and functionality that will be available with Windows Vista,” said Greg Memo, senior vice president of Products, Marketing and Web at Gateway. “The vast majority of our consumer and business PCs are already Windows Vista Capable and many are Premium Ready, ensuring that they will seamlessly run Windows Vista when it becomes available.”

“Windows Vista will create a more dynamic computing environment for both corporate and small-business users, and customers need to know that they can buy a system today fully capable of running Windows Vista when it becomes available,” said Philippe Davy, vice president of Strategic Alliances at Lenovo. “Lenovo is working closely with Microsoft to ensure that we deliver a powerful, innovative PC experience. Windows Vista Capable PCs and Premium Ready PCs from Lenovo will help provide customers that peace of mind.”

“Microsoft and Toshiba are working closely together to ensure our notebook customers worldwide are aware of the dramatically enhanced computing experience Vista will offer,” said Hisatsugu Nonaka, Toshiba corporate senior vice president and president and CEO, Toshiba PC and Network Company. “We want our customers to choose a Toshiba notebook computer that is Windows Vista Capable or Windows Vista Premium Ready so they are prepared for this exciting new operating system.”

En wie behalve MS worden er op het matje geroepen ???

En BBCS lees maar de minimum vereisten van vista na :

Windows Aero requires the following:


DirectX 9-class graphics processor that supports the following:


WDDM


Pixel Shader 2.0 in hardware


32 bits per pixel


Adequate graphics memory


64 MB of graphics memory to support a single monitor less than 1,310,720 pixels


128 MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions from 1,310,720 to 2,304,000 pixels


256 MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions higher than 2,304,000 pixels


Meets graphics memory bandwidth requirements, as assessed by Windows Vista Upgrade Advisor running on Windows XP

3 A DVD-ROM can be external (not integral or built into the system)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

En BBCS lees maar de minimum vereisten van vista na :
Er is een groot verschil tussen minimale vereisten en aanbevolen vereisten.

Dus bij de minimale vereisten draait het wel, maar dat is dan ook alles mee gezegd.

Bij de aanbevolen vereisten zou het probleemloos en haperloos moeten draaien.

Teveel mensen kijken dan naar de minimale vereisten, terwijl ze beter naar de aanbevolen vereisten kunnen gaan kijken.
Windows Vista-capable
De minimum vereisten voor een "Windows Vista-capable"-pc zijn:

Een moderne processor (tenminste 800MHz)
512MB systeemgeheugen
een 'DirectX 9 capable'-videokaart
DVD-ROM-speler
Pc's die aan deze eisen voldoen krijgen het label "Windows Vista-capable". Het is niet bekend of deze eisen ook voor toekomstige servicepacks blijven voldoen. Bij Windows XP, de voorloper van Windows Vista, hadden servicepacks hogere systeemvereisten.


[bewerk] Aero-interface
Wie extra opties zoals de nieuwe Aero-interface wil heeft een zwaardere pc nodig. Onder de naam 'Windows Vista Premium Ready' zijn aanvullende systeemeisen opgesteld waaraan een pc moet voldoen om de extra's te tonen. Voor het beste resultaat zijn de volgende opties nodig (ook al zegt Microsoft iets heel anders):

1,5 GHz 32-bit (x86) of 64-bit (x64) processor
1 GB systeemgeheugen
256 MB geheugen-videokaart DirectX 9 compatible (met WDDM driver)
40 GB harde schijf met 15 GB vrije ruimte
DVD-ROM-drive en/of dvd-brander
audio-uitgang
internetverbinding
Pc's die aan deze eisen voldoen krijgen het "Windows Vista Premium Ready" label.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

En bij de meeste systemen die problemen geven blijkt dat er een te zwakke videokaart in zit en veel te weinig intern geheugen.
Want met 512MB geheugen dan ook nog Aero draaien, dat gaat dus niet.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

een citaatje uit jouw quote uit wikipedia :
(ook al zegt Microsoft iets heel anders):
MS zegt 1 GHZ, wikipedia 1.5 GHZ....

Om AERO te draaien hebt je volgens MS dus een low cost video kaartje nodig : er wordt gesproken van 64 - 256 MB ram, direct x 9

Mijn quote komt van Microsoft !!
Jij kunt nu wel wat anders roepen, maar het gaat om dat microsoft heeft geclaimd ( samen met DELL TOSHIBA enz ) en vervolgens heeft gedaan.

http://technet.microsoft.com/en-us/wind ... 05075.aspx

( Dus 1GHZ en 1 GB geheugen is het minimum, maar genoeg! )

MS heeft dus (zie mijn link en quote van het persbericht van MS) bewust samen met die partijen e.e.a. in gang gezet. Vervolgens gaan die partijen de stickers plakken, MS kan dit zelf niet doen, voornamelijk omdat MS geen PC's vermarkt, maar de hardware leveranciers die ook toevalig het microsoft product XP (toen nog) er bij verkopen.

Als consument moet je dus vertrouwen op die partijen die de stickers plakken en samen met de hardware de (juiste? ) software behoren te verkopen. De bovengenoemde partijen inclusief MIcrosoft zijn hierover nu aangeklaagd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

( Dus 1GHZ en 1 GB geheugen is het minimum, maar genoeg! )
Als ik kijk naar de budgetsystemen waar dan andere versies dan Vista Home Basic op geïnstalleerd zijn, dan kom ik heel vaak tegen dat er maar 512MB in zit.
Dus te weinig.
Als consument moet je dus vertrouwen op die partijen die de stickers plakken en samen met de hardware de (juiste? ) software behoren te verkopen. De bovengenoemde partijen inclusief MIcrosoft zijn hierover nu aangeklaagd.
En daar heb je helemaal gelijk in.
Als consument zijnde moet je daarop gewoon kunnen vertrouwen.

Daarnaast is het ook de taak van de winkelier en de computerfabrikanten om duidelijk naar de klanten te zijn.
En daar is het dus denk ik ook misgegaan.

Een punt is ook dat Microsoft de hardware in klasses heeft ingedeeld, maar dat de computerindustrie dat niet goed heeft opgepakt.

Ik lees zelfs dat de hardwareeisen van Vista naar beneden is geschroeft om toch de verkoopbaarheid omhoog te krikken.

Dus Basic is maar Basic (om met de woorden van Microsoft te spreken.)

Daarnaast vind ik het persoonlijk nogal verwarrend wat ik in de media verneem.
Ik heb zelf de roadshow van Microsoft gevolgd en mijn uitspraken baseer ik op wat ik daar te horen en te zien gekregen heb.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door NONO »

Het lijkt er op dat Microsoft niet alleen problemen heeft met de capable stickers, maar ook met "capable drivers": http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nie ... ?di=406465

Mag je je patchproces op zich beter op orde hebben, http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nie ... ?di=406280, maar als je eigen produkten dezelfde werking hebben als een extern virus, dan schiet het allemaal nog niet echt op.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Vreemd genoeg blijkt Micorosft zelf ook een forse duit in het zakje van het driverprobleem te doen.
Dan vraag ik me af hoe.

De drivers worden gemaakt door de hardwarefabrikanten, niet door Microsoft.

Drivers is dus niks anders dan programma's die de hardware aansturen, stuurprogramma's dus.

Dus om de videokaart aan te sturen wordt er dus een stuurprogramma door nVidia gemaakt, niet door Microsoft.

En als dat stuurprogramma faalt is dat dus de fout van nVidia, niet van Microsoft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Zelf zeg je Vista waardeloos te vinden. Waarom adviseer je het hier dan toch voor mid- en highend systemen?
Op dit moment zou ik nog kiezen voor XP.

Maar als XP dadelijk niet meer leverbaar is, dan klopt het inderdaad dat voor mid- en highend systemen Vista zou kunnen.

De reden?

Omdat Linux niet alles kan.
Neem bijvoorbeeld de meerknoppen muizen en de multimedia toetsenborden, die extra knoppen werken niet onder Linux.

Ook werken de meeste games bijna niet onder Linux.

Dus Linux is nog geen volwaardige vervangen van XP/Vista.

Al moet ik wel zeggen dat Linux steeds volwasser wordt.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door queenfan »

@ BBCS, kom op Linux is nog geen volwaardige vervangen van XP/Vista???

Dit alleen omdat de extra knoppen van je mulitmedia toetsenbord en de knoppen van je merknoppen muizen niet allemaal werkt????

Qua video en stabiliteit is Linux beter dan XP en Vista, kijk maar eens rond op het internet en op youtube

Hier 2 filmpjes om aan te geven wat er in Linux mogelijk is, hebdit XP/Vista nog niet zien doen.

http://nl.youtube.com/watch?v=fdxGf4Xvgc0&NR=1
http://nl.youtube.com/watch?v=kYgV2Glsu ... re=related

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het woord onvolwassen zet een stigma op deze tak van besturingsstytemen die het niet verdient. Eaar extra knoppen die niet werken is triviaal. En programma's die speciaal geschreven zijn voor de Unix achtige besturstingssytemen werken niet onder Windows. Dat maakt een besturingsstytemen niet onvolwassen of adolescent. Dat systeem beheerders vaak vergeten dat ze een dergelijke server in hun park hebben heeft namelijk een reden. Windows kan niet alles wat de BSD UNIX of Linux wel kunnen, zoals een jaar lang draaien zonder ook maar een keer te crashen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 30 Mrt 2008 06:14 door BBCS

De drivers worden gemaakt door de hardwarefabrikanten, niet door Microsoft.
Zoals al eerder opgemerkt, Microsoft is ook een hardware fabrikant. En ook Microsoft's eigen hardware werkt niet altijd onder Vista.
http://www.itwire.com/content/view/14672/1104/
Als MS het zelf al niet voor elkaar krijgt, wat mag je dan van de andere hardware fabrikanten verwachten?
Neem bijvoorbeeld de meerknoppen muizen en de multimedia toetsenborden, die extra knoppen werken niet onder Linux.
Hoe kom je daar nou bij. Natuurlijk werken die multimedia knoppen wel onder Linux. Vaak zul je die wel even afzonderlijk moeten installeren. En dat is niks anders dan onder Windows. Daar moet je, om alle knoppen aan het werk te krijgen tenslotte ook even de software en drivers vanaf bijvoorbeeld de Logitech Cdrom installeren.
https://help.ubuntu.com/community/KeyTouch
Ik heb hier een Logitech MX1000 muis met 12 knoppen "out of the box" volledig werkend onder Mandriva Linux.
Ook werken de meeste games bijna niet onder Linux.
Een heleboel van die games werken m.b.v. Wine of Cedega. En vaak zijn ze dan nog sneller (hogere fps) dan onder Windows. Maar vind je het gek dat sommige van die games niet onder Linux werken? Het is tenslotte Windows software. Probeer jij maar eens Linux software aan de praat te krijgen onder Windows. Ik wens je veel succes.
Dus Linux is nog geen volwaardige vervangen van XP/Vista.
We hebben het hier alleen nog maar over de desktop markt. Linux is gewoon een volwaardig desktop os en naar mijn mening beter dan Windows. Ook voor de doorsnee gebruiker. Het is gewoon even wennen. Natuurlijk is voor de hardcore gamers Windows aan te raden. Vanwege de simpele reden dat er meer highend games voor Windows dan voor Linux zijn. En dat is geen verdienste van Windows net zo min als dat dat een tekortkoming van Linux is. Beide hebben niks te maken met de ontwikkeling van games, afgezien van het grotere marktaandeel van Windows.
Al moet ik wel zeggen dat Linux steeds volwasser wordt.
Linux is al jaren volwassen. Nu Windows (Vista) nog. :wink:

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je van Microsoft ooit op deze manier reclame zien maken: Only two remote holes in the default install, in more than 10 years!?

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

Special voor Jor :

http://en.wikipedia.org/wiki/Alternativ ... ng_.22E.22

en

http://www.shirtshop.nl/xcart/customer/ ... ductid=190

M.b.t. de vista sticker :

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_ ... le_lawsuit

Dan kom je van zelf uit bij :

http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... on=history

En BBCS, linux wordt vooral op high-end systemen geleverd :

http://www.desktoplinux.com/news/NS4870500769.html

is het niet op Pc's, dan wel op supercomputers :

Afbeelding


[quote][/quote]

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 31 Mrt 2008 21:43 door fietsje


--------------------------------------------------------------------------------

Special voor Jor :
Bedankt fietsje, ik vond hem grappig. :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

En BBCS, linux wordt vooral op high-end systemen geleverd :

http://www.desktoplinux.com/news/NS4870500769.html

is het niet op Pc's, dan wel op supercomputers :

Als het gaat om kantoorapplicaties e.d. wel ja, echter de reden dat het nog geen echte vervanger voor XP/Vista is, is dat Linux nog niet echt een gameplatform is.
En daar doelde ik dan op.

Voor de mensen die alleen kantoorapplicaties draaien, is Linux een hele goede vervanger.

Maar als men ook nog games wilt draaien, is dat een probleem.

Echter is men mee bezig om een goede game versie van Wine te ontwikkelen, dus daarmee zou dus de games onder Linux moeten kunnen werken (windows games).

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

Voor de mensen die alleen kantoorapplicaties draaien, is Linux een hele goede vervanger.

Maar als men ook nog games wilt draaien, is dat een probleem.
Als het waar is wat je zegt zal zakelijk gebruik moeten toenemen.
Echter is men mee bezig om een goede game versie van Wine te ontwikkelen, dus daarmee zou dus de games onder Linux moeten kunnen werken (windows games).
Wine is en blijft een emulatie. niets zal sneller werken als native.
Maar we dwalen af! Heeft nog iemand stickers geplakt recentelijk ?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Als het waar is wat je zegt zal zakelijk gebruik moeten toenemen.
Hoeft niet.

Want er zijn toch ook veel zakelijke pakketen die voornamelijk onder windows draaien.
Wine is en blijft een emulatie. niets zal sneller werken als native.
Klopt helemaal.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 01 Apr 2008 04:52 door BBCS

Voor de mensen die alleen kantoorapplicaties draaien, is Linux een hele goede vervanger.
En internetten, e-mailen, video bewerking etc. dan? Ik zou het anders willen formuleren:
Voor mensen die geen Windows games willen draaien is Linux een prima besturingssysteem.

En reken maar dat zodra Linux een groter marktaandeel heeft, al de populaire gaims ook naar Linux 'ge-port' worden.
Ik ben niet zo'n gamer dus ik weet niet of dit nu echt populaire spelletjes zijn (Quake, Doom, Wolfenstein etc.), maar de games van id software worden ook in native Linux versies verkocht. En er zijn er meer.
http://www.idsoftware.com/
Geplaatst op 01 Apr 2008 18:35 door fietsje

Wine is en blijft een emulatie. niets zal sneller werken als native.
Dat is een wijd verbreid misverstand. Wine staat voor "Wine Is Not an Emulator". Het draait met een eigen implementatie van de Windows API.
Myth 1: "Wine is slow because it is an emulator"
Some people mean by that that Wine must emulate each processor instruction of the Windows application. This is plain wrong. As Wine's name says: "Wine Is Not an Emulator": Wine does not emulate the Intel x86 processor. It will thus not be as slow as Wabi which, since it is not running on a x86 Intel processor, also has to emulate the processor. Windows applications that do not make system calls will run just as fast as on Windows (no more no less).
http://www.winehq.org/site/myths#slow
Maar ik ben het met je eens, native applicaties draaien is natuurlijk altijd beter. Al is het maar vanwege de stabiliteit. Want er zit toch weer een extra 'laag' tussen, net als die DRM in Windows Vista. En die vertraagt wel gigantisch. :wink:
Maar we dwalen af! Heeft nog iemand stickers geplakt recentelijk ?
Nee ik niet. Of tellen postzegels ook? :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Voor mensen die geen Windows games willen draaien is Linux een prima besturingssysteem.
Wat dacht je van de beveiliging?

Het mooie van Linux is dat de grootste leek qua computers veilig op internet kan surfen zonder al die ingewikkelde beveiligingsoftware.

Dit komt omdat Linux vanaf het begin al de benodigde beveiligingen ingebouwd heeft zitten.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 01 Apr 2008 19:59 door BBCS

Wat dacht je van de beveiliging?
Natuurlijk. Maar ik dacht: We zijn al erg off-topic aan het gaan en bovendien zijn daar al genoeg (heftige) discussies over gevoerd.

Ik vind het interessanter om eens een keer over 'andere verschillen' tussen Windows en Linux te discussiëren. Maar dat zal dan in een nieuw topic moeten denk ik.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik denk dat die discussie erg interessant kan worden.

Gesloten