Vandaag is bekend geworden dat de aangekondigde toeslag op DVD-recordables er definitief komt.
Deze zal zijn 50 ct op de zgn. DVD "plus" R en RW en 1 euro op de concurrerende standaard DVD "min" R en RW.
Ter indicatie, voor een snelle (4-speed) DVD "min" R betaal je nu 1,60 euro incl BTW.
De reden voor dit verschil is dat Philips heeft uitgelegd dat DVD "plus" R (de standaard van Philips, "min" is van Pioneer)zogenaamd beter te beveiligen is tegen het kopieren van copyrighted materiaal.
De praktijk heeft echter uitgewezen dat dit niet het geval is. Om een DVD-film te kopieren moet je deze namelijk ontdoen van de zgn. "Content Scrambling System" (CSS). Dit wordt gebruikt in de techniek van de regiocodering. Het is namelijk niet mogelijk om op een consumenten-DVD-recorder CSS-gecodeerd materiaal op te slaan.
In mijn ogen is deze toeslag van 1 euro, voor DVD "min" R (tov een bedrag nu van 1,60 euro) te hoog en ook nog eens onterrecht dat het een stuk hoger is, dan voor de concurrerende standaard.
Het aangedragen argument van Philips mag dan mischien in de specificaties van de standaard wel zo lijken, in de praktijk zie je daar niets van terug.
De bron van deze toeslagen:
http://www.overheidsinformatie.nl/OperA ... 6/rg21.pdf
Waarom zijn er verschillende tarieven voor de DVD plus en de DVD min ?
De SONT heeft rekening gehouden met Europese regelgeving welke in Nederland ook geimplementeerd gaat worden. Daarin staat dat indien een product goed te beveiligen is tegen kopieren, in de hoogte van het tarief op het legaal thuiskopieren, daar rekening mee gehouden dient te worden. Uit onderzoek is gebleken dat de DVD+ samen met de daarbij behorende recorder beveiligend materiaal niet of beperkt kan kopieren, hier hoeft dan ook geen vergoeding voor te worden betaald.
bron: http://www.cedar.nl/thuiskopie/faq.html#vraag3
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongelijke toeslag op DVD-recordables (verschil + en - )
Re: Ongelijke toeslag op DVD-recordables (verschil + en - )
Ik vind dit helemaal belachelijk ik kopieer niets !
Ik maak alleen video films!
Ik baal ervan om de zooi van jamai en andere muzieksukkels te steunen.
Ik maak alleen video films!
Ik baal ervan om de zooi van jamai en andere muzieksukkels te steunen.
Zover ik weet gaan de prijzen in per 1 juli 2003. Ik weet niet wat jullie doen, maar ik zet nog wel even een 100 extra dvd-r in de kast.
Het is een kleine investering om 100 euro te besparen...
Het is een kleine investering om 100 euro te besparen...
Ik heb ook een voorraad ingeslagen.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat geen enkel consumentenprogramma zich hier druk over maakt.
- de heffing is verschillend => concurrentievervalsing
- het is onduidelijk waar het geld heen gaat.
- het is een vergoeding van mogelijk misgelopen inkomsten, maar het lijkt er op dat het gewoon lucratiever is voor de filmindustrie om recordables (DVD-) te gaan verkopen, dan legale films. (de vergoeding is hoger dan de prijs van het medium.)
- over de reprorecht vergoeding worden wel vragen gesteld in de kamer, terwijl die nog niet half zo krom is als deze heffing.
- er is geen vrijstelling mogelijk, terwijl vooral het bedrijfsleven de DVD- standaard voor hun backups gekozen heeft (die waren er het eerst, de DVD+ is veel nieuwer)
- Veel meer thuisgebruikers gebruiken DVD+, terwijl juist die relatief meer films kopieren. (DVD+ kost 50 euroct extra, DVD- 100 euroct)
- op een DVD-recordable kun je veel meer kwijt dan alleen films en muziek, terwijl juist die industrieën een groter aandeel van deze heffing ontvangen.
Kan iemand me vertellen waarom geen enkele instantie hierover vragen in het openbaar durft te stellen?
Daarnaast nog iets kroms:
De heffing moet worden afgedragen door de importeur of de fabrikant (deze laatste, indien het hier geproduceerd wordt), oftewel dan zitten we nog op het niveau van de EX-BTW-prijzen.
Als consument betaal je dus ook over die extra euro ook nog eens 19% BTW. terwijl de volle 1 euro waarschijnlijk onbelast naar de ontvangende instantie gaat (wat trouwens een stichting is, hoe krom kun je het hebben)
Mischien een idee om collectief een aanklacht te doen en het tot een proefproces te laten komen?
Ik ben best bereid om te gaan tot een kostenpost van 200 euro. Met een grote groep mensen moet toch wel iets geprobeerd kunnen worden.
P.S. ik ben G.Noorlander, om de een of andere vage reden werd mijn passwd geweigerd.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat geen enkel consumentenprogramma zich hier druk over maakt.
- de heffing is verschillend => concurrentievervalsing
- het is onduidelijk waar het geld heen gaat.
- het is een vergoeding van mogelijk misgelopen inkomsten, maar het lijkt er op dat het gewoon lucratiever is voor de filmindustrie om recordables (DVD-) te gaan verkopen, dan legale films. (de vergoeding is hoger dan de prijs van het medium.)
- over de reprorecht vergoeding worden wel vragen gesteld in de kamer, terwijl die nog niet half zo krom is als deze heffing.
- er is geen vrijstelling mogelijk, terwijl vooral het bedrijfsleven de DVD- standaard voor hun backups gekozen heeft (die waren er het eerst, de DVD+ is veel nieuwer)
- Veel meer thuisgebruikers gebruiken DVD+, terwijl juist die relatief meer films kopieren. (DVD+ kost 50 euroct extra, DVD- 100 euroct)
- op een DVD-recordable kun je veel meer kwijt dan alleen films en muziek, terwijl juist die industrieën een groter aandeel van deze heffing ontvangen.
Kan iemand me vertellen waarom geen enkele instantie hierover vragen in het openbaar durft te stellen?
Daarnaast nog iets kroms:
De heffing moet worden afgedragen door de importeur of de fabrikant (deze laatste, indien het hier geproduceerd wordt), oftewel dan zitten we nog op het niveau van de EX-BTW-prijzen.
Als consument betaal je dus ook over die extra euro ook nog eens 19% BTW. terwijl de volle 1 euro waarschijnlijk onbelast naar de ontvangende instantie gaat (wat trouwens een stichting is, hoe krom kun je het hebben)
Mischien een idee om collectief een aanklacht te doen en het tot een proefproces te laten komen?
Ik ben best bereid om te gaan tot een kostenpost van 200 euro. Met een grote groep mensen moet toch wel iets geprobeerd kunnen worden.
P.S. ik ben G.Noorlander, om de een of andere vage reden werd mijn passwd geweigerd.
Bestaat al inderdaad jaren.Dit was al toen met casettes toen er nog eens geen Cd`s bestonden.