LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spyware probleem ????

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Jeroenski
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2005 13:49

Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Jeroenski »

Ik heb een probleem .....

Ik zat zojuist ff te internetten, toen tot mijn verbazing mijn desktop veranderde.

Nu heb ik een zwarte achtergrond met de volgende tekst :

WARNING!

Your computer might be infected with spyware or adware !!!
Strange homepage, popups, loss os important data and unstable functioning are the sure signs that you are infected.

Click here (= links naar http://psguard.com) to get the latest spyware removal software

Het bestand dat wordt aangeroepen is wppp.html


Heb geen idee hoe ik eraan kom.
Wie weet wat dit is (spyware? trojan?) ?
Hoe kan ik het oplossen ?

PC draait op windows 98SE.

Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt !

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door gravedigger »

Die grap had ik eergisteren. Uiteindelijk kon ik de schijf formatteren en opnieuw installeren, Bleek dus een nieuw en hardnekkig Trojan.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik roep slechts 3 woorden, Virusscanner, Firewall en Linux. Vul de rest zelf maar in.

Dit is dus het gevolg van mensen die alles wat op het beeldscherm komt aanklikken zonder te kijken of te lezen wat er staat. wppp.html is geen bestand maar een internetpagina, die waarschijnlijk achter je rug om dingen installeert

Dit had je dus kunnen voorkomen met een goede antivirusscanner, een goede firewall en opletten met wat je aanklikt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door S. »

Ja, maar hier moet ik 1 kanttekening bij geven; Linux is een besturingsprogamma en lastig mee te werken wanneer je dit niet kent.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Prikker »

Jeroen,

open deze site http://housecall.trendmicro.com

en laat daar (GRATIS) even je pc doorlichten op virussen en trojans (kies voor de complete scan).

Alternatief : http://www.windowsecurity.com/trojanscan

Groeten,
Prikker

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dit had je dus kunnen voorkomen met een goede antivirusscanner, een goede firewall en opletten met wat je aanklikt.

Goh. Laat ik Norton hebben draaien, een firewall ingeschakeld en opgepast. Eerst ff navragen voor je iets rondbrult ( zoals gewoonlijk!!!!).

Michel73
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Michel73 »

Laat spybot en adaware even scannen :wink:

Jeroenski
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2005 13:49

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Jeroenski »

Het is opgelost.

Dankzij Kaspersky antivirus, kwam ik erachter dat er een virus op mijn pc actief was. Deze heb ik gelukkig ongedaan kunnen maken.
Daardoor werkte het wppp.html ook niet meer en kon ik deze makkelijk verwijderen.

Heb mijn vetrouwde achtergrond weer terug !

Dank voor de tips. :lol:


Oja, en karr-2 ..... een tip .....
Misschien moet je in het vervolg minder snel oordelen over mensen.
Ik ben niet iemand die zomaar iets download of aanklikt, ben hier altijd erg voorzichtig.
En ik heb een goede scanner en firewall, maar je kan niet alles tegenhouden dat blijkt maar weer.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het oordeel van Karr-2 daargelaten, ben ik het op zich wel eens met wat hij zegt.

Veel van dit soort dingen zijn het gevolg van slechte beveiliging of willekeurig aanklikken van zaken. Denk ook aan kinderen die spelletjes spelen op duistere sites enzo.

Maar toch blij dat je er weer vanaf bent.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door Ulbe »

Haal er even een goede virusscanner doorheen, en daarna ( als je met Windows XP werkt HitmanPro,

Deze kun je gratis ophalen bij hitmanpro.nl,

Dit programma koppelt diverse spywarescanners aan elkaar, en veegt op deze manier je computer schoon, je kan er dan van uitgaan dat alle spyware uit je computer is verdwenen,

Werk je nog met een oudere variant van Windows, ga even naa lavasoft, Ad-aware, een leuk spywarescannertje, die prima werk doet,

Succes en groeten van Ulbe.

yasinhm
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jul 2005 16:32

Re: Spyware probleem ????

Ongelezen bericht door yasinhm »

Probeer ook eens Microsoft antispyware voor de XP van tests blijkt dat hij beter werkt dan hitman pro maar het is aan te raden om ze allebei te gebruiken.

Gesloten