Vast staat daarnaast dat [gedaagde] niet aan [eiser] heeft meegedeeld dat het formatteren van de harde schijven een standaardonderdeel is van de reparatieprocedure; niet heeft gevraagd of er gegevens op de harde schijven stonden of dat daarvan kopieën waren gemaakt; niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van de formattering en dat hij [eiser] niet de gelegenheid heeft gegeven om voorzorgsmaatregelen te nemen om het wissen van de bestanden te voorkomen terwijl hij evenmin zelf maatregelen heeft genomen om de bestanden te behouden.
De reparateur kon de
hoofdsom ad € 16.771,62 vermeerderd met de wettelijke rente af tikken.
Vast staat daarnaast dat [gedaagde] niet aan [eiser] heeft meegedeeld dat het formatteren van de harde schijven een standaardonderdeel is van de reparatieprocedure; niet heeft gevraagd of er gegevens op de harde schijven stonden of dat daarvan kopieën waren gemaakt; niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van de formattering en dat hij [eiser] niet de gelegenheid heeft gegeven om voorzorgsmaatregelen te nemen om het wissen van de bestanden te voorkomen terwijl hij evenmin zelf maatregelen heeft genomen om de bestanden te behouden.
De reparateur kon de
hoofdsom ad € 16.771,62 vermeerderd met de wettelijke rente af tikken.
Ik weet niet of een uitspraak uit 2006 hier nu zoveel zeggend is, daar dit zaken zijn die iedere fabrikant en reparateur tegenwoordig duidelijk aangeeft.
Goed verhaal @moneyman, ik heb dus blijkbaar ongelijk maar ik denk toch vooral dat ik mijn stelling te algemeen heb geformuleerd en dat het voorbeeld een interessante uitzondering vormt. In dat geval had de klant blijkbaar aangegeven op de kennis van de verkoper te moeten vertrouwen en bovendien aangegeven dat geen gegevens verloren mochten gaan. Als TS zoiets had gedaan bij zijn reparatie had de reparateur de klus simpelweg geweigerd uit te voeren onder die voorwaarden. Bovendien staat, wellicht zelfs als gevolg van die uitspraak, heel duidelijk aangegeven dat je zelf voor een backup moet zorgen en dat je gegeven verloren gaan, daar staat niets onbegrijpelijks bij dus kan TS niet claimen het niet te begrijpen.
Een goede les dat de wereld niet zwart-wit is maar dat geldt ook voor het idee dat TS gewoon in een zaak zijn schade even moet claimen en dat dan wel gaat winnen.
Ik weet niet of een uitspraak uit 2006 hier nu zoveel zeggend is, daar dit zaken zijn die iedere fabrikant en reparateur tegenwoordig duidelijk aangeeft.
De jurisprudentie nadien bestendigt deze lijn wel. Er zijn ook uitspraken te vinden waarin in de AV deze aansprakelijkheid geëxonereerd werd, maar waarin de schadevergoeding toch gewoon werd toegewezen.
Bottom line is het punt dat de verantwoordelijkheid voor het maken van een backup juridisch bij de reparateur ligt. Tegelijk is het praktisch natuurlijk vooral ook een eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker: al is het maar omdat je met een schadevergoeding je verloren gegevens niet terug hebt.
Bovendien staat, wellicht zelfs als gevolg van die uitspraak, heel duidelijk aangegeven dat je zelf voor een backup moet zorgen en dat je gegeven verloren gaan, daar staat niets onbegrijpelijks bij dus kan TS niet claimen het niet te begrijpen.
TS kon uberhaupt zelf al geen backup meer maken, omdat het systeem niet meer opstartte, terwijl de reparateur dat wel kan.
Een goede les dat de wereld niet zwart-wit is maar dat geldt ook voor het idee dat TS gewoon in een zaak zijn schade even moet claimen en dat dan wel gaat winnen.
Het is wel een aanname dat de reparateur nog een backup kon maken in deze zaak.
Klopt. Als de harddisk was overleden, houdt het op. Of dat zo is, weten we niet. Als een back-up onmogelijk is, is er uiteraard ook geen sprake van aansprakelijkheid.
Sowieso was de vraag van TS niets meer dan een "stel dat"-vraag. Wellicht is de laptop al lang zonder problemen weer terug.
Onze Lenovo Ideapad van een half jaar oud startte niet meer op, het scherm bleef zwart. De laptop is terug naar de leverancier voor garantie-reparatie. Kan ik de leverancier verplichten om de betaalde apps zoals Office terug te plaatsen als blijkt dat deze bij de reparatie zijn gewist? Of kan ik financiële compensatie vragen als zij deze apps niet terug kunnen plaatsen? De License Key die ik kreeg bij het installeren van Office is maar eenmaal geldig dus die is niet meer te gebruiken om het pakket opnieuw te installeren.
Alle buitengewoon complexe antwoorden hierboven even terzijde gelaten, als de computer niet opstart kan de reparateur ook geen backup maken. Als u zèlf heeft nagelaten om een volledige systeembackup te maken (clonezilla oid) is het simpele antwoord dus "nee".
Volgt u de andere gegeven antwoorden dan wens ik u succes met het jarenlang procederen!
Onze Lenovo Ideapad van een half jaar oud startte niet meer op, het scherm bleef zwart. De laptop is terug naar de leverancier voor garantie-reparatie. Kan ik de leverancier verplichten om de betaalde apps zoals Office terug te plaatsen als blijkt dat deze bij de reparatie zijn gewist? Of kan ik financiële compensatie vragen als zij deze apps niet terug kunnen plaatsen? De License Key die ik kreeg bij het installeren van Office is maar eenmaal geldig dus die is niet meer te gebruiken om het pakket opnieuw te installeren.
Alle buitengewoon complexe antwoorden hierboven even terzijde gelaten, als de computer niet opstart kan de reparateur ook geen backup maken. Als u zèlf heeft nagelaten om een volledige systeembackup te maken (clonezilla oid) is het simpele antwoord dus "nee".
Volgt u de andere gegeven antwoorden dan wens ik u succes met het jarenlang procederen!
Volgens mij kan met altijd een data backup maken mis de HDD/SSD niet kapot is.
Volgens mij kan met altijd een data backup maken mis de HDD/SSD niet kapot is.
Als men de kennis heeft om een SSD uit te bouwen uit een laptop en in een externe USB behuizing te plaatsen...natuurlijk! Maar iets zegt mij dat dit hier niet het geval is.
Vast wel, maar dat gaat hij uiteraard niet doen. Als de laptop inderdaad kapot is krijgt TS gewoon een nagelnieuwe toch? Case closed. Alle gewauwel over reparateurs die backups moeten maken ten spijt wijst de praktijk uit dat dit niet gebeurt en dat je daartegen verzetten een onbegonnen zaak is. Realisme en pragmatisme moeten ook op dit forum maar eens de overhand krijgen boven "waar heb ik strikt jurisisch in extreme situaties recht op?" redeneringen. Zeker als het gaat om schimmige licenties van enkele tientjes zal dit nooit tot enig resultaat leiden.
Vast wel, maar dat gaat hij uiteraard niet doen. Als de laptop inderdaad kapot is krijgt TS gewoon een nagelnieuwe toch? Case closed. Alle gewauwel over reparateurs die backups moeten maken ten spijt wijst de praktijk uit dat dit niet gebeurt en dat je daartegen verzetten een onbegonnen zaak is. Realisme en pragmatisme moeten ook op dit forum maar eens de overhand krijgen boven "waar heb ik strikt jurisisch in extreme situaties recht op?" redeneringen. Zeker als het gaat om schimmige licenties van enkele tientjes zal dit nooit tot enig resultaat leiden.
Stevige redenering, maar niet mijn ervaring. Ik heb in totaal vijf keer keer een computer/ laptop ter reparatie aangeboden (niet allemaal van mezelf overigens), en alle vijf de keren is mij gevraagd of ik een backup had gemaakt en of ik dat wenste.
Wat jij gewauwel noemt, is in de praktijk ook gewoon werkelijkheid. Dat er overal beunhazen zijn die het anders doen, doet daar niets aan af. En wat jij realisatie en pragmatisme noemt, heb ik dus een heel andere benaming voor.