LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ventilator / CPU fan breekt af, Paradigit weigert reparatie
ventilator / CPU fan breekt af, Paradigit weigert reparatie
Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo La 2630 Desktop PC, destijds gekocht bij Paradigit.
Binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar deed zich het volgende voor:
De PC wilde niet meer opstarten. In de winkel is de PC kast toen voor het eerst geopend.
Een plastic bracket waarmee de ventilator is bevestigd op de CPU, was afgebroken en de ventilator was los in de PC. De PC is doorgestuurd naar hun reparatiecentrum.
Ik krijg nu een prijsopgaaf voor een nieuw moederbord en VGA. Zij weigeren de garantie omdat het defect volgens hun een “externe” oorzaak heeft. Is iemand bekend met dit probleem van een afbrekende ventilator?
De PC wilde niet meer opstarten. In de winkel is de PC kast toen voor het eerst geopend.
Een plastic bracket waarmee de ventilator is bevestigd op de CPU, was afgebroken en de ventilator was los in de PC. De PC is doorgestuurd naar hun reparatiecentrum.
Ik krijg nu een prijsopgaaf voor een nieuw moederbord en VGA. Zij weigeren de garantie omdat het defect volgens hun een “externe” oorzaak heeft. Is iemand bekend met dit probleem van een afbrekende ventilator?
-
Re: ventilator / CPU fan breekt af, Paradigit weigert reparatie
Er is geen wettelijke garantietermijn 2 jaar.Binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar deed zich het volgende voor:
Als je 2 jaar garantie wilt hebben, moet je hiervoor een contract met paradigit gesloten hebben
Ik kan het helaas niet volgen.ronlie schreef:Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo La 2630 Desktop PC, destijds gekocht bij Paradigit.
Is nu de bracket van de ventilator afgebroken en nu moet je een nieuw moederbord met VGA.
Het zijn verschillende delen:
CPU is op het moederbord bevestigt
Ventilator op de CPU
Wat heeft de VGA en moederbord nu met te maken ?
Laatst gewijzigd door malaga op 27 mar 2010 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Trouwens seagoing racer2
heeft het al geschreven, er is 1 jaar garantie en geen 2 jaar.
?? dan zijn de letters op jouw monitor in een andere volgorde geplaats dan op die van mij...
-
VGA onboard he (dat is sowiso knudde maar ok) dat hebje met LowEnd boardjes
En een venbracket breekt alleen af bij verkeerde montage ??? (te veel kracht gebruikt op een foute manier..
Dus dat is met assembleren al gebeurd en dus geen ventelatie op ej CPU dus die sterft dan door hitte..
En een venbracket breekt alleen af bij verkeerde montage ??? (te veel kracht gebruikt op een foute manier..
Dus dat is met assembleren al gebeurd en dus geen ventelatie op ej CPU dus die sterft dan door hitte..
Paradigit weigert geen reparatie, ze brengen er alleen wel kosten voor in rekening.ronlie schreef:Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo La 2630 Desktop PC, destijds gekocht bij Paradigit.
Overigens heeft Paradigit gewoon de voorwaarden voor garantie op hun website staan, er staat o.a. heel duidelijk omschreven wat de economische en technische levensduur van een apparaat is, onder welke voorwaarden en in welke gevallen de kosten van een reparatie gedeeld worden tussen klant en Paradigit.
Ze zijn duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.
De uitkomst van het Quelle arrest was ook heel duidelijk en de informatie van Paradigit is daarmee strijdig.
De uitkomst van het Quelle arrest was ook heel duidelijk en de informatie van Paradigit is daarmee strijdig.
De koper dient na 6 maanden met het bewijs te komen dat het defect niet door hem veroorzaakt is en dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.alfatrion schreef:Ze zijn duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.
Als de koper dat kan bewijzen, dan dient de reparatie of vervanging kosteloos te worden uitgevoerd.
En dat is gewoon volgens het Quelle arrest.
En Paradigit weigert niet de reparatie zelf, maar weigert om de reparatie kosteloos te worden uitgevoerd.
En als de TS dit toch kosteloos wilt laten uitvoeren, dan dient de TS met het bewijs te komen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.
Dit is gewoon volgens de Nederlandse wetgeving.
Nee, hij moet bewijzen dat het product non-conform was. Defect is een zichtbaar gebrek en dat sluit een verborgen gebrek uit. De koper is niet schuldig tenzij onschuldig bewezen, dus het blijft bij bewijzen dat het product non-conform is.De koper dient na 6 maanden met het bewijs te komen dat het defect niet door hem veroorzaakt is en dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.
Kun je mij trouwens een voorbeeld geven van een defect dat reeds bij de koop aanwezig was, maar toch door de koper is verzoorzaakt?
Paradigit geeft een ander verhaal, namelijk: "als de koper aannemelijk kan maken dat hij het product normaal heeft gebruikt dan a) herstellen ze het product kosteloos indien het jonger is dan twee jaar of b) brengen ze een deel van de kosten in rekening indien het product ouder is dan twee jaar." Het verhaal bij b is niet in lijn te brengen met de wetgeving.Als de koper dat kan bewijzen, dan dient de reparatie of vervanging kosteloos te worden uitgevoerd. En dat is gewoon volgens het Quelle arrest.
De koper dient te bewijzen dat het product al tijdens de koop niet in orde was.alfatrion schreef:Nee, hij moet bewijzen dat het product non-conform was. Defect is een zichtbaar gebrek en dat sluit een verborgen gebrek uit. De koper is niet schuldig tenzij onschuldig bewezen, dus het blijft bij bewijzen dat het product non-conform is.De koper dient na 6 maanden met het bewijs te komen dat het defect niet door hem veroorzaakt is en dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.
Kun je mij trouwens een voorbeeld geven van een defect dat reeds bij de koop aanwezig was, maar toch door de koper is verzoorzaakt?
Dat is dus non-conform.
Als de fabrikant of winkelier aangeeft dat een bepaalde gebrek in een bepaalde periode uit te sluiten is, dus niet te verwachten, dan is dat non-conform.
Non-conform is nooit gebaseerd op wat je als koper er van verwacht.
Als koper zijnde kun je wel verwachten dat een computer in 5 jaar niet kapot behoort te gaan, maar gaat die computer wel binnen 5 jaar kapot, dan valt dat nooit onder de non-conformiteit.
Paradigit geeft een ander verhaal, namelijk: "als de koper aannemelijk kan maken dat hij het product normaal heeft gebruikt dan a) herstellen ze het product kosteloos indien het jonger is dan twee jaar of b) brengen ze een deel van de kosten in rekening indien het product ouder is dan twee jaar." Het verhaal bij b is niet in lijn te brengen met de wetgeving.[/quote]Als de koper dat kan bewijzen, dan dient de reparatie of vervanging kosteloos te worden uitgevoerd. En dat is gewoon volgens het Quelle arrest.
Je weet donders goed dat dit volgens de Nederlandse wetgeving is.
En de uitspraak dat de consument gedurende de economische levensduur altijd en op voorhand het recht heeft op kosteloos reparatie of vervanging heeft (welke ook in het Quelle arrest genoemd wordt) heeft betrekking op de Duitse wetgeving en niet op de Nederlandse wetgeving.
Uit de beslissing van het hoger gerechtshof is alleen besloten dat de verkopende partij geen kosten in rekening mag brengen om het product weer conform de koopovereenkomst te brengen. Deze regel is ook volledig in de Nederlandse wetgeving opgenomen.
Paradigit handelt volledig volgens de Nederlandse wetgeving.
Heel goed, alleen als de vga onboard is, waarom krijgt deze meneer dan een prijsopgave voor EN een moederbord EN een vga kaart? Ik kan me bijna niet voorstellen dat door de cpu fan (of vga fan, dat word me niet helemaal duidelijk uti het verhaal) die neit goed werkt, beide kaarten defect raken. Logisch gevolg van een defecte cpu fan is een defecte cpu. Meer niet. Logisch gevolg van een defecte vga fan is een defecte vga kaart, meer niet.Thundercracker schreef:VGA onboard he (dat is sowiso knudde maar ok) dat hebje met LowEnd boardjes
Als iets is "afgebroken" lijkt me je garantie toch echt vervallen. Tenzij de kast gesealed was, kun je moeilijk aantonen dat deze "voor het eerst bij paradigit werd geopend". Als er sprake is van fysieke schade (afgebroken) mag en kan je er als reparateur vanuitgaan dat dit niet vanzelf gebeurd.
Zou deze al vanaf de koop defect zijn, had de pc geen dag goed gewerkt. M.i. doet paradigit hier niets verkeerds.
En hou aub eens op met dat oeverloze gediscussieer over recht en bla bla. In dit geval gaat het niet op. Fysieke schade (aantoonbaar) word niet vergoed.
als ik na 2 maand bij de reparateur kom met een zichtbare breuk in mijn tft monitor, en ik claim dat dit "vanzelf" is gebeurd, word dat ding ook niet onder garantie gerepareerd. Soms is logisch nadenken voldoende.
Laat me raden : zwaartekracht ?D2Freak31 schreef: Heel goed, alleen als de vga onboard is, waarom krijgt deze meneer dan een prijsopgave voor EN een moederbord EN een vga kaart? Ik kan me bijna niet voorstellen dat door de cpu fan (of vga fan, dat word me niet helemaal duidelijk uti het verhaal) die neit goed werkt, beide kaarten defect raken. Logisch gevolg van een defecte cpu fan is een defecte cpu. Meer niet. Logisch gevolg van een defecte vga fan is een defecte vga kaart, meer niet.
CPUkoeler laat los en valt op de losse VGA kaart welke daardoor defect raakt.
Geen onwaarschijnlijk scenario wanneer de cpu hoger zit dan de vga
Overigens heb ik zelf ook meegemaakt dat een betrekkelijk nieuw systeem dit euvel vertoonde. Mijn inschatting : teveel kracht wordt uitgeoefend op de gesoldeerde oogjes op het mb. Dit is zelf erg lastig te herstellen. Er is lijm om de cpukoeler op de cpu te lijmen, maar dat werkte in mijn geval niet.
Overigens is al dat geblaat over recht pas relevant wanneer de oorzaak helder is.
De afstand van de koeler tot de vga kaart is +- 2 cm. Dat is niet genoeg afstand voor de koeler om een snelheid te ontwikkelen waarmee de videokaart naar zijn knoppen geholpen kan worden.crazyme schreef: Laat me raden : zwaartekracht ?
CPUkoeler laat los en valt op de losse VGA kaart welke daardoor defect raakt.
Geen onwaarschijnlijk scenario wanneer de cpu hoger zit dan de vga
Gesoldeerde oogjes op het moederbord? Die zitten aan de achterkant van het mobo, m.i. kom je daar niet tijdens het plaatsen van een standaard S775 koeler. Deze word met een klik bevestiging op het moederbord geplaatst. Wat dit met gesoldeerde oogjes te maken heeft...?crazyme schreef:Overigens heb ik zelf ook meegemaakt dat een betrekkelijk nieuw systeem dit euvel vertoonde. Mijn inschatting : teveel kracht wordt uitgeoefend op de gesoldeerde oogjes op het mb. Dit is zelf erg lastig te herstellen. Er is lijm om de cpukoeler op de cpu te lijmen, maar dat werkte in mijn geval niet.
En nogmaals, een werkende computer heeft niet "ineens" last van een ventilator die afbreekt en in de kast blijft liggen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar niets van merkt.
Lijm op de cpu?crazyme schreef: Er is lijm om de cpukoeler op de cpu te lijmen, maar dat werkte in mijn geval niet.
Zeer onverstandig!!!!
Wat er wel tussen de koelblok en de processor zit is warmtegeleidende pasta.
Deze heeft een warmtegeleidende werking, geen plakfunctie.
De koelblokken zijn van dermate gewicht, dat deze op het moederbord zelf worden bevestigd en niet op de processor.
Het is ook een noodmaatregel. Het alternatief is een nieuw mb kopen.BBCS schreef:Lijm op de cpu?
Zeer onverstandig!!!!
Ik heb toch al behoorlijk wat computers gebouwd en ook gerepareerd, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een koelblok van de processor eraf viel.
Het is wel zo dat er koelblokken zijn die toch een behoorlijk gewicht hebben. Die worden aan de achterkant van het moederbord verstevigd en als het gewicht dermate is, wordt het koelblok aan de kast zelf bevestigd.
De hedendaagse koelblokken zijn van dermate gewicht en formaat, dat die echt niet alleen op de processor vastgelijmd kunnen worden.
Het is wel zo dat er koelblokken zijn die toch een behoorlijk gewicht hebben. Die worden aan de achterkant van het moederbord verstevigd en als het gewicht dermate is, wordt het koelblok aan de kast zelf bevestigd.
De hedendaagse koelblokken zijn van dermate gewicht en formaat, dat die echt niet alleen op de processor vastgelijmd kunnen worden.
Vaker gezien. Meestal door transport (lees: aso medewerkers TNT).
als het een am2/3 cpu is zit er wel een plastic bracket rond de cpu,heb ze nog nooit afgebroken gezien,meer nog omdat meestal de bracket vast is gezet met schroeven met een backplate.
mocht de cpukoeler van je moederbord afbreken krijg je vaak te maken met overhittingsproblemen.
veel fabrikanten gebriken meestal eigen ontwerp koelers non reference boxed koelers.
mocht de cpukoeler van je moederbord afbreken krijg je vaak te maken met overhittingsproblemen.
veel fabrikanten gebriken meestal eigen ontwerp koelers non reference boxed koelers.
-
Overigens...
Een CPU koeler is zwaar... maar is niet zo zwaar dat deze een videokaart naar de knoppen kan helpen... tenzij hij terecht komt op een aantal transistors en die afbreekt...
Verder kan een CPU koeler (of elke koeler) wel degelijk vanzelf afbreken. Dit heeft dan wel te maken met het volgende:
- stofvorming
- teveel warmte
uiteindelijk raakt het plastic door de warmte vervormd en kan de koeler losraken en zelfs afbreken. Dit is alleen wel in het uiterste geval. Ik heb het pas 1 keer meegemaakt, computer zat vol stof en werd heel heet (onderdelen van plastic of dun tin/koper raken dan broos)...
Ik zou echter wel even vragen waarom er een VGA vervangen wordt, en anders ook vragen dat ze de "kapotte" VGA wel teruggeven... gewoon voor de check... Kan me niet voorstellen dat die kapot is, er wordt vaak gesjoemeld achterin bij de Paradigit hoor... (m.a.w. z verkopen je je eigen videokaart)
Een CPU koeler is zwaar... maar is niet zo zwaar dat deze een videokaart naar de knoppen kan helpen... tenzij hij terecht komt op een aantal transistors en die afbreekt...
Verder kan een CPU koeler (of elke koeler) wel degelijk vanzelf afbreken. Dit heeft dan wel te maken met het volgende:
- stofvorming
- teveel warmte
uiteindelijk raakt het plastic door de warmte vervormd en kan de koeler losraken en zelfs afbreken. Dit is alleen wel in het uiterste geval. Ik heb het pas 1 keer meegemaakt, computer zat vol stof en werd heel heet (onderdelen van plastic of dun tin/koper raken dan broos)...
Ik zou echter wel even vragen waarom er een VGA vervangen wordt, en anders ook vragen dat ze de "kapotte" VGA wel teruggeven... gewoon voor de check... Kan me niet voorstellen dat die kapot is, er wordt vaak gesjoemeld achterin bij de Paradigit hoor... (m.a.w. z verkopen je je eigen videokaart)
Hiervoor zou de temp binnen de kast boven de 100 graden uit moeten komen. Dus tenzij je dat ding in de oven had staan lijkt me dit niet echt mogelijk.RicardoMusch schreef:Overigens...
- stofvorming
- teveel warmte