bprosman schreef:
Ware het niet dat de fabrikant wel verantwoordelijk is voor het maken en updaten van de (juiste) drivers.
De fabrikant van een notebook is niet de fabrikant van welk onderdeel daarin dan ook.
Hooguit is de kast en de keuze van de samenstelling toe te wijzen aan de notebookfabrikant. De pocessor is van Intel of AMD, de videokaart is van Nvidia, Ati of Intel/AMD-onboard, de HD kan van wel 10 merken komen, het scherm (panel) komt uit een fabriek van Samsung, Sony of Philips, de chipset is van Intel of AMD etc. etc.
Uiteraard kun je meestal het beste de drivers van de fabrikant van die onderdelen kiezen.
Ik installeer nooit meegeleverde software, ik haal altijd de nieuwste software van internet.
Er bestaan overigens wel slechte Wifi-modules, dus je hebt zeker een punt. De fabrikant van het notebook kiest dan om een paar dubbeltjes te besparen voor een goedkope module. Vaak zitten die krengen onboard en zijn ze niet eenvoudig te vervangen. Je kunt dan een externe module kiezen met een beter bereik, maar dan zeul je wel steeds zo'n sticky mee. Dus ja, wel iets om rekening mee te houden bij de keuze voor een notebook, maar niet cruciaal.
Merken notebooks die ik zou mijden zijn Toshiba, BenQ en Sony. Sony i.v.m. hoge prijs en garantie-problemen. Apple moet ik natuurlijk ook niets van hebben: veuls te duur.
Voor de rest krijg je wat je voor die prijs mag verwachten, de verschillen tussen de merken zijn uitermate klein op hetzelfde prijsniveau. Het is meer persoonlijke smaak. Mijn smaak is vooral wat zakelijker, dus Asus of HP. Acer (wat BenQ had moeten zijn) heeft me aangenaam verrast.