LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [windows 10 pro] na update betalen voor zelfde veiligheid

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Pobox '67

[windows 10 pro] na update betalen voor zelfde veiligheid

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

via de "gratis" upgrade van Microsoft ben ik overgestapt van win 7 pro naar windows 10 pro voor mijn videomontage systeem als ondernemer.

Dat werkte prima en het werkte erg veilig omdat via de 'group policy editor' voorkomen kon worden dat andere gebruikers software konden installeren (3rd party apps).

in juli voert Microsoft echter een automatische update (1607) door waarna dit niet meer mogelijk is. Iedere gebruiker kan nu gewoon rommel installeren.
Ik neem hiervoor contact op met microsoft en die geven aan dat ik over moet stappen naar de Enterprise versie om van deze zelfde beveiliging gebruik te kunnen blijven maken, maar die is erg duur. Die is zelfs niet los te koop, maar als zakelijk licentie abonnement of bulk licentie te koop.

Een andere optie dan betalen is er niet wat de update ongedaan maken betekend geen nieuwe patches en beveiliging updates meer. dat is helemaal riskant.

De upgrade naar windows 10 pro was dus eigenlijk helemaal niet gratis, maar er zat een strategie achter om gebruikers achteraf ineens te gaan laten betalen om hetzelfde te behouden.

Windows as a service noemen ze het sinds de 1607 anniversary update.
Ik vind het helemaal geen service, maar afpersing. Zou dit bij de Mac ook zo gaan?

beusen

Re: [windows 10 pro] na update betalen voor zelfde veiligheid

Ongelezen bericht door beusen »

Pobox '67 schreef:via de "gratis" upgrade van Microsoft ben ik overgestapt van win 7 pro naar windows 10 pro voor mijn videomontage systeem als ondernemer.

Dat werkte prima en het werkte erg veilig omdat via de 'group policy editor' voorkomen kon worden dat andere gebruikers software konden installeren (3rd party apps).

in juli voert Microsoft echter een automatische update (1607) door waarna dit niet meer mogelijk is. Iedere gebruiker kan nu gewoon rommel installeren.
Ik neem hiervoor contact op met microsoft en die geven aan dat ik over moet stappen naar de Enterprise versie om van deze zelfde beveiliging gebruik te kunnen blijven maken, maar die is erg duur. Die is zelfs niet los te koop, maar als zakelijk licentie abonnement of bulk licentie te koop.

Een andere optie dan betalen is er niet wat de update ongedaan maken betekend geen nieuwe patches en beveiliging updates meer. dat is helemaal riskant.

Je bent toch ondernemer, wat is dan het probleem, dat je niets wil betalen?
De upgrade naar windows 10 pro was dus eigenlijk helemaal niet gratis, maar er zat een strategie achter om gebruikers achteraf ineens te gaan laten betalen om hetzelfde te behouden.

Windows as a service noemen ze het sinds de 1607 anniversary update.
Ik vind het helemaal geen service, maar afpersing. Zou dit bij de Mac ook zo gaan?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

en terug naar windows 7? Weet niet of dat kan, maar neem aan dat u daar ook nog de licentie voor heeft liggen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou inderdaad proberen terug te gaan naar W7, óf de gebruikers in kwestie instrueren geen apps/programma's te installeren.

Pobox '67

beusen: Je bent toch ondernemer, wat is dan het probleem, dat je niets wil betalen?
Dat is inderdaad het probleem goed samen gevat... ik heb betaald voor de windows pro versies die voor professioneel gebruik bedoeld waren.

Terug gaan naar windows 7/8 pro kan wel alleen werkt daar de andere recente software waarmee gewerkt wordt niet mee, althans wordt niet ondersteund.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Group-policy editor ?
Begin eens met gebruikers op je PC geen administrator rechten te geven. Dan kunnen ze ook geen software installeren

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Group-policy editor ?
Begin eens met gebruikers op je PC geen administrator rechten te geven. Dan kunnen ze ook geen software installeren
Dat kunnen ze wel, niet elke software heeft standaard admin rechten nodig om geïnstalleerd te worden. Met GPE kun je dit behoorlijk goed dicht timmeren.

Dan nog, ik snap de stap van Microsoft wel. Deze versie is bedoelt voor thuis gebruikers die wat extra functies willen, niet voor een zakelijk video editing systeem. Overigens kan ik nergens vinden dat je in de 1607 editie geen GP meer kunt toepassen er zijn alleen een aantal GP's verdwenen

16again

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:
16again schreef:Group-policy editor ?
Dat kunnen ze wel, niet elke software heeft standaard admin rechten nodig om geïnstalleerd te worden. Met GPE kun je dit behoorlijk goed dicht timmeren.
-Welke policies zijn dan verdwenen in 1607 update?
Policies genoemd in http://www.makeuseof.com/tag/block-user ... -computer/ heb ik nog op mijn systeem
-Indien dit een stand-alone computer betreft, dan bieden die policies geen bescherming tegen een user met admin rechten. Een user met admin rechten...kan gewoon de policies aanpassen. Alleen in een domein omgeving kun je policies vanaf server opleggen.

Pobox '67

de windows pro versies zijn eigenlijk niet voor thuis gebruik bedoeld maar voor professionele omgeving zoals het MKB. Enterprise is voor veel grotere bedrijven en instanties. Dell en HP workstations voor bedrijven worden ook alleen geleverd met windows pro.

het punt is dat windows 10 pro ruim een jaar goed werkte met goede bescherming (versie 1511). Via de group policy editor kan je blokkeren dat gebruikers 3rd party apps kunnen installeren.

het update proces van windows 10 is echter niet te omzeilen (behalve bij Enterprise). Na 1 jaar bij update 1607 (anniversary) was plotseling het blokkeren van 3rd party apps niet meer mogelijk. daarvoor wel. Om de zelfde veiligheid te behalen moet ik gaan betalen (en dat is meer per jaar dan 1 pro licentie voor 10 jaar)

berndv

en eventueel het beleid aanpassen rechtstreeks in het register? In principe zou alles wat GPE doet ook terug te vinden moeten zijn in het register. Het is niet dat je geen group policys meer kunt maken, maar de editor ervoor is er niet meer.

Pobox '67

helaas kan ook via het regedit dit niet meer worden aangepast. Microsoft heeft de pro versie uitgekleed vanaf 1607.

hierdoor zijn alle IT policies van de windows 10 pro computer verwijderd door microsoft na de automatische update. En die kunnen niet terug gezet worden als ik niet ga betalen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Pobox '67 schreef: De upgrade naar windows 10 pro was dus eigenlijk helemaal niet gratis, maar er zat een strategie achter om gebruikers achteraf ineens te gaan laten betalen om hetzelfde te behouden.
Niets is gratis en een dergelijk verwachtingspatroon van een bedrijf als Micros(ch)oft verrast mij eigenlijk wel een beetje. Als u bedrijfsmatig gebruik maakt van een besturingssysteem vind ik overigens de verwachting dat u voor dergelijke features betaalt niet geheel vreemd. Uiteindelijk is het voor u gewoon gereedschap en als kostenpost aftrekbaar dus ik zie ook uw probleem niet helemaal.

Pobox '67

ik heb 200 euro betaald voor de pro versie, hoezo gratis? in windows 7/8/10 werkte het altijd tot een niet gevraagde update het uitschakelde. heeft niks te maken met dat het aftrekbaar is. het gaat nog steeds van mijn inkomen af en ik heb er niet om gevraagd. het is ook nog eens een enorm bedrag van een paar honderd euro per jaar wat geheel onvoorzien was.

overigens ging die upgrade naar windows 10 vrij agressief automatisch destijds

newmikey

Pobox '67 schreef:ik heb 200 euro betaald voor de pro versie, hoezo gratis?s
U was zèlf diegene die het had over een "gratis" upgrade, niet ik. Ik verwacht eigenlijk van Microsoft niets dat gratis is, gebruik het ook al zo'n 10+ jaar niet meer eigenlijk. Mijn laatste Windows versie was XP.
Pobox '67 schreef:via de "gratis" upgrade van Microsoft ben ik overgestapt van win 7 pro naar windows 10 pro voor mijn videomontage systeem als ondernemer.

Pobox '67

newmikey schreef:
Pobox '67 schreef:ik heb 200 euro betaald voor de pro versie, hoezo gratis?s
U was zèlf diegene die het had over een "gratis" upgrade, niet ik. Ik verwacht eigenlijk van Microsoft niets dat gratis is, gebruik het ook al zo'n 10+ jaar niet meer eigenlijk. Mijn laatste Windows versie was XP.

het interesseert mij niet wat jij persoonlijk verwacht had noch heeft niemand er wat aan om een relaas te lezen over jou laatste xp versie. het gaat om deze actuele update van Microsoft en plaats aub alleen een reactie die iets bijdraagt of kan helpen het probleem op te lossen

berndv

Pobox '67 schreef:plaats aub alleen een reactie die iets bijdraagt of kan helpen het probleem op te lossen
in dat geval terug naar windows 7, en dus functionaliteit missen doordat de software dit niet ondersteund, of voor lief nemen dat in windows 10 de group policys niet meer ingesteld kunnen worden. Of de duurdere enterprise-editie kopen. Dat zijn eigenlijk de enige mogelijkheden.

Ik lees trouwens in de documentatie van update 1607 niet dat het installeren van 3rd party applicaties opeens sinds die update niet meer kan.
Here are those policies that can no longer be implemented on Windows 10 Professional Version 1607 through remote management tools:

Configure Spotlight on lock screen
Turn off all Windows Spotlight features
Turn off Microsoft Consumer features
Do not display the lock screen
Do not require CTRL+ALT+DELETE & Turn off app notifications on the lock screen
Do not show Windows Tips
Force a specific default lock screen image
Start layout
Turn off the Store application
Only display private store within the Windows Store app
Don't search the web or display web results
wel de store applicatie, maar niet het instellen van rechten voor het installeren van programma's, of ik zie het over het hoofd.

newmikey

Pobox '67 schreef: het interesseert mij niet wat jij persoonlijk verwacht had noch heeft niemand er wat aan om een relaas te lezen over jou laatste xp versie. het gaat om deze actuele update van Microsoft en plaats aub alleen een reactie die iets bijdraagt of kan helpen het probleem op te lossen
In tegenstelling tot wat u schijnbaar verwacht is dit een openbaar forum en gaat u niet over de inhoud van reacties. U kunt mijn bericht uiteraard melden bij de moderatie maar er stond geen onvertogen woord in.

Gelukkig interesseert het anderen wel wat u persoonlijk verwacht had van uw laatste Win10 versie anders zou u helemaal geen reacties hebben gehad...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Hebben die andere gebruikers (ook) admin rechten dan ? Dit is namelijk wat ik lees :
Let’s not forget that a Standard User account cannot install software without providing an administrator password.

Dit is overigens op een MAC ook zo.
Samen met UAC moet je dan een heel eind komen.

Pobox '67

De windows app store kon eerst geheel disabled worden, of blokkade voor 3rd party apps. Dat kon op admin niveau bepaald worden. Maar de admin kan dit niet meer instellen, omdat dan de melding komt dat het alleen beschikbaar is in de Enterprise verise (en educatie)

zie ook:
http://www.ghacks.net/2016/07/28/micros ... ws-10-pro/

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar standard users kunnen toch zowiezo geen software installeren ?

Gesloten