LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidsraad wil mogelijkheid wijzigen menselijk embryo

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin

Gezondheidsraad wil mogelijkheid wijzigen menselijk embryo

Ongelezen bericht door Radar »

De Gezondheidsraad pleit voor een wetswijziging zodat het mogelijk wordt om menselijke embryo's te wijzigen. Met het aanbrengen van wijzigingen in het DNA kunnen erfelijke ziekten bij het nageslacht worden voorkomen, meldt de raad dinsdag.

'Om de ontwikkelingen in goede banen te leiden is een geactualiseerd juridisch-ethisch beoordelingskader onmisbaar. Overheid, wetenschap en samenleving zullen bovendien samen moeten bepalen wie wanneer waarover besluit en op basis van welke argumenten', aldus het adviesorgaan.

Lees verder in het nieuwsbericht (dinsdag 28 maart)

Vind jij dat het wijzigen van menselijke embryo's moet kunnen? Laat het weten!

ZaBo

Re: Gezondheidsraad wil mogelijkheid wijzigen menselijk embryo

Ongelezen bericht door ZaBo »

Ik sta hier niet heel erg positief tegenover

Wat ik me afvraag, waarom moet altijd alles maakbaar zijn en naar eigenhand te zetten?

Tuurlijk het is mooi als alles zou kunnen worden voorkomen, maar moeten wij niet accepteren dat, dat een utopie is?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een beetje kip-ei verhaal, nu is het verboden, dus er over praten heeft geen enkele zin, omdat er niks mag. Zoals ik het lees in de tekst, pleit de Gezondheidsraad ervoor om het bij wet niet meer compleet te verbieden, zodat er vervolgens in bredere context gesproken kan gaan worden óf, en zo ja hoé, we een ander als maatschappij wel of niet willen. Ergens over praten vind ik niet een slecht iets, zolang iedereen maar open een discussie als dit ingaat, en dus niet met het expliciete doel om het alsnog voor eens en voor altijd te verbieden, of puur wetenschappelijk bekeken lekker te kunnen experimenteren. Er zal altijd een zware morele en ethische toets moeten zijn in dit soort gevallen, en dat kan alleen maar zorgvuldig gebeuren. Daar ben ik dan ook wel voorstander van, praten ergens over moet kunnen, en als deze wetsaanpassing dat mogelijk maakt, ben ik voor.

Ik heb in mijn schoonfamilie een paar leden die een erfelijke hartaandoening dragen, een aandoening van het kaliber dat 20 jarige jongvolwassen mannen in de bloei van hun leven met acuut hartfalen neerstorten, en dood zijn voordat ze het trottoir hebben bereikt. (schijnt ook niet te reanimeren zijn aldus ambulancepersoneel, huisarts en cardioloog) Ik kan me goed indenken dat de ouders, de kans om dat gen even uit te zetten bij henzelf als embryo, met 2 handen zouden hebben gegrepen.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ja, en bij mij hadden ze iets mogen doen waardoor ik nu niet langzaam blind wordt.

Maar: waar leg je die grens? En wie gaat hem leggen?

Er zijn nu stellen die het krijgen van kinderen uit- of afstellen als blijkt dat de eerste spruit een aandoening heeft. Wie beslist nu of die mensen 'genoegen' moeten nemen met hun éne kind, weliswaar met helaas een foutje, of dat ze in aanmerking komen om de volgende kindjes te laten 'bijwerken'. En wat gebeurt er als ouders er voor kiezen om het níet te laten doen? Dat kindje later opgroeit met een foutje, en dan de ouders gaat verwijten dat zij er niet voor hebben gekozen dat foutje te voorkomen?

Ik vind het een beetje eng.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Vind jij dat het wijzigen van menselijke embryo's moet kunnen? Laat het weten!
Aan de ene kant wel en andere kant niet. Ligt aan de risico voor de embryo en wat je wilt wijzigen. Zoals al aangegeven zou het alleen voor genetische bepaalde/erfelijke ziektes moeten gaan of bepaalde andere zaken als mogelijk zoals voorkomen van afwijkingen of complicaties. Maar niet voor andere dingen zoals haar kleur en noem maar op. Persoonlijk zou ik wensen dat mijn erfelijke afwijking {Bechterew} niet verder zou gaan als mij. Als ik toen kon beslissen om de embryo aan te passen had ik eerst de risico willen bekijken. Zelf al een levensverandering keuze moeten maken met mijn rug operatie. Kans op slagen bijna 70%. Gelukkig geslaagd maar een keuze die niemand zou moeten maken vooral met een embryo. Voor een man is het makkelijker als een vrouw om zo'n keuze van embryo te maken. Daarom vind ik wel dat een vrouw de uiteindelijke keuze moet maken. De stress wat je mee krijgt met percentages in een zwangerschap kan ook fataal zijn voor een zwangerschap naar mijn mening. Maar ook dat het nooit mag beslist worden door een ziekenhuis om het toch te doen. Zelf denk ik dat dit nog lang gaat duren omdat er zoveel verschillende gevallen zijn en zoveel uitzonderingen dat het moeilijk wordt om te gaan handhaven en duidelijke regels van de grond te krijgen. Tenzij je het vrij laat naar de koppel tot maar bepaalde wijzigingen. En dan krijg je nog uitzonderingen of uitzonderingen aanvragen. Dan krijg je buiten dat om ook nog eens aansprakelijkheidsregels die moet worden gemaakt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZaBo schreef:Ik sta hier niet heel erg positief tegenover

Wat ik me afvraag, waarom moet altijd alles maakbaar zijn en naar eigenhand te zetten?

Tuurlijk het is mooi als alles zou kunnen worden voorkomen, maar moeten wij niet accepteren dat, dat een utopie is?
Exact mijn mening.

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Dit onderwerp is te moeilijk voor Radar en past meer bij een discussie-programma van de EO.
Een consument is iemand,die iets koopt.
Radar is een consumenten-programma.

ZaBo

Ongelezen bericht door ZaBo »

John van Drongelen schreef:Dit onderwerp is te moeilijk voor Radar en past meer bij een discussie-programma van de EO.
s
Klopt is een ethisch maatschappelijke discussie.

Maar aangezien er steeds meer sprake is van een zogenaamde maakbare samenleving, waarbij het zo ( niet door mij en hoop vele met mij niet geaccepteerde) fantastische perfectionisme de hoofdnorm is geworden.

Is het juist wel weer een onderwerp voor een forum als dit ;-);-)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

John van Drongelen schreef:Dit onderwerp is te moeilijk voor Radar en past meer bij een discussie-programma van de EO.
Het wijzigen van de embryo is een dienst. Wie neemt straks die dienst af? Juist, de consument.

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het wijzigen van een embryo is inderdaad een dienst maar op dit moment nog niet aan de orde.
Deze medische kwesties horen niet thuis in het consumenten-programma Radar.
De politiek moet hier over beslissen desnoods via een referendum.

Als het ingevoerd is en fout gaat,kan Radar zich erover buigen.

Gesloten