LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Google geeft toe e-mails te lezen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.

Mag Google mails scannen in ruil voor gratis gebruik van zijn diensten?

Nee, Google mag mijn mails niet inkijken
22
81%
Ja, in ruil voor gratis gebruik van diensten mag dat
4
15%
Weet niet
1
4%

Totaal aantal stemmen: 27

Radar
Site Admin

Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door Radar »

Google leest jouw e-mails. Het bedrijf geeft toe inkomende en uitgaande mails van Gmail-accounts te scannen voor commerciële doeleinden. Het volledige bericht: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-lezen/

Vind jij dat Google mails mag scannen in ruil voor gratis gebruik van zijn diensten?

bprosman

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door bprosman »

Vind jij dat Google mails mag scannen in ruil voor gratis gebruik van zijn diensten?
Natuurlijk vind je dat anders was je met deze voorwaarde die duidelijk in de gebruikersvoorwaarden staat niet accoord gegaan toch ?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

TROS Radar schreef:Google leest jouw e-mails. Het bedrijf geeft toe inkomende en uitgaande mails van Gmail-accounts te scannen voor commerciële doeleinden. Het volledige bericht: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-lezen/

Tussen lezen en scannen zit, als we de algemeen geaccepteerde definities daarvan nemen, nog wel een subtiel verschil, en dat is ook waar het argument van Google op hangt. Zij stelden altijd dat het scannen door hun geautomatiseerde systemen, niet synoniem is met hoe jij en ik als mens een email lezen. Dat is niks meer dan juridische haarkloverij, nog los van het feit dat verzenders vanaf andere providers naar een gmail account ongevraagd meegaan in die datamining, zonder hiervoor toestemming te hebben gegeven.

Overigens heb ik voor belangrijke privé correspondentie, naast mijn gmail account een emailadres op mijn eigen domein, waar niemand in kijkt behalve ik.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is toch helemaal niets nieuws?

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

TROS Radar schreef:Google leest jouw e-mails. Het bedrijf geeft toe inkomende en uitgaande mails van Gmail-accounts te scannen voor commerciële doeleinden. Het volledige bericht: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-lezen/

Neen, ik vindt van niet !

Er zullen weinigen zijn welke alle AV's van een dienst al dan niet gratis gaan doorspitten net als veelal de apps op een smartphone. Ikzelf betrap mij hier ook op.

Maar ik vindt dus niet dat google alle emails mag lezen !

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ha! Er is weer eens een massaal onrecht gevonden waar we met zijn allen keihard tegen in gaan! :wink: :wink:

Natuurlijk mag gmail geen mail lezen, maar dat doen ze ook niet; kan het me niet voorstellen dat ze een hele batterij mensen hebben die alle mails van iedereen gaan doorlezen.

Maar in plaats van een poll met slechts twee mogelijkheden te bieden, en in feite weer eens een massale klaagzang op proberen te zetten, kun je als redactie ook eens laten zien hoe het anders kan, wat voor mogelijkheden er meer zijn om te mailen behalve gmail. Als vervolgens iedereen van gmail wegloopt lost het probleem zich vanzelf op, want het bedrijf zal simpelweg het beleid aan moeten passen.

Maar nee, gewoon een beetje stampij maken is natuurlijk makkelijker dan een beetje constructief na- en meedenken. Geld genereren moet niet teveel moeite kosten, nietwaar? :idea:

MegaSponsor
Contacteer:

Ongelezen bericht door MegaSponsor »

Neeeeee!!!!!

bprosman

Als die mensen hier met een GMAIL account vinden dat dat niet mag of dat ze het daar niet mee eens zijn , waarom zijn die dan wel accoord gegaan met de volgende "Terms of Service" vraag ik me dan af :

"Our automated systems analyze your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customized search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored."

sjohie

vogels schreef:
MegaSponsor schreef:Neeeeee!!!!!
Dan moet je het niet gebruiken. Probleem opgelost.
En uiteraard geen emails sturen naar mensen met een gmail account, anders lezen ze je emails alsnog. :wink:

jhogaarts

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Geldt voor Google niet de wet op de privacy. Ik ben hier niet van gediend dat derden mijn mail lezen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De oplossing is heel simpel: installeer een eigen mailserver bij een hoster of thuis waar je alleen zelf toegang tot hebt. Maar ja, da's niet gratis.

bprosman

Geldt voor Google niet de wet op de privacy. Ik ben hier niet van gediend dat derden mijn mail lezen.
Dan moet je niet accoord gaan met hun voorwaarden en het niet gebruiken. Je bent het niet verplicht om te gebruiken. Maar dit is nou eenmaal waar jouw "gratis" account van betaald wordt.

Teunbosseman
Contacteer:

bprosman schreef:
Als die mensen hier met een GMAIL account vinden dat dat niet mag of dat ze het daar niet mee eens zijn , waarom zijn die dan wel accoord gegaan met de volgende "Terms of Service" vraag ik me dan af :

"Our automated systems analyze your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customized search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored."

Euuuhhhh misschien hierom :roll:
Er zullen weinigen zijn welke alle AV's van een dienst al dan niet gratis gaan doorspitten net als veelal de apps op een smartphone. Ikzelf betrap mij hier ook op.

Aanvullend:
Gmail heeft ook een zakelijke versie........vraag me af of die ook allemaal worden gescand / gelezen of wat dan ook.

bprosman

Tja... "Ich habe es nicht gewusst" kom je helaas niet zo ver (meer) mee. Als je te hard of door rood rijdt ben ik ook bang dat "Da wist ik nie" weinig indruk maakt bij de rechter.
Gmail heeft ook een zakelijke versie........vraag me af of die ook allemaal worden gescand / gelezen of wat dan ook.
Nee maar dan betaal je ook ~$30 / maand per gebruiker.

Teunbosseman
Contacteer:

bprosman schreef:
Tja... "Ich habe es nicht gewusst" kom je helaas niet zo ver (meer) mee. Als je te hard of door rood rijdt ben ik ook bang dat "Da wist ik nie" weinig indruk maakt bij de rechter.
Nee maar dan betaal je ook ~$30 / maand per gebruiker.

Door rood rijden of te hard rijden is algemeen bekend neem ik aan, en is appels met peren vergelijken.

Zeg ff zelf, lees jij alle AV's van elke dienst die je afneemt ? Ik doe veelal wel maar soms ook niet opdat bv met gmail ik ervan uit ga dat dit wordt bekostigd door bv advertenties of andere zaken maar niet dat de inhoud van de mailbox wordt gescanned / gelezen.

Wij betalen wel heel wat minder dan $30.......zal wel aan de hoeveelheid gebruikers liggen maar dat verder terzijde.

Meneer M

Ongelezen bericht door Meneer M »

bprosman schreef:

Dat is nu net de passage die Google stilletjes heeft toegevoegd aan de voorwaarden, dus alle gmail gebruikers van voor deze week zijn niet expliciet met deze tekst akkoord gegaan.
Ik weet niet of Google al een mailtje heeft rondgestuurd naar alle gebruikers van gmail, met de mededeling dat ze de voorwaarden aangepast hebben.

Voor mij persoonlijk is het iets minder bezwaarlijk omdat ik privé met alle Google diensten gestopt ben, het blijft dan wel een slecht verhaal dat Google dan nog mijn mail kan lezen op het moment dat ik deze naar iemand met een gmail adres stuur.

Daarnaast is dit maar een onderdeel van het uitgebreide data minen van Google. Wanneer je bijvoorbeeld een android smartphone met Google now hebt, dan heb je ondertussen toestemming gegeven aan Google dat ze alles op je telefoon mogen scannen, lezen en gebruiken voor eigen doelen.
Dat betekend dus niet alleen je mail, maar ook je berichten, chats, foto's, locaties etc. Alles in ruil voor een beetje verkeers- en weerinformatie...en reclame natuurlijk.

Ergens gaat er hier iets goed fout met het menselijk brein, want met een beetje gezond verstand kun je dat geen goede deal vinden voor een consument, zeker niet als je ook nog veel geld voor zo'n mobiel op tafel moet leggen.

Het is een gegeven dat Google je om toestemming vraagt en dat men deze geeft, anders werkt je hele mobiel niet goed, maar ik vind wel dat ze zich te veel toe-eigenen en dat het best wat minder mag.
Of anders gezegd dat men op android meer mogelijkheden krijgt om machtigingen in te stellen.
Het is nu iedere keer alles of niets, het zou beter zijn als men wat vaker de gulden middenweg kan nemen als consument.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat ze de inhoud van je mails op deze manier gebruiken of zouden gaan gebruiken voor commerciële doelen is al lange tijd bekend. Daar hoef je niet die voorwaarden door te spitten, aangezien daar in het verleden al heel wat nieuws berichten aan zijn besteed. Als je dit ever belangrijk vindt, dan zouden de alarmbellen al veel eerder moeten zijn afgegaan.

bprosman

Dat is nu net de passage die Google stilletjes heeft toegevoegd aan de voorwaarden, dus alle gmail gebruikers van voor deze week zijn niet expliciet met deze tekst akkoord gegaan.
Jawel hoor, in de oude voorwaarden stond dit ook alleen (juridisch) net iets anders geformuleerd.

Meneer M

Ongelezen bericht door Meneer M »

kweenie schreef:Dat ze de inhoud van je mails op deze manier gebruiken of zouden gaan gebruiken voor commerciële doelen is al lange tijd bekend. Daar hoef je niet die voorwaarden door te spitten, aangezien daar in het verleden al heel wat nieuws berichten aan zijn besteed. Als je dit ever belangrijk vindt, dan zouden de alarmbellen al veel eerder moeten zijn afgegaan.
Ik denk niet dat de meeste mensen zich er bewust van zijn, dus dat er extra ruchtbaarheid aan gegeven wordt is alleen meer goed voor die bewustwording.
Wat men daarna doet, mag men zelf weten.

sjohie

Meneer M schreef:
bprosman schreef:

Ik weet niet of Google al een mailtje heeft rondgestuurd naar alle gebruikers van gmail, met de mededeling dat ze de voorwaarden aangepast hebben.

Voor mij persoonlijk is het iets minder bezwaarlijk omdat ik privé met alle Google diensten gestopt ben, het blijft dan wel een slecht verhaal dat Google dan nog mijn mail kan lezen op het moment dat ik deze naar iemand met een gmail adres stuur.

Daarnaast is dit maar een onderdeel van het uitgebreide data minen van Google. Wanneer je bijvoorbeeld een android smartphone met Google now hebt, dan heb je ondertussen toestemming gegeven aan Google dat ze alles op je telefoon mogen scannen, lezen en gebruiken voor eigen doelen.
Dat betekend dus niet alleen je mail, maar ook je berichten, chats, foto's, locaties etc. Alles in ruil voor een beetje verkeers- en weerinformatie...en reclame natuurlijk.

Ergens gaat er hier iets goed fout met het menselijk brein, want met een beetje gezond verstand kun je dat geen goede deal vinden voor een consument, zeker niet als je ook nog veel geld voor zo'n mobiel op tafel moet leggen.

Het is een gegeven dat Google je om toestemming vraagt en dat men deze geeft, anders werkt je hele mobiel niet goed, maar ik vind wel dat ze zich te veel toe-eigenen en dat het best wat minder mag.
Of anders gezegd dat men op android meer mogelijkheden krijgt om machtigingen in te stellen.
Het is nu iedere keer alles of niets, het zou beter zijn als men wat vaker de gulden middenweg kan nemen als consument.
Niks stilletjes, daar heeft elke gebruiker een aantal maanden geleden bericht over gehad.

Gesloten