LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Jumbo doet plofkip in de ban'

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin

'Jumbo doet plofkip in de ban'

Ongelezen bericht door Radar »

Jumbo gaat vanaf maandag als eerste supermarkt een einde maken aan de plofkip. Dat zegt de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Kippen die bij Jumbo vanaf maandag in de schappen liggen, hebben 56 procent meer leefruimte gehad dan een plofkip en zijn minder snel vetgemest. Lees verder: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... in-de-ban/

Als je kip koopt, let je dan op de prijs of op de soort kip die je koopt?

Bob Schurkjens

Re: 'Jumbo doet plofkip in de ban'

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je kip koopt, let je dan op de prijs of op de soort kip die je koopt?
Ja, de laatste circa 10 jaar koop ik alleen nog maar vrije uitloop scharrelkip. Als dat er niet is, eet ik geen kip. Met circa 1,30 per ons (kipfilet) goed en betaalbaar. De kwaliteit van Dirk vd Broek is erg goed ("boerenscharrelkip"). Die van de PLUS is minder goed (redelijk taai en geen vrije uitloop).

encore

Ongelezen bericht door encore »

jaja, broodje aap verhaal. Zeker twee weken langer in leven gelaten en 20 ipv 25 kippen in een hok. Boeiend. Als we in Nederland geen goedkope kip produceren dan doen ze dat wel ergens anders. En daar heeft de "stichting WakkerDier" geen vat op. En wat gaan ze dan doen? En waarom laten ze de varkens eigenlijk met rust? Hou op met dit soort onzin. Het kost de consument alleen maar MEER en het boeit alleen de stichting. En de mensen van die stichting verdienen allemaal niks en rijden in milieuvriendelijke auto's. Natuurlijk.
Kijk eens voor de gein waar in China de accucellen worden geproduceerd. Geen milieuregels want in een straal van 50 KILOmeter is er geen milieu meer. Omdat ze hier zo nodig "milieuvriendelijk/neutraal" moeten rondrijden. Jaja...

Doe mij maar een kiloknaller. Bovendien blijven ze nog steeds kiloknallers produceren in Nederland..voor het buitenland. En met parallelimport...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik let er wel op. Of het zin heeft? Op termijn wel. Kijk naar bijvoorbeeld de eieren in de winkel, had je vroeger geitewollensokken als je geen legbatterij kocht, tegenwoordig worden alleen nog scharreleieren verkocht. Natuurlijk is dat maar een stap, maar iedere lange reis bestaat uit kleine stappen.

En het gaat er ook niet alleen om wat 'iedereen' doet, maar ook om wat je zelf vindt dat zou moeten of hoe het zou horen. Ik ben trouwens wel zo eerlijk dat ik zeg dat ik biologische kip wel veel te duur vind en daarom laat staan, dat is vaak nog twee keer zo duur als scharrel. Maar die paar euro verschil tussen gewoon en scharrel vind ik nog wel te doen.

Varkens en accu's hebben trouwens weinig met scharrelkippen te maken. (Overigens koop ik nooit varkensvlees, maar dat is een heel ander verhaal.)

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

encore schreef:jaja, broodje aap verhaal. Zeker twee weken langer in leven gelaten en 20 ipv 25 kippen in een hok. Boeiend.
Doe mij maar een kiloknaller.
Jouw info klopt van geen kant:
De Jumbo-kip leeft 49 dagen, groeit 45 gram per dag, krijgt natuurlijk daglicht en er staan er 13,5 van op een vierkante meter.
Als je een kiloknaller wil kopen, dan kan het niet meer bij Jumbo.

Deze actie van Jumbo moet in feite wettelijk vastgelegd zijn, want niet alleen dat de plofkip een dieronvriendelijk leven heeft, maar door het voer en antibiotica ook nog ongezond is.

Hier sluit ik mij aan, maar heb dan nog een opmerking over de biologische kip.
Dit is niet te controleren net zoals het met de rest van de biologische levensmiddel is.
En het gaat er ook niet alleen om wat 'iedereen' doet, maar ook om wat je zelf vindt dat zou moeten of hoe het zou horen. Ik ben trouwens wel zo eerlijk dat ik zeg dat ik biologische kip wel veel te duur vind en daarom laat staan, dat is vaak nog twee keer zo duur als scharrel. Maar die paar euro verschil tussen gewoon en scharrel vind ik nog wel te doen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

eleven schreef:
encore schreef:jaja, broodje aap verhaal. Zeker twee weken langer in leven gelaten en 20 ipv 25 kippen in een hok. Boeiend.
Doe mij maar een kiloknaller.
Jouw info klopt van geen kant:
De Jumbo-kip leeft 49 dagen, groeit 45 gram per dag, krijgt natuurlijk daglicht en er staan er 13,5 van op een vierkante meter.
Als je een kiloknaller wil kopen, dan kan het niet meer bij Jumbo.

Deze actie van Jumbo moet in feite wettelijk vastgelegd zijn, want niet alleen dat de plofkip een dieronvriendelijk leven heeft, maar door het voer en antibiotica ook nog ongezond is.

Hier sluit ik mij aan, maar heb dan nog een opmerking over de biologische kip.
Dit is niet te controleren net zoals het met de rest van de biologische levensmiddel is.
Wie zegt dat al deze info klopt, in het huidige vleesproduktie proces wordt je immers keer op keer belazerd. Geef mij maar gewoon een kiloknaller zoals encore zegt.

eleven

puma73 schreef: Wie zegt dat al deze info klopt, in het huidige vleesproduktie proces wordt je immers keer op keer belazerd. Geef mij maar gewoon een kiloknaller zoals encore zegt.
http://nos.nl/artikel/705640-jumbo-stop ... ofkip.html

Als je geen nieuws meer mag geloven, dan heb je gelijk.
Maar ook doet Jumbo de plofkip uit het sortiment zijn er nog altijd deze drie elementen :

Plofkip
Scharrelkip
Biologische kip

Wat het inhoud mag je opzoeken.

Dan eet met Encore samen de plofkip, en ik wens jullie smakelijk eten ,met al de rotzooi, wat deze hebben moeten vreten. :wink:

encore

Ongelezen bericht door encore »

Ik vind altijd die reakties van mensen dat ze alleen maar non-kiloknallers zouden consumeren erg vreemd. Het schap met de kiloknallers is altijd als eerste leeg zodat ik wéér zo'n ranzige biokip door me strot mag trekken. Want ik proef geen verschil, ik zie geen verschil.Ik ben geen fijnproever, ik wil eten. Het boeit me niet.
In deze consumptiemaatschappij krijg je vanzelf dat soort taferelen. Mensen willen niet zien dat iets uit een beest wordt gehaald. En alles geconcentreerd houden is lekker efficient werken. De werkers daar stompen af, duh. Ik heb ooit een vakantiebaantje gehad in een slachterij. Halverwege de dag kijk je niet meer naar organen maar naar dingetjes.
En what's next? Mag de boer straks de boerenkool niet meer in rijen zetten maar moet het in wildverband? Omdat er een stichting is die vind dat dat beter is voor de kleur groen?
En iedereen klaagt op het kabinet dat alles duurder wordt. En bij de StichtingWD krijgt iedereen ineens de behoeft meer te betalen? Ben je gek ofzo?

eleven

encore schreef:Ik vind altijd die reakties van mensen dat ze alleen maar non-kiloknallers zouden consumeren erg vreemd. Het schap met de kiloknallers is altijd als eerste leeg zodat ik wéér zo'n ranzige biokip door me strot mag trekken. Want ik proef geen verschil, ik zie geen verschil.Ik ben geen fijnproever, ik wil eten. Het boeit me niet.
In deze consumptiemaatschappij krijg je vanzelf dat soort taferelen. Mensen willen niet zien dat iets uit een beest wordt gehaald. En alles geconcentreerd houden is lekker efficient werken. De werkers daar stompen af, duh. Ik heb ooit een vakantiebaantje gehad in een slachterij. Halverwege de dag kijk je niet meer naar organen maar naar dingetjes.
En what's next? Mag de boer straks de boerenkool niet meer in rijen zetten maar moet het in wildverband? Omdat er een stichting is die vind dat dat beter is voor de kleur groen?
En iedereen klaagt op het kabinet dat alles duurder wordt. En bij de StichtingWD krijgt iedereen ineens de behoeft meer te betalen? Ben je gek ofzo?

Jou vergelijkingen slaan nergens op.
Eerst zijn het accu´s en varkens, nu is het de boerenkool.

Het gaat hier om de plofkip en als jij het goed vind , dat deze zo gehouden worden, is het jou mening, maar laat de andere mensen, welke deze niet consumeren, hun gang gaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm....

Ik denk, maar dat is mijn mening, dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken. En om die eigen keuzes te maken, moeten er wel keuzemogelijkheden zijn. Echte keuzemogelijkheden dan.

Voorbeeld: voorheen haalde ik mijn aardappelen bij de Appie, de Deka, noem maar op. Niet meer dan een kilo per keer, want langer dan een week bewaren lukte niet. Dan waren ze blauw na het koken. Megaduur natuurlijk. En sowieso smakeloos.

Intussen haal ik aardappels bij de boer, dat wil zeggen, een aardappelwinkeltje vlak buiten het dorp dat ze bij boeren uit de regio haalt. Prijs scheelt per 5 kilo niet eens zo heel veel met de superpiepers, en ze smaken veel en veel beter. Plus: veel langer houdbaar, en daardoor ben ik niet meer afhankelijk van 1 kilozakken. Het leuke is dat dat winkeltje steeds beter gaat lopen. Veel mensen zijn er enthousiast over. Dat bedoel ik met échte keuzes. Kiezen tussen smaakloze superprut en echte aardappelen bij de boer.

En eigenlijk denk ik dat 'we' steeds meer die kant op zouden moeten gaan. Dat mensen gewoon, net als vroeger, bij de lokale producent hun spullen moeten kunnen halen. Oók de kip. Want wat is er mis mee als er ergens in, of buiten het dorp, een echte slager zit, die weet waar de kip vandaan komt, kip die gewoon kip mag zijn? En dan weet je zeker wat je koopt, want de superkip, geploft of niet geploft, zit hoe dan ook in cellofaan.

Maar goed, dat is mijn mening.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Ik let er wel op. Of het zin heeft? Op termijn wel. Kijk naar bijvoorbeeld de eieren in de winkel, had je vroeger geitewollensokken als je geen legbatterij kocht, tegenwoordig worden alleen nog scharreleieren verkocht.
Ja, want "scharreleieren" komen allemaal van kippen die daadwerkelijk buiten kunnen scharrellen. Niet dus. Ze zitten gewoon in grote stallen waar ze nauwelijks om de andere kippen heen kunnen lopen.
kweenie schreef:Ik ben trouwens wel zo eerlijk dat ik zeg dat ik biologische kip wel veel te duur vind en daarom laat staan, dat is vaak nog twee keer zo duur als scharrel. Maar die paar euro verschil tussen gewoon en scharrel vind ik nog wel te doen.
De "scharrelkip" (het vlees) van AH heeft 1 beter leven ster en is dus nauwelijks beter dan een plofkip. Dat is overigens dus dezelfde kip van hun reclamestunt met de "Hollandse kip" die in de gewone verpakking zat en niet scharrelkip heette. Nu is het trouwens weer plofkip.

Misscchien iets om over na te denken. Als je echt een scharrelkip wil moet je 3 beter leven sterren pakken (biologisch), maar anders betaal je extra voor de marketing.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 04 okt 2014 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven

Julie4444 schreef:
kweenie schreef:Ik let er wel op. Of het zin heeft? Op termijn wel. Kijk naar bijvoorbeeld de eieren in de winkel, had je vroeger geitewollensokken als je geen legbatterij kocht, tegenwoordig worden alleen nog scharreleieren verkocht.
Ja, want "scharreleieren" komen allemaal van kippen die daadwerkelijk buiten kunnen scharrellen. Niet dus. Ze zitten gewoon in grote stallen waar ze nauwelijks om de andere kippen heen kunnen lopen.
kweenie schreef:Ik ben trouwens wel zo eerlijk dat ik zeg dat ik biologische kip wel veel te duur vind en daarom laat staan, dat is vaak nog twee keer zo duur als scharrel. Maar die paar euro verschil tussen gewoon en scharrel vind ik nog wel te doen.
De "scharrelkip" (het vlees) van AH heeft 1 beter leven ster en is dus nauwelijks beter dan een plofkip. Misscchien iets om over na te denken.

Daarom heeft Jumbo nu de scharrelkip verbannen.
Tenminste is beloofd. :?:

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Haha eerst zien, dan geloven. :mrgreen:

eleven

Julie4444 schreef:Haha eerst zien, dan geloven. :mrgreen:
Daarom schreef ik:
Tenminste is beloofd. :?:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="witte angora"
Voorbeeld: voorheen haalde ik mijn aardappelen bij de Appie, de Deka, noem maar op. Niet meer dan een kilo per keer, want langer dan een week bewaren lukte niet. Dan waren ze blauw na het koken.
Overdreven dat je aardappels niet langer goed kan houden dan een week. En blauw na het koken? Hebben ze zeker eerst stuiterbal mee gespeeld.
Kiezen tussen smaakloze superprut en echte aardappelen bij de boer.
Komt bij dat veel mensen niet echt bij de boer terecht kunnen, maar goed, je lijkt op het platteland te wonen, dan is het gemakkelijker.
Oók de kip. Want wat is er mis mee als er ergens in, of buiten het dorp, een echte slager zit, die weet waar de kip vandaan komt, kip die gewoon kip mag zijn? En dan weet je zeker wat je koopt, want de superkip, geploft of niet geploft, zit hoe dan ook in cellofaan.
Mijn slager is niet zo'n goede kippenboer; daar is n.l. de poelier de aangewezen plek om een lekkere (dure) kip te kopen. En hoeveel mensen, eerlijk, kunnen nu nog zo'n duur beestje betalen?
Maar goed, dat is mijn mening.
Inderdaad.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De "scharrelkip" (het vlees) van AH heeft 1 beter leven ster en is dus nauwelijks beter dan een plofkip. Dat is overigens dus dezelfde kip van hun reclamestunt met de "Hollandse kip" die in de gewone verpakking zat en niet scharrelkip heette. Nu is het trouwens weer plofkip.

Misscchien iets om over na te denken. Als je echt een scharrelkip wil moet je 3 beter leven sterren pakken (biologisch), maar anders betaal je extra voor de marketing.
Verschil tussen scharrel en batterij zit niet alleen in de paar meter, maar ook in de soort kip. En bijvoorbeeld de antibiotica. Natuurlijk is biologisch nog een stuk beter,maar het verschil tussen plof en scharrel vind ik, voor het prijsverschil, een stuk groter en belangrijker dan het verschil met biologisch.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef: Mijn slager is niet zo'n goede kippenboer; daar is n.l. de poelier de aangewezen plek om een lekkere (dure) kip te kopen. En hoeveel mensen, eerlijk, kunnen nu nog zo'n duur beestje betalen?
We moeten van het idiote idee afstappen dat het een "recht" is dat je iedere dag veel vlees moet hebben. Als je de vleesconsumptie beperkt is het voor vrijwel iedereen mogelijk om een goed product te kopen. Daar hoef je niet superrijk voor te zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef: Mijn slager is niet zo'n goede kippenboer; daar is n.l. de poelier de aangewezen plek om een lekkere (dure) kip te kopen. En hoeveel mensen, eerlijk, kunnen nu nog zo'n duur beestje betalen?
We moeten van het idiote idee afstappen dat het een "recht" is dat je iedere dag veel vlees moet hebben. Als je de vleesconsumptie beperkt is het voor vrijwel iedereen mogelijk om een goed product te kopen. Daar hoef je niet superrijk voor te zijn.
Och, ik heb in het verleden plofkip van appie gehad; na het bakken bleef er iets meer dan de helft over. Toegevoegd water en zo. Naderhand fatsoenlijke kip gehaald van de kippenboer; inderdaad lag de kiloprijs wat hoger, maar - geen toegevoegd water. Dus wat ik overhield na het bakken was uiteindelijk niet eens zo heel veel duurder.

Maar inderdaad, het hoeft niet iedere dag veel vlees te zijn; een mens heeft, voor zover ik heb begrepen, per dag zo'n 80 gram vlees nodig. Zeg maar ruim een pond per week, gemiddeld. Dus liever twee of drie keer per week een goed stuk vlees en verder vegetarisch of wat anders, dan ben je er ook.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Maar inderdaad, het hoeft niet iedere dag veel vlees te zijn;
Dat moet ieder mens voor zichzelf bepalen. :wink:

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

ciske schreef:
Maar inderdaad, het hoeft niet iedere dag veel vlees te zijn;
Dat moet ieder mens voor zichzelf bepalen. :wink:
Helemaal met je eens Ciske.

Waarom is oa zo,n club als Wakker Dier zo actief bezig om de kippenboeren de nek om te draaien, waar halen zij het geld vandaan voor hun reclame spots?.

Ik ben opgegroeit met het eten van vlees en een enkele keer vis, vegetarisch is niets voor mij :P

Gesloten