LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin

'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling

Ongelezen bericht door Radar »

Het is niet de eerste keer dat er campagne wordt gevoerd tegen voedselverspilling. Nu lanceert Stichting Ideële Reclame (SIRE) de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.

Meer informatie: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... rspilling/

Denk jij dat zo'n campagne zinvol is?

Julie4444

Re: 'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling

Ongelezen bericht door Julie4444 »

'Kliekipedia' biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.
Nee. Denk niet dat dat een significant verschil zal maken.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Toen ik voor mijn werk in India was hing er in de kantine een bord met "Vandaag hebben we x kilo voedsel weggegooid" , dat bord werd iedere paar minuten bijgewerkt. Moet zeggen, dat zette je wel aan het denken als je de volgende dag terugkwam. Zouden ze in restaurants ook eens moeten doen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

En wat te denken over de containers achter supermarkten , waarin IEDERE DAG na sluitingstijd kilo.s goede waar, met bv 1 dag over de datum, worden gekieperd? Als je 2 minuten voor sluitingstijd nog wat croissants of een hard broodje kunt scoren a € 0.40 per broodje , vind je ze 5 minuten na sluitingstijd in de container.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Klinkt echt super stom maar ik gooi niets weg. Nu is dit voor een eenpersoons "huishouden" ook niet echt moeilijk want je kookt ook alleen voor jezelf. En ook daar ben ik "zuinig" in, hoewel voor anderen geen optie: sta 1 dag in de keuken maaltijden te koken voor vaak 8 dagen (gevarieerd dan). Die gaan in de vriezer. Ik bespaar dan wel op elektriciteit (keramisch) want wat en hoeveel je kookt: het is dezelfde gaar tijd die je gebruikt. Om de rest op te leuken komt er dan wel iedere dag een bakje gezond bij: ook per stuk is alles redelijk te bewaren. Las ook op Kliekipedia dat je van melk paneer/panir kan maken: vraag me af wie er zoveel tijd heeft en 3 pakken melk teveel koopt om daar kaas van te maken. Is maar voorbeeldje. Als, zoals @moederslink schrijft dat alles in de kliko verdwijnt van de supers: deel het dan uit aan de armen. (Niet iedereen graaien, maar met pasje). Komt het toch ook goed terecht. Een soort avond/nacht voedselbank, maar dan iedere dag. Utopie, ik weet het. Er is nu trouwens een "echte winkel" (proefproject) waar mensen de T.H.T. producten kunnen kopen; ook op vertoon van pasje, voor heel erg weinig geld. Die behouden dan hun eigenwaarde en zijn niet echt van de "gaarkeuken" afhankelijk.

Julie4444

moederslink schreef:En wat te denken over de containers achter supermarkten , waarin IEDERE DAG na sluitingstijd kilo.s goede waar, met bv 1 dag over de datum, worden gekieperd? Als je 2 minuten voor sluitingstijd nog wat croissants of een hard broodje kunt scoren a € 0.40 per broodje , vind je ze 5 minuten na sluitingstijd in de container.
Of iedere verpakking die beschadigd is of die uit de koeling komt en door klanten willekeurig buiten de koeling is achtergelaten. En het naar de voedselbank laten gaan ho maar.
tenormin schreef:Klinkt echt super stom maar ik gooi niets weg.
Ik gooi ook nooit eten weg. Wij zijn met z'n tweeën.

Het is niet zo moeilijk. Na het koken de restjes in een bakje in de koelkast of vriezer. Één of twee dagen in de week kliekjes eten of als het weinig is met brood. Chilli con carne kan bijvoorbeeld prima op brood gegeten worden. Zelfs de kapjes van het brood eet ik op. Als er melk over is maak ik pannekoeken of andijviestamp.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar het moet je wel liggen, en daar zit denk ik het probleem. Veel mensen kopen te veel in, willen niets bewaren, of hebben het overzicht/geduld niet.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik gooi ook nooit eten weg. Wij zijn met z'n tweeën.
3 zonen en een echtgenoot: alles gaat hier altijd op.....

Kwestie van ofwel niet te veel kopen ofwel gewoon te veel eten.

Julie4444

Isabel1 schreef:Kwestie van ofwel niet te veel kopen ofwel gewoon te veel eten.
Kwestie van ofwel niet te veel kopen, of leren dingen te bewaren en te gebruiken in/voor andere maaltijden. :lol:

Te veel eten is zeker niet nodig hoor!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

of leren dingen te bewaren en te gebruiken in/voor andere maaltijden
Moet de THT datum wel meewerken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:En wat te denken over de containers achter supermarkten , waarin IEDERE DAG na sluitingstijd kilo.s goede waar, met bv 1 dag over de datum, worden gekieperd? Als je 2 minuten voor sluitingstijd nog wat croissants of een hard broodje kunt scoren a € 0.40 per broodje , vind je ze 5 minuten na sluitingstijd in de container.
Een supermarkt is wél verantwoordelijk als mensen ziek worden van spul wat over datum is, en toch verkocht is door ze. Dus die nemen wat dat betreft geen risico. Is vanuit de bedrijfsvoering ook prima te begrijpen en te verdedigen. Aan het product in een keukenkastje is niet meer te zien of deze gekocht is vóór de tht datum en door eigen toedoen over datum is geraakt, of zo gekocht is zoals jij voorstelt. En brood is de volgende ochtend een stuk minder lekker natuurlijk. :wink:

Overigens wordt steeds meer levensmiddelenafval door supermarkten ingezameld in het filiaal, om daarna tot varkensvoer verwerkt te worden.

Maar goed, dit idee vind ik wel een goede, het is niet de magische "druk op de knop" oplossing die het hele probleem ineens oplost, maar het is wel een stapje in de goede richting wat mij betreft.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

goed uitkienen met inkopen en de bereiding, we koken iedere dag, vers!
Blijft hooguit een piepertje en ietsje groente over.
Van de 1 pansgerechten blijft wel wat over en dat gaat in de vriezer.
Als de supermarkten het weggegooide eten nu eens gratis aanbieden aan arme gezinnen .
Wat Sjohie zegt klopt natuurlijk ook, supermarkten hebben hierin een verantwoordelijkheid.
AH verkoopt pakjes vlees met 35 % korting die dan wel dezelfde avond moeten worden gegeten.

Het is denk ik ook een omslag in denken, inkopen en bereiden; mensen die dat nu al gedoe vinden zullen ws na een campagne ook niet hierin veranderen.

Gesloten