Stevens5 schreef:Ik vind dat Koeien wel buiten moeten kunnen lopen, zeker een gedeelte van het jaar.
In de winter in de stal verantwoord bijvoeren en niet met gemodificeerde en vervuilde soya wat ook veel oerbos kost en ook weer slecht is voor het broeikas effect.
De dieren in goede conditie houden zorgt voor minder medicijn gebruik.
De Koeien te veel op elkaar houden om meer winst te maken vind ik fout daardoor zijn er veel meer medicijnen nodig.
Een gezonde wei heeft ook kruiden die de koeien enz. gezond houden.
Ook bevat een gezonde wei bacterien en planten die broeikasgassen omzet naar pure zuurstof.
Door te intensieve veehouderij ontstaan er ook agressievere antibiotica resistente bacterien en ziektes.
Als er te veel dieren op elkaar leven zijn er veel vaker medicijnen nodig en onstaan er veel broeikasgassen.
Maar veel mensen en horeca willen goedkoop en veel vlees dat is wat deze industrie in de hand werkt.
Wat minder vlees eten en verantwoord gekweekt vlees eten is ook deel van de oplossing,
het is ook gezonder en vaak lekkerder.
Een keurmerk kost ook geld dus dit zegt niet altijd wat, er zijn ook boeren die verantwoord vlees produceren zonder keurmerk.
Wakker dier & co rekenen iets anders dan het CBS, zij nemen ook al het vlees-/jongvee etc mee in de berekening over hoeveel koeien er in de wei staan. En aangezien dat getal dan wat lager is, is dat voor hun zaak natuurlijk beter bruikbaar..
Hond hoort op de prairie, kat ook. konijn hoort in de wei. Hamster ook. Vis hoort in de zee, rivier of meer, niet in een kom. Zal ik nog even door gaan?
Ok, leg me dan even uit waarom een KOE recht heeft op buitenleven, maar een vis in een kommetje van 15 CM mag worden gehouden puur ter leedvermaak van de mensch.
sowieso dieren die "gevangen zitten " zou niet moeten kunnen ; ...geen kooi { nee dus ook geen vogels } , geen vis die gek wordt vh rondjes draaien in een achterlijk klein rond kommetje , geen konijn in een dom klein hokje , { en zéker niet alleen } geen hond de hele dag vast in een bench omdat de baasjes ah werk zijn { ik kén ze hoor } ....geen megastallen..maar, daar zíjn we weer ... het aloude bekende item..
moederslink schreef:sowieso dieren die "gevangen zitten " zou niet moeten kunnen ; ...geen kooi { nee dus ook geen vogels } , geen vis die gek wordt vh rondjes draaien in een achterlijk klein rond kommetje , geen konijn in een dom klein hokje , { en zéker niet alleen } geen hond de hele dag vast in een bench omdat de baasjes ah werk zijn { ik kén ze hoor } ....geen megastallen..maar, daar zíjn we weer ... het aloude bekende item..
moederslink schreef:sowieso dieren die "gevangen zitten " zou niet moeten kunnen ; ...geen kooi { nee dus ook geen vogels } , geen vis die gek wordt vh rondjes draaien in een achterlijk klein rond kommetje , geen konijn in een dom klein hokje , { en zéker niet alleen } geen hond de hele dag vast in een bench omdat de baasjes ah werk zijn { ik kén ze hoor } ....geen megastallen..maar, daar zíjn we weer ... het aloude bekende item..
Dat is dus mijn punt. Als je zo iets wilt als een luchtverplichting voor koeien, dan moet je alle dieren die rechten geven en moeten baasjes met honden maar hun baan opzeggen om ze 3x per dag uit te kunnen laten.
Moeten we die link echt serieus nemen, of is dit een goed nieuws-show van een partijdige organisatie?
Natuurlijk niet serieus nemen, alles wat M Tiemen doet is onbelangrijk, muv voor haarzelf a € 140.000,00 op jaarbasis.
Ik weet niet waar jullie wonen, ikzelf woon in een buiten gebied, waar de meeste meeste boeren hun kippen, runderen, koeien, varkens etc etc binnen stallen op economische grondslag
Radar schreef:Een koe hoort in de wei te lopen en niet de hele tijd binnen op stal te staan. Dat vinden SP, D66 en GroenLinks.Eerder weigerde staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) de weidegang van koeien wettelijk vast te leggen, omdat dit grote gevolgen kan hebben voor de bedrijven.
Wat vind jij? Hoort de koe in de wei of moeten boeren dit zelf kunnen bepalen?
[Denigrerende opmerking verwijderd]
Ten tweede vind ik dat we veel minder vlees moeten eten en dat het wel de prijs mag krijgen die het daadwerkelijk kost.
Ten derde vind ik dat de Nederlandse politici van alles vinden en maar wat roepen, maar dat het absoluut geen hout snijdt. Het is belachelijk dat er veel subsidie gaat naar vleesproducenten.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 feb 2016 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Denigrerende opmerking verwijderd door Moderatie
Radar schreef:Een koe hoort in de wei te lopen en niet de hele tijd binnen op stal te staan. Dat vinden SP, D66 en GroenLinks.Eerder weigerde staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) de weidegang van koeien wettelijk vast te leggen, omdat dit grote gevolgen kan hebben voor de bedrijven.
Ten tweede vind ik dat we veel minder vlees moeten eten en dat het wel de prijs mag krijgen die het daadwerkelijk kost.
Ten derde vind ik dat de Nederlandse politici van alles vinden en maar wat roepen, maar dat het absoluut geen hout snijdt. Het is belachelijk dat er veel subsidie gaat naar vleesproducenten.
Het lijntje gaat over de koe: wel of niet in de wei, voorstaande gaat de betreffende boer aan en niet ene v Dam PVDA die met war honderden € wappert om de koeien naar buiten te krijgen, maar ja de PVDA orakelt voortdurend maar wat
Heb je daar ook getallen/bewijs voor? Er worden bij mijn weten geen directe subsidies van de Nederlandse overheid gegeven aan vleesproducenten. Er zijn wel de EU landbouwsubsidies, Nederlandse landbouwsubsidies voor bijvoorbeeld boeren die biologisch willen gaan werken, en een paar kleine bedragen vanuit economische zaken aan WUR/Alterra voor R&D, maar die subsidies worden niet gebruikt voor/door productiebedrijven.
Heb je daar ook getallen/bewijs voor? Er worden bij mijn weten geen directe subsidies van de Nederlandse overheid gegeven aan vleesproducenten. Er zijn wel de EU landbouwsubsidies, Nederlandse landbouwsubsidies voor bijvoorbeeld boeren die biologisch willen gaan werken, en een paar kleine bedragen vanuit economische zaken aan WUR/Alterra voor R&D, maar die subsidies worden niet gebruikt voor/door productiebedrijven.
Een boerenbedrijf is een productiebedrijf: veel kg,s veel melk veel kalfjes etc etc