LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Standaard trouwen op huwelijkse voorwaarden

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin

Standaard trouwen op huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Radar »

Het huwelijk in gemeenschap van goederen is vanaf 1 januari 2018 niet meer het standaard bruiloftsarrangement. Vanaf die datum wordt elke nieuwe echtelijke verbintenis gesloten op huwelijkse voorwaarden.

Wat vind jij ervan dat er vanaf 1 januari 2018 standaard getrouwd wordt op huwelijkse voorwaarden?

Lees ook het nieuws over deze wetswijziging

hänschen klein

Re: Standaard trouwen op huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Spontaan komt hier bij mij de vraag op: waarom trouw je vandaag de dag überhaupt nog?
Is dat 'gedoe' inmiddels niet al een gepasseerd station ... een sentiment uit een andere tijd?

Pro en contra's zet ik er ook alvast bij: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ma ... ouwen.html

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als je de boedel goed gescheiden wil houden, dan moet je eigenlijk elk jaar een inventaris maken.
anders weet je na een aantal jaar nog steeds niet wat er nu van wie is,of krijgt ieder dan de helft van de gezamelijke boedel plus of min zijn eigen deel van voor het huwelijk?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb een geregistreerd partnerschap, dat was helemaal gratis op maandagochtend, maar de notaris kostte meer dan 1000 euro voor de "partnerschapsvoorwaarden" . En de voorwaarden kwamen eigenlijk grotendeels neer op de voorwaarden uit de kamervoorstellen....

Kan ik die 1000 euro nog terugclaimen :)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Standaard trouwen op huwelijkse voorwaarden is hetzelfde als niet trouwen.
Ik moet er niet aan denken om bij elke aankoop de discussie aan te moeten of iets gemeenschappelijk is of niet, jaarlijks een afrekening te moeten maken met documentatie wie wat betaald heeft en eigenaar is.
Trouwen doe je omdat je samen een leven wil. Daar hoort geen jaarlijkse afrekening bij.
Dan heb jij huwelijkse voorwaarden niet begrepen. Als je geen verrekenbeding wilt dan hoeft dat niet, je kunt ook gewoon vastleggen dat alles voor het huwelijk van de respectievelijke eigenaren is en blijft en alles tijdens het huwelijk gemeenschappelijk wordt. Of enig ander model dat jouw situatie past, bijvoorbeeld als je een eigen bedrijf hebt.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik kan alles op papier zetten met een partner. Ik kan het ook láten. We moeten toch niet trouwen ... was mijn opmerking eerder.
Dat dit contract (boterpapiertje) officieel ook nog € 1000,- moet kosten, daar val ik ècht van achterover. Wil je later weer uit elkaar, kost het wéér € 1000,- ?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

hänschen klein schreef:Ik kan alles op papier zetten met een partner. Ik kan het ook láten. We moeten toch niet trouwen ... was mijn opmerking eerder.
Dat dit contract (boterpapiertje) officieel ook nog € 1000,- moet kosten, daar val ik ècht van achterover. Wil je later weer uit elkaar, kost het wéér € 1000,- ?
Simpele hvw hoeven niet duur te zijn. Trouwen kost geld. Scheiden trouwens (nog) meer.

Trouwen doe je niet alleen omdat je elkaar lief vind, het geeft ook economische, vermogensrechterlijke en erfrechterlijke rechten en plichten.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laat mij dan inderdaad maar uit een andere tijd komen. Ik ben al jaren gelukkig getrouwd, in gemeenschap van goederen nog wel. En dat voor een deurwaarder :wink:

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Geeft zoveel werk MM alles door midden zagen om eerlijk te delen. :D Nog geen minuut ??? :roll: spijt gehad ,heb er al wat jaartjes opzitten .

Gesloten