LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Stoppen sirenes slecht voor 75-plussers'

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin

'Stoppen sirenes slecht voor 75-plussers'

Ongelezen bericht door Radar »

Vooral voor 75-plussers is het nadelig als de luchtalarm-sirenes niet meer elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur bij wijze van test gaan loeien.

Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... -plussers/

Wat vind jij: moet het luchtalarm worden afgeschaft (om zo kost jaarlijks 3,6 miljoen euro te besparen) of is een telefonisch alarmsysteem niet voor iedereen veilig genoeg?

bprosman

Re: 'Stoppen sirenes slecht voor 75-plussers'

Ongelezen bericht door bprosman »

Bovendien is er nog Radio, TV.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Afschaffen, zou ik zeggen. Bij een calamiteit worden naast de digitale middelen (email, pushberichten, telefoon, sms) indien nodig ook de radio, de TV en de welbekende geluidswagens ingezet. Voldoende om ook ouderen te mobiliseren.

Ik geloof ook niet zo in de hele grote groep ouderen die nu buiten de boot valt volgens de Nationale Ouderenbond. Het standpunt van de ANBO vind ik dan een stuk plausibeler. Bovendien - hoe moeilijk is het om een mobiele telefoon aan te schaffen? Voor enkele tientjes heb je speciale "seniorenmobieltjes", dus die belemmering is ook makkelijk op te heffen.

Wellicht is er een kleine groep die nu moeilijker bereikt wordt, maar daar staat ook weer tegenover dat er een grote groep is die nu makkelijker bereikt wordt. Want niet alleen stokdoven horen de sirene niet, er zijn legio plaatsen waar de sirenes slecht hoorbaar zijn en een relatief gering omgevingsgeluid al voldoende is om de sirene te overstemmen. Op heel wat werkplekken is de sirene niet hoorbaar, maar zijn de mensen juist weer wel via de digitale middelen bereikbaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar ik woon heb ik de sirenes nog nooit gehoord. Niet ieder hoekje en gaatje in Nederland wordt met sirenes gealarmeerd. :roll:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Afschaffen. Iedereen, ook ouderen, hebben een mobiele telefoon (vaak smartphone).
Onnodig miljoenen over de balk gooien is in het verleden al vaak genoeg gedaan.
Te simpel geredeneerd. Bij een grote ramp wil je dat een systeem om mensen daarvoor te waarschuwen perfect werkt en wil je zoveel mogelijk mensen bereiken.
NL Alert is nog te weinig stabiel en te onzeker (4G, niet voor alle toestellen) om het nu al in te voeren ipv de sirenes.
Bovendien is nog maar de vraag of bij een echte ramp, bijvoorbeeld een meltdown of een grote stroomstoring het gsm netwerk blijft werken terwijl de sirenes autonoom werken en dus zelfs zonder stroomvoorziening het gewoon blijven doen.
Daarnaast heeft niet iedereen constant zijn mobiel bij zich, aanstaan of kan het geluid uitstaan. Wat gebeurd er als er een ramp is en mensen in vergadering zitten en daarom hun mobiel /stil of uit hebben?

Het is gewoon te onzeker om op te kunnen vertrouwen dat het altijd in elke omstandigheid iedereen bereikt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Afschaffen, zou ik zeggen. Bij een calamiteit worden naast de digitale middelen (email, pushberichten, telefoon, sms) indien nodig ook de radio, de TV en de welbekende geluidswagens ingezet. Voldoende om ook ouderen te mobiliseren.

Ik geloof ook niet zo in de hele grote groep ouderen die nu buiten de boot valt volgens de Nationale Ouderenbond. Het standpunt van de ANBO vind ik dan een stuk plausibeler. Bovendien - hoe moeilijk is het om een mobiele telefoon aan te schaffen? Voor enkele tientjes heb je speciale "seniorenmobieltjes", dus die belemmering is ook makkelijk op te heffen.

Wellicht is er een kleine groep die nu moeilijker bereikt wordt, maar daar staat ook weer tegenover dat er een grote groep is die nu makkelijker bereikt wordt. Want niet alleen stokdoven horen de sirene niet, er zijn legio plaatsen waar de sirenes slecht hoorbaar zijn en een relatief gering omgevingsgeluid al voldoende is om de sirene te overstemmen. Op heel wat werkplekken is de sirene niet hoorbaar, maar zijn de mensen juist weer wel via de digitale middelen bereikbaar.
Al die media zijn leuk en aardig maar als er echt een grote ramp is zijn die niet stabiel en betrouwbaar genoeg. Bovendien is de wetgeving daar nog niet klaar voor.

bprosman

Het is gewoon te onzeker om op te kunnen vertrouwen dat het altijd in elke omstandigheid iedereen bereikt.
Voor zover ik weet hebben we die dingen de laatste 70 jaar (landelijk) niet nodig gehad.
Kosten 3,6 mio / jaar x 70, daar kun je alle oudjes een nieuwe smartphone voor geven.

witte angora

Sja, en de media, Rampenzender NPO1 was een paar maanden geleden 'ineens' uit de lucht. Had je op dat moment dus ook niks aan.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
Voor zover ik weet hebben we die dingen de laatste 70 jaar (landelijk) niet nodig gehad.
Kosten 3,6 mio / jaar x 70, daar kun je alle oudjes een nieuwe smartphone voor geven.

Denk niet dat ze daar aan gaan beginnen. Stel het ze voor.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Sja, en de media, Rampenzender NPO1 was een paar maanden geleden 'ineens' uit de lucht. Had je op dat moment dus ook niks aan.
Nee, maar gezien de tweets en facebook-verontwaardiging tijdens die calamiteit, het mobiele netwerk wél. :wink:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

vogels schreef:
70 jaar lang is er niks gebeurd. Zal er nou net die laatste paar jaar van hun leven een ramp gebeuren? Bovendien zijn er genoeg doven die dat ding nog nooit van hun leven hebben gehoord.
Laatste paar jaar?? Foei Vogels..... :oops: hoop nog wel minimaal 20 jaar mee te gaan....
en doven hebben altijd wel horenden in de buurt , toch? Kijk , als de bom valt zijn we sowieso te laat...
Voor mij mag de sirene nog wel even loeien....dat werkt in ieder geval 100 %

bprosman

Opdoeken die antieke zooi en stop de 3,6 mio dan in de ouderen zorg.
Lijkt me een veel nuttigere besteding.
Als ik 80 ben heb ik liever een schone pamper dan dat ik kan horen dat de sirenes het nog doen.

witte angora

sjohie schreef:
witte angora schreef:Sja, en de media, Rampenzender NPO1 was een paar maanden geleden 'ineens' uit de lucht. Had je op dat moment dus ook niks aan.
Nee, maar gezien de tweets en facebook-verontwaardiging tijdens die calamiteit, het mobiele netwerk wél. :wink:
Daar heb ik toen niets van meegekregen...

Maar ach, ik maak me niet zo druk. Als er echt problemen zijn, dan kun je toch weinig doen. Als je in het westen woont, en een overstroming dreigt, waar wil je met een paar honderdduizend tegelijk naar toe? De boel loopt in no-time vast op die paar verkeersadertjes... Als er een bom valt, waar wil je heen? Je kunt geen kant op... Als er een terreuraanslag ergens zou zijn... Denk niet dat ze hier het buurtschap, want meer is dit aangeplakte stukje aan het dorp eigenlijk niet, binnen zullen vallen.... Komt er een aardbeving in Groningen, een serieuze, dat is al voorbij voordat wie dan ook actie heeft kunnen ondernemen...

Wees alert, maar blijf realistisch.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

MichielFRL schreef:
moederslink schreef:Voor mij mag de sirene nog wel even loeien....dat werkt in ieder geval 100 %
Die sirenes laten het anders nogal eens afweten en in nieuwbouw hoor je er niks van.
Ach ook andere middelen van communicatie kunnen het laten afweten, wat dan. Niet altijd is nieuwe technologie goed voor alles en iedereen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat de oude techniek dan perse beter is.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Moneyman schreef:Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat de oude techniek dan perse beter is.
Dat wordt helemaal niet gezegd, maar er zitten hier mensen die helemaal bezeten zijn van newtech en het liefst overnacht alles vernieuwen.

Alles heeft zijn voors en tegens, zowel oude als nieuwe techniek kunnen falen. Dat wil niet zeggen dat je dit overboord moet zetten.

moederslink

Ook al zijn we al 70 jr veilig , met al de brandhaarden en terreuraanslagen in de wereld is er vooralsnog
toch waakzaamheid geboden en hoe je het ook wendt of keert er zal een deugdelijk alarmsysteem moeten werken en dan denk ik dat die sirenes het nog niet zo gek zullen doen of ouderwets beierende klokken , ook zoiets.
Wat is nou 3 miljoen op de begroting van Nederland? Geeft 5 topmanagers ietsje pietsje minder of smijt ietsje pietsje minder geld over de balk en had Griekenland 1 miljardje minder gegeven :evil: en voila .

witte angora

moederslink schreef: Wat is nou 3 miljoen op de begroting van Nederland?
Nog geen 20 cent per persoon. Maar ja, Nederlanders zijn zuinig, weet je wel. :wink:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Moneyman schreef: indien nodig ook de radio, de TV en de welbekende geluidswagens ingezet. Voldoende om ook ouderen te mobiliseren.

maar zijn de mensen juist weer wel via de digitale middelen bereikbaar.
Zou het dan niet zo kunnen zijn dat, bij een echte ramp dan, dat hele netwerk ook plat ligt; wie rijdt er dan in die geluidswagens, denk dat die mensen ook een veilig heenkomen moeten zoeken? Werken de radio, TV, PC, elektriciteit, sms etc. dan nog wel?
Als voorbeeld: is geen ramp maar zowel Banken als de Belastingdienst liggen er vaak uit, soms veel uren. Dat is dan de techniek die je in de steek laat. Dus "stoppen sirenes slecht voor 75-plussers' is dan niet echt een punt voor een leeftijdsgroep.
Laatst gewijzigd door tenormin op 25 mar 2015 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

witte angora schreef:
moederslink schreef: Wat is nou 3 miljoen op de begroting van Nederland?
Nog geen 20 cent per persoon. Maar ja, Nederlanders zijn zuinig, weet je wel. :wink:
:lol: maar evengoed WA , waar gaat het over?? In dit geval is het " ouderwetse " helemaal niet gek hoor.
Je moet linksom of rechtsom gealarmeerd worden en dan zou mijn voorstel zijn om die goeie oude sirene nog maar flink te laten loeien , al bereikt ie jouw buurtschap niet , nou dan ben je het haasje... :(

Gesloten