Door de hervormingen in de zorg dreigt een tekort aan huisartsen. Ook zijn er binnenkort waarschijnlijk niet genoeg thuiszorghulpen om aan alle zorgvraag te voldoen.
Lees het hele artikel hier: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... ervorming/
Maak jij je zorgen over het tekort aan huisartsen en thuiszorghulpen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tekort aan huisartsen
Re: Tekort aan huisartsen
Ik maak me eerder zorgen over het gebrek aan innovatie vanuit die 2 beroepsgroepen. Als in dat artikel staat dat de geschetste problemen feit worden als er oa geen innovaties op het gebied van thuiszorg plaats vinden, had ik toch tenminste uit die branche wat ideeën op dat vlak verwacht. Nu kaatsten ze de (in mijn ogen gedeelde) verantwoordelijkheid linea recta terug naar de overheden. Ondernemen is kansen zien, en dat mis ik erg in dit verhaal.
-
Ik weet niet of er nou zo net zo'n tekort zal ontstaan. Het tekort ontstaat doordat mensen gedwongen worden langer thuis te wonen, zodat verpleeginstellingen kunnen sluiten. Maar degenen die nu in die te sluiten verpleeginstellingen werken, zullen straks toch ook weer een baantje moeten hebben.
Eerst maar eens zien wat er gebeurd als het plussen en minnen helder is.
wat verstaat u onder innovatie?sjohie schreef:Ik maak me eerder zorgen over het gebrek aan innovatie vanuit die 2 beroepsgroepen. Als in dat artikel staat dat de geschetste problemen feit worden als er oa geen innovaties op het gebied van thuiszorg plaats vinden, had ik toch tenminste uit die branche wat ideeën op dat vlak verwacht. Nu kaatsten ze de (in mijn ogen gedeelde) verantwoordelijkheid linea recta terug naar de overheden. Ondernemen is kansen zien, en dat mis ik erg in dit verhaal.
kun je daar de billen van patienten mee wassen?
innovatie is iets, waar managers alles mee naar de knoppen helpen en handen vol geld kost (aan nog meer managers onder andere).
Zo gek is innovatie niet. Als je vroeger slecht ter been was, was je afhankelijk van anderen of je naar buiten kon in een rolstoel. Nu heb je daar scootmobiels voor. En ik ken niemand met een scootmobiel, die liever terug wil naar een rolstoel en de hulp van anderen.
En ik weet zeker dat als er een robot of ander hulpmiddel is waardoor mensen niet meer geholpen hoeven te worden met wassen, dat vrijwel iedereen dat wil hebben.
Dus om nou te stellen dat innovatie slecht is is wel heel erg kortzichtig.
En nog iets: zonder innovatie had je nu niet kunnen klagen over hoe slecht innovatie is....
En ik weet zeker dat als er een robot of ander hulpmiddel is waardoor mensen niet meer geholpen hoeven te worden met wassen, dat vrijwel iedereen dat wil hebben.
Dus om nou te stellen dat innovatie slecht is is wel heel erg kortzichtig.
En nog iets: zonder innovatie had je nu niet kunnen klagen over hoe slecht innovatie is....
Dat lijkt mij ook. De oorzaak ligt eerder aan het conservatisme in de zorg ("we doen het altijd op deze manier") dan dat er werkelijk een probleem is.witte angora schreef:Ik weet niet of er nou zo net zo'n tekort zal ontstaan. Het tekort ontstaat doordat mensen gedwongen worden langer thuis te wonen, zodat verpleeginstellingen kunnen sluiten. Maar degenen die nu in die te sluiten verpleeginstellingen werken, zullen straks toch ook weer een baantje moeten hebben.
er is tegenwoordig een robotzeehondje waar bejaarden gek op zijn.
maar een scootmobiel in je woonkamer lukt toch alleen maar bij mensen in wat grotere huizen.
en is waarschijnlijk ook alleen maar geschikt die lichamelijk en geestelijk nog in staat zijn, om voor zich zelf te zorgen.
ik zie een dementerende opa of oma toch liever niet in een scootmobiel rond racen.
innovatie klinkt net zo leuk als vernieuwing.
maar dan moet je er wel bij vertellen wat het betekent.
en waarschijnlijk ook een mooi verhaal er bij bedenken om de mensen wijs te maken dat zij het ook leuk zullen vinden.
zoiets als direct belasting gaan betalen aan europa.
gaat geen euro meer kosten (tot het is ingevoerd).
en dan vertellen dat de nederlandse burger er zelfs beter van wordt (tot dat blijkt dat de oosteuropese bevolking de belasting niet op kan hoesten en het dus door de nederlanders betaald moet worden).
maar een scootmobiel in je woonkamer lukt toch alleen maar bij mensen in wat grotere huizen.
en is waarschijnlijk ook alleen maar geschikt die lichamelijk en geestelijk nog in staat zijn, om voor zich zelf te zorgen.
ik zie een dementerende opa of oma toch liever niet in een scootmobiel rond racen.
innovatie klinkt net zo leuk als vernieuwing.
maar dan moet je er wel bij vertellen wat het betekent.
en waarschijnlijk ook een mooi verhaal er bij bedenken om de mensen wijs te maken dat zij het ook leuk zullen vinden.
zoiets als direct belasting gaan betalen aan europa.
gaat geen euro meer kosten (tot het is ingevoerd).
en dan vertellen dat de nederlandse burger er zelfs beter van wordt (tot dat blijkt dat de oosteuropese bevolking de belasting niet op kan hoesten en het dus door de nederlanders betaald moet worden).