Het openbaar vervoer in de grote steden is aanzienlijk veiliger geworden sinds de invoering van de ov-chipkaart. Het aantal incidenten daalt sinds de ov-chipkaart in 2009 de strippenkaart verving. Dat komt vooral doordat er minder zwartrijders zijn. Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... chipkaart/
Voel jij je veilig in het openbaar vervoer?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Ik reis in Rotterdam regelmatig met de metro en het valt me inderdaad op dat er minder freaks in de metro zitten. Dan bedoel ik vooral dakloze en junks die vroeger weleens irritant konden doen. Of dit door de ov-chip komt weet ik niet want het valt me laatste jaren ook op dat er gewoon veel meer ret-medewerkers en controleurs in de metro komen. Het ligt wel aan traject je neemt want bij Rotterdam Zuidplein is 80% van het publiek gespuis dus daar kan je haast onmogelijk veilig voelen. Ik zou me vriendin niet in der eentje op vrijdagavond in Rotterdam-Zuid de metro laten nemen.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 mar 2016 14:07
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Dit kan niet waar zijn. Treinreizigers die uit het buitenland komen en geen ticket met een barcode hebben kunnen een speciaal kaartje krijgen met een barcode om op hun Nederlandse aankomststation het poortje te openen (dit geldt dus met name voor stations die poortjes en geen paaltjes hebben). Dat kaartje is te gebruiken op elkkj station, makkelijk te kopiëren en vele jaren geldig.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Uit een onderzoek in 2006 bij de RET in Rotterdam is gebleken dat de poortjes en de OV chipkaart ervoor hebben gezorgd dat de omzet bij de RET met 600% steeg. Op dat test traject. Dat betekent dat mensen betalen als er meer controle is is of als men er niet onderuit kan komen. Dan hebben we het niet alleen over een 'bepaald slag mensen'. Maar over een brede groep. Er is namelijk geen onderzoek gedaan naar wie dan ineens gaat betalen en eerst niet betaalde. Tot zover resultaat van de OV poortjes en OV chipkaart.
Of het OV veiliger is geworden dankzij OV chipkaart?
Dat is moeilijk te zeggen. Er is bovendien een groot verschil tussen 'je veiliger voelen'' en het 'veiliger zijn'. Ik denk dat de NS, RET en andere vervoerders hier onderzoek naar doen (van de NS weet ik het zeker).
Of het OV veiliger is geworden dankzij OV chipkaart?
Dat is moeilijk te zeggen. Er is bovendien een groot verschil tussen 'je veiliger voelen'' en het 'veiliger zijn'. Ik denk dat de NS, RET en andere vervoerders hier onderzoek naar doen (van de NS weet ik het zeker).
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Kan inderdaad niet waar zijn. Stel je voor zeg, dat er een keer positief nieuws is....FritsJansen schreef:Dit kan niet waar zijn. Treinreizigers die uit het buitenland komen en geen ticket met een barcode hebben kunnen een speciaal kaartje krijgen met een barcode om op hun Nederlandse aankomststation het poortje te openen (dit geldt dus met name voor stations die poortjes en geen paaltjes hebben). Dat kaartje is te gebruiken op elkkj station, makkelijk te kopiëren en vele jaren geldig.
Maar als je even iets verder nadenkt dan je onderbuik: het is ondanks dat geen enkel systeem waterdicht is aanzienlijk lastiger geworden om op stations rond te hangen zonder vervoersbewijs. Dus als mensen willen klieren moeten ze eerst van een buitenlandse reiziger het ticket ontfutselen, dat kopieren en (als het al werkt) daarmee naar binnen gaan. Hoeveel mensen zullen dat nu gaan doen?
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
Poortjes hebben amper nut. Ga eens een half uurtje kijken op bv Rotterdam Zuid, en je weet genoeg.
Een groot deel van de reizigers loopt snel met reizigers mee, welke wel in en uitchecken.
Verder je kan altijd gratis het station op, inchecken en gelijk weer uitchecken aan de binnenkant, maar niet naar buiten gaan. Handig als je naar een station reist waar geen poortjes zijn, en dat zijn nog altijd de meeste.....
NS heeft vele passagepassen uitgedeeld aan omwonenden, die kunnen dus altijd het station op.....
In tram en bus is er geen verschil met vroeger, of je incheckt is nog altijd je eigen keuze........ Net als met de strippenkaart.......
Op veel kleinere treinstations met poortjes, ja die zijn er ook, kan je er vaak heel makkelijk langs lopen........
Te bv Rotterdam staan er ook paaltjes achter de poortjes, bij aankomst na zwartreizen aldaar inchecken, en netjes bij de poortjes weer uitchecken........
Voor oma's en opa's op leeftijd, toeristen en simpele zielen die het allemaal niet snappen zijn de poortjes natuurlijk een mooei barriere !
Een groot deel van de reizigers loopt snel met reizigers mee, welke wel in en uitchecken.
Verder je kan altijd gratis het station op, inchecken en gelijk weer uitchecken aan de binnenkant, maar niet naar buiten gaan. Handig als je naar een station reist waar geen poortjes zijn, en dat zijn nog altijd de meeste.....
NS heeft vele passagepassen uitgedeeld aan omwonenden, die kunnen dus altijd het station op.....
In tram en bus is er geen verschil met vroeger, of je incheckt is nog altijd je eigen keuze........ Net als met de strippenkaart.......
Op veel kleinere treinstations met poortjes, ja die zijn er ook, kan je er vaak heel makkelijk langs lopen........
Te bv Rotterdam staan er ook paaltjes achter de poortjes, bij aankomst na zwartreizen aldaar inchecken, en netjes bij de poortjes weer uitchecken........
Voor oma's en opa's op leeftijd, toeristen en simpele zielen die het allemaal niet snappen zijn de poortjes natuurlijk een mooei barriere !
Laatst gewijzigd door Brahms op 13 mei 2016 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Veiliger ov dankzij chipkaart'
De feiten;
Nu meer inkomsten en minder zwart rijders....
Maar. ... straks minder controle en weer overtreders, zolang niet elk station een voldoende hoog poortje heeft.
Ook zijn er soms 2 of 3 personen die op 1 kaart door het poortje gaan...
Ook Oma met 2 kinderen in rolstoel ging prima en rollator kwam na legaal normaal scannen vast te zitten.
Daar zit dus ook nog een probleem, na passeren rollator werd de persoon geblokkeerd die te traag was.
Maar de straks minder controle want er word minder zwart gereden en meer inkomsten en later minder controle dus uitgaven.....
Dat is vragen om terug naar af over enkele jaren.
Nu meer inkomsten en minder zwart rijders....
Maar. ... straks minder controle en weer overtreders, zolang niet elk station een voldoende hoog poortje heeft.
Ook zijn er soms 2 of 3 personen die op 1 kaart door het poortje gaan...
Ook Oma met 2 kinderen in rolstoel ging prima en rollator kwam na legaal normaal scannen vast te zitten.
Daar zit dus ook nog een probleem, na passeren rollator werd de persoon geblokkeerd die te traag was.
Maar de straks minder controle want er word minder zwart gereden en meer inkomsten en later minder controle dus uitgaven.....
Dat is vragen om terug naar af over enkele jaren.