LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Snelheidslimiet niet geloofwaardig
De snelheidslimieten op bepaalde wegen moeten geloofwaardiger worden. Dat is een van de maatregelen die snel genomen moeten worden om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, stelt de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in dagblad Metro.
Iedereen kent ze wel, die wegen waarbij je je afvraagt waarom je daar in vredesnaam slechts 50 mag rijden.
Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ofwaardig/
Wat vind jij: een goed plan?
Iedereen kent ze wel, die wegen waarbij je je afvraagt waarom je daar in vredesnaam slechts 50 mag rijden.
Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ofwaardig/
Wat vind jij: een goed plan?
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Let ook eens op de borden einde 30 km bij kleine wegwerkzaamheden. Meestal nergens te bekennen wat weer onnodig voor ergernis zorgt voor diegene die wel 30 als maximum aanhoud.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Voor een verhoging van 50 Km voor mijn huis moeten ze eerst 3 dubbel glas plaatsen met speciale extra dure ventilatie kleppen met kasten die geluid dempen.
Ook is de tijdwinst nihil, vooral als je wegens hogere snelheid vaker moet tanken en die tijd erbij kan zelfs een negatief resultaat geven.
Nederland is te klein voor hogere snelheden, en slechts op enkele plekken zou het hogere kunnen zijn!
Ook is de tijdwinst nihil, vooral als je wegens hogere snelheid vaker moet tanken en die tijd erbij kan zelfs een negatief resultaat geven.
Nederland is te klein voor hogere snelheden, en slechts op enkele plekken zou het hogere kunnen zijn!
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Zij hebben "makkelijk praten", aangezien zij niet verantwoordelijk zijn voor, of in het algemeen aangesproken worden op, snelheidslimieten en de verkeersveiligheid. Zonder gegevens over hoe vaak dit volgens hen voorkomt, voelt dit voor mij op de eerste plaats als een soort van eigen borstklopperij, een intellectuele geldingsdrang of zoiets.
Veel snelheden zijn "niet geloofwaardig" omdat de verkeerssituatie, of het oudere fysieke wegontwerp, een hogere snelheid niet gemakkelijk toestaan. De 130 km/h verhoging recent is daar een mooi voorbeeld van, ondanks het populistische politieke stampvoeten in Den Haag, moesten er op een aantal plekken eerst in- en uitvoegstroken aangepast worden voordat het veilig was, wat oa voor de gefaseerde invoering zorgde.
Veel snelheden zijn "niet geloofwaardig" omdat de verkeerssituatie, of het oudere fysieke wegontwerp, een hogere snelheid niet gemakkelijk toestaan. De 130 km/h verhoging recent is daar een mooi voorbeeld van, ondanks het populistische politieke stampvoeten in Den Haag, moesten er op een aantal plekken eerst in- en uitvoegstroken aangepast worden voordat het veilig was, wat oa voor de gefaseerde invoering zorgde.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Ik kan dit geneuzel niet meer horen/lezen.Radar schreef: Iedereen kent ze wel, die wegen waarbij je je afvraagt waarom je daar in vredesnaam slechts 50 mag rijden.
Wat vind jij: een goed plan?
Als er ergens een verkeersbord staat,maakt het weinig uit, wat de bedoeling is.
Want als je deze regels overtreed, krijg je en boete.
Dat er borden vergeten worden, is bekend, maar dan rij ik toch op dit traject de gevraagde snelheid, het verboden eenrichtingsverkeer enz. , anders krijg je dit van het reeds bestaande topic.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5&t=152385
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Naast het verschil in brandstof gebruik, ik rijd meestal 100Km/h op Cruise Control, en...
als U 130 Km zou rijden is dat al flink duurder.....
Echter, als ik op CC dus een vrachtwagen van 85Km/h ga inhalen moet U remmen en weer optrekken waardoor het verschil nog groter word.
Als ik maar 2x per maand tank en U 3x, hoeveel tijd kost een tankbeurt en hoeveel tijdwinst houd je netto over?
Naast het in theorie 30% snellere rijden en hogere verbruik kost het optrekken tot 130 Km meer tijd dan tot 100 Km optrekken.
De kosten in tijd en geld voor elk stoplicht liggen vaak gelijk.
En dan het fijn stof, banden van 7 naar 1.6 mm APK grens geven naast meer slijtage dus kortere levensduur net als je remmen meer fijn stof.
Als ze geen 50.000 maar 80.000 KM mee gaan bespaar je dus ook daar al meer dan 50%.
Ik zal het wegens rustige rijden van mezelf het anticiperen dus uit laten rollen en rustig optrekken even vergeten maar rustige rijders blijken achteraf nauwelijks langzamer.....
Als ik de brandstof, banden en remmen mee rekende dus niet het geld hiervoor maar de montage van banden & remmen en tijd voor het tanken .....
Alleen op 80 Km wegens zal ik niet sukkelen... daar rij ik gewoon indien mogelijk 83 KM omdat dat niet strafbaar is, want ook ik weet hoe gevaarlijk een 70 rijder die ingehaald word is....
Ook het recyclen van een wrak of duur herstel houd ik dus rekening mee...
Slechts op enkele plekken kan de snelheid echt hoger, en die zijn er zo weinig dat het nauwelijks rendabel is in die meestal rustige gebieden.
als U 130 Km zou rijden is dat al flink duurder.....
Echter, als ik op CC dus een vrachtwagen van 85Km/h ga inhalen moet U remmen en weer optrekken waardoor het verschil nog groter word.
Als ik maar 2x per maand tank en U 3x, hoeveel tijd kost een tankbeurt en hoeveel tijdwinst houd je netto over?
Naast het in theorie 30% snellere rijden en hogere verbruik kost het optrekken tot 130 Km meer tijd dan tot 100 Km optrekken.
De kosten in tijd en geld voor elk stoplicht liggen vaak gelijk.
En dan het fijn stof, banden van 7 naar 1.6 mm APK grens geven naast meer slijtage dus kortere levensduur net als je remmen meer fijn stof.
Als ze geen 50.000 maar 80.000 KM mee gaan bespaar je dus ook daar al meer dan 50%.
Ik zal het wegens rustige rijden van mezelf het anticiperen dus uit laten rollen en rustig optrekken even vergeten maar rustige rijders blijken achteraf nauwelijks langzamer.....
Als ik de brandstof, banden en remmen mee rekende dus niet het geld hiervoor maar de montage van banden & remmen en tijd voor het tanken .....
Alleen op 80 Km wegens zal ik niet sukkelen... daar rij ik gewoon indien mogelijk 83 KM omdat dat niet strafbaar is, want ook ik weet hoe gevaarlijk een 70 rijder die ingehaald word is....
Ook het recyclen van een wrak of duur herstel houd ik dus rekening mee...
Slechts op enkele plekken kan de snelheid echt hoger, en die zijn er zo weinig dat het nauwelijks rendabel is in die meestal rustige gebieden.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
@stof
Heb je de vraagstelling wel begrepen?
Heb je de vraagstelling wel begrepen?
Iedereen kent ze wel, die wegen waarbij je je afvraagt waarom je daar in vredesnaam slechts 50 mag rijden.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Vele ex 80 Km wegen waar wel eens per jaar Tractoren de weg vervuilen zijn 60 Km geworden.
Dit zijn legale sluipwegen waar ondanks het weinige verkeer veel gebeurde.....
Je moet de plek zelf bekijken en soms is het lastig zichtbaar waarom het is gedaan.
Zonder die feiten en alleen een bord te zien, jammer, eerst de gemeente eens vragen waarom!
Dit zijn legale sluipwegen waar ondanks het weinige verkeer veel gebeurde.....
Je moet de plek zelf bekijken en soms is het lastig zichtbaar waarom het is gedaan.
Zonder die feiten en alleen een bord te zien, jammer, eerst de gemeente eens vragen waarom!
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Misschien zijn de wegen ook aangepast, omdat door de hoge snelheden, teveel ongelukken gebeuren.MichielFRL schreef:Zeker een goed plan!Radar schreef:De snelheidslimieten op bepaalde wegen moeten geloofwaardiger worden.
Wat vind jij: een goed plan?
Er zijn nu veel te veel wegen welke als 80km/u, 70km/u of 50km/u zijn ontwikkeld maar door over enthousiaste gemeente medewerkers zijn omgedoopt tot respectievelijk 60km/u, 50km/u en 30km/u.
De snelheid moet passen bij de weg en dat bereik je niet door auto slopende drempels aan te leggen.
Een weg zal aangepast moeten worden, bijvoorbeeld smaller maken.
De gemeentes willen dit voorkomen.
Op verschillende tijdstippen per dag is er misschien een ander verkeersdrukte, en dan is het soms vervelend, geef ik toe, maar wat voor nadeel heb je dan, i.p.v. 70 km/u dan 50 km/u te rijden?
Winst 3 minuten.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Moet zeker geloofwaardiger worden. Neem alleen maar Den Haag - Amsterdam. Bezopen wisselende snelheden; en dat op een 5-baans weg.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Op enkele brede 4 of 5 banen wegen lijkt het op een snelheidsboete vallen...
Maar op 100Km Cruise Controle is dat voor mijn geen probleem.
Steeds meer mensen blijven gewoon 100, omdat steeds aanpassen erg duur kan zijn.
Wel moeten we onderscheid maken tussen Gemeentes, Provincie en landelijke wegen want ze hebben andere eigenaren en ook Politiek is dan totaal anders...
Dus verdeel het eerst in 3 groepen want alles op 1 hoop gooien kan dus niet.
Maar op 100Km Cruise Controle is dat voor mijn geen probleem.
Steeds meer mensen blijven gewoon 100, omdat steeds aanpassen erg duur kan zijn.
Wel moeten we onderscheid maken tussen Gemeentes, Provincie en landelijke wegen want ze hebben andere eigenaren en ook Politiek is dan totaal anders...
Dus verdeel het eerst in 3 groepen want alles op 1 hoop gooien kan dus niet.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Voor de wegenverkeerswet zijn ze allemaal gelijk bij een snelheidsovertreding, heeft niks met politiek te maken. Alleen de snelheid is bepalend voor de boete. En tegenwoordig is het een groot politiekorps, namelijk de nationale politie.stofzuigertje schreef:
Wel moeten we onderscheid maken tussen Gemeentes, Provincie en landelijke wegen want ze hebben andere eigenaren en ook Politiek is dan totaal anders...
Dus verdeel het eerst in 3 groepen want alles op 1 hoop gooien kan dus niet.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Boetes gelijk maar de persoon die de maximale snelheid bepaalde niet.
Daar zitten 3 verschillende en daar gaat deze discussie over.
Daar zitten 3 verschillende en daar gaat deze discussie over.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
De wegbeheerder bepaalt de maximumsnelheid, niet de landelijke, provinciale of gemeentelijke politiek.stofzuigertje schreef:Boetes gelijk maar de persoon die de maximale snelheid bepaalde niet.
Daar zitten 3 verschillende en daar gaat deze discussie over.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
@stofzuigertje/dirck, ik lees dat toch anders, de verwijzing van Radar.
-
- Berichten: 32825
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Ga eens naar Lelygat... Langzaam verkeer is gescheiden van gemotoriseerd verkeer. Ooit mocht je op alle dreven 70, tot een paar heldere geesten bedachten dat het wel terug kon naar 50. Ook de twee rijstroken moesten hier en daar vooral terug naar één rijstrook; met als gevolg sergeantstrepen van een rijbaan breed.
Het was nergens voor nodig, de wegen waren gewoon geschikt voor 70 en daartoe aangelegd, dus wat nou het probleem was? Kom je er aan, zit je maar te sukkelen op een weg waar je verantwoord veel harder kan...
Het was nergens voor nodig, de wegen waren gewoon geschikt voor 70 en daartoe aangelegd, dus wat nou het probleem was? Kom je er aan, zit je maar te sukkelen op een weg waar je verantwoord veel harder kan...
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Dus je rijd me CC 100 km/u ook daar waar een andere snelheid voorgeschreven is.stofzuigertje schreef:Op enkele brede 4 of 5 banen wegen lijkt het op een snelheidsboete vallen...
Maar op 100Km Cruise Controle is dat voor mijn geen probleem.
Steeds meer mensen blijven gewoon 100, omdat steeds aanpassen erg duur kan zijn.
Wel moeten we onderscheid maken tussen Gemeentes, Provincie en landelijke wegen want ze hebben andere eigenaren en ook Politiek is dan totaal anders...
Dus verdeel het eerst in 3 groepen want alles op 1 hoop gooien kan dus niet.
Trouwens is er geen verschil, welke wegbeheerders de snelheden toepassen.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Nou ja, weet niet wie er over gaat(n) maar toen de Hubertustunnel werd geopend (naar Den Haag/Scheveningen/v.v. met 2 afgescheiden rijbanen) was het al die tijd 50 km, bezopen in een redelijk lange tunnel. Is nu naar 70 km gebracht, zelfs aangegeven met een echt rood licht omlijst 70 km, niet eens een simpel bordje met 70 km. Dus het kan wel, na veel protesten.
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Wat ik eigenlijk veel irritanter en ongeloofwaardig vind zijn die nare borden boven de weg die aangeven dat ik maar 70 mag rijden als ik al een half uur in de file sta......
Ik denk dan altijd: lieve mensen van Rijkswaterstaat: ik sta in de file, kom niet verder dan max 15 kilometer per uur, en jullie hebben de snelheid effe aangepast naar 70....
Ik denk dan altijd: lieve mensen van Rijkswaterstaat: ik sta in de file, kom niet verder dan max 15 kilometer per uur, en jullie hebben de snelheid effe aangepast naar 70....
Re: Snelheidslimiet niet geloofwaardig
Is misschien net gebeurd, voor de file is ontstaan.Isabel1 schreef:Wat ik eigenlijk veel irritanter en ongeloofwaardig vind zijn die nare borden boven de weg die aangeven dat ik maar 70 mag rijden als ik al een half uur in de file sta......
Ik denk dan altijd: lieve mensen van Rijkswaterstaat: ik sta in de file, kom niet verder dan max 15 kilometer per uur, en jullie hebben de snelheid effe aangepast naar 70....
Er is toch altijd een reden, maar blijkbaar hebben vele problemen, hun snelheid aan de situatie aan te passen.