Ik ben in september bij een plastische chirurg geweest op consult voor een buikplastiek.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf kreeg ik te horen dat ik hiervoor 6 weken onbetaald verlof of vakantiedagen moet opnemen!
Ik had al eerder het een en ander opgezocht op internet en steeds stond er dat dit onder ziekteverzuim valt.
Omdat je na je operatie arbeidsongeschik ben ongeacht of je operatie wel/niet medisch noodzakelijk is.
Wie heeft hier ook mee te maken en weet hoe dit juridisch in elkaar zit?
Ik heb zelf mijn rechtsbijstandsverzekering een dossier laten aanmaken om te kijken of mijn werkgever dit van mij kan eissen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loondoorbetaling bij cosmetische ingreep/vakantiedagen opnem
Re: Loondoorbetaling bij cosmetische ingreep/vakantiedagen opnem
Ik denk dat zoiets in overleg zou moeten gaan met je werkgever.
Ik snap dat je als werkgever niet staat te springen als je werknemers zich ziek melden voor 6 weken omdat ze een schoonheidsoperatie ondergaan. Jij wilt dit, dus dan hoeft je werkgever niet op te draaien voor jouw salaris, lijkt mij. Hij zal misschien zelfs extra kosten moeten maken omdat hij vervanging moet regelen.
Wat wettelijk geregeld is hierbij, weet ik niet.
Ik snap dat je als werkgever niet staat te springen als je werknemers zich ziek melden voor 6 weken omdat ze een schoonheidsoperatie ondergaan. Jij wilt dit, dus dan hoeft je werkgever niet op te draaien voor jouw salaris, lijkt mij. Hij zal misschien zelfs extra kosten moeten maken omdat hij vervanging moet regelen.
Wat wettelijk geregeld is hierbij, weet ik niet.
Re: Loondoorbetaling bij cosmetische ingreep/vakantiedagen opnem
Dit vond ik op de Kluwer juridische site:
Vraag: (Belonen)
Geldt de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte ook in geval van ziekenhuisopname voor een schoonheidsoperatie?
Antwoord:
Als een dergelijke operatie niet ten doel heeft om bestaande of dreigende arbeidsongeschiktheid op te heffen of te voorkomen, en ook uit een oogpunt van gezondheidszorg niet nodig is, is een weigering van loondoorbetaling te verdedigen. Dit ligt anders als de schoonheidsfout iemand ongeschikt dreigt te maken voor een bepaald beroep (bijvoorbeeld grote wratten bij een kelner). En ook als de werknemer als gevolg van psychische problemen over zijn 'gebrek' arbeidsongeschikt dreigt te worden is er geen reden het loon te weigeren. De werkgever zal in dit soort situaties moeten afgaan op het oordeel van de arbo-arts over de vraag of de werknemer ongeschikt is wegens ziekte.
Vraag: (Belonen)
Geldt de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte ook in geval van ziekenhuisopname voor een schoonheidsoperatie?
Antwoord:
Als een dergelijke operatie niet ten doel heeft om bestaande of dreigende arbeidsongeschiktheid op te heffen of te voorkomen, en ook uit een oogpunt van gezondheidszorg niet nodig is, is een weigering van loondoorbetaling te verdedigen. Dit ligt anders als de schoonheidsfout iemand ongeschikt dreigt te maken voor een bepaald beroep (bijvoorbeeld grote wratten bij een kelner). En ook als de werknemer als gevolg van psychische problemen over zijn 'gebrek' arbeidsongeschikt dreigt te worden is er geen reden het loon te weigeren. De werkgever zal in dit soort situaties moeten afgaan op het oordeel van de arbo-arts over de vraag of de werknemer ongeschikt is wegens ziekte.