LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

Ik zit met een probleem. Het gaat om het volgende: Op 10 februari 2012 heb ik me via een webformulier aangemeld voor een cursus bij Zonnevlecht Opleidingen in Vlijmen. Deze cursus zou 17 maart 2012 starten.

Op 14 februari 2012 heb ik via e-mail laten weten dat ik hiervan geen gebruik wil maken en dus de aanmelding wil annuleren. Nu brengen zij 50 euro annuleringskosten in rekening. Ik wil deze niet betalen omdat volgens mij de wet koop op afstand geldt en ik dus binnen 7 werkdagen kosteloos kan annuleren.

Zij geven aan dat in hun algemene voorwaarden staat dat er 50 euro annuleringskosten in rekening worden gebracht. Maar de wet koop op afstand staat toch boven de algemene voorwaarden?

Nu hebben ze het bedrag van 50 euro overgedragen aan hun incassopartner. Ik wil dit bedrag niet voldoen. Maarja nu gaan dadelijk de incassokosten oplopen.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Ze zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie o.i.d. en per e-mail komen we er niet uit.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Volgens mij geldt er bij cursussen weer andere regels en mogen ze 't dan wel eisen/vorderen..... Het is immers geen product wat je eerst moet "keuren" maar een dienst die je afneemt.

Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

Op consuwijzer staat dat de afkoelperiode ook voor diensten geldt. Alleen niet voor op maat gemaakte diensten, zoals vakantiereizen, maatpak en dat soort dingen. Valt dit hier ook onder?

stofzuigertje

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelfs als je er wel vanaf zou kunnen, ik zou gewoon 1 week wachten met definitief aanmelden en er eerst over denken.
Doe ik voor elke aankoop dus ook alles online.

Vergeet niet dat vele bedrijven toch blijven proberen om je alsnog tot klant te maken.
Vraag eens info bij Readers Digest en over enkele jaren krijg je nog steeds hun prijzen festivals hoewel ze eigenlijk boek verkopers zijn.....

Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

stofzuigertje schreef:Zelfs als je er wel vanaf zou kunnen, ik zou gewoon 1 week wachten met definitief aanmelden en er eerst over denken.
Doe ik voor elke aankoop dus ook alles online.

Vergeet niet dat vele bedrijven toch blijven proberen om je alsnog tot klant te maken.
Vraag eens info bij Readers Digest en over enkele jaren krijg je nog steeds hun prijzen festivals hoewel ze eigenlijk boek verkopers zijn.....
Ik heb nu inderdaad wel geleerd wat ik had moeten doen. Maar nu gaan we mijn vraag voorbij. Wat kan ik op dit moment doen? Sta ik en mijn recht?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bel of mail eens met Consuwijzer of het juridisch loket.

Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

sephora30 schreef:Bel of mail eens met Consuwijzer of het juridisch loket.
De consuwijzer heb ik gebeld. Aan de telefoon zeiden ze dat ik in mijn recht sta. Een cursus is geen maatwerk o.i.d. Toen ik vroeg om een schriftelijke bevestiging moest ik even een e-mail sturen. Zo gezegd zo gedaan. Maar nu kreeg ik een algemene reactie terug. Ik weet niet goed wat ik daar nu uit moet halen. Dit was de reactie.

Hoe sluit ik een overeenkomst via internet?
Een koopovereenkomst via internet komt meestal tot stand doordat u in een webwinkel een product selecteert, uw gegevens invult en uiteindelijk op de knop “bestellen” klikt. U hebt dan een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. Het voordeel bij kopen op afstand is dat u bij de meeste producten een bedenktijd hebt van zeven werkdagen na ontvangst van het product.

Is een contract per e-mail rechtsgeldig?
Een koopovereenkomst per e-mail is net zo geldig als een mondelinge koop of een koop op papier. Want bij de meeste overeenkomsten zijn er geen speciale regels over hoe ze gesloten moeten worden. Er zijn alleen speciale regels bij bijvoorbeeld een koopcontract van een huis. Dat moet altijd op papier, en de koper en verkoper moeten er hun handtekening op zetten.

Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
Als een overeenkomst elektronisch wordt afgesloten, dan is de verkoper verplicht ervoor te zorgen dat u de algemene voorwaarden kunt lezen en kunt bewaren. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van een link naar de algemene voorwaarden. Koopt u iets via een webwinkel? Dan staan de algemene voorwaarden meestal op de website.
Zo kunt de algemene voorwaarden altijd nog een keer nalezen als dat nodig is.

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.

Hoelang is de bedenktijd?
Bij een koop of afstand is de bedenktijd zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen dus niet mee.

Wanneer begint de bedenktijd?
• Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen.
• Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

Extra bedenktijd: drie maanden
Heeft de verkoper u niet de informatie gegeven die hij u moest geven? Heeft hij u bijvoorbeeld geen adres van het bedrijf gegeven? Dan verlengt uw bedenktijd automatisch tot drie maanden. De bedenktijd wordt weer zeven werkdagen vanaf het moment dat u alsnog de goede informatie van de verkoper krijgt.

Wanneer koopt u wel op afstand, maar hebt u geen bedenktijd?
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:
• reizen die u op internet boekt;
• tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften;
• producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak;
• producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
• Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
• Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.

Wat kunt u doen?
Hebt u een product gekocht?
Informeer dan bij de verkoper hoe u het product het beste terug kunt sturen. Soms kunt u gebruik maken van de eigen ophaalservice van de verkoper.

Hebt u een dienst gekocht? En hebt u de dienst niet gelijk in laten gaan?
Schrijf de verkoper dan een brief. Wij raden u aan om uw brief aangetekend te verzenden. Zo hebt u altijd een bewijs dat u het contract binnen de bedenktijd hebt ontbonden. Zet in deze brief dat u na ontbinding uw geld terug eist binnen dertig dagen.
Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.

Wil de verkoper niet ontbinden, of uw geld terug betalen En komt u er samen niet uit?
Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie Thuiswinkel. Dat kan alleen als de ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de ondernemer rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op: www.degeschillencommissie.nl
Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.


Maar ik zal het juridisch loket eens gaan bellen. Bedankt voor de tip!

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Linoge »

Ik will niet lullig doen, maar volgens mij is een cursus een tijdsgebonden product.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door ArneLH »

Linoge schreef:Ik will niet lullig doen, maar volgens mij is een cursus een tijdsgebonden product.
Die opsomming is een creatieve interpretatie van:
art. 7:46d BW schreef:b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Oepsie »

Linoge schreef:Ik will niet lullig doen, maar volgens mij is een cursus een tijdsgebonden product.

Een cursus is geen tijdsgebonden product omdat je volgend jaar uitstekend dezelfde cursus weer kan aanbieden (of volgende week, volgende maand, etc). Een tijdschrift is tijdsgebonden omdat volgende maand deze niet als 'nieuw' verkocht kan worden (net zoals de krant van vorige week ;) )

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor wat betreft de algemene voorwaarden, heeft het bedrijf zich niet gehouden aan haar informatieplicht en zijn deze dus te vernietigen.
http://www.zonnevlechtopleidingen.nl/Cu ... ATSEN.aspx
Auti-Mama schreef:Volgens mij geldt er bij cursussen weer andere regels en mogen ze 't dan wel eisen/vorderen..... Het is immers geen product wat je eerst moet "keuren" maar een dienst die je afneemt.
De wet koop op afstand is van toepassing verklaart op diensten.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/46i.html

In de lijst van uitzonderingen komt lid 3 naar voren als het meest toepasselijk.
art. 7:46i lid 3 BW schreef:In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.
Een cursus is geen dienst die betrekking heeft op logies, vervoer, het restaurantwezen of vrijetijdsbesteding, dus de uitzondering gaat niet op.
Ekennaj1985 schreef:Ik heb nu inderdaad wel geleerd wat ik had moeten doen. Maar nu gaan we mijn vraag voorbij. Wat kan ik op dit moment doen? Sta ik en mijn recht?
Ja, volgens mij wel. De termijn begint te lopen vanaf het moment dat je de overeenkomst hebt gesloten. De termijn is drie maanden tot op het moment dat je (aantoonbaar) bent geïnformeerd op je rechten, waarop de termijn zeven werkdagen is, dus negen tot elf kalenderdagen.

Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

Voor wat betreft de algemene voorwaarden, heeft het bedrijf zich niet gehouden aan haar informatieplicht en zijn deze dus te vernietigen.
http://www.zonnevlechtopleidingen.nl/Cu ... ATSEN.aspx
Wat bedoel je hiermee? De algemene voorwaarden zijn wel ergens anders op de website te vinden. Ik moest bij het aanmelden aanvinken dat ik de algemene voorwaarden heb gelezen. Maar ik dacht dat de wettelijke afkoelperiode boven de algemene voorwaarden staat?

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ekennaj1985 schreef:
Voor wat betreft de algemene voorwaarden, heeft het bedrijf zich niet gehouden aan haar informatieplicht en zijn deze dus te vernietigen.
http://www.zonnevlechtopleidingen.nl/Cu ... ATSEN.aspx
Wat bedoel je hiermee? De algemene voorwaarden zijn wel ergens anders op de website te vinden. Ik moest bij het aanmelden aanvinken dat ik de algemene voorwaarden heb gelezen. Maar ik dacht dat de wettelijke afkoelperiode boven de algemene voorwaarden staat?
Jij hoeft als klant geen speurtocht te organiseren naar de algemene voorwaarden van de verkoper, maar de verkoper moet deze gewoon aan je geven. Het was een kleine moeite geweest om een link op te nemen. Voor webwinkels geld dat zij algemene voorwaarden op een zodanige wijze moeten geven dat deze door de klant zijn op te slaan. Nu dat hier niet is gebeurt, is het gevolg dat jij ieder punt uit de algemene voorwaarden kunt vernietigen dat je niet bevalt. En wat je wel bevalt blijft er in.

Dat je een vinkje moest zetten en dat ze ergens op de website te vinden zijn, is irrelevant. Begrijp me niet verkeert: ik vind een vinkje charmant, omdat dit voorkomt dat het over 't hoofd gezien wordt, maar juridisch maakt het weinig verschil. En de afkoelperiode gaat inderdaad boven algemene voorwaarden. Je hebt dus meer munitie.

Ekennaj1985
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:05

Re: Aanmelding via internet, geen bedenktijd?!

Ongelezen bericht door Ekennaj1985 »

Erg bedankt voor al deze informatie. Ik heb alle punten aangegeven bij de directie van Zonnevlecht opleidingen. Heb ook al aangegeven dat ze beter eerst juridisch alles in orde moeten hebben voordat ze geld gaan eisen.

Ik hoop op het beste. Ik zal de uitslag laten weten.

Gesloten