Sinds 10 jaar is het mogelijk op om particulier opleidingsinstituut HippoCampus te Soerendonk (Noord-Brabant) de tweejarige opleiding tot equitherapeut te volgen. Mensen met een vooropleiding en werkervaring in orthopedagogiek, psychologie, en andere zorggerelateerde beroepen kunnen worden toegelaten tot deze opleiding.
Bij goedkeuring van de aanmelding wordt aan iedere nieuwe student een contract ter ondertekening aangeboden. Hierin staat, dat wanneer student om wat voor reden dan ook de studie vóór afloop van de twee jaar afbreekt, toch het volledige bedrag aan studiegeld is verschuldigd. Dit bedrag is ongeveer 4000 euro per jaar.
Intussen zijn de afgelopen jaren vele studenten na tussentijds afbreken van de studie (om uiteenlopende redenen) geconfronteerd met de betalingsverplichting. Je wordt als ex-student geacht om duizenden euro's neer te tellen voor een dienst waar je geen gebruik meer van maakt.
Ik vraag mij af: hoe rechtsgeldig is zo'n contract? Kan een instantie een dergelijke betalingsverplichting gewoon in haar algemene voorwaarden opnemen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] betalingsverplichting na afbreken studie aan HippoCampus
-
Re: betalingsverplichting na afbreken studie aan HippoCampus
Beste,
Voor consumentenverkoop, en ik denk dat inschijven voor een opleiding in dit geval gelijk mee gesteld kan worden, worden de algemene voorwaarden door een kantonrechter getoetst op redelijkheid en billijkheid.
Ze zijn overigens alleen geldig als het aannemelijk is dat je de voorwaarden ook vooraf hebt ontvangen.
Het is dus hier de vraag in hoeverre het redelijk is om de resterende kosten te moeten betalen. Dit is alleen redelijk als het onderwijzinstituut deze zelf al heeft moeten maken.
Het lijkt me dat als je vrij snel na aanvang stopt het daarom onredelijk is dat je de volledige 2 jaar moet betalen.
Het lijkt me dat als je na 1,5 jaar stopt het wel redelijk is dat je de volledige 2 jaar moet betalen
Voor consumentenverkoop, en ik denk dat inschijven voor een opleiding in dit geval gelijk mee gesteld kan worden, worden de algemene voorwaarden door een kantonrechter getoetst op redelijkheid en billijkheid.
Ze zijn overigens alleen geldig als het aannemelijk is dat je de voorwaarden ook vooraf hebt ontvangen.
Het is dus hier de vraag in hoeverre het redelijk is om de resterende kosten te moeten betalen. Dit is alleen redelijk als het onderwijzinstituut deze zelf al heeft moeten maken.
Het lijkt me dat als je vrij snel na aanvang stopt het daarom onredelijk is dat je de volledige 2 jaar moet betalen.
Het lijkt me dat als je na 1,5 jaar stopt het wel redelijk is dat je de volledige 2 jaar moet betalen
Zo zijn er bijvoorbeeld ook studenten die een herexamen moeten doen voor hun eerste jaar, drie maanden na het examen. Zij worden in de tijd tussen examen en herexamen 'voorwaardelijk' toegelaten tot het tweede jaar.
Vervolgens zakken zij voor hun herexamen en moeten zij het gehele eerste jaar opnieuw doen.
Er zijn studenten die dit niet willen (bijvoorbeeld omdat zij de extra financiele last niet kunnen/willen dragen): zij willen stoppen met de opleiding. Ook dan zijn zij de studiekosten voor het tweede jaar verschuldigd. En inderdaad: zij hebben ook al een deel van het tweede jaar gevolgd.
Wat vind je hiervan?
Vervolgens zakken zij voor hun herexamen en moeten zij het gehele eerste jaar opnieuw doen.
Er zijn studenten die dit niet willen (bijvoorbeeld omdat zij de extra financiele last niet kunnen/willen dragen): zij willen stoppen met de opleiding. Ook dan zijn zij de studiekosten voor het tweede jaar verschuldigd. En inderdaad: zij hebben ook al een deel van het tweede jaar gevolgd.
Wat vind je hiervan?
-
Beste,
Als ik het goed begrijp ben je in de genoemde situatie 3 maanden in het 2e jaar bezig.
Het lijkt me dan niet onredelijk dat je het lopende studiejaar volledig moet betalen, ook al moet je de stof van het eerste jaar overdoen.
Het zou me wel onredelijk lijken dat als je nu stopt, ook nog een opvolgende jaar (3e jaar) moet betalen.
Als ik het goed begrijp ben je in de genoemde situatie 3 maanden in het 2e jaar bezig.
Het lijkt me dan niet onredelijk dat je het lopende studiejaar volledig moet betalen, ook al moet je de stof van het eerste jaar overdoen.
Het zou me wel onredelijk lijken dat als je nu stopt, ook nog een opvolgende jaar (3e jaar) moet betalen.