LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen LOI-opleiding op grond van de Wet van Dam

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
fz1987

Opzeggen LOI-opleiding op grond van de Wet van Dam

Ongelezen bericht door fz1987 »

Hallo,

Ik ben op 28 februari 2011 een HBO-opleiding begonnen bij het LOI (thuisstudie). Al vrij snel merkte ik dat deze opleiding niet te combineren was met mijn werk. Ik heb er vrijwel niets meer aangedaan. zonde aangezien het eerste jaar 1.755 euro koste. Maar dat is nu eenmaal het risico.

Ik was gewend dat cursussen en opleidingen normaal niet automatisch verlengd worden. Tot mijn grote verbazing kreeg ik een jaar later op 3 maart 2012 wederom een pakket thuis gestuurd. Na wat mailtjes en telefoontjes, bleek stoppen niet meer mogelijk. Ik had twee maanden van te voren moeten opzeggen (28 december 2011) om op 28 februari 2012 te stoppen. Ik ben dus verplicht tot minimaal 28 februari 2013 door te gaan en 1.704 euro te betalen.

Gelukkig had ik vernomen dat de Wet van Dam ook geldt voor opleidingen en cursussen. De wet die de mogelijkheid geeft om na automatische verlenging, maandelijks op te kunnen zeggen. Ik had opgezegd op 3 maart, dus dan zou ik alleen van 28 februari tot 3 april extra moeten betalen. Dan zou het mij "maar" tussen de 150 en de 160 euro kosten.

Maar volgens de LOI hebben zij niets met de wet van Dam te maken, omdat ik volgens de LOI een contract van drie jaar ben aangegaan. Maar volgens de wet mag een contract niet langer dan 1 jaar duren en moet het daarna(!) opzegbaar zijn. Tenzij (Bijvoorbeeld bij een telefoonabonnement) er iets tegenover staat zoals, een gratis telefoon of een fikse korting (bijvoorbeeld bij een tweejarig telefoonabonnement eerste jaar 50 % korting).

Ik kreeg welliswaar een Ipod en een kleine korting-als ik per jaar zou betalen, maar dat zou niet mogen uitmaken. Anders zou iemand die buiten de Ipod actie zich zou inschrijven, of iemand die per maand zou betalen, andere voorwaarden hebben(?).

Ik ben in ieder geval niet van plan na die 1755 euro (terecht) nog eens 1704 euro (onterecht) te betalen.

Zijn er mensen die hier misschien meer van weten (LOI/NTI etc. met betrekking tot de wet van Dam) of mensen die hetzelfde probleem hebben?

berndv

Re: Opzeggen LOI-opleiding op grond van de Wet van Dam

Ongelezen bericht door berndv »

Bij de loi nee je een product af, namelijk een opleiding. Dit kun je in 1x betalen of in termijnen van een maand of een jaar. Het is geen contract wat jaarljks verlengd wordt. Je gaat een duurovereenkomst aan waarbij verlenging niet aan de orde is, afbetaling van de studie wel.

Stel een 4 jarige opleiding bij de loi wordt in 2 jaar afgerond, dan betaal je alsnog 2 jaar door. Doe je er 6 jaar over, betaal je de laatste 2 jaar niet.

fz1987

Maar je kan het wel jaarlijks opzeggen (volgens hun voorwaarden blijkbaar twee maanden voor het nieuwe jaar). En hoe zit het dan met het feit dat een contract niet langer dan 1 jaar mag duren?

WillemLW

Ongelezen bericht door WillemLW »

Het contract is ook maar 1 jaar. Omdat jij echt vergeten bent op tijd op te zeggen, is die opnieuw voor een jaar verlengd. Ik adviseer je nu alvast de opzegging in te sturen (+aangetekend) zodat je na 2 jaar eindelijk van ze afbent. Iets anders is namelijk, en dat bedoel jij, een contract voor 3 jaar die niet per jaar opzegbaar is. Dat mag inderdaad niet zo maar altijd. Maar daarvan is hier geen sprake omdat je ieder jaar mag opzeggen, dus een contract hoeft nooit langer dan een jaar te duren (mits tijdig opgezegd).

Ik heb wel medelijden met je trouwens hoor. Het is heel sneaky hoe bedrijven je pakken op zulke dingen....omdat je ondanks je te late opzegging je vasthouden aan een contract ook al wil je het niet.

berndv

fz1987 schreef:Maar je kan het wel jaarlijks opzeggen (volgens hun voorwaarden blijkbaar twee maanden voor het nieuwe jaar). En hoe zit het dan met het feit dat een contract niet langer dan 1 jaar mag duren?
Zou je hier een link of een quote uit die voorwaarden kunnen zetten? Ik volg namelijk ook nog een hbo opleiding bij de loi, en in mijn voorwaarden wordt gesproken over een duurovereenkomst van 4 jaar, waar een bdrag van een paar duizend euro voor staat, het eindproduct de diploma, welke ik per maand betaal.

berndv

Ik vind namelijk op de website het volgende
7. Voortijdige beëindiging
Bij LOI Hogeschool en LOI University schrijf je je in voor een complete bachelor-, post bacheloropleiding, master, HBO-deelprogramma of, indien de opleiding modulair is opgebouwd, per module of combinatie van modules. Je kunt een opleiding van LOI Hogeschool of LOI University alleen tussentijds beëindigen als je dit twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de startdatum van je studie, schriftelijk of per e-mail aan de afdeling Klantenservice doorgeeft. Je richt je brief voor Hogeschool aan: LOI Hogeschool Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een e-mail stuur je naar [email protected]. Voor University richt je je brief aan: LOI University Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een mail stuur je aan [email protected]. Bij voortijdige beëindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in één keer te worden voldaan.

WillemLW

Ongelezen bericht door WillemLW »

Was de Wet van Dam trouwens al geldend recht in februari 2011? De wet geldt namelijk alleen voor nieuwe overeenkomsten, dus niet met terugwerkende kracht op oude contracten.

berndv

Dus ja, tussentjds opzeggen mag absoluut. Je moet dan nog wel even het bedrag wat je zou afbetalen in 1 keer betalen, zoals ik al zei, betaal je het totaalbedrag van je opleiding in termijnen af. Jij per jaar, ik per maand.

fz1987

Volgens de wet van dam moet je opdezelfde manier kunnen opzeggen, als je je hebt aangemeld. Ik heb het nu ook opgezegd. Alleen wil ik dit kosten wat het kost per 3 maart 2012 laten beeindigen in plaats van 28 februari 2013. Daarom ben ik eerst heel benieuwd naar reacties, voor ik het eventueel voor zou laten komen.

berndv

WillemLW schreef:Was de Wet van Dam trouwens al geldend recht in februari 2011? De wet geldt namelijk alleen voor nieuwe overeenkomsten, dus niet met terugwerkende kracht op oude contracten.
Wet van Dam is hier niet zozeer van toepassing omdat je geen abonnementsgeld betaalt. Omdat je geen abonnement hebt, maar een renteloze afbetalingsregeling.

Als je een manier weet om het kostenloos te doen hou ik mijn aanbevolen.

fz1987

Het is toch sowieso alleen jaarlijks opzegbaar volgens het LOI? Het is toch niet zo dat je als je maandelijks betaald, maandelijks kan opzeggen? Ik heb begrepen dat cursussen en opleidingen onder de wet van dam vallen. Product of niet. (?)

berndv

Het opzeggen is een discutabel punt, dit zou moeten kunnen met een opzegtermijn van 1 maand. Dat neemt het betalingsgedeelte niet weg. Ben wel benieuwd waar dit op uit zou draaien bij een mogelijke rechtzaak. Of de algemene voorwaarden dan uberhaupt nog rechtsgeldig zijn. De wet van Dam heeft het wel,over cursussen, hier heb je het over een volledige hbo opleidng. Ook omdat die betalingstermijnen zo breed zijn. Het is namelijk zelfs mogelijk om de hele opleiding in 1 keer te betalen.

fz1987

berndv schreef:Ik vind namelijk op de website het volgende
7. Voortijdige beëindiging
Bij LOI Hogeschool en LOI University schrijf je je in voor een complete bachelor-, post bacheloropleiding, master, HBO-deelprogramma of, indien de opleiding modulair is opgebouwd, per module of combinatie van modules. Je kunt een opleiding van LOI Hogeschool of LOI University alleen tussentijds beëindigen als je dit twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de startdatum van je studie, schriftelijk of per e-mail aan de afdeling Klantenservice doorgeeft. Je richt je brief voor Hogeschool aan: LOI Hogeschool Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een e-mail stuur je naar [email protected]. Voor University richt je je brief aan: LOI University Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een mail stuur je aan [email protected]. Bij voortijdige beëindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in één keer te worden voldaan.
Ja dus kun je het jaarlijks opzeggen toch? als ik voor 28 decemeber 2011 had opgezegd, had ik maar voor 1 jaar betaald. het restenerende bedrag ik dan de laatste twee maanden 28 dec-28feb, als ik maandelijks zou betalen.

berndv

Dat resterende bedrag is het eindbedrag wat je voor de opleiding moet betalen.

fz1987

WillemLW schreef:Was de Wet van Dam trouwens al geldend recht in februari 2011? De wet geldt namelijk alleen voor nieuwe overeenkomsten, dus niet met terugwerkende kracht op oude contracten.
wel met terugwerkende kracht heb ik begrepen.

http://ictrecht.nl/contracten-en-algeme ... ment-14610

fz1987

berndv schreef:Dat resterende bedrag is het eindbedrag wat je voor de opleiding moet betalen.
Als dat zo is. Waarom zou iemand het dan willen beeindigen? Dan is het dus eigelijk helemaal niet opzegbaar? Dus dat geloof ik niet.

berndv

fz1987 schreef:
berndv schreef:Dat resterende bedrag is het eindbedrag wat je voor de opleiding moet betalen.
Als dat zo is. Waarom zou iemand het dan willen beeindigen? Dan is het dus eigelijk helemaal niet opzegbaar? Dus dat geloof ik niet.
Niemand zou dat willen beeindigen, maar ze moeten je wel de mogelijkheid bieden, buiten de betaalverplichti g om.

Probeer het eens bij het juridisch loket, mogelijk dat zij hier een mogelijkheid in zien. Ik zie het als 1 product, namelijk je diploma, welke je per maand of per jaa r betaalt.

fz1987

berndv schreef:
fz1987 schreef:
Niemand zou dat willen beeindigen, maar ze moeten je wel de mogelijkheid bieden, buiten de betaalverplichti g om.

Probeer het eens bij het juridisch loket, mogelijk dat zij hier een mogelijkheid in zien. Ik zie het als 1 product, namelijk je diploma, welke je per maand of per jaa r betaalt.
Bedoelen ze niet (als je bijvoorbeeld 1 januari bent begonnen) dat als je 1 februari stopt je het resterend bedrag (tot 1 januari het volgende jaar) moet betalen? Dit is anders nog een domper voor mij. Was ik er maar nooit aan begonnen pfff :?

berndv

Dit kan je lezen over de duur van de overeenkomst
1. Overeenkomst
Door je in te schrijven voor een opleiding van LOI Hogeschool of LOI University ga je met ons een overeenkomst aan voor de duur van de opleiding zoals vermeld in de opleidingsinformatie en verklaar je akkoord te zijn met de voorwaarden zoals hier vermeld. Mochten er voor de gekozen opleiding nog specifieke voorwaarden gelden, dan zijn deze vermeld in de opleidingsinformatie. De overeenkomst komt tot stand zodra jouw aanvaarding van het aanbod de LOI heeft bereikt en de LOI de ontvangst daarvan heeft bevestigd. Als je via internet hebt ingeschreven, ontvang je per omgaande een e-mail van de LOI waarin de overeenkomst met jou wordt bevestigd. Bij inschrijving per post, per fax of per telefoon vindt bevestiging per post plaats.

Je hebt een bedenktijd van zeven (7) dagen. Binnen zeven (7) dagen na de door ons in onze bevestiging aan jou genoemde datum, kun je de overeenkomst nog zonder opgave van redenen ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt binnen deze ontbindingsperiode, dien je het eventueel ontvangen studiemateriaal binnen zeven (7) dagen na de ontvangst daarvan retour te zenden aan de LOI. De kosten van retourzending komen voor jouw rekening. Bewaar altijd het verzendbewijs. Nadat de ontbindingsperiode van 7 dagen is verlopen kun je de overeenkomst uitsluitend voortijdig beëindigen als voldaan is aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 7 (Voortijdige beëindiging).

Als je besluit je in te schrijven voor een opleiding van LOI verbind je je voor de duur van de gehele opleiding en verwacht de LOI van jou dat jij met volle inzet aan de opleiding deelneemt. Op deze wijze kan de LOI voor een goede planning en inroostering van de docenten zorgen. Daar staat tegenover dat de LOI een hoogwaardige opleiding door gekwalificeerde docenten biedt. De LOI zal duidelijk aangeven wat van de studenten wordt verwacht en zal haar uiterste best doen om de studenten in staat te stellen de opleiding met goed gevolg af te ronden.
De wet van Dam geeft aan dat de lengte van de overeenkomst niet onredelijk bezwarend mag zijn, en overeenkomsten langer dan 1 jaar mogen, mits beargumenteerd. Een overeenkomst voor een hbo opleiding van 1 jaar lijkt me wat raar, en het kopje over opzeggen heeft ook de titel "voortijdig beeindigen". Dit kan met alle overeenkomsten, maar dan betaal je vaak ook de volledige looptijd in 1 keer af. Het is niet zo dat jij een overeenkomst hebtmdie jaarlijks stilzwijgend wordt verlengd, je hebt een overeenkomst voor de duur van de opleiding.

fz1987

berndv schreef:Dit kan je lezen over de duur van de overeenkomst
1. Overeenkomst
Door je in te schrijven voor een opleiding van LOI Hogeschool of LOI University ga je met ons een overeenkomst aan voor de duur van de opleiding zoals vermeld in de opleidingsinformatie en verklaar je akkoord te zijn met de voorwaarden zoals hier vermeld. Mochten er voor de gekozen opleiding nog specifieke voorwaarden gelden, dan zijn deze vermeld in de opleidingsinformatie. De overeenkomst komt tot stand zodra jouw aanvaarding van het aanbod de LOI heeft bereikt en de LOI de ontvangst daarvan heeft bevestigd. Als je via internet hebt ingeschreven, ontvang je per omgaande een e-mail van de LOI waarin de overeenkomst met jou wordt bevestigd. Bij inschrijving per post, per fax of per telefoon vindt bevestiging per post plaats.

Je hebt een bedenktijd van zeven (7) dagen. Binnen zeven (7) dagen na de door ons in onze bevestiging aan jou genoemde datum, kun je de overeenkomst nog zonder opgave van redenen ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt binnen deze ontbindingsperiode, dien je het eventueel ontvangen studiemateriaal binnen zeven (7) dagen na de ontvangst daarvan retour te zenden aan de LOI. De kosten van retourzending komen voor jouw rekening. Bewaar altijd het verzendbewijs. Nadat de ontbindingsperiode van 7 dagen is verlopen kun je de overeenkomst uitsluitend voortijdig beëindigen als voldaan is aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 7 (Voortijdige beëindiging).

Als je besluit je in te schrijven voor een opleiding van LOI verbind je je voor de duur van de gehele opleiding en verwacht de LOI van jou dat jij met volle inzet aan de opleiding deelneemt. Op deze wijze kan de LOI voor een goede planning en inroostering van de docenten zorgen. Daar staat tegenover dat de LOI een hoogwaardige opleiding door gekwalificeerde docenten biedt. De LOI zal duidelijk aangeven wat van de studenten wordt verwacht en zal haar uiterste best doen om de studenten in staat te stellen de opleiding met goed gevolg af te ronden.
De wet van Dam geeft aan dat de lengte van de overeenkomst niet onredelijk bezwarend mag zijn, en overeenkomsten langer dan 1 jaar mogen, mits beargumenteerd. Een overeenkomst voor een hbo opleiding van 1 jaar lijkt me wat raar, en het kopje over opzeggen heeft ook de titel "voortijdig beeindigen". Dit kan met alle overeenkomsten, maar dan betaal je vaak ook de volledige looptijd in 1 keer af. Het is niet zo dat jij een overeenkomst hebtmdie jaarlijks stilzwijgend wordt verlengd, je hebt een overeenkomst voor de duur van de opleiding.
Dus ik was 7 dagen na aanmelding, eigenlijk al 5.163 euro kwijt?

Gesloten