LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] APK afgekeurd en toch weer te koop
-
APK afgekeurd en toch weer te koop
Goedendag,
Enige weken geleden een auto aangeschaft.
Mijn vorige auto heb ik vervolgens ingeruild, omdat deze niet langer meer door de APK kwam.
De keuringsinstantie, Kwikfit, gaf een lijst met punten waarop de auto was afgekeurd.
Een greep uit de afkeurpunten:
-Verroeste remleidingen voor+achter
-Lekke uitlaat
-Remschijven aan vervanging toe
-Verschil in remkracht (links-rechts)
En nog enkele zaken.
De totale kosten van reparatie zouden 1200 euro zijn, in het gunstigste geval.
De auto heeft mij toendertijd 500 euro gekost, dus dit was niet rendabel.
Bovenstaande verhaal voorgelegd aan de handelaar en op deze grond kreeg ik een nieuwe accu en een aantal kleine reparaties terug bij mijn volgende auto.
Op de vraag wat er vervolgens met mijn huidige auto zou gebeuren; 'die gaat naar de sloop'
Tot mijn verbazing echter zie ik de auto wederom te koop staan op internet voor een vergelijkbaar bedrag waarvoor ik de auto een jaar eerder gekocht had. Maar met een nieuwe APK.
Mijn vraag is nu:
-Hoe kan ik hier een aangifte van doen
-Waar kan ik hier een aangifte van doen
Het moge duidelijk zijn dit dat er gesjoemeld is, al dan niet door het garagebedrijf waar deze handelaar een contract mee heeft.
Mijn vorige auto heb ik vervolgens ingeruild, omdat deze niet langer meer door de APK kwam.
De keuringsinstantie, Kwikfit, gaf een lijst met punten waarop de auto was afgekeurd.
-Lekke uitlaat
En nog enkele zaken.
Bovenstaande verhaal voorgelegd aan de handelaar en op deze grond kreeg ik een nieuwe accu en een aantal kleine reparaties terug bij mijn volgende auto.
Op de vraag wat er vervolgens met mijn huidige auto zou gebeuren; 'die gaat naar de sloop'
Tot mijn verbazing echter zie ik de auto wederom te koop staan op internet voor een vergelijkbaar bedrag waarvoor ik de auto een jaar eerder gekocht had. Maar met een nieuwe APK.
Mijn vraag is nu:
Het moge duidelijk zijn dit dat er gesjoemeld is, al dan niet door het garagebedrijf waar deze handelaar een contract mee heeft.
Re: APK afgekeurd en toch weer te koop
Waarom wil je hier aangifte van doen. Het is jou auto toch niet meer
Als de auto in eigen tijd is opgelapt zijn de kosten een stuk lager dan wat commercieel gerekend moet worden. Wellicht is dat gebeurt. Als je per se aangifte wilt doen zou ik dat toch eerst even checken. Anders sla je zo'n flater.
Zou maar geen aangifte gaan doen, de auto kan een automonteur zelf hebben opgeknaptassassinactual schreef: Het moge duidelijk zijn dit dat er gesjoemeld is, al dan niet door het garagebedrijf waar deze handelaar een contract mee heeft.
in zijn vrije tijd voor een appel en een ei en daarom is de auto weer door de keuring
heen gekomen.
En waar kan ik vinden dat het strafbaar is om een auto met apk-afkeur te verkopen?
-
Je noemt ook nogal een bedrijf. "Toevallig" zijn de afkeurpunten precies de zaken die Kwik-Flut verkoopt en installeert, of was je dat nog niet opgevallen?assassinactual schreef:Goedendag,
-Lekke uitlaat
En nog enkele zaken.
Ik weet wel zeer zeker dat het bovenstaande lijstje normaal gesproken geen 1200 euro kost. En al helemaal niet als je eventuele onderdelen van de sloop af haalt.
Als je van plan bent aangifte te doen, zou ik eerst maar eens kijken tegen welk bedrijf je die aangifte moet doen.
Hoezo gesjoemeld? Ze kunnen die auto ook goedkoop ingekocht hebben, maw jij hebt hem (te) goedkoop ingeruild bij ze, waardoor het repareren tegen kostprijs (wat jij als klant uiteraard nooit betaald) uit kon voor ze?assassinactual schreef:Goedendag,
-Lekke uitlaat
En nog enkele zaken.
Mijn vraag is nu:
Je kan ze aangeven bij het RDW, wegens het vermoeden van fraude, maar dat jij je mogelijk een poot hebt laten uitdraaien bij de inruil, is lesgeld voor eigen rekening.
-
Is het sociale betrokkenheid of enkel afgunst... ?
v.d.Heyden
v.d.Heyden
-
Veel reacties die de handelaar het voordeel van de twijfel geven.
De handelaar bezit geen garage, enkel een contract met een lokale garage in de buurt.
De punten die ik noem zijn een greep uit het totale aantal punten dat verholpen moest worden.
Dit betekend dat er nog veel meer aan gedaan moest worden (zal zsm een volledige lijst noteren).
De auto was ook flink roestig, ook aan het chassis, dat is iets dat moeilijk te repareren is.
De handelaar is op internet regelmatig besproken op diverse fora waarbij auto's met APK werden afgeleverd en waarbij naderhand bleek (na herkeuring) dat de auto's niet APK waardig waren.
Ook de auto die ik heb gekocht, met nieuwe APK, heeft aardig wat aandachtspunten qua APK;
-Koplampen die amper nog doorzichtig waren
-Remblokken die compleet op zijn
Maar ook motorstoringen die niet vermeld werden doordat enkele indicators in de cockpit middels draden doorgeschakeld waren en dus niet hadden kunnen branden bij een motorstoring. (dit is vastgesteld door een automonteur)
Afsluitend heeft de handelaar verteld dat de auto's gekeurd worden voor 150 euro bij een garage dat met hem een contract heeft afgesloten. Dit betekend dat er dan een nieuwe APK opkomt voor deze prijs.
Al met al veel twijfelachtige aspecten aan deze handelaar, waardoor ik sterk betwijfel of de auto die ik daar heb achtergelaten met recht een nieuwe APK heeft gekregen.
Aangaande mijn beweegredenen;
1: De auto is volgens de APK keuring niet veilig en kan dus potentieel gevaar opleveren voor een nieuwe koper. Als ik daarin een verschil kan maken door melding te maken van een mogelijk foutieve keuring dan is dat het minste wat ik kan doen.
Kwikfit heeft geen moment aangeboden reparaties uit te voeren aan mijn auto, ook heb ik vanaf het begin al duidelijk gemaakt dat ik zelf reparaties zou uitvoeren en dat ik uit een andere stad kwam, dus eventuele reparaties die ik niet zelf uit zou kunnen voeren zouden niet bij kwikfit worden uitgevoerd.
Dit neemt voor mij de dubbele agenda, die genoemd wordt, weg uit het verhaal.
De handelaar bezit geen garage, enkel een contract met een lokale garage in de buurt.
De punten die ik noem zijn een greep uit het totale aantal punten dat verholpen moest worden.
Dit betekend dat er nog veel meer aan gedaan moest worden (zal zsm een volledige lijst noteren).
De auto was ook flink roestig, ook aan het chassis, dat is iets dat moeilijk te repareren is.
De handelaar is op internet regelmatig besproken op diverse fora waarbij auto's met APK werden afgeleverd en waarbij naderhand bleek (na herkeuring) dat de auto's niet APK waardig waren.
Ook de auto die ik heb gekocht, met nieuwe APK, heeft aardig wat aandachtspunten qua APK;
-Koplampen die amper nog doorzichtig waren
-Remblokken die compleet op zijn
Maar ook motorstoringen die niet vermeld werden doordat enkele indicators in de cockpit middels draden doorgeschakeld waren en dus niet hadden kunnen branden bij een motorstoring. (dit is vastgesteld door een automonteur)
Afsluitend heeft de handelaar verteld dat de auto's gekeurd worden voor 150 euro bij een garage dat met hem een contract heeft afgesloten. Dit betekend dat er dan een nieuwe APK opkomt voor deze prijs.
Al met al veel twijfelachtige aspecten aan deze handelaar, waardoor ik sterk betwijfel of de auto die ik daar heb achtergelaten met recht een nieuwe APK heeft gekregen.
Aangaande mijn beweegredenen;
1: De auto is volgens de APK keuring niet veilig en kan dus potentieel gevaar opleveren voor een nieuwe koper. Als ik daarin een verschil kan maken door melding te maken van een mogelijk foutieve keuring dan is dat het minste wat ik kan doen.
Kwikfit heeft geen moment aangeboden reparaties uit te voeren aan mijn auto, ook heb ik vanaf het begin al duidelijk gemaakt dat ik zelf reparaties zou uitvoeren en dat ik uit een andere stad kwam, dus eventuele reparaties die ik niet zelf uit zou kunnen voeren zouden niet bij kwikfit worden uitgevoerd.
Dit neemt voor mij de dubbele agenda, die genoemd wordt, weg uit het verhaal.
-
Gezien het bedrag kon dat dan wel eens een zwartkeurder zijn. Wordt er gewoon een APK op gezet zonder dat er echt gekeurd wordt.
Ik heb zelf een keer een compleet afgekeurde Panda naar de sloop gebracht, een maand later stond deze auto weer te koop.
De sloper gevraagd, hij vertelde dat hij de auto te goed vond om te slopen en dat hij hem zelf met onderdelen van zijn sloperij weer had opgeknapt.
Dit koste hem alleen wat tijd, als ik het had moeten laten repareren was ik aan arbeidsloon en onderdelen veel kwijt geweest.
De sloper gevraagd, hij vertelde dat hij de auto te goed vond om te slopen en dat hij hem zelf met onderdelen van zijn sloperij weer had opgeknapt.
Dit koste hem alleen wat tijd, als ik het had moeten laten repareren was ik aan arbeidsloon en onderdelen veel kwijt geweest.
euro 1.200,-- voor deze eenvoudige reparaties?
Ik zou eerder Kwikfit aan de schandpaal nagelen...
Ik zou eerder Kwikfit aan de schandpaal nagelen...
-
Kwam u daar achter nadat u de auto gekocht had?assassinactual schreef:De handelaar is op internet regelmatig besproken op diverse fora waarbij auto's met APK werden afgeleverd en waarbij naderhand bleek (na herkeuring) dat de auto's niet APK waardig waren.
v.d.Heyden
[quote][/quote]Kwikfit heeft geen moment aangeboden reparaties uit te voeren aan mijn auto, ook heb ik vanaf het begin al duidelijk gemaakt dat ik zelf reparaties zou uitvoeren en dat ik uit een andere stad kwam, dus eventuele reparaties die ik niet zelf uit zou kunnen voeren zouden niet bij kwikfit worden uitgevoerd.
Als je zoveel autokennis bezit, kan je van te voren beoordelen, wat de eventuele apk afkeurpunten zijn en kan je die van te voren herstellen: een stel remschijven ca. 60 euro, uitlaat lassen bij Piet de Lasser 35 euro, setje remblokken 35 eurocomputer uitlezen en restten kan je ook zelf. En dan koop je als kenner weer een barrel??????????
Als je zoveel autokennis bezit, kan je van te voren beoordelen, wat de eventuele apk afkeurpunten zijn en kan je die van te voren herstellen: een stel remschijven ca. 60 euro, uitlaat lassen bij Piet de Lasser 35 euro, setje remblokken 35 eurocomputer uitlezen en restten kan je ook zelf. En dan koop je als kenner weer een barrel??????????
-
Sorry, ik ben dus geen autokenner, ook geen sleutelaar. Bougies vervangen, dat soort dingen, dat gaat nog, maar verder niks. En weet je wat zo gek is? Ik heb in no time door wanneer een handelaar betrouwbaar is, en de auto's die ik koop gaan over het algemeen meerdere jaren mee zonder al te veel problemen. Gewoon omdat ik weet waar ik op moet letten. Dus ik snap niet zo goed dat iemand die er meer verstand van heeft barrel na barrel koopt, en zelfs de Kwik-flut nodig heeft om voor dit soort dingen vast te stellen dat de auto niet door de APK komt.
-
Klopt, in eerste instantie gewoon gedacht dat het een normale handelaar zou zijn.v.d.Heyden schreef:Kwam u daar achter nadat u de auto gekocht had?assassinactual schreef:De handelaar is op internet regelmatig besproken op diverse fora waarbij auto's met APK werden afgeleverd en waarbij naderhand bleek (na herkeuring) dat de auto's niet APK waardig waren.
v.d.Heyden
Wat betreft de overige opmerkingen;
-De vorige auto was een barrel, maar wel eentje die het altijd deed. Hij was zuinig en de afschrijving die ik had over 1 jaar rijden (30.000km) was 250 euro. Ik geloof dat weinig mensen dat nadoen.
-De gebreken zijn zeker niet goedkoop te verhelpen, denk alleen al aan het vervangen van de remleidingen van voor naar achter. Daar zal ook een brug voor benodigd zijn. Ik heb geen brug in eigen beheer, ik neem aan velen van jullie niet. Dit maakt zelf doen van het volledig beoordelen van de auto voor APK lastig.
-De huidige auto had in de proefrit eigenlijk weinig bijzonders. Had de auto graag nog op een brug willen hebben, maar deze was niet aanwezig bij de handelaar. Op basis van goed vertrouwen de APK laten doen, terwijl ik al wel gezien had dat de indicator van de remblokken brandden.
Uiteraard bij het ophalen van de auto brandden deze lampjes nog, er werd mij verzekerd dat de blokjes waren gecontroleerd en nog niet onder de marge vielen voor vervanging. Toch zelf nog maar eens onder de auto gekropen (enkele weken later) en de blokjes waren echt helemaal op.
Ik kan het een en ander zelf aan een auto, maar ben geen automonteur.
Daarnaast wordt ook ik beperkt door de middelen die ik al dan niet heb.
Ik vind het prima als mensen kritisch zijn, maar er is ook door anderen naar de auto gekeken en er zijn, zeker in combinatie met eerdere ervaringen van mensen, zaken die niet kloppen aan deze handelaar.
Kortom, het heeft er alle schijn van dat de handelaar en garage niet helemaal werken volgens de geldende regels.
Ik krijg dan ook de indruk dat het hier meer gaat om het bewijzen van mijn standpunt, dan het helpen vinden van een antwoord op mijn eigenlijke vraag en daar was dit topic niet voor bedoeld.
-
En dat is ook helemaal terecht.assassinactual schreef:Mijn vraag is nu:
....
Ik krijg dan ook de indruk dat het hier meer gaat om het bewijzen van mijn standpunt, dan het helpen vinden van een antwoord op mijn eigenlijke vraag en daar was dit topic niet voor bedoeld.
Als u aangifte wilt doen, zult u namelijk wel uw standpunt van fraude moeten bewijzen met foto's of verklaringen. Zolang u dat niet kunt heeft het geen enkele zin om hier te vragen waar en hoe u aangifte kunt doen.
-
Daar moet je je niet in vergissen...Hij was zuinig en de afschrijving die ik had over 1 jaar rijden (30.000km) was 250 euro. Ik geloof dat weinig mensen dat nadoen.
witte angora schreef:Daar moet je je niet in vergissen...Hij was zuinig en de afschrijving die ik had over 1 jaar rijden (30.000km) was 250 euro. Ik geloof dat weinig mensen dat nadoen.
Ja zeker!
Hier idem dito,eleven schreef:witte angora schreef:Daar moet je je niet in vergissen...Hij was zuinig en de afschrijving die ik had over 1 jaar rijden (30.000km) was 250 euro. Ik geloof dat weinig mensen dat nadoen.
Ja zeker!
Mazda 121 gekocht (2 jaar geleden) voor 400 euro.
1 maand later schade gereden door derden , 750 euro terug gehad van de verzekering.
Er daarna nog bijna 2 jaar mee gereden zonder 1 enkel probleem.
Ingeruild op een Daewoo Nexia (zie topic auto britting), en nog 100 euro voor de afgekeurde Mazda
kunnen bedingen.
Dat is nog eens goedkoop tuffen