Een ander punt, door de verkoper aangestipt, was dat de distributieriem in 2009 vervangen moest worden, hoewel de kilometerstand dat nog niet aangaf, maar er waren dan 3 jaar verstreken en dat is ook een vervangingsadvies van de fabriek. De auto kwam met vlag en wimpel door de APK, enkel de "voorbandjes" moesten binnenkort vervangen worden, waren dus nog wel door de keuring. Verder alles OK en zo nam ik de Alfa mee.
Om geen risico te lopen met de distririem maakte ik half januari een afspraak voor vervanging i.c.m. een grote beurt en plaatsing van een trekhaak.
Toen ik de auto kwam halen was alles volgens afspraak gedaan en kreeg ik er een kort verhaaltje over plus een rekening van € 900,-
Toen vroeg de garagist mij of ik even wilde gaan ziiten en koffie wilde......
Het bleek dat er van alles mis was met het onderstel van de auto: een greep: vrijwel alle reactiearmen moesten vervangen worden, spoorstangen waren krom, fuseebussen zaten los en de wielen waren van een type dat niet onder een 156 hoort. Tevens waren alle banden totaal versleten.
Reparatiekosten inclusief een lekke radiateur zo'n € 1800,-
Ik vroeg de garagist of dit alles in ruim 2 maanden normaal gebruik zou kunnen ontstaan.
Hij reageerde terughoudend, het zou theoretisch kunnen, maar was niet waarschijnlijk. Hij zei erbij dat de verkoper zich in ieder geval hierop zou beroepen.
Op de vraag of hier afkeurpunten voor APK bij zaten noemde hij de banden, de spoorstangen, reactiearmen en fuseebussen.
Hij gaf aan dat rijden met deze auto, zeker onder winterse omstandigheden, gewoon gevaarlijk is.
Ik heb de APK altijd al als zakkenvullerij gezien, maar ontdek dus nu dat het ook als fraudemiddel ingezet wordt: de verkoper zorgt er gewoon voor dat de auto hoe dan ook door de APK komt en de koper heeft voorlopig geen reden om naar een garage te gaan en tegen de tijd dat dat wel gebeurt en er worden ernstige gebreken gevonden, kan de verkoper zeggen: dit is na de koop ontstaan! Voor de koper is het praktisch onmogelijk om het tegendeel te bewijzen.
En daarbij: APK ging volgens mij juist over de veiligheidsaspecten van de auto en daar blijkt hier niets van. Ik heb in het rijgedrag van de auto de afgelopen weken inderdaad vreemde momenten gehad, waarbij ik het gevoel had de auto niet onder controle te hebben, echter ik weet dat aan plaatselijke gladheid. 1 maal heb ik de auto aan de kant gezet omdat hij zo onbestuurbaar was dat ik dacht een lekke band te hebben!
Dit was 's ochtends vroeg na een vriesnacht op een landweggetje, dus ik reed verder toen er met de band niets aan de hand bleek.
Mijn gezin en ik hebben dus 2 maanden in een gevaarlijke auto gereden, maar dit soort lieden zit daar blijkbaar niet mee.
Had ik maar vrienden van de sportschool!!!