LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] APK, ga maar na!!
APK, ga maar na!!
Half november kocht ik bij een handelaar / garagebedrijf in Emmen een Alfa 156 sportwagon. De man kwam betrouwbaar over, had een goed verhaal over de auto en de auto reed prima en zag er prima uit. Bij de verkoop heb ik een aantal vragen gesteld over de staat van de auto die naar tevredenheid werden beantwoord. De koop werd gesloten en daarbij werd afgesproken dat er ook een nieuwe APK bij aflevering op zou komen.
Een ander punt, door de verkoper aangestipt, was dat de distributieriem in 2009 vervangen moest worden, hoewel de kilometerstand dat nog niet aangaf, maar er waren dan 3 jaar verstreken en dat is ook een vervangingsadvies van de fabriek. De auto kwam met vlag en wimpel door de APK, enkel de "voorbandjes" moesten binnenkort vervangen worden, waren dus nog wel door de keuring. Verder alles OK en zo nam ik de Alfa mee.
Om geen risico te lopen met de distririem maakte ik half januari een afspraak voor vervanging i.c.m. een grote beurt en plaatsing van een trekhaak.
Toen ik de auto kwam halen was alles volgens afspraak gedaan en kreeg ik er een kort verhaaltje over plus een rekening van € 900,-
Toen vroeg de garagist mij of ik even wilde gaan ziiten en koffie wilde......
Het bleek dat er van alles mis was met het onderstel van de auto: een greep: vrijwel alle reactiearmen moesten vervangen worden, spoorstangen waren krom, fuseebussen zaten los en de wielen waren van een type dat niet onder een 156 hoort. Tevens waren alle banden totaal versleten.
Reparatiekosten inclusief een lekke radiateur zo'n € 1800,-
Ik vroeg de garagist of dit alles in ruim 2 maanden normaal gebruik zou kunnen ontstaan.
Hij reageerde terughoudend, het zou theoretisch kunnen, maar was niet waarschijnlijk. Hij zei erbij dat de verkoper zich in ieder geval hierop zou beroepen.
Op de vraag of hier afkeurpunten voor APK bij zaten noemde hij de banden, de spoorstangen, reactiearmen en fuseebussen.
Hij gaf aan dat rijden met deze auto, zeker onder winterse omstandigheden, gewoon gevaarlijk is.
Ik heb de APK altijd al als zakkenvullerij gezien, maar ontdek dus nu dat het ook als fraudemiddel ingezet wordt: de verkoper zorgt er gewoon voor dat de auto hoe dan ook door de APK komt en de koper heeft voorlopig geen reden om naar een garage te gaan en tegen de tijd dat dat wel gebeurt en er worden ernstige gebreken gevonden, kan de verkoper zeggen: dit is na de koop ontstaan! Voor de koper is het praktisch onmogelijk om het tegendeel te bewijzen.
En daarbij: APK ging volgens mij juist over de veiligheidsaspecten van de auto en daar blijkt hier niets van. Ik heb in het rijgedrag van de auto de afgelopen weken inderdaad vreemde momenten gehad, waarbij ik het gevoel had de auto niet onder controle te hebben, echter ik weet dat aan plaatselijke gladheid. 1 maal heb ik de auto aan de kant gezet omdat hij zo onbestuurbaar was dat ik dacht een lekke band te hebben!
Dit was 's ochtends vroeg na een vriesnacht op een landweggetje, dus ik reed verder toen er met de band niets aan de hand bleek.
Mijn gezin en ik hebben dus 2 maanden in een gevaarlijke auto gereden, maar dit soort lieden zit daar blijkbaar niet mee.
Had ik maar vrienden van de sportschool!!!
Een ander punt, door de verkoper aangestipt, was dat de distributieriem in 2009 vervangen moest worden, hoewel de kilometerstand dat nog niet aangaf, maar er waren dan 3 jaar verstreken en dat is ook een vervangingsadvies van de fabriek. De auto kwam met vlag en wimpel door de APK, enkel de "voorbandjes" moesten binnenkort vervangen worden, waren dus nog wel door de keuring. Verder alles OK en zo nam ik de Alfa mee.
Om geen risico te lopen met de distririem maakte ik half januari een afspraak voor vervanging i.c.m. een grote beurt en plaatsing van een trekhaak.
Toen ik de auto kwam halen was alles volgens afspraak gedaan en kreeg ik er een kort verhaaltje over plus een rekening van € 900,-
Toen vroeg de garagist mij of ik even wilde gaan ziiten en koffie wilde......
Het bleek dat er van alles mis was met het onderstel van de auto: een greep: vrijwel alle reactiearmen moesten vervangen worden, spoorstangen waren krom, fuseebussen zaten los en de wielen waren van een type dat niet onder een 156 hoort. Tevens waren alle banden totaal versleten.
Reparatiekosten inclusief een lekke radiateur zo'n € 1800,-
Ik vroeg de garagist of dit alles in ruim 2 maanden normaal gebruik zou kunnen ontstaan.
Hij reageerde terughoudend, het zou theoretisch kunnen, maar was niet waarschijnlijk. Hij zei erbij dat de verkoper zich in ieder geval hierop zou beroepen.
Op de vraag of hier afkeurpunten voor APK bij zaten noemde hij de banden, de spoorstangen, reactiearmen en fuseebussen.
Hij gaf aan dat rijden met deze auto, zeker onder winterse omstandigheden, gewoon gevaarlijk is.
Ik heb de APK altijd al als zakkenvullerij gezien, maar ontdek dus nu dat het ook als fraudemiddel ingezet wordt: de verkoper zorgt er gewoon voor dat de auto hoe dan ook door de APK komt en de koper heeft voorlopig geen reden om naar een garage te gaan en tegen de tijd dat dat wel gebeurt en er worden ernstige gebreken gevonden, kan de verkoper zeggen: dit is na de koop ontstaan! Voor de koper is het praktisch onmogelijk om het tegendeel te bewijzen.
En daarbij: APK ging volgens mij juist over de veiligheidsaspecten van de auto en daar blijkt hier niets van. Ik heb in het rijgedrag van de auto de afgelopen weken inderdaad vreemde momenten gehad, waarbij ik het gevoel had de auto niet onder controle te hebben, echter ik weet dat aan plaatselijke gladheid. 1 maal heb ik de auto aan de kant gezet omdat hij zo onbestuurbaar was dat ik dacht een lekke band te hebben!
Dit was 's ochtends vroeg na een vriesnacht op een landweggetje, dus ik reed verder toen er met de band niets aan de hand bleek.
Mijn gezin en ik hebben dus 2 maanden in een gevaarlijke auto gereden, maar dit soort lieden zit daar blijkbaar niet mee.
Had ik maar vrienden van de sportschool!!!
Re: APK, ga maar na!!
Nog een rijmpje:
Je bent een oen
Je had een aankoopkeuring moeten doen!
Je bent een oen
Je had een aankoopkeuring moeten doen!
Re: APK, ga maar na!!
Alfa staat op www.problemcar.nl vooral als ze iets ouder worden.. en ze zijn daar helaas erg bekend.
Deze Handelaar wil verkopen en verder bekijk je het maar.
Een rechtszaak kun je winnen, maar als de kosten te hoog worden weten ze trucks om er toch onderuit te komen, gewoon bedrijf op iemand anders over schrijven en ze gaan toch vrijuit!
Er zijn bedrijven die in 6 jaren 28 keer van eigenaar wisselde!
Dit is dus de manier om rechtszaken te ontlopen.
Koop liever een iets duurdere bij een echt betrouwbaar adres.
Deze Handelaar wil verkopen en verder bekijk je het maar.
Een rechtszaak kun je winnen, maar als de kosten te hoog worden weten ze trucks om er toch onderuit te komen, gewoon bedrijf op iemand anders over schrijven en ze gaan toch vrijuit!
Er zijn bedrijven die in 6 jaren 28 keer van eigenaar wisselde!
Dit is dus de manier om rechtszaken te ontlopen.
Koop liever een iets duurdere bij een echt betrouwbaar adres.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: APK, ga maar na!!
Geplaatst op 01 Feb 2009 21:55 door dhc
Nog een rijmpje:
Je bent een oen
Je had een aankoopkeuring moeten doen!
Wat een onzin
je mag redelijkerwijs verwachten dat als je een auto koop met apk dat die zaken in orde zijn en niet na 2 maanden vanalles mis
ik zou zeker mijn gelijk gaan halen bij het bedrijf, en ik zou de wagen desnoods technisch laten keuren bij de rdw , zodat je een rapport erbij hebt waarmee je kan aantonen dat de apk een aanfluiting was en niet juist uitgevoerd
dit kan gewoon niet
Nog een rijmpje:
Je bent een oen
Je had een aankoopkeuring moeten doen!
Wat een onzin
je mag redelijkerwijs verwachten dat als je een auto koop met apk dat die zaken in orde zijn en niet na 2 maanden vanalles mis
ik zou zeker mijn gelijk gaan halen bij het bedrijf, en ik zou de wagen desnoods technisch laten keuren bij de rdw , zodat je een rapport erbij hebt waarmee je kan aantonen dat de apk een aanfluiting was en niet juist uitgevoerd
dit kan gewoon niet
Re: APK, ga maar na!!
@ MALLE MALLE,
jou advies kost deze keurmeester zijn bevoegdheid maar je krijgt er niets voor terug.
Een rechtszaak wegens bewuste fraude win je meestal maar dit soort bedrijven gaat vaker van eigenaar wisselen...
En dan valt er ondanks de winst in Rechtbank toch niets te halen.
Dus hoewel je gelijk hebt heb je meestal alleen maar kosten.
De persoon die eigenaar word neemt alleen het pand en personeel over en niet de lopende verplichtingen!
Zo komen dit soort dubieuze figuren vaak er toch zonder kosten vanaf.
jou advies kost deze keurmeester zijn bevoegdheid maar je krijgt er niets voor terug.
Een rechtszaak wegens bewuste fraude win je meestal maar dit soort bedrijven gaat vaker van eigenaar wisselen...
En dan valt er ondanks de winst in Rechtbank toch niets te halen.
Dus hoewel je gelijk hebt heb je meestal alleen maar kosten.
De persoon die eigenaar word neemt alleen het pand en personeel over en niet de lopende verplichtingen!
Zo komen dit soort dubieuze figuren vaak er toch zonder kosten vanaf.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: APK, ga maar na!!
hoe weet jij nu vantevoren dat dit niets gaat opleveren
hoe weet jij nu vantevoren dat de keurmeester zijn bevoegdheid kwijtraakt?
hoe weet jij nu vantevoren dat de keurmeester zijn bevoegdheid kwijtraakt?
Re: APK, ga maar na!!
Ik geef net zoveel garantie als de meeste handelaren....
Maar uit ervaring weet ik hoe zij dit truck toepassen.
Door je bedrijf over te schrijven gaat de huidige eigenaar vrijuit en de vorige is niet meer te vinden!
Vele honderden mensen hebben ooit rechtszaken gewonnen en bleven met de kosten en niet te verhalen schulden zitten.
APK fraude betekend schorsing voor een bepaalde tijd.
Afhankelijk van hoeveel de fraude was tussen waarschuwing en levenslang!
Je hebt wel een kans om te winnen, maar de kans dat je juist bij dit soort handelaren geld kreeg is erg klein zolang de wet niet word aangepast.
Deze info komt van een Advocaat die 3 eerdere uitspraken had gewonnen!
Ook diverse collega's adviseren regelmatig om geen rechtszaak te starten, en dat terwijl ze hier juist hun boterham mee moeten verdienen!
Maar uit ervaring weet ik hoe zij dit truck toepassen.
Door je bedrijf over te schrijven gaat de huidige eigenaar vrijuit en de vorige is niet meer te vinden!
Vele honderden mensen hebben ooit rechtszaken gewonnen en bleven met de kosten en niet te verhalen schulden zitten.
APK fraude betekend schorsing voor een bepaalde tijd.
Afhankelijk van hoeveel de fraude was tussen waarschuwing en levenslang!
Je hebt wel een kans om te winnen, maar de kans dat je juist bij dit soort handelaren geld kreeg is erg klein zolang de wet niet word aangepast.
Deze info komt van een Advocaat die 3 eerdere uitspraken had gewonnen!
Ook diverse collega's adviseren regelmatig om geen rechtszaak te starten, en dat terwijl ze hier juist hun boterham mee moeten verdienen!
Re: APK, ga maar na!!
Tja, ik vrees dat Dirk gelijk heeft en ga hier inderdaad geen werk van maken. En wat die aankoopkeuring betreft: ligt niet erg voor de hand als je een nieuwe APK afspreekt.
We hebben het wel over een wettelijke keuring, nietwaar?
Mijn verlies nemen en bij een volgende aankoop beter opletten is het devies.
Er waren ( achteraf besef je dat natuurlijk pas) wel degelijk subtiele aanwijzingen dat er iets mis zou kunnen zijn, maar ik wilde de Alfa zo graag.........................
Overigens kunnen Alfa's prima auto's voor jaren zijn als je ze goed onderhoudt. En dat roesten is ook allang geen probleem meer.
Maar balen doe ik wel, dit geintje kost mij en mijn gezin de zomervakantie van 2009.........
Zou zo'n eikel die zo'n auto verkoopt zich zulke dingen ooit realiseren?
Dat er ook eerlijke mensen zijn die hard moeten werken voor hun centen en waarbij dit soort tegenslagen direkte gevolgen hebben op andere gebieden?
We hebben het wel over een wettelijke keuring, nietwaar?
Mijn verlies nemen en bij een volgende aankoop beter opletten is het devies.
Er waren ( achteraf besef je dat natuurlijk pas) wel degelijk subtiele aanwijzingen dat er iets mis zou kunnen zijn, maar ik wilde de Alfa zo graag.........................
Overigens kunnen Alfa's prima auto's voor jaren zijn als je ze goed onderhoudt. En dat roesten is ook allang geen probleem meer.
Maar balen doe ik wel, dit geintje kost mij en mijn gezin de zomervakantie van 2009.........
Zou zo'n eikel die zo'n auto verkoopt zich zulke dingen ooit realiseren?
Dat er ook eerlijke mensen zijn die hard moeten werken voor hun centen en waarbij dit soort tegenslagen direkte gevolgen hebben op andere gebieden?
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: APK, ga maar na!!
sjah, ik zou het er voor die zomervakantie, een berg geld neem ik aan, het niet zomaar bij laten zitten
mijn eerste stap zou naar bureau van rechtshulp zijn
nee heb je en dat kost je niets
mijn eerste stap zou naar bureau van rechtshulp zijn
nee heb je en dat kost je niets
Re: APK, ga maar na!!
Riem was dus gemeld en koste normaal rond de €200,- afhankelijk hoe je er bij kunt.
Banden voor bekend, en dan moet je deze wel vervangen.
Wielen, als lelijk of staal worden ze wel eens meer gewisseld door vorige eigenaar.
Kromme stangen, als je goed zou uit lijnen is recht rijden met kromme stangen best mogelijk.
Tussen APK en bezoek garage kan iets ruimte sneller slijten dus hoeveel tijd zat hier tussen?
Gezien het merk meestal iets meer snelheidsboetes kreeg dan andere is enige schade op deze leeftijd normaal.
Enkele zijn schadevrij gebleven en erg zeldzaam!
In België noemen ze dit nu Goed Gebruikte dus zwaar mishandeld en de advertentie van Dealers geven altijd het sportauto als hoofd thema.
Banden voor bekend, en dan moet je deze wel vervangen.
Wielen, als lelijk of staal worden ze wel eens meer gewisseld door vorige eigenaar.
Kromme stangen, als je goed zou uit lijnen is recht rijden met kromme stangen best mogelijk.
Tussen APK en bezoek garage kan iets ruimte sneller slijten dus hoeveel tijd zat hier tussen?
Gezien het merk meestal iets meer snelheidsboetes kreeg dan andere is enige schade op deze leeftijd normaal.
Enkele zijn schadevrij gebleven en erg zeldzaam!
In België noemen ze dit nu Goed Gebruikte dus zwaar mishandeld en de advertentie van Dealers geven altijd het sportauto als hoofd thema.
Re: APK, ga maar na!!
Hee D1RK,
Ik begrijp niet wat dit met vrachtwagens te doen heeft; "truck"?
Ik begrijp niet wat dit met vrachtwagens te doen heeft; "truck"?
Re: APK, ga maar na!!
Beetje vreemd verhaal. Een Alfa met dergelijke klachten kan simpelweg niet goed hebben gereden (en als helemaal niet goed hebben gestuurd).
Volledig versleten banden zijn ook door een leek te herkennen en een verkoper op zijn blauwe ogen geloven......
Heb al wel eens megemaakt dat een bedrijf een auto volledig herstelde, liet keuren en de goede onderdelen er vervolgens doodleuk week af haalde.....
Duur leergeld, en de volgende keer toch maar laten keuren.
En wat betrouwbaarheid betreft, ik onderhoud verschillende alfa's en het valt me op dat de nieuwere modellen het qua betrouwbaarheid zeer goed doen (in vergelijking met sommige Franse en Duitse auto's)
Volledig versleten banden zijn ook door een leek te herkennen en een verkoper op zijn blauwe ogen geloven......
Heb al wel eens megemaakt dat een bedrijf een auto volledig herstelde, liet keuren en de goede onderdelen er vervolgens doodleuk week af haalde.....
Duur leergeld, en de volgende keer toch maar laten keuren.
En wat betrouwbaarheid betreft, ik onderhoud verschillende alfa's en het valt me op dat de nieuwere modellen het qua betrouwbaarheid zeer goed doen (in vergelijking met sommige Franse en Duitse auto's)
Re: APK, ga maar na!!
De suggestie dat er na de keuring zaken aan de auto zijn veranderd werd ook al door de garagist gedaan.........
Niet goed sturen: heb ik aangegeven in mijn verhaal, dit was zeker zo maar bij momenten, soms leek de auto te zweven............
maar echt niet constant.
Versleten banden: moet je denken aan profiel van 2,1 en 2,2 mm.
Sinds gisteren is alles hersteld en wat ik merk is dat de auto iets zwaarder stuurt, maar dat zal dus wel goed zijn.
Vergeet niet dat als je een nieuwe auto koopt je niet het "gevoel" hebt van wat normaal is.
Nu ik toch met experts te maken heb: er is dus van alles aan het onderstel gewijzigd, alle reactiearmen, diverse spoorstangen en een complete set nieuwe lichtmetalo's is er op gekomen.
Toen ik gisteren bij het ophalen vroeg of de auto niet uitgelijnd hoefde te worden vanwege dit alles zij de garagist dat dat niet nodig was, omdat alles volgens fabrieksspecificaties is hersteld.
Dit verbaasde mij, wat is jullie mening hierover?
Niet goed sturen: heb ik aangegeven in mijn verhaal, dit was zeker zo maar bij momenten, soms leek de auto te zweven............
maar echt niet constant.
Versleten banden: moet je denken aan profiel van 2,1 en 2,2 mm.
Sinds gisteren is alles hersteld en wat ik merk is dat de auto iets zwaarder stuurt, maar dat zal dus wel goed zijn.
Vergeet niet dat als je een nieuwe auto koopt je niet het "gevoel" hebt van wat normaal is.
Nu ik toch met experts te maken heb: er is dus van alles aan het onderstel gewijzigd, alle reactiearmen, diverse spoorstangen en een complete set nieuwe lichtmetalo's is er op gekomen.
Toen ik gisteren bij het ophalen vroeg of de auto niet uitgelijnd hoefde te worden vanwege dit alles zij de garagist dat dat niet nodig was, omdat alles volgens fabrieksspecificaties is hersteld.
Dit verbaasde mij, wat is jullie mening hierover?
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: APK, ga maar na!!
dat het raadzaam is wel uit te lijnen as je zaken als reactiearmen en spoorstangen gaat vervangen
kost je een euro of 40 en bespaart je later een hoop overbodig geld aan nieuwe banden etc als je het niet doet
kost je een euro of 40 en bespaart je later een hoop overbodig geld aan nieuwe banden etc als je het niet doet