LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto afgeleverd zonder APK help!!!
-
Auto afgeleverd zonder APK help!!!
Beste mensen,
Onlangs heb ik een nette auto aangeschaft bij een bedrijf in Oosterhout. Ik zal de naam nog niet noemen omdat ik eerst nog wat verdere onderzoek wil doen.
Het verhaal is als volgt:
Onlangs is de auto Total los gereden door een tegenpartij. Nu kreeg ik gisteren een boete binnen, deze boete was voor het feit dat mijn APK verlopen was. Wat blijkt nu: APK al verlopen sinds dec. 2014.
Het gaat hier om een Renault Megane uit 2004 een cabriolet. Ik heb hier bijna 5000 euro voor betaald.
Kan het zomaar dat een autobedrijf je zonder geldige APK de weg op stuurt ? Want stel dat ik op de terugweg al werd aangehouden was ik al de sjaak geweest. Daarnaast is het misschien nu niet zeker of de verzekeraar uitkeerd....
Graag jullie advies, en moet ik de verkoper aansprakelijk stellen voor de boete van het CJIB & de eventuele aansprakelijkheid.
Onlangs heb ik een nette auto aangeschaft bij een bedrijf in Oosterhout. Ik zal de naam nog niet noemen omdat ik eerst nog wat verdere onderzoek wil doen.
Onlangs is de auto Total los gereden door een tegenpartij. Nu kreeg ik gisteren een boete binnen, deze boete was voor het feit dat mijn APK verlopen was. Wat blijkt nu: APK al verlopen sinds dec. 2014.
Het gaat hier om een Renault Megane uit 2004 een cabriolet. Ik heb hier bijna 5000 euro voor betaald.
Kan het zomaar dat een autobedrijf je zonder geldige APK de weg op stuurt ? Want stel dat ik op de terugweg al werd aangehouden was ik al de sjaak geweest. Daarnaast is het misschien nu niet zeker of de verzekeraar uitkeerd....
Graag jullie advies, en moet ik de verkoper aansprakelijk stellen voor de boete van het CJIB & de eventuele aansprakelijkheid.
Re: Auto afgeleverd zonder APK help!!!
Zodra de auto op jouw naam staat, ben jij verantwoordelijk voor het voertuig. Dus ook voor het feit dat de APK verlopen is. Is niet erg netjes van het bedrijf, maar ik ben bang dat je weinig kans maakt. Tenzij je natuurlijk (schriftelijk) hebt afgesproken dat de auto met een nieuwe APK zou worden geleverd.
Op https://ovi.rdw.nl/ kan je eenvoudig checken of er nog APK op een voertuig zit.
Anderzijds, als je zo'n 5000,- euro voor een 10 jaar oud voertuig betaalt, dan mag je volgens mij wel verwachten dat je er mee de weg op mag. Had verkoper ontbreken van APK gemeld, dan had je misschien niet eens gekocht.
Anderzijds, als je zo'n 5000,- euro voor een 10 jaar oud voertuig betaalt, dan mag je volgens mij wel verwachten dat je er mee de weg op mag. Had verkoper ontbreken van APK gemeld, dan had je misschien niet eens gekocht.
U hebt toch een apk-formulier bij uw autopapieren? Zo niet, dan snap ik het niet. Garages adverteren zelfs bij de meest brakke auto's nog met een jaar apk, al zegt dat verder weinig want het is een momentopname. Als koper ga je na tot wanneer de auto is gekeurd. Soms staat er bij een advertentie: let op, apk verlopen.
Als de APK al zo lang verlopen is en je de auto ook al langere tijd hebt denk ik niet dat je daar iets mee kunt. Immers is het je eigen verantwoordelijkheid wanneer je auto op naam gezet is: je moet dan o.a. zorgen dat het voertuig verzekerd is, een geldige APK heeft en wegenbelasting betalen. Papieren met bewijs van APK en verzekering moet je toch ook altijd gewoon bij je hebben in de auto, dus ik vind het erg vreemd dat je dit zelf niet doorhad.
-
Wat voor onderzoek zou je nog willen doen? Dat onderzoek had je moeten doen voordat je de auto kocht. 16again heeft al een link gegeven waar je heel wat zinnige informatie kunt vinden over een auto die je op het oog hebt. Plus, inderdaad, waar is het apk-formulier?mjvanpoorten schreef:Ik zal de naam nog niet noemen omdat ik eerst nog wat verdere onderzoek wil doen.
Verder klopt het, wat anderen hierboven ook al schreven, dat, zo gauw de auto op jouw naam staat, jij verantwoordelijk bent voor het onderhoud en de apk. Dus die boete ga je sowieso al niet verhalen.
Ik krijg het idee dat dit je eerste auto is, kan dat kloppen?
-
Misschien een rare vraag : als je een auto koopt van € 5000 vraag je dan niet hoe het zit met de APK?mjvanpoorten schreef:Beste mensen,
Andersom, als je een auto VERkoopt voor 5000 euro, hoor je dan niet te melden hoe het met APK zit?moederslink schreef:rare vraag : als je een auto koopt van € 5000 vraag je dan niet hoe het zit met de APK?
Reden voor het ontbreken van APK is mogelijk een mankement geweest, mankementen behoort verkoper toch te melden?
-
Klopt 16 again , bedacht ik ook en had ik er ook nog bij willen zetten.
Normaal gesproken geeft een autohandelaar dit wel aan , voor de klant wegrijdt , wel of geen geldige APK.
Hoe lang TS deze auto heeft , weet ik niet maar dan is het zonder ook maar zelf desnoods het eea na te kijken, wb APK , verder zijn eigen verantwoordelijkheid geweest.
Normaal gesproken geeft een autohandelaar dit wel aan , voor de klant wegrijdt , wel of geen geldige APK.
Hoe lang TS deze auto heeft , weet ik niet maar dan is het zonder ook maar zelf desnoods het eea na te kijken, wb APK , verder zijn eigen verantwoordelijkheid geweest.
Helaas het kan en mag...
Maar ik wil nu regelen dat bij overschrijven zonder geldige APK of erg korte periode er een melding komt..
Dit moet de politiek regelen, elk Postkantoor kan dit doen, maar op het formulier het vermelden zou wel goed zijn.
Zowel misbruik door dubieuze maar ook een eerlijke grote dealer kan deze fout per ongeluk maken.
De herinner brief komt normaal 6 weken voor de datum thuis maar voor deze gevallen is melden op overschrijf bewijs waar ook je 4 Cijfers staan wel zo handig.
Dan weet je dat binnenkort of reeds verlopen APK is...
Dit moet echter nog politiek geregeld worden en ik heb deze aan 4 partijen ingestuurd naar aanleiding van dit bericht...
Of het er ooit komt, ik hoop het!
Maar ik wil nu regelen dat bij overschrijven zonder geldige APK of erg korte periode er een melding komt..
Dit moet de politiek regelen, elk Postkantoor kan dit doen, maar op het formulier het vermelden zou wel goed zijn.
Zowel misbruik door dubieuze maar ook een eerlijke grote dealer kan deze fout per ongeluk maken.
De herinner brief komt normaal 6 weken voor de datum thuis maar voor deze gevallen is melden op overschrijf bewijs waar ook je 4 Cijfers staan wel zo handig.
Dan weet je dat binnenkort of reeds verlopen APK is...
Dit moet echter nog politiek geregeld worden en ik heb deze aan 4 partijen ingestuurd naar aanleiding van dit bericht...
Of het er ooit komt, ik hoop het!
Wat een onzin. Je hoort gewoon zelf te regelen dat er een geldige APK is. Die moet je altjd bij je hebben als je rijdt dus er is geen excuus om dit niet te weten.stofzuigertje schreef:Maar ik wil nu regelen dat bij overschrijven zonder geldige APK of erg korte periode er een melding komt..
Waarom je er dan een kostbare administratieve constructie omheen wil laten maken is mij een raadsel. Gewoon verplicht stellen dat auto's die verkocht worden door bedrijven een geldige APK moeten hebben, of mensen zich aan hun verantwoordelijkheden houden.
APKplicht voor iedere auto die een bedrijf verkoopt is onzin want niet iedere auto wordt verkocht gaat ook de openbare weg op......zoals sloop, schade, klassieker, voor de verzameling, of voor later.....of hebben de APKleeftijd nog niet.
Daarbij kan de postbode een APKbrief ook bij iemand anders bezorgen; ga je dan de postbode aansprakelijk stellen voor een boete.
Het is ook nog zo dat het misschien wel kan kloppen dat hij "zonder APK de weg op is gestuurd"....want hoe heeft de verkoop plaatsgevonden; was het een meeneemprijs of met afleveren, onderhoudsbeurt volgens schema en garantie? Want bij een meeneemprijs regel je die APK ook maar zelf tenzij je daar nog een afspraak over maakt....wat staat er in het koopkontrakt?
Daarbij kan de postbode een APKbrief ook bij iemand anders bezorgen; ga je dan de postbode aansprakelijk stellen voor een boete.
Het is ook nog zo dat het misschien wel kan kloppen dat hij "zonder APK de weg op is gestuurd"....want hoe heeft de verkoop plaatsgevonden; was het een meeneemprijs of met afleveren, onderhoudsbeurt volgens schema en garantie? Want bij een meeneemprijs regel je die APK ook maar zelf tenzij je daar nog een afspraak over maakt....wat staat er in het koopkontrakt?
Even een vraagje aan TS.
is de auto die je bij de dealer gekocht had nu total loss gereden, of was dat de vorige?
is de auto die je bij de dealer gekocht had nu total loss gereden, of was dat de vorige?
-
Hoewel het wel verstandig van TS geweest zou zijn om de APK te controleren, is het wel hufterig van die garage. Als TS bot vangt, dan zou publicatie van de naam van die sjacheraar wel op zijn plaats zijn.
We weten helemaal niet wat is besproken bij de verkoop. Je kan het de garage kwalijk nemen als deze het deed klinken alsof er wel nog een APK keuring plaats zou vinden of dat het voertuig nog een geldige APK zou hebben.Anduril.tr schreef:Hoewel het wel verstandig van TS geweest zou zijn om de APK te controleren, is het wel hufterig van die garage. Als TS bot vangt, dan zou publicatie van de naam van die sjacheraar wel op zijn plaats zijn.
M.i. valt het hebben van APK toch echt wel onder de onderzoeksplicht en dan nog is het de eigenaars verantwoordelijkheid om een bewijs van APK met zich mee te nemen als hij in de auto is. TS had dit moeten weten!
-
Kortom, we weten dus niks zeker en TS heeft zelf nagelaten om er dan maar zelf achteraan te gaan.
Het had een punt van bespreken moeten zijn, zowel vanuit de handelaar als vanuit de TS , de koper .
Het had een punt van bespreken moeten zijn, zowel vanuit de handelaar als vanuit de TS , de koper .
-
TS zwijgt sowieso in alle talen..........
De bekeuring is sowieso voor TS, dit is zijn verantwoording om met voertuig zonder APK te rijden.Julie4444 schreef:We weten helemaal niet wat is besproken bij de verkoop. Je kan het de garage kwalijk nemen als deze het deed klinken alsof er wel nog een APK keuring plaats zou vinden of dat het voertuig nog een geldige APK zou hebben.
M.i. valt het hebben van APK toch echt wel onder de onderzoeksplicht en dan nog is het de eigenaars verantwoordelijkheid om een bewijs van APK met zich mee te nemen als hij in de auto is. TS had dit moeten weten!
Echter , naar het lijkt heeft verkoper niets gemeld over APK, daarmee is beroep op non-conformiteit wel gerechtvaardigd.