Inderdaad, ook met oude auto's moet je gewoon kunnen rijden, echter zal je bij een oude auto zaken kunnen verwachten die van invloed kunnen zijn op het gebruik. Elke auto heeft onderhoud nodig en op vaste momenten moet dat onderhoud uitgevoerd worden. Als binnen 3 maanden na aanschaf de auto een beurt moet hebben kan je niet reclameren bij de verkoper dat de olie vervangen moet worden of er nieuwe bougies in moeten. Dat is inherent aan auto rijden.alfatrion schreef: ↑30 sep 2019 22:11Dat beweert ook niemand. Het gaat hier ook niet om gebreken doe na jaren, een jaar of zelfs maar drie maanden later aan het licht komt. Het gaat hier om gebrek dat zes dagen later aan het licht is gekomen. De auto is wel verkocht om met als doel om veilig aan het verkeer deel te nemen. Dan kun je na de koop niet aankomen met "ja, maar het is een oude auto en daarom mag je niet verwachten dat je veilig deel kan nemen aan het verkeer". Dat staat haaks op de overeenkomst die dan gesloten is.
Als de auto, wat nu met de extra informatie niet blijkt, met een riem verkocht te zijn die vervangen had moeten worden, dan hoort dat bij het normale onderhoud. Dan kan je hooguit de discussie krijgen of een koper moet verwachten dat er een nieuwe riem op zou zitten of dat dat mee onderhandeld moet worden. Ga je rijden in een auto met een riem die aan vervanging toe is, dan kan je tegen de bereider zeggen "ja, de riem was aan vervanging toe, je kan dus verwachten dat deze knapt". En of dat nu 6 dagen na aanschaf aan het licht komt of na 6 weken, onderhoud is nodig op het moment dat de auto of het boekje het aangeeft.
Gelukkig voor TS blijkt hier een ander probleem te zijn dan het knappen van de riem. Schijnbaar verkeerd gemonteerd of niet de juiste riem gebruikt en dat maakt de verkoper verantwoordelijk. Helaas is de riem al vervangen, maar ik heb TS daarin advies gegeven wat te doen.