LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto direct defect na aankoop.. info juridisch recht

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
kevindm85

Auto direct defect na aankoop.. info juridisch recht

Ongelezen bericht door kevindm85 »

beste forum gebruikers.

omschrijving:

op 16-5 een occasions bekeken bij garage bedrijf X waar ik al meerdere auto,s heb gekocht.
Het betreft hier een Engelse dame uit 2000 met redelijk wat km op de klok en 3L v6 motor.
verkoop prijs 2100 met nieuwe apk (grote auto,s schrijven nou eenmaal snel af)
Auto liep iets onrustig en werd voorzien van een nieuwe ontsteking.
Dit hebben ze ook gedaan.

Ik heb een lease auto en de occasions auto is bedoeld voor mijn vrouw prive gereden en uit liefhebberij.
Geschat aantal km per jaar 6000km

Op 22-5
is de auto voor de apk gebracht.
Afgekeurd: stuurhuis lek.

Op 23 mei

auto bereden en overgaan tot aankoop.
Voorwaarden:,vervangen stuurhuis tbv van apk.
Auto moest motorisch gezien in prima verkeren.

23-5-2015
de auto is aangekocht en overgeschreven.
de auto zou in de loop van de week nog terug gaan (26-5-2015 (leen auto mee) en dan zou het stuurhuis worden vervangen en de nieuwe apk worden afgemeld.
De auto kon alvast mee had nog apk en met het recente stuurhuis kon gewoon gereden worden.
Al met al prima verhaal.
Dus samen met vrouw lief haar nieuwe aanwinst opgehaald.

Starten lopen geen probleem.
rit naar postkantoor geen probleem
nog een bak koffie bij de garage en we zijn op weg naar huis gereden.
eenmaal op de weg (max 100 km/pu) rijd ze voor mij uit en ik zie ineens grote rook wolken onder de auto vandaan komen.
vrouw naar de kant gewezen en auto stilgezet die was zich natuurlijk dood geschrokken.
Display melding: motor temp te hoog.
motor helemaal nat van de koelvloeistof.
Motor liep in noodloop en zo al stotterend in de berm gezet.
Wij in mijn auto direct terug naar de garage 20km ongeveer.
verhaal verteld en zij gingen de auto direct ophalen en bij de garage zetten voor diagnose.
alles kwam verder in orde en er werd een leen auto geboden.
Dit was voor ons geen noodzaak.
wij zijn naar huis gereden met 1 auto.

na ongeveer 1,5 uur telefoon van de garage.
auto zou een gescheurde koelslang hebben daarom is dus alle koelvloeistof over het blok gespoten en is de motor overhit geraakt.
Niks ernstig dus werd mij gerust gesteld
worrd gemaakt en word vervolgt..

MIJN VRAAG:

De garage heeft bij mij tot op heden niks anders dan lof.
Echter is zoiets mij nog nimmer overkomen.
Bij mij wringt het volgende senario...

Als ik de auto volgende week ga ophalen en de motor loopt mogelijk niet goed en heeft mogelijk schade opgelopen van het euvel wat dan?
wat zijn mijn rechten? ik ben op papier al de eigenaar is betaald is verzekerd etc op dezelfde dag...
Wat als men zegt tja geen garantie blijft een gokje?
Kan ik mijn geld terug eisen of eisen een andere deugelijke auto aan te kopen bij deze garage?

ik ga er vanuit dat de garage zijn verantwoording neemt maar als dit niet zo is heb ik dan gewoon dikke pech of heb toch nog wat rechten in deze?
Auto is immers nog niet eens volgens afspraak helemaal in orde (nieuwe keuring,stuurhuis zouden aankomende week worden hersteld).

Wie kan mij enig sinds geruststellen of bevestigen dat ik mag stellen een probleem te hebben.

dank voor u reactie

witte angora

Re: Auto direct defect na aankoop.. info juridisch recht

Ongelezen bericht door witte angora »

kevindm85 schreef:beste forum gebruikers.

omschrijving:

op 16-5 een occasions bekeken bij garage bedrijf X waar ik al meerdere auto,s heb gekocht.
Het betreft hier een Engelse dame uit 2000 met redelijk wat km op de klok en 3L v6 motor.
Waar begin je aan, sorry hoor.

Juridisch advies is niet echt te geven, behalve dit: de auto is niet apk-waardig, en had niet de weg op gemogen. Al helemaal niet omdat hij afgekeurd is. Door de afkeuring is het restant van de apk ook niet meer geldig, maar kennelijk was de auto niet afgemeld? Zo netjes ben je dus ook weer niet behandeld.

Ik zou proberen de koop te ontbinden omdat je geen vertrouwen meer in de auto hebt. Of dat je een andere auto uit mag zoeken. Het handelen van de dealer zou ik niet direct ter sprake brengen. Rode lap-stier, vlieg-azijn-stroop, je kent het wel.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Van afstand uiteraard niet te beoordelen, maar een koelslang kan natuurlijk knappen. Dan is het inderdaad een grote stoomwolk (geen rook) onder de kap en natuurlijk flink schrikken.
Wel is het van belang om erachter te komen waarom de koelslang is geknapt. Ouderdom of een lekke koppakking? Bij een lekke koppakking (of een scheurtje in de kop) kan de druk in het koelsysteem dermate hoog oplopen dat een "zwakke" slang scheurt. Dan kun je de slang wel vervangen maar daarmee is de oorzaak niet weggenomen.
Wellicht een idee om het garagebedrijf te vragen het koelsysteem af te persen en eventueel garantie te geven (hoeft niet eens maanden te zijn, maximaal een paar weken is voldoende om er achter te komen of de koppakking lek is) op een lekke koppakking.
Als je verder goede ervaringen hebt met het bedrijf (hoewel: resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst) zou je er op die manier wel met hen uitkomen. Ik zou heel even afwachten waar ze zelf mee komen en dan, indien nodig, op een normale manier het gesprek in gaan.
Uiteraard heb je, juridisch gezien, recht op een auto conform afspraak. Meteen "dreigen" is niet altijd de beste weg om iets gedaan te krijgen. Niet alle autobedrijven zijn boeven, het zijn ook gewoon mensen.

v.d.Heyden

kevindm85

Ongelezen bericht door kevindm85 »

witte angora schreef:
kevindm85 schreef:beste forum gebruikers.

omschrijving:

Waar begin je aan, sorry hoor.

Juridisch advies is niet echt te geven, behalve dit: de auto is niet apk-waardig, en had niet de weg op gemogen. Al helemaal niet omdat hij afgekeurd is. Door de afkeuring is het restant van de apk ook niet meer geldig, maar kennelijk was de auto niet afgemeld? Zo netjes ben je dus ook weer niet behandeld.

Ik zou proberen de koop te ontbinden omdat je geen vertrouwen meer in de auto hebt. Of dat je een andere auto uit mag zoeken. Het handelen van de dealer zou ik niet direct ter sprake brengen. Rode lap-stier, vlieg-azijn-stroop, je kent het wel.

Waar begin ik aan?
Zoals gezegd is de auto hoofdzakelijk voor prive ritjes.
Het verbruik etc is voor mij niet relevant met 6K op jaarbasis.
Daarnaast ben ik wel liefhebber van mooie auto die net effe tussen alle burgerlijke en verstandige keuzes uitspringen.
De betreffende auto is van eerste eigenaar aantoonbaar met nap certificaat.
Daarnaast heb ik een complete onderhouds historie.
De garage voelt vertrouwd en ook de het niet afmelden van de APK is gewoon gemeld.
Een auto met lek stuurhuis is geen gevaar en kan ook optreden na de keuring.
Als ik zogezegd genaait zou worden bestellen ze geen nieuwe maar verdoezelen het probleem.

De vraag die ik stel is wat mijn houvast is ALS er een conflict ontstaat.
Dit staat los van de keuze van auto of wat ik er mee doe.
Persoonlijk vind ik mensen die een nieuwe kopen altijd een beetje vreemd en zij mij weer ;-)
Ieder ze ding en hobby,s

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je hebt uiteraard gewoon garantie op je aankoop. De verkoper moet de defecten dus gewoon herstellen op zo'n manier dat de auto normaal de weg op kan.
Als de verkoper echter alle gebreken van te voren gemeld heeft, en aangegeven dat auto niet de weg op kan, is het een ander verhaal.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik krijg het vermoeden dat we hier over een Rover of Jaguar spreken. Dat zijn mooie en opvallende, maar geen probleemloze auto's, heb ik begrepen. Het kan best wat kosten om zo'n wagen weer op orde te krijgen. Jaguars hebben nogal eens koelingsproblemen. Maar misschien zit ik er naast.

De voortekenen zijn niet zo gunstig, maar het punt is dat je als je bij de aankoop van een auto eenmaal A hebt gezegd meestal B volgt en zodoende verder gaat. De auto is dus aantoonbaar van eerste eigenaar en goed onderhouden. Is íe ook bij uw garage ingeruild of via de handel bij hun beland? Ik kan me voorstellen dat de wagen is ingeruild omdat er flinke problemen speelden of aan zaten te komen.

Vraag is ook of uw garage de specifieke kennis in huis heeft om deze auto te onderhouden en repareren.

Dat u liever een bijzondere tweedehands auto koopt dan een doorsnee nieuwe vind ik niet gek. Ik doe dat zelf ook, al heb ik gekozen voor eenvoudiger techniek.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kevindm85 schreef:
De vraag die ik stel is wat mijn houvast is ALS er een conflict ontstaat.
Maar er is nog geen conflict, sterker nog, je hebt nog geen idee wat er precies mis is? Niet druk maken om dingen waarvan je niet weet of het wel of niet gaat komen. De automobile staat nu bij de garage, geef hen eerst maar eens de ruimte om een oplossing te bedenken. Het kan best zijn dat hun kader om dingen op te lossen groter is dan wat je nu aan het bedenken bent. Zeker als ik de rest van je betoog lees.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

@Snuffel
Dat weet ik. De werking van het systeem is me in grote lijnen bekend, maar sommige merken zijn bekend met koelingsproblemen. Mijn eigen Audi geloof ik ook :-(

Hopelijk komt deze meneer (toch?) er wel uit met zijn garage. Het zou jammer zijn als een jarenlange goede relatie tot een einde kwam. Soms zit een garage met een auto die eigenlijk niet rendabel te repareren valt, maar we wachten gewoon af.

Gesloten