LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] exacte Bouwjaar van een auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Gerie1th

exacte Bouwjaar van een auto

Ongelezen bericht door Gerie1th »

Ik heb zojuist (21-07-2011) een Honda Insight gekocht. Het Chassisnummer
geeft aan dat hij gebouwd is in 2010 (8-ste cijfer geeft een 'A' aan, dit staat voor 2010). Terwijl in het koopcontract bouwjaar 2011 vermeld staat.
Volgens de verkoper is dit normaal en gaat het "bouwjaar" in op de datum van kentekenafgifte. Ik vind dit vreemd. Stel dat zo'n auto een paar jaar in een hoek staat en toch als nieuw verkocht kan worden.

Vraag: moet ik hiermee akkoord gaan?

Gerie

Pindakaaspotje

Re: exacte Bouwjaar van een auto

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerie1th

Ongelezen bericht door Gerie1th »

Als ik jouw redenering volg dan hoef je het bouwjaar ook niet op te nemen. En 7 maanden kan in het uiterste geval ook 19 maanden zijn. Voor een auto is dat veel omdat stilstaan geen goed doet aan draaiende onderdelen. Het vergelijk met een TV gaat ook niet op. Die raak je na een paar maanden al niet meer voor de introductieprijs verkocht. Verkoop van dezelfde auto in de VS hebben wel 2011 als bouwjaar. Ik blijf het toch vreemd vinden. Bouwjaar = bouwjaar en geen datum van afgifte van het kenteken.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Gerie1th schreef: Bouwjaar = bouwjaar en geen datum van afgifte van het kenteken.
In de meeste gevallen wordt dat juist wel bedoeld met bouwjaar. Bij veel autodealers staan kaartjes op de auto waarop staat datum 1e toelating ipv bouwjaar.
In december worden echt wel auto's gebouwd maar die worden meestal pas in januari op kenteken gezet, precies om het bouwjaar verschil.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je vaker een auto hebt gekocht zou je dit moeten weten.

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

Gerie1th schreef:Als ik jouw redenering volg dan hoef je het bouwjaar ook niet op te nemen. En 7 maanden kan in het uiterste geval ook 19 maanden zijn. Voor een auto is dat veel omdat stilstaan geen goed doet aan draaiende onderdelen. Het vergelijk met een TV gaat ook niet op. Die raak je na een paar maanden al niet meer voor de introductieprijs verkocht. Verkoop van dezelfde auto in de VS hebben wel 2011 als bouwjaar. Ik blijf het toch vreemd vinden. Bouwjaar = bouwjaar en geen datum van afgifte van het kenteken.
Voor een auto zou dat vervelend worden als de draaiende onderdelen al ingereden zijn, bij een nieuwe auto heb je daar nog geen last van. Ook is het slecht voor een auto als hij vaak korte stukjes rijdt maar een jaar stilstaan is niet zo heel boeiend. Hoe kom je er verder bij dat in de VS uitsluitend 2011 als bouwjaar wordt verkocht? Kan in dit geval maar dan is het toeval, genoeg auto's die daar ook van het vorige jaar zijn.
De vergelijking met een tv gaat natuurlijk helemaal niet op aangezien een tv model bijna jaarlijks volledig wijzigt maar een auto niet, gemiddeld 6/7 jaar voordat er nieuw model op de markt komt.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

en een auto die bouwjaar 1996 heeft en op papier een bouwjaar 2004 heeft laatste van de oude serie????
kennis van mij heeft dat
auto was met 9 km echt nieuw
alleen was al eerder verkocht maar door productie fout niet uit gereikt (geen draaibare stoelen en handbediende spiegels)
kennis heeft deze tegen catalogus waarde gekocht bij de dealer cq prijs als standaard ondanks dat er wel airco en extra's in zitten
hoe zit dat

het was hem wel verteld dat de auto wat ouder was oud model maar dat deerde hem niet
hij vond het nieuwe model niet mooi oude wel
Laatst gewijzigd door electomonteur op 25 jul 2011 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

pima

Ongelezen bericht door pima »

Gerie1th schreef:Ik heb zojuist (21-07-2011) een Honda Insight gekocht. Het Chassisnummer
geeft aan dat hij gebouwd is in 2010 (8-ste cijfer geeft een 'A' aan, dit staat voor 2010).

Gerie
Deze auto is dus gebouwd in de periode van september 2009 t/m september 2010.

pima

Ongelezen bericht door pima »

electomonteur schreef:en een auto die bouwjaar 1996 heeft en op papier een bouwjaar 204 heeft laatste van de oude serie????
kennis van mij heeft dat
Denk dat hij goed belazerd is: in 2004 geimporteerd en van een nieuwe km-teller voorzien. 2004 is slechts datum registratie in NL.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij verkoop (en vooral bij koop) wordt er vooral gelet op de datum van het kentekenbewijs en het modeljaar. Wanneer er begonnen is om met de auto te gaan rijden, begint echt de slijtage. Daarom is de datum van het kentekenbewijs van belang. Voor de opties en accessoires is het modeljaar van belang, omdat er vaak kleine opties tussentijds veranderen.

Wanneer de auto echt in elkaar is gezet is minder van belang. Vaak zijn de onderdelen waaruit de auto bestaat immers al veel eerder in elkaar gezet, wat is dan 'het' bouwjaar? En wat is beter, een auto die een half jaar geleden gebouwd is en dus al een half jaar oud is, of een 'splinternieuwe' auto die gisteren pas in elkaar is gezet, maar waarbij alle onderdelen en de motor een jaar eerder al elders gefabriceerd zijn?

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Het gaat om de datum waarop een auto voor het eerst op kenteken is gezet. Dat is later ook bepalend voor de restwaarde van de auto bij inruil.

De rest waarde zal wel lager uitvallen als het modeljaar 2010 is en niet 2011 zou zijn. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

pima schreef:
electomonteur schreef:en een auto die bouwjaar 1996 heeft en op papier een bouwjaar 204 heeft laatste van de oude serie????
kennis van mij heeft dat
Denk dat hij goed belazerd is: in 2004 geimporteerd en van een nieuwe km-teller voorzien. 2004 is slechts datum registratie in NL.
pima: dat is onzin aangezien de datum eerste toelating gewoon ook in nederland geregistreerd wordt. Wat jij probeert kan niet.
Ga naar www.vwe.nl en toets daar het kenteken in. In het geval van een import komt daar bijvoorbeeld het volgende uit als je op historie klikt:
Datum eerste toelating 17-04-2001(10,3 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 18-08-2006(4,9 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland 18-08-2006(4,9 jaar)
Status kenteken Geldig

Datum eerste toelating is dus in het land waar deze voor het eerst toegelaten is. Datum eerste afgifte nederland is de eerste tenaamstelling in nederland.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

pima schreef:
kennis van mij heeft dat
nee de auto was echt spiksplinternieuw en door dealer verkocht
denk niet dat dealer zijn naam te grabbel smijt met een oude auto te verkopen als nieuw

het enige was dat hij deze al geruime tijd had staan in de showroom ergens achteraf blijkbaar maar de auto was echt nieuw

door dat de auto nooit op kenteken was gezet heeft hij kenteken van 2004 en niet die van 1996
maar hebben ook contact gehad met dealer en importeur en zelfs daar staat de auto als bouwjaar 2003 met verkoop 2004
netjes geregeld zelfs
dus via kenteken krijg je zelfs onderdelen van de oude serie
en hij heeft zelfs van dealer 5e grote beurt gratis gehad en volgende is ook gratis (zonder de materialen natuurlijk)

Gesloten