LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garage Knöps BV Middelharnis - verkeerde conclusie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Corsarob

Garage Knöps BV Middelharnis - verkeerde conclusie

Ongelezen bericht door Corsarob »

Beste,

In het weekend van zondag 12 april 2014 ben ik ter hoogte van Ooltgensplaat gestrand; schakelen bleek niet meer mogelijk en strandde ik op een vluchtstrook. Om 22:13 uur heb ik de Opel Assistance gebeld en werd de melding opgenomen. Na ruim een uur wachten arriveerde de monteur van de Wegenwacht om 23:17 uur, waarna hij diverse checks uitvoerde om het probleem vast te stellen. Na diverse handelingen(koppeling ontluchten/remvloeistof reservoir onder druk zetten) bleek hij het probleem niet te kunnen verhelpen, waarna ik rond 23:50 uur naar de garage in Middelharnis ben gesleept. Hij gaf toen nog aan dat er waarschijnlijk een verstopping in de toevoerleiding zat of dat de bovenste cilinder kapot was.

Maandagmorgen 13 april 2014 ben ik bij de garage langsgegaan om de problematiek (welke de ANWB-monteur had verteld) toe te lichten. De servicemedewerker M. K. heeft dit opgenomen, waarna ze aangaf dat ik gebeld zou worden zodra de auto klaar was. Maandagmiddag 13 april 2014 om 15:20 uur werd ik gebeld, waarbij werd aangegeven dat de bovenste koppelingscilinder kapot bleek te zijn er vervangen moest worden: kosten €336,-. Na overleg heb ik hiervoor akkoord gegeven. Dinsdagmiddag 14 april werd ik gebeld dat de auto gerepareerd was en dat deze opgehaald kon worden.

Woensdagavond 14 april 2014 heb ik mijn auto opgehaald en heb ik geen problemen ondervonden. De volgende morgen, 15 april 2014, was ik voornemens om mijn auto te gebruiken voor een afspraak in Rotterdam. Direct na het starten voelde ik dat de koppeling geen weerstand had, waardoor ik genoodzaakt was om vervangend vervoer te regelen. Onderweg heb ik contact opgenomen met garage Knöps, waar ik W.D. aan de lijn kreeg. Hij gaf aan dat hij iemand langs zou sturen om er naar te laten kijken. Bij terugkomst van mijn afspraak in Rotterdam was monteur P. van Knöps net gearriveerd en hij constateerde dat hij waarschijnlijk niet goed had ontlucht. Na een proefronde, zonder problemen, heeft hij de auto voor de zekerheid mee terug genomen naar de garage, omdat er wat remvloeistof bleek te lekken.

In verband met een Paasshow, was er op dat moment geen brug beschikbaar om er naar te laten kijken, waarna ik pas dinsdag (!) 22 april 2014 werd gebeld dat er meer aan de hand bleek. Niet alleen de ingaande cilinder bleek kapot, ook de uitgaande cilinder bleek kapot te zijn: kosten €580,- bovenop de eerder aangegeven €336,-.

Ik heb hierbij direct aangegeven het hier niet mee eens te zijn. C. van garage Knöps gaf hierbij aan dat hier al coulance in was verrekend van 40%. Dit zou betekenen dat ik normaal gesproken €966.67 zou moeten betalen voor deze reparatie. Na een telefonische discussie gaf Chris aan dat de monteur had geconstateerd dat er vuil in de cilinder terecht was gekomen en daardoor de andere cilinder kapot was gegaan.

Ik ben van mening, en vele anderen in mijn omgeving, dat garage Knöps de verkeerde conclusie heeft getrokken v.w.b. het probleem aan de koppeling. Bij grondiger onderzoek hadden ze vast kunnen stellen dat de onderste koppeling kapot zou moeten zijn! Nu betaal ik een dubbele reparatie én dubbele onderdelen.

Tot slot som ik op welke problemen ik heb ondervonden:

- Verkeerde conclusie getrokken door garage Knöps.

- Wachttijd van anderhalve week, voordat probleem werd vastgesteld.

- Geen vervangend vervoer aangeboden.

- Auto is door garage Knöps onderhouden, dus hoe kan er vuil ontstaan in de koppelingscilinder?

- Totale kosten van €916,- voor dubbele (onnodige reparatie).

- Geen geloofwaardige toelichting van Knöps.

- Auto is nog geen 2,5 jaar oud, hoe kan de koppeling van een auto dan al kapot raken?

Al met al een hoop onnodige problemen. Zou een van jullie mij hierin verder kunnen helpen? Auto is van december 2011. Ik heb al een mail verstuurd naar de importeur en de garage.

Edit: Naar tevredenheid opgelost! Zie reactie hieronder.
Laatst gewijzigd door Corsarob op 26 jul 2014 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

pima

Re: Garage Knöps BV Middelharnis - verkeerde conclusie

Ongelezen bericht door pima »

2 cilinders a raison van 50 euro/p een 2 uurtjes werk en dan ruim 900 euro is snel verdiend

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Technisch geen kennis van zaken maar:

Wachttijd anderhalve week: heb je gewoon pech.
Vervangend vervoer: heb je niet automatisch recht op.
Onderhoud door garage betekent niet dat er geen vervuiling kan optreden.
Koppeling stuk na 2,5 jaar: is mogelijk door verkeerd gebruik/rijstijl.
En met Opel Nederland hebje niets te maken, je moet bij de verkoper zijn.

Al met al wordt het lijstje een stuk kleiner...

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik ben van mening, en vele anderen in mijn omgeving, dat garage Knöps de verkeerde conclusie heeft getrokken v.w.b. het probleem aan de koppeling. Bij grondiger onderzoek hadden ze vast kunnen stellen dat de onderste koppeling kapot zou moeten zijn! Nu betaal ik een dubbele reparatie én dubbele onderdelen.

TS nog een van de vele anderen is bij de reparatie geweest en kunnen dus niet stellen, dat een verkeerde conclusie is getrokken.
en sommige mensen willen zo graag gelijk krijgen, dat anderen hem dat gelijk maar geven om geen gezeur te krijgen.
dat maakt het lijstje ook wat korter.

overigens heeft ook de ANWB de conclusie getrokken dat waarschijnlijk de bovenste cylinder kapot was.
mogelijk, (maar ik weet niet zeker of dat kan), zijn er afbebroken stukjes van de bovenste cylinder in de onderste cylinder terecht gekomen en hebben deze ook kapot gemaakt.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

dhc schreef:T
Koppeling stuk na 2,5 jaar: is mogelijk door verkeerd gebruik/rijstijl.
En met Opel Nederland hebje niets te maken, je moet bij de verkoper zijn.

Al met al wordt het lijstje een stuk kleiner...
Het gaat hier niet om de koppeling zelf, maar over de hydraulische bediening van de koppeling. op het defect gaan van de cylinders heeft de rijstijl nauwelijks invloed op.
Vergelijk het maar met de remmen, daar slijten ook de remblokken en -schoenen, maar niet de remcylinders (al kunnen die ook defect/lek raken uiteraard).

Na 2,5 jaar vervuiling in het koppelingscircuit lijkt mij eigenlijk ook sterk. ik heb wel eens hydraulische vloeistof ververst bij een auto die 6 jaar oud was, en wat er uit de werkcylinders van de koppeling zag er nog redelijk goed uit.

Hoewel het moeilijk hard te maken is, neig ik toch naar dat er eerst het verkeerde onderdeel vervangen is. koppelingscylinders gaan weinig stuk, en 2 in korte tijd lijkt me ook sterk.

Dit lijkt me meer een staaltje van 'error and try' op kosten van de klant.
Hoe vaak hoor je niet dat een dealer een onderdeel vervangt, en de klant komt terug met dezelfde klachten. Dealer: oh jammer maar dat was het dus niet, we vervangen nu dit of dat. Nee wat we vervangen hebben kan niet meer teruggenomen worden, dat is nu een gebruikt onderdeel.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het probleem bij een reparatie is natuurlijk, hoever je wilt kijken.
stel dat bij dit voorbeeld in 99% van de gevallen de bovenste cylinder stuk is, dan heb je twee keuzes.
1 je vervangt alleen de bovenste cylinder.
2 je sloopt de auto verder uit elkaar en je controleert ook de onderste cylinder.

als in geval 1 de onderste cylinder wel problemen heeft, krijg je problemen met de klant.
als in geval 2 de onderste cylinder geen problemen heeft, krijg je problemen met de klant.
een monteur is echter niet helderziende, maar zal op basis van zijn opleiding en ervaring een keuze maken.
soms zal het echter de verkeerde keuze zijn.
dat valt niet te voorkomen.
daarom wordt er waarschijnlijk ook coulance gegeven.

op de rekening zal waarschijnlijk wel meer hebben gestaan, dan alleen 2 cylinders en het vervangen ervan.
de monteur is ook nog naar de woning van TS gegaan.
en er is ongetwijfeld remvloeistof bijgevuld.
en ..... en ...... en ......

pima

Maar wat blijft is simpelweg het vervangen van twee cilinders a raison van 900 euro, is wel heel erg aan de prijs, een setje cilinders is hooguit 100 euro, blijft over 800 euro arbeidsloon, oftewel ruim 10 uur sleutelen??? Weet je wat ik doe het voor 800 euro.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Kan ook gewoon zijn dat het hydraulisch druklager lek was, dan moet de versnellingsbak er achter weg. Hoofdkoppelingscilinder + hydraulisch druklager zijn wel wat duurder dan die 100,= incl.BTW.
Zeker als de onderdelen van de dealer komen.
Uurloon bij een dealer ligt ook hoger dan bij een universeel en dan ook nog 21% BTW erbij. Loopt aardig op.

Vervangen van de bovenste cilinder (bij het koppelingspedaal) is veel minder arbeidsintensief dan het verwijderen van de versnellingsbak (vooropgesteld dat de "onderste" cilinder inderdaad het druklager is). En als de garage er heel duidelijk op wordt gewezen dat de bovenste cilinder de boosdoener is, kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven dat ze eerst die cilinder vervangen.

Verkeerde conclusies getrokken? Achteraf altijd makkelijk te beoordelen.
Wachttijd van anderhalve week? Behoorlijk lang.
Geen vervangend vervoer aangeboden? Wel naar gevraagd?
Garage onderhouden, dan had de rem- cq koppelingsvloeistof al vervangen moeten zijn. Als dat de oorzaak is van de defecte koppelingscilinder(s) is dat zeker een punt.

Verder blijft het van afstand moeilijk te oordelen, veroordelen is dan een stuk eenvoudiger....

v.d.Heyden

pima

TS spreekt van een in en uitgaande cilinder niet over het druklager

Werd bij BMW geconfronteerd met een rekening (begroot, uiteraard niet laten doen) van 2100 euro, was klaar met schrik niet 100 euro. maar ja BMW was bezig een nieuw gebouw neer te zetten.

Corsarob

Hierbij een update omtrent mijn bericht op het forum:

Ik heb afgelopen week een factuur ontvangen voor 3 uur arbeid (€153,- ex. BTW) inzake alle werkzaamheden v. Erg nette oplossing, waarin ik de coulante houding van de garage enorm waardeer! Probleem opgelost, klant tevreden!

Dus in deze niets dan lof voor de garage, maar m.i. is dat ook niet meer dan logisch.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Dan zou u de klacht over dit bedrijf kunnen (laten) verwijderen.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Nee, niet verwijderen. Maar een edit onder het originele bericht.
Begrijp ik nu goed dat alles voor 153 euri is verholpen?

Corsarob

encore schreef:Nee, niet verwijderen. Maar een edit onder het originele bericht.
Begrijp ik nu goed dat alles voor 153 euri is verholpen?
Dat klopt. Auto heb ik inmiddels al wel verkocht, omdat ik een auto van de zaak heb gekregen. Desalniettemin netjes opgelost, ook al is het zuur dat er problemen ontstaan, vlak voor verkoop van de auto.

Gesloten