LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen factuur bij reparatie
Geen factuur bij reparatie
Een goede vriend heeft een reparatie laten uitvoeren door een garage. De claxon werkte niet meer. De prijsafspraak was € 225,-. De vriend spreekt heel slecht Nederlands, komt uit een ander land. Het bedrag heeft hij contant moeten betalen en kreeg hiervan geen factuur. Hij kreeg daarna een factuur van 1 arbeidsuur. Op verzoek van de vriend heb ik contact met de garage opgenomen en gevraagd wat hier is gebeurd. Als je een onderdeel bestelt heb je daar een inkoopnota van. Waarom krijgt de man geen factuur. Waarschijnlijk weet ik het antwoord, of er is alleen een kleinigheidje vervangen of er is niets aan gedaan. De garage is niet aangesloten bij de BOVAG, maar wel bij de ANWB. De vriend heeft geen rechtsbijstandverzekering en ook geen geld om dit bij de geschillencommissie neer te leggen. Wat kan je in zo'n geval doen? Ik weet zeker dat dit niet klopt.
Re: Geen factuur bij reparatie
Wat voor antwoord kreeg u dan van de garage?
Re: Geen factuur bij reparatie
Mister auto is vaak veel goedkoper met inkoop maar als je binnen komt en een week moet wachten tot ze de onderdelen binnen hebben....
De plaatselijke groothandel is veel duurder.
En 1 uurtje , er zijn dure toeters en als je originele bij de dealer monteerde , nog duurder dan plaatselijk dus het kan voor die prijs....
Ook het ophalen bij dealer kost tijd en geld en geen factuur... gewoon creatief boekhouden!
De plaatselijke groothandel is veel duurder.
En 1 uurtje , er zijn dure toeters en als je originele bij de dealer monteerde , nog duurder dan plaatselijk dus het kan voor die prijs....
Ook het ophalen bij dealer kost tijd en geld en geen factuur... gewoon creatief boekhouden!
Re: Geen factuur bij reparatie
Het is niet verplicht om een factuur te geven aan consumenten.
Het is wel verplicht om een kwitantie te geven, indien er contant wordt betaald.
Het is wel verplicht om een kwitantie te geven, indien er contant wordt betaald.
Re: Geen factuur bij reparatie
Vestzak / broekzak principe?
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Geen factuur bij reparatie
De inkoopnota wordt natuurlijk niet doorgegeven.
Re: Geen factuur bij reparatie
Wat je kan doen is kijken naar advocatenkantoren die pro deo werken of gratis adviseren of iets van een gratis eerste advies hanteren. Waarom heeft hij niet om een bon gevraagd of om iets van een garantie? Ik ga ervan uit dat je dat hoort te krijgen, want het is niet de bedoeling dat je na een paar maanden weer de claxon moet veranderen.
Maar goed, kijk naar een kantoor die gratis advies geeft.
Ik ben ooit geholpen door odh legal zo uit mn hoofd. Ik kijk even naar een link voor je
[hyperlink verwijderd door moderatie]
je moet vragen of ze nog pro deo zaken open hebben staan. want de laatste x zeiden ze tegen mij dat ze een x aantal pro deo zaken per maand aannemen ofzo. je moet even kijken. mij gaven ze een gratis eerste advies dat wel.maar had me wel vooruit geholpe.
Maar goed, kijk naar een kantoor die gratis advies geeft.
Ik ben ooit geholpen door odh legal zo uit mn hoofd. Ik kijk even naar een link voor je
[hyperlink verwijderd door moderatie]
je moet vragen of ze nog pro deo zaken open hebben staan. want de laatste x zeiden ze tegen mij dat ze een x aantal pro deo zaken per maand aannemen ofzo. je moet even kijken. mij gaven ze een gratis eerste advies dat wel.maar had me wel vooruit geholpe.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2018 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink verwijderd, berichten samengevoegd
Reden: Hyperlink verwijderd, berichten samengevoegd
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02
Re: Geen factuur bij reparatie
Later kreeg hij toch een factuur met omschrijving arbeidsloon. Dit vindt u niet voldoende?
Re: Geen factuur bij reparatie
Dat weet je niet. Dat denk je slechts.elja75 schreef:Een goede vriend heeft een reparatie laten uitvoeren door een garage. De claxon werkte niet meer. De prijsafspraak was € 225,-. De vriend spreekt heel slecht Nederlands, komt uit een ander land. Het bedrag heeft hij contant moeten betalen en kreeg hiervan geen factuur. Hij kreeg daarna een factuur van 1 arbeidsuur. Op verzoek van de vriend heb ik contact met de garage opgenomen en gevraagd wat hier is gebeurd. Als je een onderdeel bestelt heb je daar een inkoopnota van. Waarom krijgt de man geen factuur. Waarschijnlijk weet ik het antwoord, of er is alleen een kleinigheidje vervangen of er is niets aan gedaan. De garage is niet aangesloten bij de BOVAG, maar wel bij de ANWB. De vriend heeft geen rechtsbijstandverzekering en ook geen geld om dit bij de geschillencommissie neer te leggen. Wat kan je in zo'n geval doen? Ik weet zeker dat dit niet klopt.
Re: Geen factuur bij reparatie
En wat gebeurd er met "dat factuurtje" als het na onnodig juridisch gekrakeel ontvangen is? Voorzichtige schattig: verdwijnt in het grote ronde archief. (beetje idee van met een kanon op een mug schieten)
Re: Geen factuur bij reparatie
De prijsafspraken was E 225,-
Dat is toch ook in rekening gebracht, en betaald.
Er is nu ook een bonnetje.
Neem toch aan dat toetertje het weer doet.
Wat is nu eigenlijk het probleem verder ?
Dat is toch ook in rekening gebracht, en betaald.
Er is nu ook een bonnetje.
Neem toch aan dat toetertje het weer doet.
Wat is nu eigenlijk het probleem verder ?
Re: Geen factuur bij reparatie
Voor reparatie deed de claxon het niet. Doet hij het na reparatie nu wel? Zo ja, dan is er dus wel iets gedaan.
Bij een "normale" garage krijg je altijd een volledige factuur; daarop staan dan onderdelen en uren, vaak ook klein materiaal en verwijderingsbijdrage, en natuurlijk btw. Mogelijk heeft de garage het buiten de boekhouding willen houden.
Of die 225 euro te duur is valt niet zonder meer te concluderen. Onderdelen, zoals de claxon zelf of de schakelaar in het stuur, kunnen vrij prijzig zijn. Uurtje werk erbij voor diagnose en monteren, en voor je het weet zit je aan de 150.
Ik vermoed dat uw vriend een vrij forse prijs heeft betaald, maar dat was de afspraak toch ook? Als de claxon nu goed werkt, zou ik het er bij laten. Wat zou u opschieten met rechtsbijstand of een eigen advocaat?
(Ik zie dat BL2 de situatie heel bondig en correct samenvat. )
Bij een "normale" garage krijg je altijd een volledige factuur; daarop staan dan onderdelen en uren, vaak ook klein materiaal en verwijderingsbijdrage, en natuurlijk btw. Mogelijk heeft de garage het buiten de boekhouding willen houden.
Of die 225 euro te duur is valt niet zonder meer te concluderen. Onderdelen, zoals de claxon zelf of de schakelaar in het stuur, kunnen vrij prijzig zijn. Uurtje werk erbij voor diagnose en monteren, en voor je het weet zit je aan de 150.
Ik vermoed dat uw vriend een vrij forse prijs heeft betaald, maar dat was de afspraak toch ook? Als de claxon nu goed werkt, zou ik het er bij laten. Wat zou u opschieten met rechtsbijstand of een eigen advocaat?
(Ik zie dat BL2 de situatie heel bondig en correct samenvat. )
Re: Geen factuur bij reparatie
Waarschijnlijk een onderhandse afspraak. Doe ik ook wel eens met mijn garage. Vraag ik voor het ophalen hoeveel het is, betaal ik het direct contant en betaal ik geen BTW. De bon krijg ik dan echter niet, maar voor kleine dingetjes is dat niet nodig.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Geen factuur bij reparatie
Tenzij je vraagt of de klanten een bonnetje wil en de klant zegt nee. Dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn.alfatrion schreef:Het is niet verplicht om een factuur te geven aan consumenten.
Het is wel verplicht om een kwitantie te geven, indien er contant wordt betaald.