Afgelopen week de auto naar een garage gebracht en gevraagd om een offerte (kostenindicatie) van een reparatie.
De garage zou naar de auto kijken, zien wat het probleem was, en een offerte uitbrengen.
De avond door de garage gebeld met de mededeling wat kapot was maar ze nog met Honda contact moesten opnemen wat het onderdeel zou kosten.
De volgende dag niks gehoord.
De derde dag, zelf gebeld rond het middaguur. De collega aan telefoon gehad. "oh volgens mij staat de auto weer klaar maar mijn collega is ermee bezig geweest en hij zal je zo terugbellen"
Dit avond een kwartier voor sluitingstijd werd ik gebeld. De auto was klaar. Gerepareerd en de rekening was XXX euro.
Toch raar. Ik vraag om een offerte (kostenindicatie), maar de garage repareert de auto en houdt een factuur voor onze neus.
Wat zijn mijn rechten hierin?
Heb ik de factuur maar te betalen?
Mag een garage dit zomaar doen?
Alvast bedankt
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] offerte - rekening
Re: offerte - rekening
Het is niet de correcte gang van zaken, aangezien vooraf geen toestemming voor reparatie is gegeven zonder kostenbegroting gehad te hebben.Dat neem ik dus aan, ik was er niet bij uiteraard.
Probleem is: wat nu...Als u bezwaar gaat maken ertegen, is de enige optie de reparatie ongedaan maken, dus kapotte delen terug plaatsen..voor zover mogelijk ...gevolg is dat u de auto langer kwijt bent, en andere en extra kosten zult hebben (transport naar een andere garage als niet rijdbaar, want als het deze kant op gaat zal de garage zeer waarschijnlijk niet meer willen doen voor u).
Probleem is: wat nu...Als u bezwaar gaat maken ertegen, is de enige optie de reparatie ongedaan maken, dus kapotte delen terug plaatsen..voor zover mogelijk ...gevolg is dat u de auto langer kwijt bent, en andere en extra kosten zult hebben (transport naar een andere garage als niet rijdbaar, want als het deze kant op gaat zal de garage zeer waarschijnlijk niet meer willen doen voor u).
Re: offerte - rekening
Ga rustig in gesprek met de garage, meld uw grieven en kijk wat hun reactie is .
Re: offerte - rekening
Was de prijs zodanig dat je op basis van een offerte had kunnen besluiten om de auto maar niet meer te repareren? Of is de auto daar te nieuw voor?
Re: offerte - rekening
U spreekt met persoon 1 af, monteur 2 werkt en nr 3 maakte factuurtje...
Zo gaat het fout.
Beter is maximale prijs af te spreken, ook onderzoek kost geld en boven vooraf bepaald bedrag bellen.
Dan weet je wat je moet betalen en als duurder bellen ze wel....
Wel op papier vastleggen want mondeling is geen bewijs dus lastiger en dan moet je betalen.
Zo gaat het fout.
Beter is maximale prijs af te spreken, ook onderzoek kost geld en boven vooraf bepaald bedrag bellen.
Dan weet je wat je moet betalen en als duurder bellen ze wel....
Wel op papier vastleggen want mondeling is geen bewijs dus lastiger en dan moet je betalen.
Re: offerte - rekening
Om welk bedrag gaat het en wat hebben ze precies gerepareerd? Als het niet al te hoog is zou ik het erbij laten zitten. Uw auto rijdt weer en het is de vraag of het elders goedkoper was gedaan na het onderzoek.
Wel een vreemde gang van zaken. Misschien miscommunicatie tussen de verschillende medewerkers? Of een iets te pro-actieve houding?
Wel een vreemde gang van zaken. Misschien miscommunicatie tussen de verschillende medewerkers? Of een iets te pro-actieve houding?
Re: offerte - rekening
U kunt hier juridisch alleen iets tegen doen als u e.e.a. kunt bewijzen (en dat is lastig bij mondelinge afspraken). Ook verder is het de vraag of het de moeite waard is, is de rekening te hoog? U geeft erg weinig informatie.
Als u de rekening te hoog is, kunt u natuurlijk altijd in gesprek gaan. De garagehouder zal ook niet zitten te wachten op problemen en anti-reclame
En u kunt de garage duidelijk maken dit voortaan niet meer te accepteren. Ook kunt u in het vervolg kiezen voor een andere garage.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Als u de rekening te hoog is, kunt u natuurlijk altijd in gesprek gaan. De garagehouder zal ook niet zitten te wachten op problemen en anti-reclame
En u kunt de garage duidelijk maken dit voortaan niet meer te accepteren. Ook kunt u in het vervolg kiezen voor een andere garage.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik