LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Beste lezers,
Ik zit hier in een situatie dat er onderdelen uit mijn motor missen (of verwisseld zijn) nadat ik mijn auto had langsgebracht om de een motorwissel uit te voeren. Ik zou hierover graag wat advies krijgen wat ik hier mee moet. Allereerst het verhaal hierbij:
Oktober 2014 - Na lang sparen en zoeken had ik bij kennis een motorblok gevonden voor mijn projectauto. Het ging hier om een volledig gereviseerde, versterkte en opgevoerde motor die standaard 250pk levert maar in deze vorm was ongeveer 450pk. Dit wist ik doordat ik een uitdraai van de vermogenstestbank had, tevens had ik met het bedrijf wat de motor had gebouwd gebeld over wat er voor modificaties de motor had gehad om het vermogen te halen. Nadat ik de auto waar de motor inzat had proefgereden was ik er zeker van dat dit een goede motor was. Ik deed een aanbetaling van 500,- en hebben we een koopovereenkomst gesloten waarin beschreven stond:
- Datum van aankoop
- Gekochte goederen (motor + extra delen om het veilig naar het gewenste vermogen te brengen)
- Bedrag betaald
- Handtekeningen beide partijen
December 2014 - Ik ben samen met de vorige eigenaar van de motor nog een rondje gaan rijden voordat we de motor zouden uitbouwen en ik hem mee naar huis nam. De motor presteerde goed en de auto ging als een kogel. Hierna zijn we begonnen met de motor uitbouwen en heb ik vervolgens de motor mee heb genomen naar de nader te benoemen garage.
Omdat ik het zelf niet aandurf om de motor in te bouwen heb ik op aanraden van vrienden en na onderzoek op internet een garage in de buurt gevonden die mijn motor zou inbouwen. Deze garage had al meerdere auto’s van mijn type omgebouwd met deze motor en was zelf ook in bezit van twee van dit soort auto’s. We hadden een prijsafspraak gemaakt over wat de uitbouw van mijn oude motor en de inbouw van mijn nieuwe motor moest kosten.
Het zou hooguit 2 weken duren voordat het klusje geklaard was maar ze liepen tegen een probleem in de kabelboom op dus het zou allemaal wat langer duren. Ik vond dit verder geen probleem. Wat langer, werd uiteindelijk 4 maanden. De eerste maand zag het er goed uit en zat de motor er binnen een maandje in. Nadat de motor erin was gebouwd heeft het nog 3 maanden geduurd voordat alle randapparatuur was gemonteerd, er werd alleen aan de auto gewerkt als ik langskwam. Hierbij moet ik nog wel duidelijk maken dat ik veel zelf aan de motor heb moeten werken en dat vaak als ik daar kwam er niks aan de motor was gebeurd. Dit was natuurlijk niet de afspraak. Ondertussen kwamen er ook andere klantauto’s binnen die eerder klaar waren dan mijn eigen auto.
Het enige voordeel aan deze situatie was dat ik er niet voor heb betaald dat mijn auto daar zo lang heeft gestaan, dat ik ook zelf af en toe andere werkzaamheden, die buiten mijn motor om aan de auto moesten gebeuren, kon verrichten en gebruik kon maken van het gereedschap.
April 2015 - Ik kreeg de auto terug maar helemaal lekker rijden deed de auto nog niet. Hij kreeg te weinig benzine en nadat ik de auto had teruggebracht naar de garage om deze te laten nakijken kon hij het probleem niet vinden. De garage suggereerde dat mijn benzinefilter verstopt zat of dat de ECU (Electronic Control Unit, oftewel motormanagement) te weinig stroom kreeg.
Helaas ben ik hierna mijn rijbewijs voor een tijd kwijt geraakt en heb ik de auto niet kunnen rijden.
Ik zit hier in een situatie dat er onderdelen uit mijn motor missen (of verwisseld zijn) nadat ik mijn auto had langsgebracht om de een motorwissel uit te voeren. Ik zou hierover graag wat advies krijgen wat ik hier mee moet. Allereerst het verhaal hierbij:
Oktober 2014 - Na lang sparen en zoeken had ik bij kennis een motorblok gevonden voor mijn projectauto. Het ging hier om een volledig gereviseerde, versterkte en opgevoerde motor die standaard 250pk levert maar in deze vorm was ongeveer 450pk. Dit wist ik doordat ik een uitdraai van de vermogenstestbank had, tevens had ik met het bedrijf wat de motor had gebouwd gebeld over wat er voor modificaties de motor had gehad om het vermogen te halen. Nadat ik de auto waar de motor inzat had proefgereden was ik er zeker van dat dit een goede motor was. Ik deed een aanbetaling van 500,- en hebben we een koopovereenkomst gesloten waarin beschreven stond:
- Datum van aankoop
- Gekochte goederen (motor + extra delen om het veilig naar het gewenste vermogen te brengen)
- Bedrag betaald
- Handtekeningen beide partijen
December 2014 - Ik ben samen met de vorige eigenaar van de motor nog een rondje gaan rijden voordat we de motor zouden uitbouwen en ik hem mee naar huis nam. De motor presteerde goed en de auto ging als een kogel. Hierna zijn we begonnen met de motor uitbouwen en heb ik vervolgens de motor mee heb genomen naar de nader te benoemen garage.
Omdat ik het zelf niet aandurf om de motor in te bouwen heb ik op aanraden van vrienden en na onderzoek op internet een garage in de buurt gevonden die mijn motor zou inbouwen. Deze garage had al meerdere auto’s van mijn type omgebouwd met deze motor en was zelf ook in bezit van twee van dit soort auto’s. We hadden een prijsafspraak gemaakt over wat de uitbouw van mijn oude motor en de inbouw van mijn nieuwe motor moest kosten.
Het zou hooguit 2 weken duren voordat het klusje geklaard was maar ze liepen tegen een probleem in de kabelboom op dus het zou allemaal wat langer duren. Ik vond dit verder geen probleem. Wat langer, werd uiteindelijk 4 maanden. De eerste maand zag het er goed uit en zat de motor er binnen een maandje in. Nadat de motor erin was gebouwd heeft het nog 3 maanden geduurd voordat alle randapparatuur was gemonteerd, er werd alleen aan de auto gewerkt als ik langskwam. Hierbij moet ik nog wel duidelijk maken dat ik veel zelf aan de motor heb moeten werken en dat vaak als ik daar kwam er niks aan de motor was gebeurd. Dit was natuurlijk niet de afspraak. Ondertussen kwamen er ook andere klantauto’s binnen die eerder klaar waren dan mijn eigen auto.
Het enige voordeel aan deze situatie was dat ik er niet voor heb betaald dat mijn auto daar zo lang heeft gestaan, dat ik ook zelf af en toe andere werkzaamheden, die buiten mijn motor om aan de auto moesten gebeuren, kon verrichten en gebruik kon maken van het gereedschap.
April 2015 - Ik kreeg de auto terug maar helemaal lekker rijden deed de auto nog niet. Hij kreeg te weinig benzine en nadat ik de auto had teruggebracht naar de garage om deze te laten nakijken kon hij het probleem niet vinden. De garage suggereerde dat mijn benzinefilter verstopt zat of dat de ECU (Electronic Control Unit, oftewel motormanagement) te weinig stroom kreeg.
Helaas ben ik hierna mijn rijbewijs voor een tijd kwijt geraakt en heb ik de auto niet kunnen rijden.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Helaas ben ik hierna mijn rijbewijs voor een tijd kwijt geraakt en heb ik de auto niet kunnen rijden.
Oktober 2015 – Eindelijk weer in de auto kunnen rijden. Ondertussen naar een andere garage toegebracht om deze problemen op te lossen aangezien deze persoon ook motormanagement (ECU) specialist is.
Toen ik bericht kreeg van de diagnose; hieruit bleek dat de bekabeling verkeerd gemonteerd was waardoor de ECU verkeerde signalen binnen kreeg. Er waren verschillende problemen: koelvloeistof leidingen waren niet goed gemonteerd waardoor de auto veel problemen kreeg met koelen, de koelventilatoren sloegen niet aan en dit zorgde tevens voor koelproblemen maar eigenlijk de grootste teleurstelling was om te horen dat er onderdelen voor minder goed presterende onderdelen waren verwisseld. Origineel zitten er 370cc injectoren in de motor maar die in mijn motor gemonteerd waren zijn verbeterde versies van 550cc. Kosten van nieuwe injectoren? Tussen de €1000,- en 1200,-.
Om de motor veilig van voldoende benzine te voorzien zitten er grotere benzine-injectoren in gemonteerd. Omdat ik al eerder met het bedrijf had gebeld waar de vorige eigenaar van de motor zijn ECU had laten afstellen, wist ik al dat er 550cc injectoren in zaten en tevens weet ik dat met standaard injectoren het vermogen van 450pk nooit gehaald kon worden op de vermogenstestbank.
Ik had al wat verschil gemerkt tussen hoe ik hem had proefgereden en hoe hij reageerde toen hij in mijn auto zat omdat er geen problemen mee waren toen ik een testrit had gedaan. Het bedrijf waar de auto nu staat is hier achter gekomen nadat hij via de laptop de auto had uitgelezen hierbij had hij opgemerkt dat het programma in de ECU niet over een kwamen met de motormodificaties die had hij opgevraagd.
Mijn vraag is nu eigenlijk; wat moet ik hier mee doen? Ik wilde in eerste instantie zelf naar de garage toe gaan, maar voor dat ik dat ga doen wil ik eerst zo veel mogelijk adviezen omdat het hier wel gaat om een hoop gedoe en geld wil ik het zo eenvoudig mogelijk oplossen zonder te veel rompslomp.
Oktober 2015 – Eindelijk weer in de auto kunnen rijden. Ondertussen naar een andere garage toegebracht om deze problemen op te lossen aangezien deze persoon ook motormanagement (ECU) specialist is.
Toen ik bericht kreeg van de diagnose; hieruit bleek dat de bekabeling verkeerd gemonteerd was waardoor de ECU verkeerde signalen binnen kreeg. Er waren verschillende problemen: koelvloeistof leidingen waren niet goed gemonteerd waardoor de auto veel problemen kreeg met koelen, de koelventilatoren sloegen niet aan en dit zorgde tevens voor koelproblemen maar eigenlijk de grootste teleurstelling was om te horen dat er onderdelen voor minder goed presterende onderdelen waren verwisseld. Origineel zitten er 370cc injectoren in de motor maar die in mijn motor gemonteerd waren zijn verbeterde versies van 550cc. Kosten van nieuwe injectoren? Tussen de €1000,- en 1200,-.
Om de motor veilig van voldoende benzine te voorzien zitten er grotere benzine-injectoren in gemonteerd. Omdat ik al eerder met het bedrijf had gebeld waar de vorige eigenaar van de motor zijn ECU had laten afstellen, wist ik al dat er 550cc injectoren in zaten en tevens weet ik dat met standaard injectoren het vermogen van 450pk nooit gehaald kon worden op de vermogenstestbank.
Ik had al wat verschil gemerkt tussen hoe ik hem had proefgereden en hoe hij reageerde toen hij in mijn auto zat omdat er geen problemen mee waren toen ik een testrit had gedaan. Het bedrijf waar de auto nu staat is hier achter gekomen nadat hij via de laptop de auto had uitgelezen hierbij had hij opgemerkt dat het programma in de ECU niet over een kwamen met de motormodificaties die had hij opgevraagd.
Mijn vraag is nu eigenlijk; wat moet ik hier mee doen? Ik wilde in eerste instantie zelf naar de garage toe gaan, maar voor dat ik dat ga doen wil ik eerst zo veel mogelijk adviezen omdat het hier wel gaat om een hoop gedoe en geld wil ik het zo eenvoudig mogelijk oplossen zonder te veel rompslomp.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Gezien mijn ervaringen bij een motorwissel kan ik zeggen dat het bijna nooit vlekkeloos gaat. Koelingsproblemen had ik ook na de wissel. Verder vraag ik me af of de garage die de wissel heeft uitgevoerd wel bekwaam genoeg is.
Slordigheid met onderdelen en werk door monteurs komt meer voor, maar als het gaat om bijzondere onderdelen zou het kunnen zijn dat ze ze zelf verpatst hebben. Ik zou dan eerder naar de politie gaan.
Overigens vond ik de combinatie rijbewijs een tijdje kwijt en 450 pk ook treffend.
Slordigheid met onderdelen en werk door monteurs komt meer voor, maar als het gaat om bijzondere onderdelen zou het kunnen zijn dat ze ze zelf verpatst hebben. Ik zou dan eerder naar de politie gaan.
Overigens vond ik de combinatie rijbewijs een tijdje kwijt en 450 pk ook treffend.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Ik moest voor mijn Audi A2 waar een VW Polo motor in kwam ook erg veel overzetten.
Dat is normaal en waar die injectors zijn gebleven?
Als je zoveel tijd en geld erin steekt moet je toch ook de garage vooraf controleren en niet zomaar ergens iets laten doen.
Ook is er zelf bij blijven slimmer omdat je veel weet, en kunt leren.
Omdat dit geen standaard werk is word een rechtszaak erg lastig en zeer kostbaar.
Jammer maar vertrouw nooit zomaar iemand en zoek een vertrouwd adres die
ervaring heeft met Tuning en ervaring heeft en liefst iemand met testbank.
Ik moest voor mijn Audi A2 waar een VW Polo motor in kwam ook erg veel overzetten.
Dat is normaal en waar die injectors zijn gebleven?
Als je zoveel tijd en geld erin steekt moet je toch ook de garage vooraf controleren en niet zomaar ergens iets laten doen.
Ook is er zelf bij blijven slimmer omdat je veel weet, en kunt leren.
Omdat dit geen standaard werk is word een rechtszaak erg lastig en zeer kostbaar.
Jammer maar vertrouw nooit zomaar iemand en zoek een vertrouwd adres die
ervaring heeft met Tuning en ervaring heeft en liefst iemand met testbank.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Hij kwam toch werkend uit een andere (zelfde type) auto ?Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Ja en?? , we heten nu eenmaal niet allemaal Edd China!!bprosman schreef:Hij kwam toch werkend uit een andere (zelfde type) auto ?Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Dat kabels/draadbomen en/of leidingen niet (meteen) passen kan ik nog inkomen bij een ombouw maar de injectoren vervangen is nergens voor nodig. En al helemaal niet om ze te laten "verdwijnen" .
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Daar ben ik het eens, maar dan is dat toch aan de garage om het op te lossen. Dat is de reden waarom ik het aan een specialist over heb gelaten; ik wil geen fouten maken dus heb ik een bedrijf gezocht welke vaker deze werkzaamheden uitvoert.peteroo schreef:Gezien mijn ervaringen bij een motorwissel kan ik zeggen dat het bijna nooit vlekkeloos gaat. Koelingsproblemen had ik ook na de wissel.
Ik had misschien in het verhaal ook nog moeten neerzetten dat: Mijn auto waar de motor is ingebouwd had hiervoor precies hetzelfde type motor welke ik liet inbouwen. Het grote verschil was dat de motor welke eerst ingebouwd zat standaard was en de motor welke ingebouwd moest worden niet meer. De reden waarom ik het bij deze garage liet uitvoeren? De vorige eigenaar van mijn auto had al een keer een motorwissel gedaan bij deze garage. Toen werd de originele 2.0 4cilinder Turbo(200pk) vervangen voor een 2.5 6cilinder Turbo(250pk). De motor welke ingebouwd moest worden was hetzelfde type 2.5 cilinder als er eerder in was gebouwd.peteroo schreef:Verder vraag ik me af of de garage die de wissel heeft uitgevoerd wel bekwaam genoeg is.
Tevens is mijn auto niet de eerste van dat type welke hij zo heeft omgebouwd maar zeker wel een stuk of 6-7. Zelf heeft de garagist ook hetzelfde type auto staan met hezelfde type motor als dat ik heb.
Hier ben ik dan ook niet heel trots op.peteroo schreef:Overigens vond ik de combinatie rijbewijs een tijdje kwijt en 450 pk ook treffend.
Er was helemaal geen reden om andere injectoren te monteren aangezien deze afgestemd waren op de motor zelf. Dat de injectoren zijn verwisseld is waarom de motor niet goed loopt en als ik ermee was doorgereden dan had ik de motor zeker stukgereden. Inderdaad waar zijn ze gebleven? En is het sowiezo netjes om eerst te vermelden als er wat aan de motor gedaan moet worden, wat buiten de afgesproken werkzaamheden om is.stofzuigertje schreef:Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Ik moest voor mijn Audi A2 waar een VW Polo motor in kwam ook erg veel overzetten.
Dat is normaal en waar die injectors zijn gebleven?
Het enigste wat omgebouwd moest worden waren enkele delen van de kabelboom omdat de oude motor van een 1994 model was en de nieuwe motor van 1998. Hierdoor kwamen enkele stekkers niet overeen.
De garage was geen onbekende van me: Ik heb eerder onderdelen daar aangeschaft, het is een bekende specialist in de omgeving van Noord-Holland voor dit soort auto's, 7 Mensen die ik persoonlijk ken met dit type auto zijn tevreden klant, het bedrijf is sponsor van de autoclub waar ik bij aangesloten zit. Ik had er graag 24/7 bij willen zijn maar ik heb ook gewoon een privé leven. Toch ben ik veel bij de auto aanwezig geweest omdat er dan alleen gesleuteld werd, De reden waarom ik het bij deze garage liet uitvoeren? De vorige eigenaar van mijn auto had al een keer een motorwissel gedaan bij deze garage. Toen werd de originele 2.0 4cilinder Turbo(200pk) vervangen voor een 2.5 6cilinder Turbo(250pk). De motor welke ingebouwd moest worden was hetzelfde type 2.5 cilinder als er eerder in was gebouwd.stofzuigertje schreef:Als je zoveel tijd en geld erin steekt moet je toch ook de garage vooraf controleren en niet zomaar ergens iets laten doen.
Ook is er zelf bij blijven slimmer omdat je veel weet, en kunt leren.
Dat klopt.bprosman schreef:Hij kwam toch werkend uit een andere (zelfde type) auto ?Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Maar dit was niet de eerste keer dat deze garage dit soort werkzaamheden uitvoert. Sterker nog de vorige eigenaar van mijn auto had hier al eerder zijn 2.0liter 4cilinder naar 2.5liter 6cilinder laten ombouwen. Edd China zou die ook injectoren stelen?hawkwind schreef:Ja en?? , we heten nu eenmaal niet allemaal Edd China!!bprosman schreef:Hij kwam toch werkend uit een andere (zelfde type) auto ?Gezien je verhaal, ze probeerde deze in te bouwen maar als het niet werkt blijkbaar andere delen gemonteerd om het rijdend te krijgen.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Vervelend is vooral dat een goede verstandhouding met de garage door deze ontwikkelingen in gevaar komt. Ik zou proberen er samen uit te komen.
Ik heb ook een auto uit 1994 met 2.0 motor, maar die van mij haalt daar slechts 66 kw uit. Maar zelfs daarbij ging een en ander niet direct goed. De distributie en ontsteking stonden niet goed op tijd, er zat een rafelige V-snaar op en de motor bokte en hikte, vooral koud. Punt was dat we de oorzaak aanvankelijk zochten in de injectie/ontsteking etc en niet zozeer in de distributie die een of twee tandjes verkeerd stond. Ik denk dat de garage zich had verkeken op de klus. Afijn, dit is off topic.
Ik heb ook een auto uit 1994 met 2.0 motor, maar die van mij haalt daar slechts 66 kw uit. Maar zelfs daarbij ging een en ander niet direct goed. De distributie en ontsteking stonden niet goed op tijd, er zat een rafelige V-snaar op en de motor bokte en hikte, vooral koud. Punt was dat we de oorzaak aanvankelijk zochten in de injectie/ontsteking etc en niet zozeer in de distributie die een of twee tandjes verkeerd stond. Ik denk dat de garage zich had verkeken op de klus. Afijn, dit is off topic.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
misschien heeft Koos Spee je injectors gepikt om te voorkomen dat je weer je rijbewijs moet inleverenHelaas ben ik hierna mijn rijbewijs voor een tijd kwijt geraakt en heb ik de auto niet kunnen rijden.
Re: Onderdelen verwisseld/gestolen en werk slecht afgeleverd
Ja, heeft ie ze in de stoomturbines van de Graf von Spee gezetkokka schreef:misschien heeft Koos Spee je injectors gepikt om te voorkomen dat je weer je rijbewijs moet inleverenHelaas ben ik hierna mijn rijbewijs voor een tijd kwijt geraakt en heb ik de auto niet kunnen rijden.