LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Hallo iedereen,
Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht en de Peugeot dealer gevraagt of zij hem kunnen inbouwen, ja dit kan.
Vandaag langs gegaan en door hun het stuur in laten bouwen, komt opeens de monteur langs dat er een probleem is.
Ze hebben de stuurkolomschakelaar die achter het stuur bevindt bij de demontage kapot gemaakt
Deze moet vervangen worden anders is er een kans dat de airbag van zelf af gaat.
Nu willen ze dat ik voor de kosten op draai. Ze zeggen dat het een risico van de klant is.
Hoe zit dit juridisch?
Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht en de Peugeot dealer gevraagt of zij hem kunnen inbouwen, ja dit kan.
Vandaag langs gegaan en door hun het stuur in laten bouwen, komt opeens de monteur langs dat er een probleem is.
Ze hebben de stuurkolomschakelaar die achter het stuur bevindt bij de demontage kapot gemaakt
Deze moet vervangen worden anders is er een kans dat de airbag van zelf af gaat.
Nu willen ze dat ik voor de kosten op draai. Ze zeggen dat het een risico van de klant is.
Hoe zit dit juridisch?
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
haha moet niet gekker worden, wat denken ze nou zelf. als het goed is zijn ze verzekerd hiervoor.
en ik denk dat ik weet wat er gebeurd is, ik heb namelijk ook wel sturen bij peugeots gedemonteerd, juist om de stuurkolomschakelaar te wisselen.
het stuur zit om een conisch gevormde as, en deze is ook nog eens geribbeld. uiteraard dit alles om het stuur goed grip te laten hebben op de as.
als het stuur gedemonteerd moet worden, zit er in het midden van de as een grote torx 55 schroef, maar als deze los is, zit het stuur nog muurvast op de as, juist ja, door de conische vorm van de as.
door het hart van het stuur, gaan er echter ook kabels doorheen, voor de airbag. deze kabels komen dus van de stuurkolomschakelaar, en daar zitten connectoren aan die in de airbag klikken. deze connectoren moeten met beleid door het gat in het stuur geleid worden, daar het gat niet zo groot is.
maar nu komt het, om het stuur te demonteren, moet er goed aan getrokken worden, en met de handen op de randen van het stuur geslagen worden.
als nu de middelste centrale bout er helemaal uitgehaald word, bestaat de kans dat het stuur in een keer losschiet, en je de kabels naar de airbag stuktrekt. deze kunnen niet zo snel een weg vinden door het kleine gat, en je trekt de connectoren van de kabels af.
de truuk is om de bout er nog een paar slagen in te laten zitten. schiet het stuur los, dan komt hij een paar cm naar achter tegen de bout aan. nu kan de bout losgedraaid worden en kunnen de kabels voorzichtig door het gat heen geleid worden.
waarom niet de kabels er eerst uit halen hoor ik u denken, dit komt omdat de achterkant van het stuur direct tegen het draaiende gedeelte van de stuurkolomschakelaar zit, en hier dus geen ruimte voor is.
als dit inderaad zo gebeurd is, en dat komt best vaak voor, dan is dat onkunde van de monteur.
sturen zitten erg vast op de as (gelukkig maar) en hij moet zich realiseren dat hij maatregelen moet nemen als deze los komt.
en ik denk dat ik weet wat er gebeurd is, ik heb namelijk ook wel sturen bij peugeots gedemonteerd, juist om de stuurkolomschakelaar te wisselen.
het stuur zit om een conisch gevormde as, en deze is ook nog eens geribbeld. uiteraard dit alles om het stuur goed grip te laten hebben op de as.
als het stuur gedemonteerd moet worden, zit er in het midden van de as een grote torx 55 schroef, maar als deze los is, zit het stuur nog muurvast op de as, juist ja, door de conische vorm van de as.
door het hart van het stuur, gaan er echter ook kabels doorheen, voor de airbag. deze kabels komen dus van de stuurkolomschakelaar, en daar zitten connectoren aan die in de airbag klikken. deze connectoren moeten met beleid door het gat in het stuur geleid worden, daar het gat niet zo groot is.
maar nu komt het, om het stuur te demonteren, moet er goed aan getrokken worden, en met de handen op de randen van het stuur geslagen worden.
als nu de middelste centrale bout er helemaal uitgehaald word, bestaat de kans dat het stuur in een keer losschiet, en je de kabels naar de airbag stuktrekt. deze kunnen niet zo snel een weg vinden door het kleine gat, en je trekt de connectoren van de kabels af.
de truuk is om de bout er nog een paar slagen in te laten zitten. schiet het stuur los, dan komt hij een paar cm naar achter tegen de bout aan. nu kan de bout losgedraaid worden en kunnen de kabels voorzichtig door het gat heen geleid worden.
waarom niet de kabels er eerst uit halen hoor ik u denken, dit komt omdat de achterkant van het stuur direct tegen het draaiende gedeelte van de stuurkolomschakelaar zit, en hier dus geen ruimte voor is.
als dit inderaad zo gebeurd is, en dat komt best vaak voor, dan is dat onkunde van de monteur.
sturen zitten erg vast op de as (gelukkig maar) en hij moet zich realiseren dat hij maatregelen moet nemen als deze los komt.
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Het is fout gegaan bij het demonteren van het ORIGINELE onderdeel, het aangeleverde onderdeel was nog niet in beeld.Het betreft hier geen reparatie maar van het vervangen van een onderdeel die door u is aangeleverd
Wat @Thecure zegt, onkunde van de monteur.
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
dan had de dealer dat moeten zeggen van te voren en aangeven dat ze daar niet aan mee willen werken. en daarbij hoe doet de dealer dat dan bij een 'normale' reparatie? het verwijderen van het stuur is een routinehandeling en zullen ze vast wel vaker gedaan hebben. ook omdat de stuurkolomschakelaars (de zgn. com2000) vaak stuk gaan bij peugeot.
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
het aangeleverde stuur zal ook origineel zijn, anders gaat het nooit passen (airbag ed). wat was de reden dat u hem wilde vervangen, loslatend leer? komt ook nog wel eens voor.snuffel1 schreef:Het betreft hier geen reparatie maar van het vervangen van een onderdeel die door u is aangeleverd.
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Lol, een monteur die nog geen stuur zonder schade kan vervangen hoort bij het UWV en niet in een garage.
Overal gaan zaken kapot echter in dit geval is het knullig en volledig voor rekening van de garagen.
Peugeot is overigens nog makkelijk, er zijn merken waar de sleepring bij het minste of geringste storing gaat vertonen en zelfs dan moet de garage niet zeuren.....
Ooit een monteur knock out zien gaan toen hij een stuur los wilde trekken na het verwijderen van de centrale bout
Overal gaan zaken kapot echter in dit geval is het knullig en volledig voor rekening van de garagen.
Peugeot is overigens nog makkelijk, er zijn merken waar de sleepring bij het minste of geringste storing gaat vertonen en zelfs dan moet de garage niet zeuren.....
Ooit een monteur knock out zien gaan toen hij een stuur los wilde trekken na het verwijderen van de centrale bout
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
whahahahaVeldt01 schreef:
Ooit een monteur knock out zien gaan toen hij een stuur los wilde trekken na het verwijderen van de centrale bout
waarom heet zo'n ding eigenlijk sleepring?
eens een keer een uit elkaar gehaald.
er zijn geen contacten die slepen, er zit een hele lange flatcable in die een paar keer opgewonden is zodat het stuur beide kanten kan draaien.
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Soms (vroeger?) zijn/waren het wel echte sleepringen :
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
ahaaa dank je bprosman
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
nou TS, wat gaan we doen?
Re: Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Als jij instemt met het werk ben je aansprakelijk voor de schade die je met je werk veroorzaakt. Dus de dealer is gewoon aansprakelijk.snuffel1 schreef:Het betreft hier geen reparatie maar van het vervangen van een onderdeel die door u is aangeleverd. Merk dealers zijn daar zeker niet happig op maar als ze toch overstag gaan dan is dat voor eigen rekening en risico. Ik zie weinig kans dat u de stuurkolom schakelaar vergoedt krijgt want het risico dat er bij het vervangen gevolgschade ontstaat is altijd aanwezig.