LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Probleem dagwaarde auto door incorrecte KM Stand
-
Probleem dagwaarde auto door incorrecte KM Stand
Hallo iedereen,
Het begin:
Eind maart een auto gekocht bij een autogarage;
Kosten: 750 euro + inruil oude auto.
Km stand bij aanschaf 170.000 (diesel)
Nu het probleem:
Vorige week een auto ongeluk gehad, waarbij de tegenpartij fout zit. Dit betekend dat de dagwaarde van de auto wordt uitgekeerd aan mij.
Nu blijkt nadat de schade expert de auto heeft getaxeerd op een dagwaarde van 2250 euro.. Dit komt omdat de km stand is teruggedraaid.. 90.000 km is van de teller verdwenen. De oorspronkelijke dagwaarde was 3500 euro.. dit is dus een verlies van 1250 euro.
Na dit te horen te hebben gekregen, direct contact op genomen met de autogarage, deze zegt niet te hebben geweten dat deze is teruggedraaid.. Maar dit moet zijn geweest voor de tijd dat hij de auto in bezit heeft gekregen.
Wat nu..?
Mij lijkt toch dat de garage hier fout zit, door geen achtergrond check te hebben gedaan over de auto die hij aan mij verkocht heeft? Daarnaast is het mij nu pas opgevallen dat hij wel de kmstand van de inruil auto vermeld op de factuur, maar niet van de auto hij verkocht heeft aan mij.
Graag jullie mening/feiten?
Groetjes,
Bas Gruijters
Het begin:
Eind maart een auto gekocht bij een autogarage;
Kosten: 750 euro + inruil oude auto.
Km stand bij aanschaf 170.000 (diesel)
Nu het probleem:
Vorige week een auto ongeluk gehad, waarbij de tegenpartij fout zit. Dit betekend dat de dagwaarde van de auto wordt uitgekeerd aan mij.
Nu blijkt nadat de schade expert de auto heeft getaxeerd op een dagwaarde van 2250 euro.. Dit komt omdat de km stand is teruggedraaid.. 90.000 km is van de teller verdwenen. De oorspronkelijke dagwaarde was 3500 euro.. dit is dus een verlies van 1250 euro.
Na dit te horen te hebben gekregen, direct contact op genomen met de autogarage, deze zegt niet te hebben geweten dat deze is teruggedraaid.. Maar dit moet zijn geweest voor de tijd dat hij de auto in bezit heeft gekregen.
Wat nu..?
Mij lijkt toch dat de garage hier fout zit, door geen achtergrond check te hebben gedaan over de auto die hij aan mij verkocht heeft? Daarnaast is het mij nu pas opgevallen dat hij wel de kmstand van de inruil auto vermeld op de factuur, maar niet van de auto hij verkocht heeft aan mij.
Graag jullie mening/feiten?
Groetjes,
Bas Gruijters
Re: Probleem dagwaarde auto door incorrecte KM Stand
Je hebt wel gelijk, maar dit is niet eenvoudig. Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, en zelfs dan zal het niet eenvoudig worden om je gelijk te krijgen. En geld zal helemaal moeilijk worden ben ik bang voor.
Succes ermee.
Succes ermee.
-
Hmmm....
Met de oorspronkelijke dagwaarde bedoel je vermoedelijk de verkoopprijs, oftewel de prijs die je ervoor betaald hebt? Dat kunnen twee verschillende dingen zijn snap je. Het zou zomaar kunnen dat je indertijd meer hebt betaald dan de auto werkelijk waard was. Kan een verzekeraar ook uitgaan van de prijs die je ervoor krijgt als je hem zou verkopen? Die prijs ligt een stuk lager dan de verkoopprijs. En misschien is er ook nog ruimte om te onderhandelen.
Tweede opmerking: je hebt de auto in maart gekocht, we zitten nu in november, dus 8 maanden verder. In die 8 maanden is hij sowieso al in waarde gedaald.
Je zult nu begrijpen dat er meer komt kijken dan 3500-1250=2250 euro. Je zult er, denk ik, dus eerst achter moeten zien te komen hoe groot het verschil is dat de verzekeraar niet uit wil betalen. Dan weet je of het nut heeft wel of geen actie te ondernemen.
Met de oorspronkelijke dagwaarde bedoel je vermoedelijk de verkoopprijs, oftewel de prijs die je ervoor betaald hebt? Dat kunnen twee verschillende dingen zijn snap je. Het zou zomaar kunnen dat je indertijd meer hebt betaald dan de auto werkelijk waard was. Kan een verzekeraar ook uitgaan van de prijs die je ervoor krijgt als je hem zou verkopen? Die prijs ligt een stuk lager dan de verkoopprijs. En misschien is er ook nog ruimte om te onderhandelen.
Tweede opmerking: je hebt de auto in maart gekocht, we zitten nu in november, dus 8 maanden verder. In die 8 maanden is hij sowieso al in waarde gedaald.
Je zult nu begrijpen dat er meer komt kijken dan 3500-1250=2250 euro. Je zult er, denk ik, dus eerst achter moeten zien te komen hoe groot het verschil is dat de verzekeraar niet uit wil betalen. Dan weet je of het nut heeft wel of geen actie te ondernemen.
-
Heeft de schade expert ontdekt dat de teller is teruggedraaid ?, dan kan hij dit ook voor u op papier zetten, en kunt de verkoper daar op aanspreken, die heeft u onder verkeerde/valse gegevens iets verkocht.
@WA
Zoals ik het lees is de auto door de schade-expert van de verzekering getaxeerd op dagwaarde in verband met het uit te keren bedrag. Op basis van de zichtbare kmstand zou de dagwaarde 3500 euro zijn. Omdat die dagwaarde 90000 km afwijkt van de werkelijke kmstand, is de dagwaarde slechts 2250 euro, dus door de teruggedraaide km stand is de uit te keren dagwaarde door de verzekering 1250 minder.
Zoals ik het lees is de auto door de schade-expert van de verzekering getaxeerd op dagwaarde in verband met het uit te keren bedrag. Op basis van de zichtbare kmstand zou de dagwaarde 3500 euro zijn. Omdat die dagwaarde 90000 km afwijkt van de werkelijke kmstand, is de dagwaarde slechts 2250 euro, dus door de teruggedraaide km stand is de uit te keren dagwaarde door de verzekering 1250 minder.
-
Ok, de ts schreef: oorspronkelijke dagwaarde, dus ik ging vanwege dat woord 'oorspronkelijk' uit van de waarde bij aankoop. Het kan inderdaad ook betekenen: 'de dagwaarde zoals het zou moeten zijn'. Alleen weet ik niet of dan het woord 'oorspronkelijk' op zijn plaats is.
Maakt niet uit, maar ik denk dat we hiermee lichtelijk af beginnen te dwalen.
Maakt niet uit, maar ik denk dat we hiermee lichtelijk af beginnen te dwalen.
-
Idd de dagwaarde is 3500 als de km stand had geklopt, verzekering keert nu 2250 euro uit.
Dus ik loop 1250 euro mis doordat de verkoper mij niet heeft ingelicht over de niet correcte km stand.
Deze lijkt mij dan te verhalen te kunnen zijn op de verkoper?(1250 euro)
Dus ik loop 1250 euro mis doordat de verkoper mij niet heeft ingelicht over de niet correcte km stand.
Alleen als voor u aantoonbaar is dat de verkoper dit heeft geweten. En dat zal lastig worden. De koper heeft een informatieplicht, en als dat een koper een onderzoeksplicht heeft. Neem aan dat de auto niet met nap geleverd is. Daarnaast heeft niet iedere handelaar de mogelijkheid om een auto uit te lezen, dus zal die het moeten doen met de voor handen zijnde informatie, dat is eventueel de km teller en de bijgeleverde papieren. Misschien valt er een deal uit te halen, ieders de helft of zoiets.basgruijters schreef:Idd de dagwaarde is 3500 als de km stand had geklopt, verzekering keert nu 2250 euro uit.
-
Ok, maar de schade expert heeft die informatie aan de hand van onderhoud historie en apk keuringen. Die ook beschikbaar zijn voor een auto bedrijf..
Dus hij heeft nalatenschap neem ik aan?
Dus hij heeft nalatenschap neem ik aan?
-
De handelaar wordt altijd gezien als professionele partij en wordt als zodanig verantwoordelijk geacht voor de al dan niet correcte kilometerstand. Als op de verkoopfactuur NIET expliciet staat vermeld dat de kilometerstand niet correct is, heb je zeker een kans. Een opmerking op de factuur "afgelezen kilometerstand" vrijwaart de handelaar niet van zijn verantwoording.berndv schreef:Alleen als voor u aantoonbaar is dat de verkoper dit heeft geweten. En dat zal lastig worden. De koper heeft een informatieplicht, en als dat een koper een onderzoeksplicht heeft. Neem aan dat de auto niet met nap geleverd is. Daarnaast heeft niet iedere handelaar de mogelijkheid om een auto uit te lezen, dus zal die het moeten doen met de voor handen zijnde informatie, dat is eventueel de km teller en de bijgeleverde papieren. Misschien valt er een deal uit te halen, ieders de helft of zoiets.
Als het bedrijf aangesloten is bij de Bovag, kun je dit bij de geschillencommissie van de Bovag aanhangig maken. Is de handelaar niet aangesloten bij de Bovag en je hebt geen rechtsbijstandverzekering, zou je eens bij de juridische afdeling van de ANWB kunnen informeren.
v.d.Heyden
-
Juist, op mijn factuur wordt wel de km stand van mijn inruil auto vermeldt, maar niet van de auto die gekocht is.
Dit lijkt dus al verdacht veel op het bewust verkopen met die km stand..
Bedankt voor je reactie vd heyden, rechtsbijstand is er mee bezig. Die zeggen precies hetzelfde als u.
Dit lijkt dus al verdacht veel op het bewust verkopen met die km stand..
Bedankt voor je reactie vd heyden, rechtsbijstand is er mee bezig. Die zeggen precies hetzelfde als u.
Ts heeft al aangegeven dat de verkoper dit wel moet hebben geweten aan de hand van de onderhoudsgeschiedenis en APK gegevens. Lastig verhaal dit. De informatieplicht van de verkoper weegt absoluut zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. En het feit dat er geen km stand op de factuur is gezet, brengt wel erg veel twijfel.
Hoop wel dat de verzekering hier niet bezig is om zo min mogelijk uit te hoeven betalen. U heeft deze gegevens inmiddels ook zelf weten te verifiëren? In ieder geval voordat u hiervoor de verkoper mee gaat confronteren.
Hoop wel dat de verzekering hier niet bezig is om zo min mogelijk uit te hoeven betalen. U heeft deze gegevens inmiddels ook zelf weten te verifiëren? In ieder geval voordat u hiervoor de verkoper mee gaat confronteren.
-
Zeer zeker, de schade expert heeft alles op papier gezet.
De verzekering van de tegenpartij is anders dan de schade expert (die is altijd van je eigen verzekering), dus dat is wel een voordeel. Als je beide bij dezelfde verzekerd zou zijn, had dit idd nogal wat moelijker zijn geweest.
De verzekering van de tegenpartij is anders dan de schade expert (die is altijd van je eigen verzekering), dus dat is wel een voordeel. Als je beide bij dezelfde verzekerd zou zijn, had dit idd nogal wat moelijker zijn geweest.
Is de auto met afgelezen Km verkocht dan is het jammer......
Maar met de uitlees apparaten die ze ook voor storingen en APK gebruiken is de werkelijke stand in de boordcomputer uit te lezen bij de meeste na 2000.
Dus het was voor de garage zichtbaar.
U kunt met dit bewijs het teveel betaalde proberen terug te claimen.
Wel staat U nu juridisch zwak want U heeft geen uitdraai van de NAP gevraagd.
Maar met de uitlees apparaten die ze ook voor storingen en APK gebruiken is de werkelijke stand in de boordcomputer uit te lezen bij de meeste na 2000.
Dus het was voor de garage zichtbaar.
U kunt met dit bewijs het teveel betaalde proberen terug te claimen.
Wel staat U nu juridisch zwak want U heeft geen uitdraai van de NAP gevraagd.
-
Bedankt voor alle reacties,
Vandaag contact gehad met een advocaat van rechtsbijstand, juridisch sta ik zeer sterk omdat hij door simpele navraag het had kunnen weten. 1250 euro is wel degelijk te verhalen op het bedrijf volgens de advocaat, omdat hij een professionele partij is en de consument daarvan uit gaat.
Groetjes Bas
Vandaag contact gehad met een advocaat van rechtsbijstand, juridisch sta ik zeer sterk omdat hij door simpele navraag het had kunnen weten. 1250 euro is wel degelijk te verhalen op het bedrijf volgens de advocaat, omdat hij een professionele partij is en de consument daarvan uit gaat.
Groetjes Bas
-
Vaak is een briefje van een advocaat in zo'n geval voor de handelaar aanleiding om toch maar met de klant "aan tafel" te gaan zitten. Hij weet donders goed dat het hem anders hoogstwaarschijnlijk veel meer gaat kosten.
In ieder geval succes en laat de afloop hier ook even weten.
v.d.Heyden
In ieder geval succes en laat de afloop hier ook even weten.
v.d.Heyden