LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Voorgoed einde Audi-klant?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 mei 2012 23:01
Voorgoed einde Audi-klant?
Een aantal maanden geleden (april 2013), bij een km-stand van slechts 67.000 en 3 jaar oude auto, is de EGR-koeler van mijn auto plotseling vervangen voor bijna 1000 euro.
Het blijkt dat EGR-koelers van Audi (ook van VW) snel kapotgaan dan je er redelijkerwijs van mag verwachten, werd mij verteld door de monteur. Dit blijkt ook op anderen van toepassing te zijn, zie bijvoorbeeld http://tinyurl.com/audiegrkoeler wat erop neerkomt dat EGR-koelers van Audi ondeugdelijk zijn. Ook heeft dit te maken met dat Audi/VW EGR-koelers "manipuleert" zodat het aan de strenge emissie-eisen voldoet, waardoor de levensduur van de koeler kunstmatig onder druk wordt gezet.
Volgens de dealer zou dit ook kunnen komen door te snel of te traag te schakelen. Ik kan aantonen dat dat daar niet aan ligt, aangezien het brandstofverbruik van de auto dan ook afwijkend zou zijn, wat niet het geval is. De gegevens van de auto kunnen uitgelezen worden om dit aan te tonen. Tevens maak ik gebruik van het in de dashboard aangegeven versnellingsadvies.
Wat is de reden dat Audi klanten dit vooraf nooit meldt? Ik ging ervan uit dat het 100% onder coulance valt, gezien het feit dat de bron van dit mankement bij Audi ligt. Dit werd ook bevestigd door de monteur voordat de reparatie begon.
Klantenservice Audi Nederland heeft gebeld en indirect kenbaar gemaakt dat het klantbelang ondergeschikt is aan Audibelangen. Het bekende probleem met kwalitatief slechte VW/Audi-koelers klonk hen niet bekend in de oren. Nul vergoeding, maar ook definitief einde Audi-klant.
Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een auto raad ik aan rekening te houden met zwakke EGR-koelers van Audi, wat je 1.000 euro kost. De Consumentenbond ondersteunt mijn beslissing Dit is niet alleen bij mij, maar bij heel veel andere Audi's, tegen Audi's geweten in ook bevestigd door monteurs die dit veel tegenkomen. Alleen Audi Nederland weet dit niet. Kijk ook eens op:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
http://tinyurl.com/youtubeegrcooler
Nog iets leuks: 'Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.'
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html
In de objectieve Consumentengids Auto 2013 (pagina 34), krijgt de Audi A3 als testcijfer van mankementen een 5,7. Ook andere Audimodellen doen het slecht, zoals de A4 (5,8), A6 (5,4) Q5 (5,6):
Samenvattend: vanaf nu mijd ik VAG-auto's en geef de voorkeur aan merken die er voor de klant zijn, zoals Honda, Toyota en Volvo.
Vraag: zijn er meer die ervaring hebben met de slechte klantenservice van Audi? Naar welk automerk is jullie voorkeur uiteindelijk uitgegaan?
Het blijkt dat EGR-koelers van Audi (ook van VW) snel kapotgaan dan je er redelijkerwijs van mag verwachten, werd mij verteld door de monteur. Dit blijkt ook op anderen van toepassing te zijn, zie bijvoorbeeld http://tinyurl.com/audiegrkoeler wat erop neerkomt dat EGR-koelers van Audi ondeugdelijk zijn. Ook heeft dit te maken met dat Audi/VW EGR-koelers "manipuleert" zodat het aan de strenge emissie-eisen voldoet, waardoor de levensduur van de koeler kunstmatig onder druk wordt gezet.
Volgens de dealer zou dit ook kunnen komen door te snel of te traag te schakelen. Ik kan aantonen dat dat daar niet aan ligt, aangezien het brandstofverbruik van de auto dan ook afwijkend zou zijn, wat niet het geval is. De gegevens van de auto kunnen uitgelezen worden om dit aan te tonen. Tevens maak ik gebruik van het in de dashboard aangegeven versnellingsadvies.
Wat is de reden dat Audi klanten dit vooraf nooit meldt? Ik ging ervan uit dat het 100% onder coulance valt, gezien het feit dat de bron van dit mankement bij Audi ligt. Dit werd ook bevestigd door de monteur voordat de reparatie begon.
Klantenservice Audi Nederland heeft gebeld en indirect kenbaar gemaakt dat het klantbelang ondergeschikt is aan Audibelangen. Het bekende probleem met kwalitatief slechte VW/Audi-koelers klonk hen niet bekend in de oren. Nul vergoeding, maar ook definitief einde Audi-klant.
Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een auto raad ik aan rekening te houden met zwakke EGR-koelers van Audi, wat je 1.000 euro kost. De Consumentenbond ondersteunt mijn beslissing Dit is niet alleen bij mij, maar bij heel veel andere Audi's, tegen Audi's geweten in ook bevestigd door monteurs die dit veel tegenkomen. Alleen Audi Nederland weet dit niet. Kijk ook eens op:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
http://tinyurl.com/youtubeegrcooler
Nog iets leuks: 'Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.'
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html
In de objectieve Consumentengids Auto 2013 (pagina 34), krijgt de Audi A3 als testcijfer van mankementen een 5,7. Ook andere Audimodellen doen het slecht, zoals de A4 (5,8), A6 (5,4) Q5 (5,6):
Samenvattend: vanaf nu mijd ik VAG-auto's en geef de voorkeur aan merken die er voor de klant zijn, zoals Honda, Toyota en Volvo.
Vraag: zijn er meer die ervaring hebben met de slechte klantenservice van Audi? Naar welk automerk is jullie voorkeur uiteindelijk uitgegaan?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
ik ben al jaren audi rijder, en ja soms gaat er wel eens wat kapot.
het is nu eenmaal techniek die niet het eeuwige leven heeft.
Ik ben voor (mijn gevoel) altijd zeer correct geholpen door Audi. onlangs heeft Pon nog coulance toegepast op een defect in mijn brandstof systeem, terwijl de auto toch echt al een tijdje uit de garantie is.
Wat ik wel een beetje raar vind, is dat je, omdat de importeur blijkbaar een andere mening is toebedeeld over de levensduur van een onderdeel en de eventuele kosten daarvan, je Audi meteen klant-onvriendelijk vind. dat zijn ze zeker niet.
als je het niet kan betalen om je auto te blijven onderhouden, ook als er eens wat kapot gaat moet je lekker wat goedkopers gaan rijden. we horen het wel wanneer je daar eens je zin niet krijgt.
het is nu eenmaal techniek die niet het eeuwige leven heeft.
Ik ben voor (mijn gevoel) altijd zeer correct geholpen door Audi. onlangs heeft Pon nog coulance toegepast op een defect in mijn brandstof systeem, terwijl de auto toch echt al een tijdje uit de garantie is.
Wat ik wel een beetje raar vind, is dat je, omdat de importeur blijkbaar een andere mening is toebedeeld over de levensduur van een onderdeel en de eventuele kosten daarvan, je Audi meteen klant-onvriendelijk vind. dat zijn ze zeker niet.
als je het niet kan betalen om je auto te blijven onderhouden, ook als er eens wat kapot gaat moet je lekker wat goedkopers gaan rijden. we horen het wel wanneer je daar eens je zin niet krijgt.
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
Als je Audi rijdt omdat je denkt een betrouwbaarder product te kopen dan de gemiddelde andere auto op de markt denk ik dat je idd beter uit kunt kijken naar iets anders. Je koopt met Audi een mooie auto (smaak) met een premium uitstraling, maar wel eentje die bovengemiddeld vaak kleine storingen geeft en zeker niet betrouwbaarder is dan bijv. Seat of Skoda (eerder minder omdat er nog meer elektronica in zit).
Het grote probleem met audi is dat ze onder Pon vallen en deze importeur erom bekend staat de al niet geweldige VAG klantvriendelijkheid nog eens rigoreus uit te kleden.
De merken Toyota en Honda zijn wat dat betreft echt niet beter (maar zeker de produkten van de laatste een stuk betrouwbaarder maar gaat er een onderdeel stuk dan is het vaak ook vele malen duurder dan bij Audi).
Als je geen gezeur wilt kun je beter overstappen naar Kia, heb je de eerste 7 jaar geen gezeur en hoewel het imago nog niet op het nivo van Audi zit komen de rijkwaliteiten op afzienbare termijn in die richting en zijn ze qua betrouwbaarheid het merk al voorbijgestreefd.
Het grote probleem met audi is dat ze onder Pon vallen en deze importeur erom bekend staat de al niet geweldige VAG klantvriendelijkheid nog eens rigoreus uit te kleden.
De merken Toyota en Honda zijn wat dat betreft echt niet beter (maar zeker de produkten van de laatste een stuk betrouwbaarder maar gaat er een onderdeel stuk dan is het vaak ook vele malen duurder dan bij Audi).
Als je geen gezeur wilt kun je beter overstappen naar Kia, heb je de eerste 7 jaar geen gezeur en hoewel het imago nog niet op het nivo van Audi zit komen de rijkwaliteiten op afzienbare termijn in die richting en zijn ze qua betrouwbaarheid het merk al voorbijgestreefd.
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
MIjn vorige auto, ook een audi, heb ik zelf uit duitsland gehaald.
na een maand of twee in nederland liep hij ineens op een cilinder minder( 7 in plaats van
bij de lokale audi dealer, Voorne putten in spijkenisse, werd mij verteld dat er een bobine kapot was en dat deze werd vervangen onder garantie. de auto was op dat moment al 3 jaar, uit de fabrieksgarantie en niet in nederland gekocht. dit alles heb ik ook duidelijk gemaakt aan de dealer. dit maakt niet uit, Audi is Audi.
ik vond dat toch best klantvriendelijk
na een maand of twee in nederland liep hij ineens op een cilinder minder( 7 in plaats van
bij de lokale audi dealer, Voorne putten in spijkenisse, werd mij verteld dat er een bobine kapot was en dat deze werd vervangen onder garantie. de auto was op dat moment al 3 jaar, uit de fabrieksgarantie en niet in nederland gekocht. dit alles heb ik ook duidelijk gemaakt aan de dealer. dit maakt niet uit, Audi is Audi.
ik vond dat toch best klantvriendelijk
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
Dat lijkt klantvriendelijk maar VAG geruikt al jaren zo'n beetje de slechtste bobines die je op de markt kunt krijgen al mijn VAG auto's met benzinemotor (in dit geval audi en Seat) hebben defecte bobines gehad. Bij audi was dit binnen de garantie "gratis" maar wel steeds eentje waarbij ik daarna nog drie keer voor het volgende exemplaar terug moest. Bij Seat kon ik dit net buiten de garantie zelf betalen (ondanks dat er Europa breed op het betreffende serienummer een terugroepaktie was, enkel niet in Nederland en Pon wist zogenaamd van niets)
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
VAG gooit consequent zijn goede naam te grabbel en dat is erg stom. Ze laten hun klanten ook nog in de kou staan. Nu hoor ik dat bij veel andere merken ook de EGR-klep stuk gaat en ook van andere ellende zijn ze niet gevrijwaard, maar VAG scoort erg hoog wat betreft klachten.
Ik vind het vooral lullig voor de VAG-klanten van nu, die denken een betrouwbare auto aan te schaffen. Mijn oude Audi 80 doet het nog gewoon, al gaat er uiteraard ook wel eens iets stuk. Dat was destijds ook geen goedkope auto, maar wel duurzaam.
Ik vind het vooral lullig voor de VAG-klanten van nu, die denken een betrouwbare auto aan te schaffen. Mijn oude Audi 80 doet het nog gewoon, al gaat er uiteraard ook wel eens iets stuk. Dat was destijds ook geen goedkope auto, maar wel duurzaam.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 mei 2012 23:01
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
Mooie lijst. Audi Nederland en Pon zullen daar niet blij mee zijn met hun zogenoemde royale clouance regelingen. NOTBob Schurkjens schreef:http://www.reliabilityindex.com/top-100
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
Waarom Nederlanders überhaupt nog een Duitse auto aanschaffen is voor mij
een kompleet raadsel (Statussymbool???)
Steevast (in alle testen, ik lees al sinds mensenheugenis de Autoweek) staat die troep (Opel, Mercedes, VW, Audi)onderaan de ladder wat betreft betrouwbaarheid/onderhoudskosten/pech etc.
Toch is het voor ons iedere zomer een feest om met onze bejaarde Nissan Almera 1.6(bj.1996,290.000 km) door Duitsland te rijden (naar ons zo geliefde Tsjechie)om al die pechgevallen te aanschouwen welke bijna allen van Duitse makelij zijn,met heel soms een Frans/Italiaanse auto met rokende motor.
Japanese Cars Rules!!
een kompleet raadsel (Statussymbool???)
Steevast (in alle testen, ik lees al sinds mensenheugenis de Autoweek) staat die troep (Opel, Mercedes, VW, Audi)onderaan de ladder wat betreft betrouwbaarheid/onderhoudskosten/pech etc.
Toch is het voor ons iedere zomer een feest om met onze bejaarde Nissan Almera 1.6(bj.1996,290.000 km) door Duitsland te rijden (naar ons zo geliefde Tsjechie)om al die pechgevallen te aanschouwen welke bijna allen van Duitse makelij zijn,met heel soms een Frans/Italiaanse auto met rokende motor.
Japanese Cars Rules!!
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
nu rijden er ook wel heel veel Duitse auto's in Duitsland!hawkwind schreef:Waarom Nederlanders überhaupt nog een Duitse auto aanschaffen is voor mij
een kompleet raadsel (Statussymbool???)
Steevast (in alle testen, ik lees al sinds mensenheugenis de Autoweek) staat die troep (Opel, Mercedes, VW, Audi)onderaan de ladder wat betreft betrouwbaarheid/onderhoudskosten/pech etc.
Toch is het voor ons iedere zomer een feest om met onze bejaarde Nissan Almera 1.6(bj.1996,290.000 km) door Duitsland te rijden (naar ons zo geliefde Tsjechie)om al die pechgevallen te aanschouwen welke bijna allen van Duitse makelij zijn,met heel soms een Frans/Italiaanse auto met rokende motor.
Japanese Cars Rules!!
je kan dan best wel weinig pech hebben me je Nissan van 1996, helaas maken ook de japanners hun auto niet meer zo betrouwbaar als vroeger.
Re: Voorgoed einde Audi-klant?
Enige nuance lijkt me hier wel op z'n plaats. Ik heb jaren lang met grote tevredenheid en zeer goedkoop in een Mazda 323 gereden. Of die ook de 290.000 km zou hebben gehaald weet ik niet. Bij iets meer dan 150.000 km en met een leeftijd van 17 jaar, kreeg ik van mijn garage het advies om eens naar iets anders uit te gaan kijken. Vooral roest werd een probleem. De ramen gingen moeilijker open, de achterruitenwisser was niet meer uit te zetten. Allemaal dingen die samen behoorlijk wat konden gaan kosten.
Moderne Duitse auto's doen het qua betrouwbaarheid inderdaad niet allemaal zo best en ik zie erg veel Japanse auto's in Duitsland. Dat geeft te denken. Tijdens de bloedhete dagen van afgelopen zomer zag ik ook verschillende auto's langs de weg staan met koelproblemen. Die waren stuk voor stuk nieuwer dan mijn Oudi. Uiteraard hield ik mijn motorkoeling ook nauwlettend in de gaten, maar hij hield het prima.
Ik heb wel begrepen dat de motorruimtes tegenwoordig erg vol zitten, waardoor ze hun warmte slechter kwijt kunnen. Daar komen dan nog allerlei aggregaten, zoals bv een aircopomp, bij die ook allemaal nogal wat belasting voor de motor en dus extra warmte opleveren.
Moderne Duitse auto's doen het qua betrouwbaarheid inderdaad niet allemaal zo best en ik zie erg veel Japanse auto's in Duitsland. Dat geeft te denken. Tijdens de bloedhete dagen van afgelopen zomer zag ik ook verschillende auto's langs de weg staan met koelproblemen. Die waren stuk voor stuk nieuwer dan mijn Oudi. Uiteraard hield ik mijn motorkoeling ook nauwlettend in de gaten, maar hij hield het prima.
Ik heb wel begrepen dat de motorruimtes tegenwoordig erg vol zitten, waardoor ze hun warmte slechter kwijt kunnen. Daar komen dan nog allerlei aggregaten, zoals bv een aircopomp, bij die ook allemaal nogal wat belasting voor de motor en dus extra warmte opleveren.