LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Water in de brandstoftank bij een jaar oude VW UP!!??

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
VolkswagenUp2012

Water in de brandstoftank bij een jaar oude VW UP!!??

Ongelezen bericht door VolkswagenUp2012 »

Beste bezoekers van Radar,

Wat vinden jullie hiervan? Of heeft iemand misschien iets vergelijkbaars meegemaakt?

In september 2012 heb ik een nieuwe UP! gekocht, 29 november 2013 stil komen te staan vanwege motorproblemen. (16.000 km op de teller en net de eerste beurt achter de rug)

Auto is naar VW Dealer Wittebrug in Den Haag gebracht, waarna ze ruim 2 weken zijn bezig geweest het probleem te vinden, wat uiteindelijk niet gelukt is.
Vervolgens is de auto op 11 december naar importeur Pon in Leusden gebracht waar ze verder hebben gewerkt aan de auto.
Op 24 december 2013 was de auto gemaakt.
Tot mijn grote schrik, lag er ineens een factuur voor me klaar van maar liefst 3300 euro!!! Dit terwijl de auto nog gewoon in de garantie zit en er heel netjes mee is gereden.
Hun conclusie is dat het een oorzaak van buitenaf is, namelijk dat er water in de tank zou zitten. Hierdoor zouden alle garantie voorwaarden vervallen en moet ik voor deze kosten opdraaien.
Wat helemaal raar is, is dat ze me op de hoogte zouden houden tijdens de reparatie, ze dit niet hebben gedaan en mij ineens 3300 euro willen laten betalen of ik krijg mijn auto niet mee!!
Dit is natuurlijk een heeeeel raar verhaal, dit zou dus iedereen kunnen overkomen, ook andere automobilisten. Dat je binnen een jaar een reparatie factuur krijgt die 1/3 van de nieuwprijs van de auto is!

Is er misschien iemand die mij een goed advies kan geven of dit wellicht ook heeft mee gemaakt??

Alvast bedankt voor jullie hulp! Groeten Tim
Laatst gewijzigd door VolkswagenUp2012 op 15 jan 2014 05:10, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure

Re: Water in de brandstoftank bij een jaar oude VW UP!!??

Ongelezen bericht door thecure »

tja, met Pon kun je alles verwachten.

ik zou hun vragen of ze met bewijzen komen. wie eist bewijst.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Raar verhaal. Ik zou Tros Radar zelf eens benaderen. Dit lijkt me gevolg van een of ander gebrek.

Persoonlijk heb ik geen ervaringen met Pon, want mijn auto is al heeeel lang uit de garantie, maar als er ooit een prijs wordt uitgereikt voor meest klantonvriendelijk bedrijf...

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou eerst eens na gaan vragen wat nou precies het geconstateerde probleem is. De Up (tenminste degene die wij in de vloot hebben rijden) is op zijn best een matig in elkaar geschroefde auto die zeker als er wat meer km. gemaakt worden serieuze problemen / klachten gaat vertonen (de meesten hebben al minimaal één of meerdere keren stil gestaan).

Waar echter geen enkele auto tegen kan is slechte of vervuilde benzine (bovenmatig veel water in de benzine valt daar ook onder).
Is bovenstaande het geval (heeft pon een sample met een aanzienlijk waterdeel in de brandstof dan is het wel duidelijk dat dit geen garantie kan zijn, overigens moet het wel extreem zijn want een beetje water zal voor geen enkele motor een probleem zijn).
Garantie kan en dient best welk ver te gaan maar een klant die bewust of onbewust (bijv. benzine in een diesel, E85 in een benzinemodel) iets ongeschikts in zijn tank gooit kan helaas geen aanspraak maken op de bijbehorende schade (kort voor het geconstateerde probleem toevallig in het buitenland of bij een vage witte pomp getankt?)

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Als er echt water in de tank heeft gezeten, moet je je afvragen of je dat hebt meegekregen van een (onbemand?) tankstation, of dat er misschien iemand is die een hekel aan je heeft.

Ik zou inderdaad wel om bewijs van PON vragen.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Condens in de tank misschien? Dat heeft mijn vriendin eens meegemaakt. De auto wilde daardoor niet aanslaan.

Hoeveel water heeft Pon in de tank gevonden?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

snuffel1 schreef:Er moet wel een boel water (meerdere liters) in de tank hebben gezeten want de motor startte niet eens meer. De aanzuigbuis in de tank ligt een paar centimeter boven de bodem van de tank om het aanzuigen van condenswater te voorkomen. In een jaar tijd kan er zich bij normaal gebruik nooit zoveel condenswater in de tank vormen. Pon Nederland kan enkel de garantie afwijzen als er sprake is van nalatigheid die aan u te wijten is maar er moet wel keihard bewijs voor zijn.
Pon kan de garantie afwijzen als er water in de tank zit, of die aan nalatigheid ligt of niet. het enige wat voor Pon telt is dat de storing aan de auto niet voortkomt uit een gebrek aan de auto, maar door oorzaak van buiten af.
Ik ben er ook helemaal niet zo zeker van dat de bewijslast bij hun ligt. uiteindelijk is TS de partij die kosteloos herstel eist.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Veldt01 schreef:Ik zou eerst eens na gaan vragen wat nou precies het geconstateerde probleem is. De Up (tenminste degene die wij in de vloot hebben rijden) is op zijn best een matig in elkaar geschroefde auto die zeker als er wat meer km. gemaakt worden serieuze problemen / klachten gaat vertonen (de meesten hebben al minimaal één of meerdere keren stil gestaan).

Toch heel vreemd dat jij iedere keer weer de auto's van importeur PON precies weet ( negatief ) te beoordelen. Is het niet de BM polo is het nu weer de UP.
Wordt het niet eens tijd om dan op een ander merk over te stappen als jullie UPPie's matig inelkaar geschroefd zijn ?

Zou de verantwoordelijke voor de inkoop van wagenpark direct de laan uitsturen.

Waar echter geen enkele auto tegen kan is slechte of vervuilde benzine (bovenmatig veel water in de benzine valt daar ook onder).
Is bovenstaande het geval (heeft pon een sample met een aanzienlijk waterdeel in de brandstof dan is het wel duidelijk dat dit geen garantie kan zijn, overigens moet het wel extreem zijn want een beetje water zal voor geen enkele motor een probleem zijn).
Garantie kan en dient best welk ver te gaan maar een klant die bewust of onbewust (bijv. benzine in een diesel, E85 in een benzinemodel) iets ongeschikts in zijn tank gooit kan helaas geen aanspraak maken op de bijbehorende schade (kort voor het geconstateerde probleem toevallig in het buitenland of bij een vage witte pomp getankt?)

Voor de rest kan ik mij wel vinden in de rest van je verhaal. Maar blijft vreemd vinden, zoveel water in de tank. Misschien iemand de brandstof eruit gehaald en water terug gedaan ? Misschien tijdens tanken dat er water uitkwam ipv brandstof ?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

of dat er misschien iemand is die een hekel aan je heeft.
Zit er geen slot op die tankdop ?

HansvdHeuvel

Ongelezen bericht door HansvdHeuvel »

Tankt u bij goedkope tankstions?
Hier komt wel eens voor dat er vocht in de opslagtank zit en zodoende water in de brandstoftank van de auto.
Al 2x meegemaakt!!

VolkswagenUp2012

Ongelezen bericht door VolkswagenUp2012 »

Hallo allemaal,

Hierbij het vervolg van mijn water in de tank verhaal.

Na samenspraak tussen de dealer waar ik de Up! gekocht heb Ames Ridderkerk ( super gedaan, ondanks dat zij eigenlijk geen bemoeienis met de reparatie hadden ), Pon Leusden en Wittebrug Den Haag heb ik te horen gekregen dat het volledige bedrag van 3300,- euro uit coulance terugbetaald gaat worden aangezien er in de procedures die normaal gevolgd moeten worden wat dingen fout zijn gegaan.
Fijn dat dit uiteindelijk zo geregeld is, kan ik weer met plezier in mijn Up! gaan rijden.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.

Groeten,
Tim

wadjinn

Ongelezen bericht door wadjinn »

Het woord "coulance" is vrij vertaald: "wij hebben een fout gemaakt maar geven dat niet toe, we doen net of jij fout bent en wij een goed hart hebben"

Ik heb dit woord meerdere malen gehoord van grote bedrijven die er toch achter kwamen dat bij tussen komst van een rechter zij ongelijk zouden krijgen.

Het is wel een waarschuwing voor jezelf dat je goed kijkt of je wel bij de goede pomp tankt. Extra additieven kunnen water aantrekken en als het slecht wil start je auto niet meer. In de Bardhal shop kun je daar een flesje voor kopen om het vocht te verdrijven.

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel »

wadjinn schreef:.. In de Bardhal shop kun je daar een flesje voor kopen om het vocht te verdrijven.
Water zakt gewoon door de benzine heen. En jij gooit er dan een flesje Baard in...hoe gaat dat vocht weg? Je kunt dan beter een briefje van 20 in je tank proppen. Het katoen van het briefpapier zuigt het water op :shock: En als het briefje gaat groeien kun je er een jaar later een briefje van 100 uit peuteren ....

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

bokkel schreef:
wadjinn schreef:.. In de Bardhal shop kun je daar een flesje voor kopen om het vocht te verdrijven.
Water zakt gewoon door de benzine heen. En jij gooit er dan een flesje Baard in...hoe gaat dat vocht weg? Je kunt dan beter een briefje van 20 in je tank proppen. Het katoen van het briefpapier zuigt het water op :shock: En als het briefje gaat groeien kun je er een jaar later een briefje van 100 uit peuteren ....
Is dat wel echt waar?

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

HansvdHeuvel schreef:Tankt u bij goedkope tankstions?
Hier komt wel eens voor dat er vocht in de opslagtank zit en zodoende water in de brandstoftank van de auto.
Al 2x meegemaakt!!
Tank alleen maar (al jaren bij goedkope tankstations) heb het nog nooit mee gamaakt ( heb nu een nieuwe Mii)

bokkel

riddert schreef:Is dat wel echt waar?
Nah kijk maar, hier was popcorn in de tank gevallen:
Afbeelding

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

bokkel schreef:
riddert schreef:Is dat wel echt waar?
Nah kijk maar, hier was popcorn in de tank gevallen:
Afbeelding
't Is toch niet te geloven!

bokkel

riddert schreef:'t Is toch niet te geloven!
en het wordt steeds gekker in Groningen: aardgas tanken in het weiland! Gratis!
Afbeelding

Gesloten