Wij hebben ongeveer een jaar geleden een Renault Scenic (2000) bij een garage gekocht. Deze garage is lid van de BOVAG en NAP.
Daar vertelden ze ons dat ze o.a. de distributieriem hadden vervangen.
Nu een jaar later bij de keuring (bij een ander bedrijf) moesten de remmen en remschoenen vervangen worden. Kosten ruim € 400. Eerder dit jaar bleek bij het wisselen naar winterbanden al dat dit eraan zat te komen. Dus 2 bedrijven zeiden dit los van elkaar.
Ook zou de distributieriem vervangen moeten worden. (zat in de auto een sticker met daarop de datum van laatste vervanging in 2003.
Wij terug naar de garage waar wij de auto gekocht hadden. Die zeggen daar gewoon dat de remmen niet vervangen hoefden te worden (terwijl mijn man ze gezien had, helemaal afgesleten) en nogmaals dat de riem vorig jaar nog vervangen was. Op de vraag of ie dat kon bewijzen kregen we nul op rekest. Hij zei dat we er gewoon mee konden doorrijden. Maar op ons verzoek dat als die dan zou knappen hij voor de kosten zou opdraaien ging die niet in.
Wij vertrouwden het dus niet en hebben toch de riem laten vervangen. Kosten ruim € 700,--.
Kunnen wij nu nog wat terugverhalen op die garage? Ik vind dit echt van de zotte, ook omdat wij niet veel rijden met de auto.
Ik hoop dat iemand weet welke stappen wij kunnen ondernemen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is hier nog wat van terug te halen?
Is hier nog wat van terug te halen?
Laatst gewijzigd door Lampie39 op 10 jun 2008 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
Ik vraag me af of hier niet 2 dingen door elkaar lopen.
Een V-snaar moet regelmatig vervangen worden, is niet zo duur, en je kunt zien dat deze snaar verslijt / aan vervanging toe is. De gevolgen van het breken van deze snaar zijn niet direct heel groot.
Een distributieriem moet om de zoveel jaar / km (vaak 60.000 / 90.000) vervangen worden. Dit is vrij prijzig en je kunt aan deze riem niet zien dat hij vervangen moet worden. De eventuele schade bij het breken van deze riem kan groot zijn.
Een V-snaar moet regelmatig vervangen worden, is niet zo duur, en je kunt zien dat deze snaar verslijt / aan vervanging toe is. De gevolgen van het breken van deze snaar zijn niet direct heel groot.
Een distributieriem moet om de zoveel jaar / km (vaak 60.000 / 90.000) vervangen worden. Dit is vrij prijzig en je kunt aan deze riem niet zien dat hij vervangen moet worden. De eventuele schade bij het breken van deze riem kan groot zijn.
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
Moet dus de distributieriem zijn. Mijn excuses. Heb het inmiddels aangepast.
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
OK, duidelijk.
Het lijkt me een lastig verhaal, zijn woord tegen dat van jullie. Dat de distributieriem vervangen is zal niet op de factuur gestaan hebben. De Bovag heeft een geschillencommissie, maar ik vraag me af of je daar verder mee komt.
Het remmenverhaal is zo mogelijk nog lastiger, zeker na een jaar.
Het lijkt me een lastig verhaal, zijn woord tegen dat van jullie. Dat de distributieriem vervangen is zal niet op de factuur gestaan hebben. De Bovag heeft een geschillencommissie, maar ik vraag me af of je daar verder mee komt.
Het remmenverhaal is zo mogelijk nog lastiger, zeker na een jaar.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
Ik snap het probleem niet. De distributieriem is nu als ik zo lees in 2 jaar iets van 2 keer vervangen of zo???
Een snaar is kilometer afhankelijk. Dat schreef mijn voorganger ook al. Als het goed is moet jou motor uit de auto worden gehaald om deze te vervangen. Dit duurt dan zo een dag en kan inderdaad zo duur zijn.
Je remblokken hebben een minimale dikte. Zodra deze is bereikt dient deze vervangen te worden. Heb je een vastgelopen rem gehad en zijn de remschoenen extreem gaan roken dan zijn ze overhit geweest en broos geworden. Ook dan kun je ze beter vervangen. (Komt niet erg veel voor!!)
Minimale schoendikte is iets van 2 a 3mm. Meestal zitten er op de remschoenen ook trilplaten. Deze geven aan wanneer de schoenen of blokken vervangen moeten worden. Er zit namelijk een omgebogen lipje op de trilplaat en deze is van metaal. Je weet wat metaal doet als deze op metaal schraapt. Dit geeft een schrapend, knarsend en piepend geluid. Wat ook kan is dat er ipv trilplaten, indicatoren opzitten. Werking is hetzelfde alleen gaat er nu een lampje op je dashboard branden. Bij imitatie willen deze middelen nog wel eens missen. Dit kan geen kwaad je moet het alleen dan zelf in de gaten houden. Zelf doe ik ruim 2 a 3 jaar met remblokken. Mijn auto is nu 9 jaar oud en ik rij nog steeds op de eerste remschoenen in mijn trommelrem. Nu staat hier veel minder remkracht op dus het is normaal dat deze langer meegaan. Mijn voorste blokken heb ik pas iets van 3 keer vervangen. Ik rem meer op mijn motor en gebruik mijn remmen alleen als het nodig is.
Je remblokken kan ik niet over oordelen, maar als ik onderdelen laat vervangen, wat eigenlijk nooit voorkomt, want ik doe alles zelf, wil ik de oude onderdelen zien. Vervolgens neem ik ze mee. Er blijft weinig achter.
Remmen, wielophanging en distributie zijn de meeste onnodige vervangingen in een garage. Distributie het minste.
Ik zeg altijd maar zo.... Je distributieriem gaat een aantal kilmeters of jaren mee. Wanneer je deze hebt vervangen schrijf de kilometerstand op en de datum. Voeg dit bij je autopapieren of onderhoudspapieren. Grote kans als jij naar je oude garage teruggaat waar je de snaar hebt laten vervangen dat zij jou zo de kilometerstand kunnen geven. Vraag meteen naar het vervangingstermijn van de distriubutiesnaar. Op die manier laat je je niet meer beetnemen. Een distributiesnaar gaat nagenoeg net zolang mee als een V-snaar. Dit spul is tegenwoordig bijna niet kapot te krijgen. Er zit namelijk iets van kevlar in verwerkt. Ik zeg niet dat het niet kan breken dus houd je wel aan het vervangingstermijn. Dat is heel belangrijk!!!!!
Overigens vraag ik mij af of jij je kleppen wel eens moet laten stellen of dat die van jou hydraulisch zijn. Wanneer dat laatste het geval is dan hoef je niet echt bang te zijn. Je kleppen trekken zich dan meteen terug zodra de motor uitvalt daar de oliedruk dan wegvalt. Deze kleppen stellen zichzelf. Tuurlijk kan je ook daar schade aan krijgen, maar die kans is echt NIHIL. De veerkracht van de klepveer is namelijk groter dan je oliedruk en een hydraulische klep wordt teruggedrukt via geleiders.
Een snaar is kilometer afhankelijk. Dat schreef mijn voorganger ook al. Als het goed is moet jou motor uit de auto worden gehaald om deze te vervangen. Dit duurt dan zo een dag en kan inderdaad zo duur zijn.
Je remblokken hebben een minimale dikte. Zodra deze is bereikt dient deze vervangen te worden. Heb je een vastgelopen rem gehad en zijn de remschoenen extreem gaan roken dan zijn ze overhit geweest en broos geworden. Ook dan kun je ze beter vervangen. (Komt niet erg veel voor!!)
Minimale schoendikte is iets van 2 a 3mm. Meestal zitten er op de remschoenen ook trilplaten. Deze geven aan wanneer de schoenen of blokken vervangen moeten worden. Er zit namelijk een omgebogen lipje op de trilplaat en deze is van metaal. Je weet wat metaal doet als deze op metaal schraapt. Dit geeft een schrapend, knarsend en piepend geluid. Wat ook kan is dat er ipv trilplaten, indicatoren opzitten. Werking is hetzelfde alleen gaat er nu een lampje op je dashboard branden. Bij imitatie willen deze middelen nog wel eens missen. Dit kan geen kwaad je moet het alleen dan zelf in de gaten houden. Zelf doe ik ruim 2 a 3 jaar met remblokken. Mijn auto is nu 9 jaar oud en ik rij nog steeds op de eerste remschoenen in mijn trommelrem. Nu staat hier veel minder remkracht op dus het is normaal dat deze langer meegaan. Mijn voorste blokken heb ik pas iets van 3 keer vervangen. Ik rem meer op mijn motor en gebruik mijn remmen alleen als het nodig is.
Je remblokken kan ik niet over oordelen, maar als ik onderdelen laat vervangen, wat eigenlijk nooit voorkomt, want ik doe alles zelf, wil ik de oude onderdelen zien. Vervolgens neem ik ze mee. Er blijft weinig achter.
Remmen, wielophanging en distributie zijn de meeste onnodige vervangingen in een garage. Distributie het minste.
Ik zeg altijd maar zo.... Je distributieriem gaat een aantal kilmeters of jaren mee. Wanneer je deze hebt vervangen schrijf de kilometerstand op en de datum. Voeg dit bij je autopapieren of onderhoudspapieren. Grote kans als jij naar je oude garage teruggaat waar je de snaar hebt laten vervangen dat zij jou zo de kilometerstand kunnen geven. Vraag meteen naar het vervangingstermijn van de distriubutiesnaar. Op die manier laat je je niet meer beetnemen. Een distributiesnaar gaat nagenoeg net zolang mee als een V-snaar. Dit spul is tegenwoordig bijna niet kapot te krijgen. Er zit namelijk iets van kevlar in verwerkt. Ik zeg niet dat het niet kan breken dus houd je wel aan het vervangingstermijn. Dat is heel belangrijk!!!!!
Overigens vraag ik mij af of jij je kleppen wel eens moet laten stellen of dat die van jou hydraulisch zijn. Wanneer dat laatste het geval is dan hoef je niet echt bang te zijn. Je kleppen trekken zich dan meteen terug zodra de motor uitvalt daar de oliedruk dan wegvalt. Deze kleppen stellen zichzelf. Tuurlijk kan je ook daar schade aan krijgen, maar die kans is echt NIHIL. De veerkracht van de klepveer is namelijk groter dan je oliedruk en een hydraulische klep wordt teruggedrukt via geleiders.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
De levensduur van de V-snaar en multi-snaar zijn dus ook erg verlengd. Als je een goede erop legt bijvoorbeeld die van de dealer heb je een behoorlijk lange levensduur. Ik rijd Suzuki en mijn V-snaar en multi-snaar gaan bijna net zo lang mee als een distributie-snaar. Het is precies hetzelfde materiaal. Een goedkoop snaartje is meestal enkelt van rubber. Die dingen slijten inderdaad veel sneller, maar bij een goed merk kun je zien dat je met een degelijke snaar te maken hebt. Je betaald voor een snaar welke je bij de dealer haalt bijna net zoveel als bij een automaterialenzaak. Daar kom ik al helemaal niet. Ik vind het daar allemaal maar slecht spul. Ik ben niet zo van imitatie. Ik zeg niet dat het slecht is, maar voor die dingen kun je soms net zo goed naar de dealer gaan. Met een V-snaar of multi-snaar zou ik persoonlijk geen moeite hebben, maar een distributie is altijd origineel.
Re: Is hier nog wat van terug te halen?
[/quote]Overigens vraag ik mij af of jij je kleppen wel eens moet laten stellen of dat die van jou hydraulisch zijn. Wanneer dat laatste het geval is dan hoef je niet echt bang te zijn. Je kleppen trekken zich dan meteen terug zodra de motor uitvalt daar de oliedruk dan wegvalt. Deze kleppen stellen zichzelf. Tuurlijk kan je ook daar schade aan krijgen, maar die kans is echt NIHIL. De veerkracht van de klepveer is namelijk groter dan je oliedruk en een hydraulische klep wordt teruggedrukt via geleiders.[/quote]
Nu vraag ik me toch af of er een nieuw type motor ontwikkeld is.
Hydraulische klepstoters trekken de kleppen niet terug maar zorgen alleen voor een klepspeling van 0(nul)mm. De kleppen worden nog steeds aandedreven door een nokkenas die echt niet terugtrekt.
Dus het breken van de distributieriem geeft in de meeste gevallen een hoop schade. Kleppen krom, zuigers beschadigd, of erger.
Of denk je er nog steeds zo over Maarten1234?
Nu vraag ik me toch af of er een nieuw type motor ontwikkeld is.
Hydraulische klepstoters trekken de kleppen niet terug maar zorgen alleen voor een klepspeling van 0(nul)mm. De kleppen worden nog steeds aandedreven door een nokkenas die echt niet terugtrekt.
Dus het breken van de distributieriem geeft in de meeste gevallen een hoop schade. Kleppen krom, zuigers beschadigd, of erger.
Of denk je er nog steeds zo over Maarten1234?