LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juridisch advies nodig

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Sevilla1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2015 20:17

Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door Sevilla1986 »

Afgelopen week ben ik bij bedrijf langsgeweest om een auto te bekijken, geen garage met bovag garantie.
Aardige verkoper, met auto die er goed uit lijkt te zien en absoluut schadevrij was volgens verkoper voor goede prijs. Proefrit kon niet gemaakt worden omdat de accu"s leeg waren. Auto kon gereserveerd worden voor 450 euro. Met toezegging van alsnog doen van proefrit en de week wettelijke garantie waar de verkoper het steeds over had ben ik (achteraf heel erg stom) akkoord gegaan en is koopovereenkomst getekend. Na thuiskomst erg geschrokken van alle verhalen die op internet staan over hetzelfde bedrijf (dat onder andere naam doorstart heeft gemaakt). Ook staat er niet kloppende info op factuur. Graag jullie advies. Verkoper gaat niet akkoord met externe keuring dat ik wil laten doen bij ANWB. Is er nog een manier om van de koop af te zien?
Laatst gewijzigd door Radar op 08 jul 2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door k2p »

Klinkt erg bekend. Toch niet Auto Kost in Badhoevedorp? Meerdere mensen daar overkomen. Ook een bekende van mij. Die zit nu bezig met zijn rechtsbijstand dit aan te vechten.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door newmikey »

Garage zonder bovag garantie, aardige verkoper, auto die er goed uit lijkt te zien , proefrit kon niet gemaakt worden, verkoper gaat niet akkoord met externe keuring bij ANWB, toch koopcontract getekend?

Zo extreem heb ik het nog zelden gezien. Koop=koop hier. Alleen als er achteraf iets mis lijkt te zijn met de auto kunt u misschien nog wel iets maar zou er geen vergif op innemen. Nooit meer zo dom zijn...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door sjohie »

Sevilla1986 schreef:Afgelopen week ben ik bij bedrijf langsgeweest om een auto te bekijken, geen garage met bovag garantie.
Aardige verkoper, met auto die er goed uit lijkt te zien en absoluut schadevrij was volgens verkoper voor goede prijs. Proefrit kon niet gemaakt worden omdat de accu"s leeg waren. Auto kon gereserveerd worden voor 450 euro. Met toezegging van alsnog doen van proefrit en de week wettelijke garantie waar de verkoper het steeds over had ben ik (achteraf heel erg stom) akkoord gegaan en is koopovereenkomst getekend. Na thuiskomst erg geschrokken van alle verhalen die op internet staan over hetzelfde bedrijf (dat onder andere naam doorstart heeft gemaakt). Ook staat er niet kloppende info op factuur. Graag jullie advies. Verkoper gaat niet akkoord met externe keuring dat ik wil laten doen bij ANWB. Is er nog een manier om van de koop af te zien?
Begrijp ik het goed dat je 450 euro reserveringskosten betaald en daar boven op een koopcontract? Dat laatste overstijgt dan toch altijd die reservering, ergo dat is dubbel betalen?

Maar goed, als ze je een week garantie bieden heb je daar toch nog de tijd om een keuring te laten doen, en ze eventuele mankelementen onder die garantie te laten repareren?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nou ik zou wel eens willen weten welk wetboek deze verkoper handteerd want daarin staat niks over 1 week garantie. Een auto moet gewoon in orde zijn en anders mag deze niet verkocht worden. Is de auto niet in orde dan dient deze kosteloos gerepareerd te worden door verkoper. Zo niet dan de koop ongedaan maken en geld retour.

Overigens is het inderdaad behoorlijk dom om in zulke verhaaltjes te trappen...Aardige verkoper mag nooit een reden zijn om iets te kopen. Denk je dat zo'n bedrijf een onaardige verkoper zou inzetten?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door peteroo »

Je hebt nu eenmaal mensen die enorm aardig lijken en toch kans zien om een voze knol voor een glimmende citroen te verkopen. Eigenlijk moet je zodra je merkt dat er ook maar iets niet in de haak is wegwezen. Soms makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als iemand 'zo aardig' lijkt. Ik spreek uit ervaring.

Proefrit moet je altijd eisen. Auto's van 15 jaar zien er tegenwoordig vaak nog uit alsof ze nieuw zijn, maar onderhuids er kan van alles stuk, versleten of weg zijn. Of je prachtige auto rijdt perfect, maar er brandt steeds zo'n vreemd lampje in je dashboard en ook de merkdealer krijgt het niet weg.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door Jefdus »

Sevilla1986 schreef:Proefrit kon niet gemaakt worden omdat de accu"s leeg waren.
Het lijkt me dat een garage toch wel een startkabel heeft liggen...?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door thecure »

Jefdus schreef:
Sevilla1986 schreef:Proefrit kon niet gemaakt worden omdat de accu"s leeg waren.
Het lijkt me dat een garage toch wel een startkabel heeft liggen...?
:lol: :lol:

en als je de auto niet mag laten keuren dan is er een weg: naar de uitgang!

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Slik je verlies van de 450,= "reservering" en vergeet de auto. Als het bedrijf nu al moeilijk doet over een keuring, een "week garantie" beloofd, kun je op je vingers natellen dat ze helemaal niks voor je gaan doen als er echt stront aan de knikker is.
Gelijk hebben is heel wat anders dan gelijk krijgen. Ook al zegt een ander forumlid "Is de auto niet in orde dan dient deze kosteloos gerepareerd te worden door verkoper. Zo niet dan de koop ongedaan maken en geld retour". Neem maar van mij aan dat je nevernooit je geld terug krijgt en de auto kosteloos repareren gaan zulke gasten ook niet doen.

v.d.Heyden

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door Julie4444 »

v.d.Heyden schreef:Slik je verlies van de 450,= "reservering" en vergeet de auto. Als het bedrijf nu al moeilijk doet over een keuring, een "week garantie" beloofd, kun je op je vingers natellen dat ze helemaal niks voor je gaan doen als er echt stront aan de knikker is.
Gelijk hebben is heel wat anders dan gelijk krijgen. Ook al zegt een ander forumlid "Is de auto niet in orde dan dient deze kosteloos gerepareerd te worden door verkoper. Zo niet dan de koop ongedaan maken en geld retour". Neem maar van mij aan dat je nevernooit je geld terug krijgt en de auto kosteloos repareren gaan zulke gasten ook niet doen.

v.d.Heyden
+1

Klinkt als een louche zaak. Nooit zonder proefrit een auto kopen. Altijd bij een Bovag garage langs. Bij reden tot twijfel altijd een aankoopkeuring bij een onafhankelijke partij laten uitvoeren.

Nooit akkoord gaan met een koop zonder dat enige kwaliteit duidelijk is.

volvopiet
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:20

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door volvopiet »

Hoe heet deze fijne club?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door olaf79 »

v.d.Heyden schreef:Slik je verlies van de 450,= "reservering" en vergeet de auto. Als het bedrijf nu al moeilijk doet over een keuring, een "week garantie" beloofd, kun je op je vingers natellen dat ze helemaal niks voor je gaan doen als er echt stront aan de knikker is.
Gelijk hebben is heel wat anders dan gelijk krijgen. Ook al zegt een ander forumlid "Is de auto niet in orde dan dient deze kosteloos gerepareerd te worden door verkoper. Zo niet dan de koop ongedaan maken en geld retour". Neem maar van mij aan dat je nevernooit je geld terug krijgt en de auto kosteloos repareren gaan zulke gasten ook niet doen.

v.d.Heyden
Nou schandpaal op internet en brief op poten van de rechtsbijstandverzekering doet wonderen. Aangifte van oplichting ook.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij mij zouden de alarmbellen al gaan rinkelen...
Sevilla1986 schreef:Proefrit kon niet gemaakt worden omdat de accu"s leeg waren.

Op dit punt was ik al klaar met deze auto. Dan is ofwel de accu verrot, ofwel de dynamo. Maakt niet uit verder, maar dat kan zo'n handelaar makkelijk oplossen.


Auto kon gereserveerd worden voor 450 euro.

En op dit punt was ik weggelopen om nooit meer bij zo'n bedrijf terug te keren. Je koopt of je koopt niet, maar een gebruikte auto reserveren? Voor wat?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

olaf79 schreef:Nou schandpaal op internet en brief op poten van de rechtsbijstandverzekering doet wonderen. Aangifte van oplichting ook.
Dan is dat waarschijnlijk ook de reden waarom bedrijven als bv Jetcars, A&D Auto's enz. nog steeds bestaan. Die trekken zich daar geen moer van aan.
Maar ga daar gerust een auto kopen en als er stront aan de knikker is ga jij ze met het wetboek om de oren slaan.... Ik doe liever vooraf m'n huiswerk.

v.d.Heyden

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Juridisch advies nodig

Ongelezen bericht door Julie4444 »

v.d.Heyden schreef:
olaf79 schreef:Nou schandpaal op internet en brief op poten van de rechtsbijstandverzekering doet wonderen. Aangifte van oplichting ook.
Dan is dat waarschijnlijk ook de reden waarom bedrijven als bv Jetcars, A&D Auto's enz. nog steeds bestaan. Die trekken zich daar geen moer van aan.
Maar ga daar gerust een auto kopen en als er stront aan de knikker is ga jij ze met het wetboek om de oren slaan.... Ik doe liever vooraf m'n huiswerk.

v.d.Heyden
Je hebt ook onderzoeksplicht als koper, maar dat vergeten veel mensen.

Gesloten