kokka schreef: ↑12 sep 2020 02:21ik begrijp eigenlijk de hele discussie over het wel of niet verslijten van de koppelingsplaten niet. Ik zou persoonlijk heel boos worden als een garage mijn massavliegwiel moet vervangen en dan niet meteen de koppelingsplaten vervangt. 90% van de rekening is arbeidsloon.
dat is het zelfde als je wel je multi-riem vervangen maar niet je waterpomp meenemen.
De vraag is wel of het gerechtvaardigd was om dat vliegwiel te vervangen, maar dat is altijd een inschatting van de monteur. TS zou ook heel boos zijn geworden als ze het niet hadden gedaan terwijl het wel nodig was, en dus twee keer arbeidsloon moet betalen.
De eerste keer dat ze ons belden was met de mededeling dat de hulpcilinder stuk was en we kregen een prijsopgave voor vervangen van hulpcilinder. Over de koppelingsplaten is niet gesproken, een paar uur later belden ze dat het vliegwiel helemaal blauw dus erg versleten was dus beter ook vervangen kon worden. En als ze zoiets zeggen ga je akkoord, ook toen is er niet over de koppelingsplaten gesproken.
En wat zeggen zij nu. Dat ze hebben gebeld vóór ze de auto open hadden gemaakt om ons te adviseren om, als de auto toch open moest, de koppelingsplaten ook beter vervangen konden worden, uit voorzorg en wij zouden akkoord zijn gegaan. en later belden ze dus over dat helemaal blauwe vliegwiel waar achteraf amper slijtage aan te zien was. Als je het nieuwe vliegwiel nu zou bekijken, dus na 2 maanden rijden, dan zie je ook dat het niet nieuw meer is. Alles wat je gebruikt slijt, maar een koppeling hoort niet zo snel kapot te gaan.
Het ergste vinden we dus dat ze ijskoud zeggen dat ze gebeld hebben voor de auto open lag. Dat was een paar uur nadat we de auto daar gebracht hadden. En nogmaals, ze belden dat wat we al vermoedden, dat de cilinder stuk was, repararatie was 1100 euro. En later belden ze dat het vliegwiel blauw was en werd de reparatie 700 euro duurder. Dus 1800 euro. Waarom gaven ze dat advies dan niet meteen toen we de auto brachten en ook vertelden dat het probleem vermoedelijk bij de cilinder lag?
Het is precies zo gegaan als wij zeggen. Mijn partner nam de telefoon steeds aan en hij heeft iedere keer met mij overlegd.
Als ik zo hier en daar de reacties lees , is het dus normaal dat je alles vervangt bij alleen een kapotte cilinder. Of dat waar is betwijfelen we, omdat we dus dat zogenaamde helemaal blauwe vliegwiel en de koppelingsplaten mee terug hebben gevraagd en die slijtage nogal meeviel. Die paar blauwe vlekjes moest je bij wijze van spreken met een loep zoeken.
Waren ze eerlijk geweest,en was het gegaan zoals ze gezegd hadden, dan waren wij nu niet zo boos geweest ook al blijven wij, en ook de ANWB expert van mening dat de koppeling niet zo snel stuk had mogen gaan. In de 40 jaar dat wij auto rijden, van diverse merken en met veel meer kilometers op de teller, hebben we dit nog nooit meegemaakt.
We gaan er geen halszaak van maken. Maar inruilen, wat we binnen nu en 2 jaar van plan waren geweest, gaan we ook niet doen, we kopen altijd occasions, de laatste 3 dus bij van Mossel, maar daar kopen wij nooit meer. Vanwege het feit dat zij het wel normaal vinden dat een koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen moet worden. Dat zeggen ze er niet bij als ze een occasion verkopen met bijvoorbeeld 70.000 km op de teller. En ook nooit meer een Ford voor ons want hoe meer we zoeken naar problemen met een Ford, hoe meer we tegenkomen, ze worden nogal eens terug geroepen omdat er iets mis is met iets. Ook onze auto is teruggeroepen omdat de koppelingsplaten konden scheuren. Ze hebben die koppeling toen getest, die was goed, en ze hebben de software aangepast. Op de boardcomputer krijg je nu het advies om bij een snelheid van 60km per uur door te schakelen naar de 6e versnelling. Dat rijdt dus voor geen meter. Wij hebben het echt gehad met van Mossel.
Volgende week volgt nog een gesprek omdat we een slechte recensie hebben geschreven maar veel verwachten we daar niet van.