LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basisverzekering Ziektekosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Poeltje61

Basisverzekering Ziektekosten

Ongelezen bericht door Poeltje61 »

Mijn zoon heeft, op grond van medische indicatie, in 2015 een gedeeltelijke besnijdenis ondergaan en aansluitend een behandeling met hormoonzalf.
Deze ingreep werd vergoed door Menzis. Aangezien deze ingreep niet afdoende was, is door de uroloog in het JBZ te Den Bosch, besloten om nu een volledige besnijdenis (radicale circumcisie) toe te passen. Deze ingreep heeft in 2016 plaatsgevonden. Deze ingreep wordt echter niet vergoed, reden volgens Menzis: omdat het merendeel van deze besnijdenissen gebeurt uit religieuze overwegingen, wordt deze ingreep niet meer vergoed. Ik vind het heel vreemd en eigenlijk een beetje discriminerend dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor deze ingreep als het op grond van medische indicatie uitgevoerd moet worden. Helemaal in geval mijn zoon, waar een behandeling is gestart en daarna een vervolgbehandeling. Tot mijn stomme verbazing ben ik er onlangs achter gekomen dat, in 2017, de volledige besnijdenis in de basisverzekering vergoed wordt.
Zijn er in het verleden toevallig rechtzaken geweest waardoor deze ingreep nu ineens weer wel vergoed wordt?

R. van Poelgeest

sylvesterb

Re: Basisverzekering Ziektekosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Poeltje61 schreef:Mijn zoon heeft, op grond van medische indicatie, in 2015 een gedeeltelijke besnijdenis ondergaan en aansluitend een behandeling met hormoonzalf.
Deze ingreep werd vergoed door Menzis. Aangezien deze ingreep niet afdoende was, is door de uroloog in het JBZ te Den Bosch, besloten om nu een volledige besnijdenis (radicale circumcisie) toe te passen. Deze ingreep heeft in 2016 plaatsgevonden. Deze ingreep wordt echter niet vergoed, reden volgens Menzis: omdat het merendeel van deze besnijdenissen gebeurt uit religieuze overwegingen, wordt deze ingreep niet meer vergoed. Ik vind het heel vreemd en eigenlijk een beetje discriminerend dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor deze ingreep als het op grond van medische indicatie uitgevoerd moet worden. Helemaal in geval mijn zoon, waar een behandeling is gestart en daarna een vervolgbehandeling. Tot mijn stomme verbazing ben ik er onlangs achter gekomen dat, in 2017, de volledige besnijdenis in de basisverzekering vergoed wordt.
Zijn er in het verleden toevallig rechtzaken geweest waardoor deze ingreep nu ineens weer wel vergoed wordt?

R. van Poelgeest
Er zijn geen rechtszaken geweest, in 2015 werden medische ingrepen nog wel vergoed en in 2016 niet meer en nu weer wel. U kunt proberen te claimen dat de behandeling in 2015 is begonnen en dit dus een vervolg was.

Gesloten