LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedenktijd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mariaboelens

Bedenktijd

Ongelezen bericht door mariaboelens »

Ik ben zakelijk benaderd door een bedrijf die iets hebben verkocht aan mij, ook zakelijk. Dus B2B. Dit ging zo snel, mocht direct per mail het contract tekenen. Hier later beter over nagedacht en ik wil er van afzien middels recht van bedenktijd. Word ik zojuist gebeld dat ze 50% annuleringskosten in rekening willen brengen want dit recht van bedenktijd geldt zakelijk niet volgens hun.....?Wie weet precies hoe dit zit?

Julie4444

Re: Bedenktijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mariaboelens schreef:Ik ben zakelijk benaderd door een bedrijf die iets hebben verkocht aan mij, ook zakelijk. Dus B2B. Dit ging zo snel, mocht direct per mail het contract tekenen. Hier later beter over nagedacht en ik wil er van afzien middels recht van bedenktijd. Word ik zojuist gebeld dat ze 50% annuleringskosten in rekening willen brengen want dit recht van bedenktijd geldt zakelijk niet volgens hun.....?Wie weet precies hoe dit zit?
Als je een zakelijke overeenkomst bent aangegaan is die in principe gewoon geldig. Consumentenbescherming geldt natuurlijk niet voor zakelijke overeenkomsten.

Betalen dus, en beter nadenken voor je een zakelijke overeenkomst aangaat.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

mariaboelens schreef:Ik ben zakelijk benaderd door een bedrijf die iets hebben verkocht aan mij, ook zakelijk. Dus B2B. Dit ging zo snel, mocht direct per mail het contract tekenen. Hier later beter over nagedacht en ik wil er van afzien middels recht van bedenktijd. Word ik zojuist gebeld dat ze 50% annuleringskosten in rekening willen brengen want dit recht van bedenktijd geldt zakelijk niet volgens hun.....?Wie weet precies hoe dit zit?
de zichttermijn geldt inderdaad niet voor b2b overeenkomsten. (dit forum officieel ook niet trouwens, maar dat terzijde). Afhankelijk is wat er in de voorwaarden is afgesproken, als het goed is, zou u die bij de overeenkomst moeten hebben ontvangen, normaliter zouden daar de voorwaarden in moeten staan die gelden bij annulering van de overeenkomst. Als daar niets in vermeld staat, is de overeenkomst zelfs geheel bindend en dient het contract van beide kanten zelfs gewoon uitgediend worden.

Bedrijven vallen niet onder de bescherming die consumenten genieten, omdat men er van uit gaat dat bedrijven die bescherming niet nodig hebben, aangezien die geacht worden verantwoordelijker om te gaan met overeenkomsten.

Enige optie die er misschien nog zou kunnen zijn is de reflexwerking (zie google reflexwerking), maar dat is afhankelijk van het aangeschafte product en de werkzaamheden van uw bedrijf.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef: Bedrijven vallen niet onder de bescherming die consumenten genieten, omdat men er van uit gaat dat bedrijven die bescherming niet nodig hebben, aangezien die geacht worden verantwoordelijker om te gaan met overeenkomsten.

Enige optie die er misschien nog zou kunnen zijn is de reflexwerking (zie google reflexwerking), maar dat is afhankelijk van het aangeschafte product en de werkzaamheden van uw bedrijf.
Over die reflexwerking schreef ik toevallig vandaag in een ander topic dit:
Moneyman schreef: Reflexwerking houdt in dat een eenmanszaak, stichting of vereniging weliswaar formeel geen beroep op consumentenrecht zou kunnen doen, maar dat dat onredelijk zou zijn en daarom toch mogelijk is. Het moet dan gaan om handelingen die niet bij de dagelijkse bedrijfsvoering horen. Een bakker die een computer koopt, wordt door de reflexwerking beschermd. Koopt diezelfde bakker een broodmachine, wordt hij niet beschermd. Het afsluiten van energiecontracten hoort bij de kerntaken van een VvE, daarom zal de reflexwerking niet van toepassing zijn.
[/quote]

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Consument of niet, de regels van redelijkheid en billijkheid gelden gewoon. Ik vermoed dat het rekenen van 50% annuleringskosten zo snel na aanschaf niet redelijk is, maar dit hangt van het product af. Eerder is bepaald dat 10% redelijk is, maar dat gold voor consumenten koop ik weet niet of er al eens vanuit een b2b contract door de rechter naar gekeken is.

mariaboelens

Ongelezen bericht door mariaboelens »

Iedereen bedankt voor de reacties!

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

olaf79 schreef:Consument of niet, de regels van redelijkheid en billijkheid gelden gewoon. Ik vermoed dat het rekenen van 50% annuleringskosten zo snel na aanschaf niet redelijk is, maar dit hangt van het product af. Eerder is bepaald dat 10% redelijk is, maar dat gold voor consumenten koop ik weet niet of er al eens vanuit een b2b contract door de rechter naar gekeken is.
Hoofdregel is koop=koop. Door zo'n beding op te nemen zeg je in principe wettelijk gezien heb je geen grond om van de overeenkomst af te komen, maar ik zal geen nakoming vorderen als je X% van de koopprijs voldoet.
Laatst gewijzigd door Student90 op 12 apr 2017 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Consument of niet, de regels van redelijkheid en billijkheid gelden gewoon. Ik vermoed dat het rekenen van 50% annuleringskosten zo snel na aanschaf niet redelijk is, maar dit hangt van het product af. Eerder is bepaald dat 10% redelijk is, maar dat gold voor consumenten koop ik weet niet of er al eens vanuit een b2b contract door de rechter naar gekeken is.
Dat kan in zijn algemeenheid niet zo gesteld worden.

Gesloten