LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst en foute rekeningnummers

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sp

Belastingdienst en foute rekeningnummers

Ongelezen bericht door sp »

Sinds een jaar of 10 hanteer ik een rekeningnummer waarop de teruggaaf van de inkomstenbelasting op overgemaakt wordt door de Belastingdienst. Na eerst via de papieren aangifte dit gedaan te hebben, heb ik vanaf het eerste moment dat dit geïntroduceerd werd, dit electronisch via de diskette verricht.

Jarenlang is de terugggaaf vlekkeloos verlopen, totdat bleek dat de teruggaven van 2001 (en 2002) ineens op een verkeerd rekeningnummer zijn overgemaakt. Het is een ellenlang verhaal, waarbij er een brief- en telefoonwisseling in de driehoek Belastingdienst, ondergetekende en de Nationale Ombudsman heeft plaatsgevonden en waar we maar niet uit komen.

De belastingdienst zegt, dat ik het verkeerd heb ingevuld (hetgeen ik ten zeerste bestrijd) en daarmee is voor haar de kous af. Dag geld!

Gast

Re: Belastingdienst en foute rekeningnummers

Ongelezen bericht door Gast »

En daar kom je nu net pas achter????????

sp

Ongelezen bericht door sp »

Nee, bij de teruggave over 2002 (dat was dus in 2003) kwam dit pas aan het licht, toen ik - nadat ik de brief met de aankondiging van de overmaking al een tijd in mijn bezit had, maar de overmaking zelf maar niet ontving - zag ik, dat het rekeningnummer wel het juiste was, maar verkeerd geschreven (2 cijfers omgedraaid). Toen heb ik gelijk gebeld om het "even recht te zetten". Sinds dat moment speelt dit al.

Waar het gaat, is dat het bewijsmateriaal (de opgestuurde diskette) door de Belastingdienst vernietigd of overschreven is, waardoor ik NIET kan aantonen dat ik het NIET fout heb ingevuld. Ik wijt de fout aan automatiseringsproblemen bij de Belastingdienst, die er - aantoonbaar (!) - zijn.

tan

Ongelezen bericht door tan »

Ik heb ook een keer een soort gelijke ervaring gehad.
Mijn man en ik hebben ieder een eigen bedrijf. Nu had ik recht op een teruggave van inkomstenbelasting en deze bleef maar uit. Toen ik de rekening gegevens via internet bankieren ophaalde zag ik tot mijn verbazing dat het geld gestort was op de zakelijke rekening van mijn man???? :x Ik heb toen gebeld maar moest het toen schriftelijk melden. Ik heb er NOOIT meer iets van gehoord. Ik heb uiteindelijk het geld zelf maar over geboekt naar mijn eigen zakelijke rekening.
Ik had op zijn minst wel een verontschuldiging verwacht.
Zeer slordig!!!

Gast

beste SP,

1. heb je een gironummer of een banknummer.
2. heb je in het aangiftepakket gecheckt of je echt zelf je niet hebt vergist?

Gast

Een bankrekeningnummer kan niet: als je twee cijfers omdraait krijg je nooit een bestaand rekeningnummer. Rekeningnummer worden gecheckt door middel van de zogenaamde elfproef, juist om te voorkomen dat er bij een simpele vergissing als twee cijfers omdraaien of 1 cijfer fout typen het geld naar een verkeerd bankrekeningnummer gaat.

Bij de postbank hebben ze naam/nummer controle maar dit is niet waterdicht, er kunnen fouten gemaakt worden en de postbank is hier niet aansprakelijk voor.

Als de belastingdienst niet aan kan tonen dat jij het fout gedaan hebt dan kan de fout net zo goed bij hen liggen. In dat geval lijkt me dat jij gewoon nog een vordering hebt op de belastingdienst. Bovendien neem ik aan dat de belastingdienst wel weet naar welk rekeningnummer het geld gegaan is. Zij kunnen het daar dan terug vordering wegens onterechte betaling.

Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik zou een advocaat inschakelen.

Gesloten