Misschien heeeft iemand hier wel eens van gehoord. Ik word vanavond aangesproken door een man met een verhaal dat hij zijn epilepsie medicatie is vergeten en of hij misschien met mijn gsm mag bellen. Ik vind dit geen probleem. Maar het telefoontje verloopt wat raar.
Hij vraagt iemand hem te ontmoeten bij een algemeen bekendpunt vlak bij waar we staan maar diegene wil dat niet. Het duurt even en hij zegt steeds "ik ben correct". Achteraf besef ik mij dat we schuin voor een cafe staan (waarom belt hij daar niet?) en hij verteld me dat hij gedronken heeft (dat doe je dan toch niet...epileptisch zonder medicijnen?).
Misschien allemaal niet zo slim van mij maar ja, het is nu gebeurd.
Kunnen oplichters iets met mijn telefoonnummer (mijn nummerherkenning staat aan)? Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen!
Wanneer het nummer dat door die persoon is gebeld, een gewoon nummer is, kan het geen kwaad. Het zijn namelijk sprookjes (lees: hoaxes), die regelmatig opduiken, waarbij verteld wordt dat je de controle over je telefoonnummer kwijt bent.
Je kunt zelf nagaan waarheen is gebeld, omdat het nummer nog in het systeem staat.
Niet al te veel zorgen maken, dus. Het enige dat je kan gebeuren, is dat je benaderd wordt door rare figuren die nu over je telefoonnummer beschikken. Maar ze beschikken niet over je simkaart, en die is toch echt nodig om er misbruik van te maken. Die kan niet op afstand worden gekopieerd.
Kunnen oplichters iets met mijn telefoonnummer (mijn nummerherkenning staat aan)? Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen!
Ja, dat kan. In de eerste plaats kunnen ze naar een duur nummer bellen (0900 of buitenland). Verder kan het een crimineel zijn geweest die niet uitgepeild of getraceerd wilde worden door de politie. Mogelijk wilde hij ook afluisteren voorkomen.