LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelling nooit gedaan!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jiesta

Bestelling nooit gedaan!

Ongelezen bericht door Jiesta »

Ik heb onlangs een pakket in mijn brievenbus gevonden van Solay Nederland, met daarin 3 potjes vitamines en een factuur van € 50,85 en de mededeling dat eea mij voortaan ieder kwartaal toestuurd zal worden. Ik heb eea nooit of tenimmer besteld en ken dit hele bedrijf dan ook niet!. Heb hen vanmorgen gebeld en nu schermen zij met een zgn. bandopname van een telefoongesprek. Ik heb gevraagd deze bandopname voor mij af te willen spelen. Hierin is te horen dat ik zgn dd 24/10 zou zijn gebeld en er worden allerlei vragen gesteld inz. mijn telefoonnummers en mijn bankrekening; er wordt een zgn toezegging gedaan dat ik een eerste potje voor € 9.00 zou ontvangen en hotelvouchers hiermee kan winnen. Uiteindelijk is te horen op die bandopname dat ik ook nog toezeg accoord te gaan met vervolgtoezendingen.
Dit klopt echter helemaal niet. Ik heb nooit zo'n telefoontje gehad (en heb dus ook nooit dat zgn eerste potje vitamines van € 9.00 ontvangen)! Ik ben morbide tegen telefonische verkoop en zou zoiets dan ook nooit doen....
Ik heb mijn bank opdracht gegeven de betaling terug te draaien en dit bedrijf voor verdere incassos laten blokkeren.
Maar in het telefoongesprek van vanmorgen met hen zei Solay me dat zij nu eenmaal die bandopname hebben, dat dit hun bewijs is en ze dit zo nodig voor kunnen leggen aan een rechter...
Hoe is dit mogelijk?? Mij komt het voor dat dergelijke bedrijven zulke bandopnames dus klaarblijkelijk kunnen faken....
Wat moet ik doen? Heeft U een advies voor mij?
Dank bij voorbaat,
Jiesta

Dirkie

Re: Bestelling nooit gedaan!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Jiesta schreef:Hierin is te horen dat ik zgn dd 24/10 zou zijn gebeld en er worden allerlei vragen gesteld inz. mijn telefoonnummers en mijn bankrekening; er wordt een zgn toezegging gedaan dat ik een eerste potje voor € 9.00 zou ontvangen en hotelvouchers hiermee kan winnen. Uiteindelijk is te horen op die bandopname dat ik ook nog toezeg accoord te gaan met vervolgtoezendingen.
Zoals ik het lees heeft U dus het bandje beluisterd, Uw stem herkend. U heeft Uw telefoonnummer(s) en bankrekening blijkbaar opgegeven in dat gesprek. Het kan altijd zo zijn, dat er bedrog in het spel is, maar het wordt lastig om dit te bewijzen. Ik neem aan, dat zij ook bevestigd hebben, dat zij Uw nummer gebeld hebben voor dit gesprek en niet een andere nummer?

Jiesta

Ik kan niet echt mijn stem herkennen, nee. En ja, zij hebben in het gesprek wat ik vanmorgen met hen had bevestigd dat deze bandopname toentertijd ook is gedaan op mijn telefoonnummer. Ik beluisterde in die zgn bandopname (die dus absoluut fake moet zijn) dat de vragen op zo'n manier gesteld worden dat er gemakkelijk mee belazerd kan worden. BV: vraag "uw adres is .........., is dit correct?" en dan hoor je dus antwoorden "dat klopt" ... Maar hoe komen ze aan zo'n bandopname terwijl ik nooit zo'n telefoontje heb gehad, maar indien ik wel zo'n telefoontje zou hebben gehad, dit ogenblikkelijk zou hebben geweigerd cq. afgekapt. Ik doe nooit mee aan dit soort telefonische verkoop. Ik ben 5 mnd geleden verhuisd, zat toentertijd midden in die stress en weet dus absoluut zeker dat ik nooit zo'n telefoontje (met bandopname) heb gepleegd!!!!
Wat mij beangstigd is dat zij dus zomaar aan je adres, telefoonnummer en nog veel erger: aan je bankrekeningnummer kunnen komen zonder dat jij dit ooit doorgegeven hebt! En als ik niet betaal, volgen er natuurlijk aanmaningen en uiteindelijk incasso's waarbij het bedrag steeds hoger oploopt. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Als ik dit bedrag (want nu nog € 50,85 is maar wat uiteraard op gaat lopen straks) betaal om er maar vanaf te zijn, dan sta ik dus ongewild toe dat dit soort praktijken plaats kunnen vinden.......... Maar ik ben het hier morbide oneens mee....

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

er zijn 2 opties lijkt me.
of u betaalt, of u wacht de rechtzaak af.
nu weet ik niet hoe de rechter met telefonisch bewijs omgaat, maar solay zal moeten bewijzen dat zij u aan de telefoon hebben gehad.
zelfs als zij met iemand op uw nummer zouden hebben gesproken, bewijst dat nog helemaal niet dat u dat bent geweest.
mogelijk dat de rechter vindt dat het kennen van uw rekenignummer voldoende bewijs is, maar dat kan ik niet inschatten.
bankrekeningnummers zijn niet bepaald een staatsgeheim.
ik denk dat de rechter toch op zijn minst ook de band wil beluisteren en er achter wil komen of het uw stem is.
als u het voor de rechter wilt laten komen, zou ik in ieder geval aangifte doen van oplichterij, of flessetrekkerij of hoe deze vorm van fraude ook heet.
ik zou ook de telefoongegevens van solay vragen in de rechtbank, om hen te laten bewijzen dat zij daadwerkelijk met u hebben gebeld.

in ieder geval veel sterkte

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Dit is een beetje de handelswijze van een beruchte telefoonaanbieder (welbekend bij de stamgasten hier op het forum) : mensen een abonnement in hun strot duwen op basis van een telefonische bandopname. Dit kan helaas (nog steeds) binnen de mazen van de wet.

Als u pertinent ontkent dat u ooit gebeld bent, heeft u juist gehandeld door het geld te laten terugboeken en een selectieve blokkade op te leggen bij de bank. Op de reactie van de aanbieder dat ze dit kunnen voorleggen aan een rechter kunt u aangeven dat u de rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.
De rechter vraagt dan de aanbieder naar de bewijslast, en als ze dan alleen een bandopname met een stem (die niet van u is) kunnen laten horen staan ze niet erg sterk...

Jiesta

Dank voor jullie reacties! Heb al een brief in de pen aan de directie van dit bedrijf. Heb vanmorgen bij vele instanties mijn hulpvraag neergelegd en nuttige antwoorden gekregen. O.a. dat op het Klachtenkompas al een hele rits klachten staan over dit bedrijf, hetgeen al boekdelen spreekt!
Nogmaals dank!
Groet, Jiesta

Gesloten